دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
مجله ویستا

کره ای هایی برای فخرفروشی


کره ای هایی برای فخرفروشی

این طبیعی است که یک خودروساز برای مجموعه ای از تولیداتش عبارت «نیمه لوکس» را انتخاب کند مثل مرسدس Eکلاس, ب ام و سری پنج و لکسوس GS

این طبیعی است که یک خودروساز برای مجموعه‌ای از تولیداتش عبارت «نیمه لوکس» را انتخاب کند. مثل مرسدس Eکلاس، ب‌ام‌و سری پنج و لکسوس GS.

خودروهای موجود در این مجموعه همگی با امکانات تقریباً اشرافی و قیمت تقریباً مناسب هستند. در مقابل، عبارت «لوکس» نیز برای خود مقام جاافتاده‌ای دارد. مثل مرسدس کلاس S، ب‌‌ام‌و سری هفت و لکسوس LS. دیگر توصیف این خودروها به نظر نمی‌رسد لازم باشد.

حالا عجیب این است که یک خودروساز از عبارت «لوکس‌تر» برای مدل‌های جدید خود استفاده کند. کاری که دقیقاً هیوندای با مدل Centennial (سِنتنیال) یا Equus (اِکی‌یوس) خود کرده است. این خودرو با عبارت «More Luxurious» یا همان لوکس‌تر آمده است. حالا مدل لوکس چیست؟ هیوندای جنسیس. این دو با هم رقابتی ندارند. پس مقایسه‌ای هم نداریم. هر چه هست، بررسی خواهد بود.

● اول؛ لوکس

تولید جنسیس در سال ۲۰۰۸ خیلی مشکوک بود. او زمانی متولد شد که کار نسل اول سنتنیال به پایان رسیده بود. حالا جلوتر می‌گوییم این قضیه دقیقاً چه بود. قبل از رونمایی رسمی این خودرو در نمایشگاه معتبر نیویورک، مدل مفهومی این خودرو، تحسین همگان را برانگیخته بود. اما تک و توک هم انتقاداتی برای طراحی این خودرو که گفته می‌شد از لکسوس است، مطرح می‌شد. او سدان فول سایز RWD (محور متحرک عقب) بود. با سه نوع پیشرانه. ۳/۳ و ۸/۳ لیتری Lambada و ۶/۴ لیتری Tau.این نام‌ها را به خاطر بسپارید خیلی جاها به کارمان می‌آید.

به هر حال حاصل آن سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری و صرف یک میلیون و ۲۸۰ هزار کیلومتر تست میدانی طی ۲۳ ماه بدون وقفه، خودرویی با پدرو مادر شد که راهش را خیلی زود به آمریکا باز کرد. وقتی موسسه سخت‌گیر امنیت ملی بزرگراه‌های آمریکا به او پنج ستاره می‌دهد. یعنی باید تا انتهایش را خواند. بیایید خوشحال باشیم که «آسان‌موتور» نماینده رسمی، دست روی خوب چیزی گذاشته است. بگذریم که همیشه قیمت نهایی و گارانتی با کمپانی مادر تفاوت فاحش دارد.

خلاصه، همین چندی پیش نمونه تغییر چهره داده شده جنسیس هم معرفی شد. خودرویی که تنها ۲۵۰۰ دلار به قیمت اولیه‌اش اضافه شده بود. اگر مدل کوپه این خودرو را که در سال ۲۰۰۸ معرفی شد را هم در نظر بگیریم، هیوندای جنسیس در کل ۱۰ جایزه از مجلات و موسسات مختلف خودرویی کسب کرده که مهمترین آنها جایزه اول خودروهای زیر ۴۵ هزار دلار است.

داستان جنسیس و ورودش به ایران هم جالب توجه است. می‌گویند بازار خودروهای لوکس در ایران سنتی و انحصاری است. یعنی مردم بیشتر دوست دارند همان مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و را به عنوان خودروی لوکس هر چند با قیمت گران‌تر بخرند و سوار شوند. چون دلیل اصلی‌شان اعتبار نام آنهاست. بنابراین اگر خودروی دیگری ولو با کیفیت بالاتر و قیمت کمتر بخواهد وارد شود، باز هم نمی‌تواند آنچنان موفق شود. از کیا اوپیروس گرفته تا چیرمن و حتی لکسوس‌های LS.

این بحث زمانی جنجالی می‌شود که سطح تجمل یک خودرو وارداتی بالا می‌رود. یعنی با اوضاع فروش جنسیس، ورود سنتنیال به کجا می‌رسد؟

● دوم ؛ لوکس‌تر

از آنجایی که گفتن مدام Centennial سخت است، از مخفف Centi استفاده می‌کنیم. اولین بار که سِنتی معرفی شد سال ۱۹۹۹ بود. خودرویی که دور از چشم همگان، با همکاری میتسوبیشی ژاپن ساخته شده بود. تا جایی که در خود ژاپن آن را به نام میتسو Proudia می‌شناختند. طراحی این خودرو بعدها با اعمال تغییراتی شبیه آزرا شد. او با پیشرانه‌های Sigma سه و ۵/۳ لیتری و Lambaba، ۳/۳ و ۸/۳ لیتری روی خط تولید رفت.

اشکال عمده سنتی‌ها در اوایل کار FWD بودن آنها بود. خودروهای لوکس با وزن بالا معمولاً چون نیازی به هندلینگ بالا ندارند، پس از سیستم RWD بهره می‌برند. در انتهای کار نسل اول، هیوندای یک مدل ویژه لیموزین از این خودرو معرفی کرد.

به سال ۲۰۰۹ می‌رسیم. زمانی که اوج حرف و حدیث‌ها روی نسل دوم است. مدل جدید علاوه بر یک طراحی فاخر، RWD هم شده بود. عده‌ای او را متهم به تقلید از مرسدس‌کلاس S و مشخصات فنی آئودی A۸ می‌کردند. در حالی که برگ برنده هیوندای، داشتن تمام امکانات فوق با کیفیتی مناسب و قیمتی به مراتب کمتر از آنها بود. خودرو جدید با پیشرانه‌های حجیم‌تر آمد که ساده‌ترین آن ۸/۳ لیتری بود.

پیشرانه‌های Tau، ۶/۴، ۵ و ۵/۵ لیتری هشت سیلندر Vشکل. جدا از نمونه ۶/۴ لیتری که اتفاقاً معروف‌ترین و محبوب‌ترین آن است، نمونه دوم مربوط به یک خودروی لیموزین و نمونه سوم ۵/۵ لیتری مربوط به خودروی ضدگلوله ویژه حمل اشخاص مهم بود. مدلی که قرار است به طور رسمی در ایران عرضه شود همان ۶/۴ لیتری است. ما نمی‌دانیم چه رابطه‌ای بین هیوندای و آمریکا است. اما هر چه هست دو طرف خیلی هوای هم را دارند. خود کلمه Centennial مربوط می‌شود به نام شهر کوچکی در ایالت Colorado آمریکا. از آن طرف طی قراردادی هیوندای همین مدل ۴.۶ لیتری را با ۲۰ اسب‌بخار قدرت بیشتر فقط برای مشتریان آمریکایی تولید می‌کند. کم چیزی نیست که هیوندای سنتی وارد ۱۰ خودرو مهیج سال ۲۰۱۰ مجله فوربس شود.

● جدال فنی

دیر یا زود هر دو را در خیابان می‌بینیم. لوکس و لوکس‌تر را. کاری نداریم که اصلاً‌ آنها را می‌شود با هم مقایسه کرد یا نه. مهم این است که بدانیم آنها چه چیزی برای رو کردن دارند. سنتی که قاعدتاً باید فاکتورهای یک خودروی اشرافی را داشته باشد. او از ماساژور صندلی عقب، تهویه هوای چهار حالته، سیستم صوتی Lexicon شانزده بانده با چنجر شش خشابه DVD بهره می‌برد. در ضمن پیشرانه او جزو ۱۰ مدل برتر سال ۲۰۰۹ شد.

یکی از بهترین آپشن‌های او سیستم SCC یا کروزکنترل هوشمند است. سیستمی که از ردیاب ماهواره‌ای برای حفظ فاصله و سرعت استفاده می‌کند. گفتن مابقی آپشن‌ها دردی دوا نمی‌کند. مثلاً ABS و ۹ ایربگ خیلی کار شاقی نیست. کار شاق این است که رینگ‌های این خودرو در ایران ۱۸ اینچی می‌شود در حالی که در آن سوی آب نمونه ۱۹ اینچی کاربرد بیشتری دارد. جنسیس نیز که از نظرات موتورترند حسابی سرخوش است، با هشت ایربگ و سیستم صوتی شش بانده برای خودش می‌چرخد. گارانتی پنج ساله او که خوشبختانه در ایران موجود است، نشان می‌دهد چقدر می‌توان روی کیفیت او حساب باز کرد.

● گزینه‌های دیگر

ابتدا رقبای جنسیس را از لحاظ فنی بررسی می‌کنیم. پیشرانه ۸/۳ لیتری او می‌تواند با لکسوس ES، ۵/۳ لیتری ۲۷۲ اسب‌بخاری به قیمت ۹۶ میلیون تومان رقابت کند. در ضمن با توجه به اختلاف تکنولوژی، می‌توان روی انواع مرسدس‌ها و ب‌ام‌و‌های ۳/۳ و ۵/۳ لیتری که از ۱۰۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان شروع می‌شوند، حساب کرد.

اگر دلتان خودرویی جدا از کلاس سدان اما با همین قدرت خواست، لکسوس دودر SC، ۳/۴ لیتری و حتی ب‌ام‌و Z۴، سه لیتری ۱۳۵ میلیون تومانی، گزینه‌های بدی نیستند. حالا اگر خودروی خاصی مدنظرتان نیست و فقط می‌خواهید حدود ۸۰ میلیون خرج کنید روی مرسدس C۲۰۰ کمپرسور ۱۸۴ اسب‌بخاری فکر کنید. ب‌ام‌و ۳۲۰ سدان ۱۵۶ اسب‌بخاری هم راحت گیرتان می‌آید. گرچه بعید به نظر می‌رسد اما احتمال دارد با همین پول بخواهید مدل کوپه جنسیس را بخرید که در حدود ۶۲ میلیون تومان برایتان آب می‌خورد. در بین SUVها نیز نیسان مورانو LX، ۲۶۶ اسب‌بخاری و میتسو پاجرو ۲۵۰ اسب‌بخاری برایتان گران‌تر تمام نمی‌شود. اما حالا اگر مخاطب ما مشتری سنتنیال بود. اولین خودروی همکلاس و هم حجم او لکسوس LS۴۶۰ است.

این خودروی ژاپنی و پرامکانات با ۳۸۰ اسب‌بخار قدرت ۱۸۵ میلیون تومان می‌ارزد. گزینه بعدی که باز از برند لکسوس، GS۴۶۰، ۳۴۲ اسب‌بخاری به قیمت ۱۴۵ میلیون تومان است. توجه داشته باشید که سنتی از ب‌ام‌و ۷۴۰ که ۲۳۵ میلیون تومان می‌ارزد هم قوی‌تر است. همین پیشرانه با همین حجم دقیقاً روی شاسی‌بلند کیا موهاوی هم سوار شده که ۳۴۰ اسب‌بخار نیرو توان او و ۷۵ میلیون تومان نیز قیمت او است. حالا اگر غیر از سنتی و دار و دسته هم حجم‌اش چیز خاصی به ذهنتان نمی‌آید، پیشنهاد ما برای خرید ب‌ام‌و ۵۳۰ به قدرت ۲۷۲ اسب‌بخار و مرسدس C۳۵۰ را از دست ندهید. اگر خودروهای جوان‌پسند اسپرت می‌پسندید، روی پورشه کایمن S با قدرت وحشتناک ۳۲۰ اسب‌بخار و آئودی TT زیبای ۲۰۰ اسب‌بخاری حساب دیگری باز کنید. البته مطمئن باشید با این پول که می‌دهید مدل‌های اولیه این دو خودرو نصیبتان می‌شود. در بین شاسی‌بلندها مرسدس‌بنز GLK، ۸/۲ لیتری با ۱۲۰ میلیون تومان قیمت و با کمی این در آن در زدن پورشه کایمن ۲۹۰ اسب‌بخاری به پولتان می‌رسد.

از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان، این هیوندای آوانته که در ایران می بینیم، نسل سوم خود را تجربه می کند. غافل از اینکه نسل پنجم هم آمده. تا ببینیم این دو مقابل هم چه می کنند.

مانی حدادی