شنبه, ۱۳ بهمن, ۱۴۰۳ / 1 February, 2025
عقل و عاطفه
غم و شادی دو احساس متضاد و واکنشهایی هستند که به طور طبیعی بر انسان در مواجهه با آنچه میخواهد یا نمیخواهد عارض شده و به اختلاف مراتب او را تحتتاثیر قرار میدهند.
منشاء عروض این حالات به طور اعم اغلب عاطفه و در موارد معدودی عقل و اندیشه است. با این تفاوت که عمق و پایداری در مواردی که علت غم و شادی عاطفه است با آنچه غم و شادی زیربنایی از عقل و اندیشه دارد، متفاوت است و میتوان گفت نقطه اوج و فراگیری آن در جایی است که سبب عقل و عاطفه توامان جمع میشود. از معدود حوادثی که تمام ظرف وجود زمان و مکان و افکار را پر کرده و گذشت قرون و اعصار آن را کهنه نساخته حادثه جانسوز و دلخراش عاشورا در سرزمین عشق و ایثار کربلا و شهادت مظلومانه سالار شهیدان امام حسین علیهالسلام و اصحاب و یاران باوفا و فداکارش است.
در این واقعه عظیم تمام علل و عوامل برای تشخیص عقل و تحریک عاطفه در حد اعلا وجود دارند که شرح و بیان تمام واقعیت آن نه در این مقال که در عالم امکان نمیگنجد، ولی حقیقتی که در آسمانها و ملاء بالا و در عرش خدا یاد و ذکر آن مایه بهت و حیرت اولیا و انبیا و فرشتگان مقرب است در تجلی قابل درک آن برای خاکنشینان عقول قاصر را محروم نکرده و پنجرهای از نور معرفت را به روی مشتاقان و شیفتگان زمینی گشودهاند تا به قول معروف: «آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر معرفت باید چشید»
از نظر عاطفی آنان که با حسب و نسب امام حسین(ع) آشنا هستند، آنان که دوران جاهلیت و جامعه عرب قبل از طلوع اسلام را میشناسند، آنان که دین حیاتبخش اسلام و کتاب آسمانی آن را درک کردهاند، آنان که زحمات پیامبر اسلام و مقام و موقعیت امیرمومنان و جایگاه رفیع فاطمه زهرا سلام الله علیها را فهم و درک کردهاند و بالاخره وقتی دقت شود که چه کسانی و با چه سوابقی و چرا و چگونه عرصه را بر سلاله نبوت و امامت تنگ کردند که شبانه از شهر و دیار و از مدینه جدش خارج شود و هم آنان به چه شیوههای زشت و ناپسندی متوسل شدند که امام حسین(ع) حج خود را مبدل به عمره کرده و قبل از موسم و انجام کامل مراسم حرم امن الهی را ترک میکند و سر به بیابان میگذارد و محبوبترین بندگان خدا در سختترین شرایط از نظر عِده و عُده و پشتیبانی و آذوقه و امکانات با اشقیا و دونصفتانی مواجه میشوند که تمام قدرت و توان، همه مال و منال و زر و زور و سلاح و لشگر خود را در سایه اسلام و به نام اسلام به دست آورده و اکنون آن را صرف هدم و محو قرآن و اسلام و اولیای دین میکنند و آنان که فاصله مدینه تا مکه و از مکه تا نینوا این قافله را با چشم و دل و عینک عقل همراهی کنند و به راز و رمز و اسرار آن بیندیشند و آنگاه که ببینیم لشگریانی جرار با ساز و برگ نظامی و جمعیت بسیار راه پیش و پس را بر مهمان غریب و تازهوارد که اکثر آنان زنان و کودکان هستند و در میان آنان افرادی پیر و بیمار وجود دارند بسته و حلقه محاصره هر روز و هر ساعت تنگ و تنگتر میشود و اجازه رسیدن و استفاده از کمترین امکانات محدود پیرامون، حتی در حد برداشتن و استفاده از آب آشامیدن را هم به آنان نمیدهند و آنگاه که مجسم میکنند که لشگری به استعداد چند هزار نفر به اردویی کمتر از ۱۰۰ نفر هجوم میبردند. مردانشان را ناجوانمردانه قلع و قمع کرده و به خیام حرمشان که در آن زنان و کودکان ماتمزده غرق اندوه هستند ددمنشانه حمله میکنند و به دلخستگان هجوم میبرند. امامشان همراه تمام یاران به شهادت رسیده و پیشوا و قافلهسالار فعلی آنان در تب و تاب است و تازه این همه گوشههایی از آن صحنه دلخراش است. قطعاً در مقابله با این صحنههای عاطفی دل میسوزد و اشک جاری میشود.
اما چه کسی باور میکند که این گستره عظیم و فراگیر تاریخی و جغرافیایی و اجتماعی و انسانی عاشورا و کربلا تنها مربوط به جنبههای عاطفی جنگی باشد که امور نظامی آن نیمروز یا کمتر از یک روز جریان داشته و اخبار آن در زمان وقوع به کندی، آن هم واژگونه به کوفه و شام و مدینه رسیده است و خوب میدانیم که واقعه کربلا از نظر نظامی نه اولین جنگ خونین و مصاف دو لشگر متخاصم بوده و نه آخرین آن و تاریخ شاهد جنگ و گریزهای بسیار سخت و خانمانبراندازی بوده که گاهی در جریان آن اقوام و شهرهایی از صحنه تاریخ و صفحه روزگار حذف و محو شدهاند و دامنه بعضی جنگها گاهی به گستره تمام نقاط معمور و آبادان کره خاکی بوده که جنگهای جهانی اول و دوم و قتلعام مردم بسیاری از کشورها و بمباران هیروشیما و ناکازاکی نمونههایی از آن است و چه قتل و کشتارهایی که همین روزها در جایجای عالم توسط استکبار جهانی بر بشریت تحمیل شده که مردمان دو کشور مظلوم عراق و افغانستان امروز بدبختی و فلاکت و مرگ برایشان تبدیل به طبیعت ثانویه شد.
این درست است که هر وجدان بیداری از مظالمی که بر انسانیت مظلوم میرود آزرده میشود اما عمق و گستره و میزان تاثیر و طول مدت آن با واقعه جانسوز کربلا نهتنها تفاوت دارد که قابل مقایسه نیست؛ حادثهای که نه فراموش میشود، نه کمرنگ و نه در محدوده جغرافیا و جوامع خاص محصور میشود. ملاحظه کنید گاندی شیعه و مسلمان نیست، اهل جزیرهالعرب یا عراق و ایران نیست ولی مبارزات آزادیبخش خود را از پس قرون و اعصار و با گذشت هزار و چندصد سال ملهم از مکتب امام حسین(ع) و عاشورا میداند.
بنابراین در جریان عاشورا و روابط عمیق و ناپیوستنی قلوب و دلها باید علاوه بر مسائل عاطفی عاملی به مراتب نیرومندتر و تاثیرگذارتر وجود داشته باشد. خصوصاً که تحریک عواطف و امور احساسی نزد اقوام و ملل و طی قرون و اعصار و حتی نزد افرادی از یک قبیله به حدی متفاوت است که امکان فراهم کردن اجتماعی از این دست در ابراز ارادت و عشق به امام حسین(ع) و قیام خونین حضرتش در قرون متمادی و بین اقوام و ملل بلکه نزد اهل ادیان و مذاهب و فرق مختلف آن هم به میزانی در نوع خود بینظیر تقریباً غیرممکن مینماید.
اکنون اجازه میخواهم در صحنه مقابله حق و باطل و در نبرد نور و ظلمت عقل را به داوری خوانده و مشعل نور عقل را هادی راهمان در همراهی قافله کربلا از مدینه تا مکه و از آنجا تا فرود آمدن در قربانگاه عشق و ایثار یعنی نینوا و در ادامه راه تا کوفه و شام، برگشت به نقطه آغاز و مدینه و تکمیل دایره عشق وصول قرار خواهیم داد. باشد که با اهداف این واقعه عظیم که اصلیترین و اساسیترین تفاوتهای این ماموریت منحصر بهفرد الهی است و همین اهداف آن را از جنگها و مبارزات و کشتن و کشته شدنهای عادی و مادی و دنیوی و غیرخدایی جدا میسازد دست یافته و آشنا شویم.
با انتشار خبر مرگ معاویه و صدور فرمان اقدام حکام بلاد و والیان برای گرفتن بیعت از مردم خصوصاً رجال و افراد با نام و نشان حال و هوای مدینه شهر پیغمبر و محل زندگی خانواده آن حضرت دیدنی و تبیین کنند و حاکم آن شهر ولید باید از سبط پیامبر امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد وقتی از حضرتش دعوت کرده و مساله را عنوان میکند و حضرت پیشنهاد تامل در موضوع را مطرح میکند و با اشاره مروان حکم که نباید فرصت را از دست داد و اگر در همین مجلس اول کار را تمام نکند امکان مدیریت موضوع از دست خواهد رفت حضرت برآشفته شده و منشور آغازین را چنین اعلام میکند: «ما اهل بیت نبوت و معدن رسالت هستیم و ملائکه در خانه ما رفت و آمد دارند و یزید فردی است فاسق و شرابخوار که خون مردم بیگناه را میریزد و مثل منی با مثل او بیعت نمیکند.»
ملاحظه میشود که تقابل اصلی از این قرار است که امام حسین(ع) به خدا و بندگان خدا فکر میکند و چیزی را برای خود یا نفسانیت خود نمیخواهد و یزید مخالف خدا و علیه بندگان خداست و حضرت سازش و همراهی با چنین عنصری را تحمل نمیکند ولو به قتل و شهادت خود و اصحاب و یاران و فرزندانش تمام شود و عیالاتش را نیز به اسارت ببرند.
آن حضرت حاضر است در این راه آواره شود و شهر و دیار و همه هستی را ترک کند و اتفاقاً هنگام خروج از مدینه در حالی که اهل و عیال و فرزندان خود را آماده کوچ و مهاجرت کرده، این آیه شریفه را زمزمه میکند: «مخرج منها خائفاً یترقب قال رب نجنی من القوم الظالمین» سخن و منشوری که اعلامیه آغازین موسی کلیم هنگام باز کردن جبهه خداجویی و نفی و انکار فرعون در مبارزات نجات بنیاسرائیل بود.
و در همین شهر و همین شرایط است که در پاسخ اظهارنظر و تظاهر به خیرخواهی مروان که عرضه میدارد خیر شما و اسلام و مسلمین در قبول بیعت است بعد از بیان کلمه استرجاع و گفتن «اناللـه و اناالیه راجعون» میفرماید: «و علیالاسلام السلام» یعنی در این صورت باید فاتحه اسلام را خواند. توجه به این بیان روشن میسازد که حضرت همراهی و بیعت با یزید را مساوی با مرگ و نابودی اسلام میداند و امام ترجیح میدهد خود و همه عزیزانش بر روی ریگزارهای داغ عراق و زیر آفتاب سوزان قطعه قطعه شده و شربت شهادت بنوشند تا اسلام زنده بماند، تا مسلمانان بار دیگر در قید و بند و زندان جاهلیت مدرن گرفتار نشوند که خوش فرموده: «انی لا اری الموت الا سعاده و لاالحیوه مع الظالمین الا برما.»
ترک دیار کرده و از مدینه خارج میشود ولی با همه عشقی که به سرزمین وحی و حرم امن خانه خدا و زیارت و اعمال حج دارد با اعلام این منشور که: «خط الموت علی والد دم...» در جستوجوی صاحبخانه حج خود را به عمره تبدیل و در جهت انجام رسالت و ماموریت الهی خویش به طرف قربانگاهی که خدا برایش مقرر داشته راهی عراق و نینوا میشود. هم آنجا که پیامبر و علی و زهرا بارها از آن سخن گفته و در مواردی به معرفی آن پرداخته بودند و پدر بزرگوارش امیرمومنان مشتی از خاک آن را بوئیده میفرماید: «واها لک ایتها التربه سیحشرون منک رجالا یدخلون الجنه بغیر حساب» عجب خاک و سرزمینی اینجا، دروازه ورود بدون معطلی و بیچون و چرای مردانی است که روزی در اینجا محشری خواهند آفرید و امام و یارانش در حالی وارد ارض موعود میشوند که حر با سپاهی به استعداد هزار شمشیرزن زبده راه را بر حضرتش بسته و چه زود معلوم شد که عبیداللـه زیاد با نیرنگ و زور و تهدید و خشونت و وعده و وعید و پول و پاداش اوضاع منطقه را دگرگون کرده سران و بزرگانی که طی طومارها از امام حسین(ع) برای ارشاد مسلمین و نجات اسلام دعوت کردهاند تار و مار شده یا در خانه خود خزیدهاند.
نماینده امام مسلم بن عقیل و بعضی یاران وفادارش به شهادت رسیده و برخی در زندان و تحت مراقبت هستند ولی در همین شرایط هم لحظهای از رسالت الهی خود غافل نیست و از هر راه ممکن برای بیداری خفتگان و احیای مردگان قیام و اقدام میکنند و هنگامی که در محاصره لشگر بودند خطاب به اصحاب خود و هم به هرکس که لیاقت درک و شنیدن سخن حق را داشت بعد از حمد و ثنای الهی فرمود: «میبینید که دنیا از ما روی برگردانده و جرعه زندگی به آخر رسیده، مردم دست از حق برداشته و بر باطل اجتماع کردهاند ولی بدانید که مرگ در راه خدا، در راه شرف و آزادی و در راه مبارزه با ظلم و ستم جز سعادت نیست و ادامه حیات در سایه ظلم و ستم چیزی جز ننگ و محنت نیست.»
سیر و آهنگ این حرکت خیلی قابل توجه است و هرچه به شب و روز عاشورا نزدیکتر میشود درس و کلاس و اعلامیه و بیانیه و منشورها رنگ و جلای خداییشان آنقدر تجلی و ظهور پیدا میکند که همه فهم میکردند و چه زیانکاران سیهروزی بودند اصحاب یزید که حتی آن جلوه و جذبهها هم در آنان تاثیر نکرد و در عوض ستارگانی که در این منظومه شمسی گرد خورشید وجود نازنین حضرتش بودند در چه حال و هوایی بودند و شاید تنها غصهای که داشتند این بود که چرا فقط یک جان دارند و تنها یک بار به شهادت میرسند. شب عاشورا چه دیدنی بود آن هنگامی که در نظاره ماه و ستارگان و در حسرت نگاه فرشتگان آسمان اصحاب خود را جمع کرده و نگینوار در میان ایستاده و بعد از حمد و ثنای الهی که سخن اول و آخر او و ایده لمیزل و لایزالش است با توضیح شرایط و اعلام رضایت از اصحاب و ستودن مراتب ایمان و وفا و پایمردی آنان صریحاً شرایط و عواقب و پایان راه و آخر کار را اعلام کرده و میفرماید: «بیعت را از شما برداشتم از تاریکی شب استفاده کرده و برای ادامه حیات و پرهیز از مرگ و در جستوجوی محلی امن مرا ترک کنید.»
ولی آنان با سرمایه ایمان و عقیده با پای دل و جان بر کف و به شوق لقا آمدهاند. آنان کارشان به جایی رسیده که امامشان میتواند با اشارهای پردههای مادی و حجب را برایشان کنار زده و فاصله اندک تا رفیق اعلا را برایشان مجسم سازد و ماندند، نه از سر اجبار و اضطرار بلکه با عشق و ایثار و اصرار- چنان ماندنی که «یالیتنا کنا معهم» را آرزوی دستنیافتنی مشتاقان عارف کردهاند. اما در روز واقعه- روز موعود- روز قرب لقا- روز وصل و روز عاشورا- یاللعجب اهل زمین و آسمان و تمام عقل و اندیشه از این واقعه مات و مبهوت میشوند.
جمعیتی که در سختترین شرایط بدون ساز و برگ جنگی و با نداشتن برج و بارو و سنگر و استحکامات در حالی که از ابتداییترین امکانات و حتی آب و آذوقه محروم هستند و به قول مرحوم محتشم «زان تشنگان هنوز به عیوق میرسد/ فریاد العطش ز بیابان کربلا» در برابر لشگر مزدور و خودفروخته و فریبخورده و تا بن دندان مسلح چنان با صبر و متانت و با رعایت تمام قواعد جنگ و به تنظیم و آرایش جنگاورانی پرداخته میشود که مرگ از برابرشان میگریزد و سخت باورکردنی است اما این حقیقت را ارباب تواریخ ثبت کردهاند که سلطان کمسپاه و یارانش در چنان آرامشی بودند که به رغم آن همه شرارت و با وجود تحمل رفتار ننگین و ضدبشری آن دیوصفتان که در جریان عاشورا و در سرزمین کربلا بزرگترین لکه ننگ را بر پیشانی تاریخ زدند آغازگر جنگ نشدند و پس از آنکه فرمان حمله و تیرباران به لشگر پرجمعیت اما بیوزن و اعتبار صادر شد و اشرار پست شیطانصفت به اردوی حق و فضیلت یورش آوردند طی فرمان کوتاهی ولی به عظمت تاریخ و تمام ارزشهایش و به عنوان یکی از اسناد معتبر تمجید و دفاع حضرت سبحان از خلق و تکریم انسان که فرمود: «انی اعلم مالاتعلمون» فرمان دفاع و مقاومت را به این شرح اعلام میکند: «قوموا الی الموت الذی لابدمنه فان هذه السهام رسل القوم الیکم»
هان در پاسخ سفیرانی از جنس تیر و پیکان و نیزه و سنان به پا خیزید و در استقبال از مرگ و شهادت صفوف خود را فشرده کنید.
دکتر محمدرضا عباسیفرد
مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست