پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
حج در قرآن و روایات
● حج در قرآن و روایات روایات
قال الله تعالی: ان اول بیت وضع للناس للذی ببکهٔ مبارکا و هدی للعالمین. (۱)
براستی نخستین خانه ای که برای عبادت مردم خلق شده آن است که در مکه واقع شده و مایه برکت و هدایت جهانیان است.
انسان در باطلاق روزمرگی ها غرق می شود؛ نیازهای کاذب و صادق، گرفتاری های اداری و شغلی و اخبار و اطلاعات محدود محلی و منطقهای، انسان را از آرمانهای بلند و وظایف الهی و اساسی بازمی دارد. او را از هویت اصیل و وطن راستین غافل می سازد، و حج هجرتی است مقدس از وابستگی ها و عادتها به سوی خدا و به سوی فطرت الهی خویش.
«حج» حضور در مجمع عمومی سالانه مسلمین است و دیداری الهی همراه با همه آنها که به یک دین معتقدند و به یک آرمان میاندیشند و خدای یگانه را میپرستند.
حضور در میقات و لبیک و طواف، نماز و سعی تقصیر همراه با وقوف در عرفات مشعر و منی، قربانی و سر تراشیدن هزاران راز و رمز نهفته دارد که بیان آن در ضمن چهل حدیث کوتاه میسر نیست. اما یادآوری گوشهای از اسرار این عبادت سیاسی، الهی، میتواند راهگشای پژوهشی بیشتر و مایه شور و شوقی افروخته تر گردد.
اندیشههای خرد و آرمانهای کوچک در اجتماع بزرگ و سراسری مسلمین رنگ میبازد و بینش و خواسته های عمومی و بزرگ سراسری جای آن را می گیرد.
حاجی با شرکت در اردوی ابراهیمی حجبا تاریخ پیامبران پیوند می خورد و هویت تاریخی خویش را باز می یابد. فریاد مقدس لبیک اللهم لبیک عهد دیرین و میثاق فطرت را یادآوری می شود و انسان با پوشیدن جامه های سپید احرام از لمت خودخواهی ها، خودنمائی ها و لذتگرایی ها و عادات و رفتار زیانبار می گریزد و ستایش و نعمت و قدرت را ویژه خدا میبیند.
آداب حرم، اخلاق شایسته حیم قدس ربوبی را میآموزد. در مانور بزرگ حج، وحدت، عبادت و سیاست، ایمان و اتحاد و آزادی و مبارزه با کفر و شرک و شیطان یکجا جلوه میکند.
انسان با طواف در کوی دوستبا فرشتگان آسمان هماهنگ می شود. و در مقام ابراهیم می ایستد و نماز می گزارد.
و با سعی بین صفا و مروه، موهای زاید از سر می زداید و با طوافی دیگر بنام نساء دوباره پروانه وار گرد خانه یار می چرخد و در نزد جایگاه خلیل الله علیه السلام نماز می خواند.
با استلام حجر الاسود و بوسیدن آن عهد الست را با مقام ربوبی تجدید می کند و با نوشیدن آب خوشگوار، زمزم زمزمه زندگی را دوباره در اعماق روحش میشنود.
وقوفها و حرکت ها به فرمان خدا و با یاد خدا راه و رسم زندگی ابراهیمی را به انسان می آموزد و انسان با انجام قربانی حنجره آزمندی ها و زفتی را می بُرد و با تراشیدن سر، آماده حضور دوباره در مسجدالحرام و خانه دوست می شود و با رمی جمرات با شیطانهای بزرگ و میانه و کوچک درگیر می گردد و از هرچه شیطان و شرک است اعلام برائت می کند.
آنچه در اینجا گردآمده چهل حدیث برگزیده در باره این فریضه بزرگ - حج - است که آداب و اهداف حج، قداست و امنیت اماکن مقدسه حج و نقش سازنده آن را در زندگی مسلمین مطرح می سازد. پیشوایان معصوم علیهم السلام در این احادیث کوتاه روزنه هایی به دنیای زیبای حج گشوده اند که برای زائران بیت الله الحرام و دیگر مشتاقان دیار یار، مطالعه آن آموزنده و چشمنواز است.
حجکم مقبول و سعیکم مشکور
۱- اهمیت حج
قال علی علیه السلام:
الله الله فی بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا.
علی(ع) فرمود: خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالی نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت خدا از شما قطع خواهد شد. (بحارالانوار ج ۱۶۹۶)
۲ - حج و توجه به سوی خدا
عن ابی جعفر الباقر علیه السلام فی قول الله تبارک و تعالی:
«ففروا الی الله انی لکم منه نذیر مبین» (۲)
قال: حجوا الی الله.
امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الی الله انی لکم منه نذیر مبین» فرموده است: منظور از فرار به سوی خدا آن است که آهنگ حج کنید. (معانی الاخبار ص ۲۲۲ )
۳- لبیک و قربانی
عن علی علیه السلام قال:
نزل جبرئیل عی النبی صلی الله علیه و آله و سلم فقال: یا محمد مر اصحابک بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبیهٔ و الثلج نحر البدن.
امام علی علیه السلام فرمود: جبرئیل بر پیامبر فرود آمد و گفت: ای محمد یارانت را به عج و ثج فرمان ده. عج یعنی فریاد و لبیک برآوردن و ثج یعنی قربانی کردن شتران. (معانی الاخبار ص ۲۲۴)
۴- حج اکبر و حج اصغر
عن معاویهٔ بن عمار، قال:
سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن یوم الحج الاکبر فقال: هو یوم النحر و الاصغر العمرهٔ.
معاویهٔ بن عمار گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم روز حج اکبر چه روزی است؟ حضرت فرمود: روز حج اکبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است. (معانی الاخبار ص ۲۹۵ )
۵- آثار حج
عن الرضا علیه السلام قال:
ما رایتشیئا اسرع غنا و لا انفی للفقر من ادمان الحج
از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود: هیچ چیزی را بیشتر از حج مداوم، در بی نیازی و فقر زدائی مؤثر ندیدم. (بحار الانوار، ج ۷۴، ص ۳۱۸ )
۶- مرگ در راه حج
عن ابی عبدالله علیه السلام قال:
من مات فی طریق مکهٔ ذاهبا اوجائیا امن من الفزغ الاکبر یوم القیامهٔ.
امام صادق علیه السلام فرمود: هرکس در راه رفت و برگشت مکه بمیرد از اندوه بزرگ روز قیامت ایمن خواهد بود.
(ملاذ الاخیار ج ۲۲۳۷)
۷- حرمت مهمانان خدا
عن ابی عبدالله علیه السلام قال:
الحاج و المعتمر وفدالله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سکتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم
امام صادق علیه السلام فرمود: حاجی و عمره گزار مهمان خدایند. اگر چیزی بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ میگوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را می پذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن می کند و در برابر هر درهمی که خرج کرده اند، یک میلیون درهم به آنان می پردازد. (ملاذ الاخبار ج ۲۲۶۷)
۸- آمادگی برای احرام
عن حماد بن عیسی قال:
سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن التهیؤء اللاحرام، فقال تقلیم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانهٔ.
حماد بن عیسی گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم. برای احرام چگونه باید آماده شد؟
فرمود: با گرفتن ناخنها، کوتاه کردن شارب و تراشیدن موی بالای شرمگاه. (ملاذ الاخیار، ج ۳۰۸۷)
۹- نظر به کعبه
عن الباقر علیه السلام من نظر الی الکعبهٔ لم یزل یکتب له حسنهٔ و یمحی عنه سیئهٔ حتی یصرف بصره عنها.
امام باقر -علیه السلام- فرمود: هر کس به کعبه نگاه کند. تا وقتی به آن می نگرد مدام کار نیک برایش نوشته می شود و گناهش پاک می شود تا وقتی دیده از آن برگرداند. (بحار الانوار ج ۶۵۹۶)
۱۰- نیت حج
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال:
الحجحجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله کان ثوابه علی الله و الجنه و من حج للناس کان ثوابه علی الناس یوم القیامهٔ.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
حج دوگونه است: حجی برای خدا و حجی برای خلق، هر کس برای خدا حج گزارد، پاداشش آنست که خدا که وی را به بهشت درآورد و هر کس برای مردم حج گزارد، پاداش وی روز قیامت برعهده مردم خواهد بود. (بحار الانوار ج ۹۶ ۲۴ )
۱۱- روزه ایام تشریق در منی
سئل الصادق علیه السلام لم کره الصیام فی ایام التشریق؟ فقال:
لان القوم زوار الله و هم فی ضیافته و لا ینبغی للضیف ان یصوم عند من زاره و اضافه.
از امام صادق -علیه السلام- سئوال شد:
چرا روزه ایام تشریق «۱۱ - ۱۲ - ۱۳ ذی حجهٔ» نامطلوب است. حضرت فرمود: زیرا مردم، زائران خدا و مهمان وی هستند. و شایسته نیست که مهمان در نزد میزبان و کسی که به دیدارش رفته روزه بگیرد. (بحار الانوار ج ۹۶ ۳۴ )
۱۲- حج یا جهاد
عن الصادق -علیه السلام- انه قال:
ما سبیل من سبیل الله افضل من الحج الا رجل یخرج بسیفه فیجاهد فی سبیل الله حتی یستشهد.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
هیچ راهی از راههای خدا برتر از حج نیست مگر اینکه مردی شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد کند تا شهید گردد.
(بحار الانوار ج ۹۶ ۴۹ )
۱۳- ثواب طواف
عن النبی صلی الله علیه و اله و سلم انه قال:
من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاهٔ رکعتیه غفرله.
پیامبر اکرم -صلی الله علیه و آله- فرمود:
هرکس هفت بار به دور این خانه طواف کند و دو رکعت نماز طواف را بخوبی انجام دهد. گناهش آمرزیده شود.
(بحارالانوار ج ۹۶ ۴۹ )
۱۴- حج و تجدید میثاق
قال ابو جعفر علیه السلام والحجر کالمیثاق و استلامه کالبیعهٔ و کان اذا استلمه قال:
اللهم امانتی ادیتها و میثاقی تعاهدته لیشهدلی عندک بالبلاغ.
امام باقر -علیه السلام- فرمود:
حجرالاسود مثل یک پیمان است و دست کشیدن بر آن چون بیعت [با خدا] است وقتی حضرت دستبر حجرالاسود می کشید می فرمود: خدایا! امانتم را ادا کردم. میثاق خود را تجدید کردم، تو گواه باش که من وظیفه ام را بپایان رساند.
(بحار الانوار ج۹۶ ۴۸ )
۱۵- اهمیت حج
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال:
لایزال الدین قائما ما قامت الکعبهٔ.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
تا کعبه برپاست، دین برپاست. (بحار الانوار ج ۹۶ ۵۷ )
۱۶- فلسفه نام کعبه
عن ابی جعفر -علیه السلام- قال:
قلت له: لم سمی البیت العتیق؟ قال: لانه حر عتیق من الناس و لم یملکه، احد.
از امام باقر -علیه السلام- سؤال شد، چرا کعبه را بیت العتیق نامیده اند؟
فرمود: زیرا این خانه آزاد است و رها شده و در ملکیت هیچ کس درنیامده است. (بحارالانوار ج ۹۶ ۵۹
۱۷- مثلث مقدس
عن ابی عبدالله -علیه السلام- قال:
ان الله عزوجل حرمات ثلاث لیس مثلهن شیء کتابه و هو حکمه و نوره
و بته الذی جعله قبلهٔ للناس لایقبل من احد توجها الی غیره و عترهٔ نبیکم.
امام صادق -علیه السلام- فرمود:
خدای عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد که هیچ چیز به حرمت آن نرسد.
کتابش که فرمان او و نور اوست و خانه اش که آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جایی غیر آن از هیچکس پذیرفته نیست و عترت پیامبر شما. (بحار الانوار ج۹۶ ۶۰ )
۱۸- نذر کعبه
عن علی -علیه السلام- قال:
لو کان لی وادیان یسیلان ذهبا و فضهٔ ما اهدیت الی الکعبهٔ شیئا لانه یصیر الی الحجبهٔ دون المساکین.
امام علی -علیه السلام- فرمود:
اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هیچ چیز به کعبه اهدا نخواهم کرد، زیرا به پرده داران «ناشایست» می رسد نه به مساکین و مستمندان. (بحارالانوار ج ۹۶ ۶۷ )
پی نوشتها:
۱- آل عمران ۹۷
۲- سورهٔ الذاریات آیه ۵۱
۳- سورهٔ آل عمران آیهٔ ۹۷
کتاب: چهل حدیث
تهیه و تنظیم: محمود مهدی پور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست