پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

والدین بخوانند شخصیت فرزندان خود را به خاطر نمره ضعیف تخزیب نكنید


دریافت كارنامه تحصیلی معمولا برای دانش آموزان و والدین آن ها با اضطراب و دلهره همراه است و این استرس در میان دانش آموزانی كه به هردلیل امتحان خود را باموفقیت برگزار نكردند, بیشتر دیده می شود

بدون شك همه دانش‌آموزان در امتحانات نتایج دلخواه و مناسب را بدست نمی- آورند و علت این مساله نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. ویژگی‌های فردی دانش‌آموز، عوامل آموزشگاهی، خانوادگی و اجتماعی می‌تواند در نحوه نتیجه‌گیری دانش‌آموز موثر باشد اما برخی از والدین بدون توجه به این مسایل، نتایج ضعیف درسی فرزندان خود را بر نمی‌تابند و پس از اطلاع از نمرات ضعیف فرزند خود، به آن‌ها برچسب‌های ناروایی می‌زنند. زدن برچسب نه تنها هیچ كمكی برای پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز نمی‌كند بلكه در اغلب موارد دانش‌آموز را از اشتیاق ادامه تحصیل و كسب موفقیت درسی هم باز می‌دارد. صدور كارنامه‌های دانش‌آموزان دوره‌ابتدایی و بعداز آن دوره راهنمایی چند روز دیگر آغاز می‌شود و باتوجه به سنین دانش‌آموزان یاد شده، نحوه برخورد با نتایج تحصیلی این گونه دانش‌آموزان ضروری به نظر می‌رسد.یك برخورد نامناسب می‌تواند همه تلاش‌های والدین، معلمان و مسوولان مدرسه را باناكامی روبه‌رو كند و به یقین این نتیجه مورد نظر هیچ یك از عوامل یاد شده نیست. كارشناسان تربیتی به خانواده‌ها توصیه می‌كنند كه هنگام دریافت كارنامه دانش‌آموزان و اطلاع از نمرات ضعیف فرزندان خود، مواظب روح و روان آن‌ها باشند و از سخت‌گیری و بی‌احترامی نسبت به آن‌ها پرهیز كنند.

* مواظب شخصیت فرزند خود باشید. به او برچسب‌هایی نظیر تنبل، كودن، بی عرضه و غیره نزنید بلكه با تاكید بر نقاط مثبتش در وی انگیزه فعالیت ایجاد كنید.

* در هنگام دریافت كارنامه، بهتر است او را در موقعیت‌هایی قرار دهیم كه فعالیت‌هایش توام با موفقیت و تجربه‌های شیرین باشد.

* همواره سعی كنید توانمندی‌های او را مد نظر قراردهید نه ضعف‌های او را.

* به تفاوت‌های فردی فرزندتان توجه كنید، مبادا او را با دیگران مقایسه كنید بلكه تنها می‌توانید نمرات او را با یكدیگر مقایسه كنید.

* توقع و انتظار از فرزندتان در حد توانایی‌هایی او باشد.

* وقتی نمرات فرزندتان ضعیف است تنها او را مقصر ندانید و این پرسش‌ها را از خود بپرسید كه آیا الگوی تلاش و جدیت برای او بوده‌اید؟ آیا جریان تحصیل او را پیگیری كرده‌اید؟ آیا محیط خانه برای درس خواندن آماده بود؟ آیا دوستان او را می‌شناسید؟ و آیا ضعف جسمانی و بیماری نداشت؟

* چنانچه نمره خوب یا نسبتا خوب در كارنامه وجود دارد به آن اشاره كنید. اگر همه نمرات درسطح پایین است باز می‌توانید از نمرات دیگر بالاتر اشاره كنید و سپس علت ضعیف بودن نمرات را از فرزند خود جویا شوید و به به فرزندتان بگویید چه كمكی از دست ما بر می‌آید.

* با یكدیگر همه راه‌های ممكن را بررسی كنید و به او اطمینان دهید كه شما حامی او هستید، او را دوست دارید.

* اگر بعداز بررسی علل، درصدد رفع ضعف خود است، تا آن‌جا كه امكان دارد شرایط فعالیت را برای او آماده كنید و به فرزند خود قوت قلب دهید و متذكر شوید كه هنوز دیر نشده‌است.

* با نگاهدقیق به كارنامه نمرات درس‌های مختلف را با میانگین درس‌های كلاس مقایسه كنید و نمرات خوب و خوب‌تر را مورد توجه قرار دهید و برای تلاشی كه در كسب آن‌ها صورت گرفته وی را تحسین كنید.

* با كمك و تمایل فرزند خود،برنامه‌ای برای آمادگی و مرور درس‌های تجدیدی برای او تنظیم‌كنید تا دانش‌آموز از هم‌اكنون به فكر امتحانات مجدد (شهریور ماه) باشد.

* عدم موفقیت دانش‌آموز در درس‌ها نباید سبب محرومیت اواز تفریح، مسافرت، گردش با دوستان و استراحت شود بلكه باید برای همه كارهای او برنامه‌ریزی كرد زیرا فرزند شما به همه آن‌ها نیاز دارد.

* فراموش نكنیم كه دانش‌آموز ناموفق نیز مانند سایر دانش‌آموزان حدود ‪۹‬ ماه تلاش كرد و برای موفقیت در امتحانات و ورود به سال تحصیلی آینده، نیاز به گردش و تفریح و استراحت كافی دارد.

* بامشاورمدرسه نیز مشورت كنید تا شمارا در پیداكردن بهترین راه‌حل و علت مشكل یاری كند.