چهارشنبه, ۱۹ دی, ۱۴۰۳ / 8 January, 2025
۵ حق مسلم مصرفکنندگان
در بیشتر کشورهای دنیا پنج حق را به عنوان حقوق مصرفکننده به رسمیت میشناسند...
این حقوق پنجگانه عبارتند از:
۱) مصرفکننده حق به دست آوردن کالاها و خدماتی با کیفیت سالم و استاندارد را دارد.
۲) مصرفکننده حق برخورداری از اطلاعات لازم در مورد کالاها و خدمات را دارد (تاریخ تولید و مصرف، بروشور کالا، فهرست قیمتهای کالاهای مشابه، دفترچه راهنما و چگونگی استفاده از محصول، دفترچه مشخصات کالا و نیز فهرست مراکز خدمات پس از فروش و یا فهرست و نشانی تعمیرگاههای مجاز).
۳) مصرفکننده حق دارد قبل از خرید به یک نمونه از کالا دسترسی داشته باشد. طرز کار آن را مشاهده کند و در صورت رضایت اقدام به خرید کند.
۴) مصرفکننده حق دارد از حمایت یک نهاد یا سازمان قدرتمند برای شکایت از تخلفات برخی صاحبان واحدهای صنفی بهرهمند باشد.
به بیان دیگر، زمانی که کالا را به قیمت بیشتری از قیمت واقعی خریداری میکند یا وقتی کیفیت کالا مطلوب نیست یا وقتی که کالا باعث میشود امنیت و سلامت مصرفکننده به مخاطره بیفتد، وی حق دارد شکایت خود را به این سازمان حمایتکننده اعلام کند.
۵) مصرفکننده حق دارد از کالا یا خدماتی استفاده کند که علاوه بر این که موجبات رفع نیاز و راحتیاش را فراهم میآورد، امنیت و سلامتش را نیز تهدید نکند.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست