دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
ایرادات فنی چند مدل خودرو محبوب در ایران

هر خودرویی از اشرافیترین آنها گرفته تا ارزانترین و دمدستیترین آنها در کنار محاسنش، ایراداتی هم دارد که توی ذوق میزند. خوشبختانه یا متاسفانه اکثر این ایرادات و مشکلات به سلیقه افراد برمیگردد و نارضایتی خریداران از بعضی موارد که آنچنان بعد فنی هم ندارد را نمیتوان پای ضعف آن کمپانی در تولید محصولش گذاشت. ولی گاهی کار به جایی میرسد که اکثر خریداران و صاحبان یک خودرو به ایراداتی یک شکل و مشترک اشاره میکنند که حتی تعمیرکاران هم به آن مهر تایید میزنند.
جدا از ایرادات ظاهری و طراحی این بار نگاهی داریم به اشکالات پررنگ شده فنی چند مدل از خودروهای محبوب بازار کشورمان که چند سالی میشود از حضورشان گذشته و آزمون و خطاهای مختلف در کنار گذر زمان، توانسته ایراداتشان را مشخص کند. البته در کنار همه اینها، هزینههایی هم که برای رفع ایرادات ذکر شده باید از جیب بپردازید هم لیست شده تا دورنمای بهتری از وضعیت تعمیراتی آن مدل خاص داشته باشید
● فولکس گل
خودرویی دو رگه که اصلیتی آلمانی دارد ولی در برزیل تولید میشود. البته تولیدش در این کشور آمریکای جنوبی باعث نشده از فولکس بودن آن کم شود و اکثر دوستداران این برند و دارندگان گلفهای محبوب دهه ۹۰ به آن روی خوش نشان دادند. موتور ۱.۸ لیتری با شتاب و سرعت مناسب و هندلینگ مثالزدنی خودروهای آلمانی و البته گلف هدیهای است که این خودروی هاچ بک به صاحبانش میدهد. به طور کلی سواری خوب و جلوبندی مناسب از خصیصههای این محصول است؛ ضمن اینکه موتورش هم استهلاک کمی دارد! خب این نیمه پر لیوان بود و در مورد ایراداتش هم باید گفت که مشکلات کلاچ و گیربکس آن زیاد است و البته به علت داشتن قطعات گرانقیمت، هزینههای نگهداری آن هم به مراتب بالا میرود.
ضمن اینکه صفحه کلاچش آنچنان قدرتمند نشان نمیدهد که هزینه تعمیر آن از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان هزینه در بردارد. فیوزهای این خودرو اگر بسوزند تهیه آن قطعا سخت خواهد بود و البته قیمت آنها نیز بالاست. ولی به طور کلی میتوان گفت در صورت داشتن این خودرو و نگهداری مطلوب آن خوش به حالتان است چراکه گل مثل اکثر محصولات فولکسواگن خودرویی کماستهلاک است.
● سایپا ریو
ریو خودروی محبوبیست که اکثرا آن را نوعی پراید مدرن میدانند. البته این محصول که این روزها قیمتش تا مرز ۲۰ میلیون تومان هم رسیده تولیدش در سایپا متوقف شده و باید کمکم با نمونههای صفر آن هم خداحافظی کرد. اگر خواهان خرید این سدان شهری به دلیل استهلاک کم و مصرف سوخت پایین آن هستید باید نکاتی را هم در نظر بگیرید؛ ریو کماستهلاک است و دیر به دیر راهی تعمیرگاهها میشود ولی در صورت مشکل کمهزینه هم نخواهد بود چون لوازم یدکی آن گرانقیمت است!
اما نکتهای که در این خودرو بسیار آزاردهنده است و اکثر خریدارانش به آن اذعان دارند، تسمه تایم این خودروی کرهای است که زود به زود پاره میشود که در خوشبینانهترین حالت ۳۵۰ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت؛ تسمه تایم هم که باید هر ۶۰ هزار کیلومتر تعویض شود تا مشکلی به وجود نیاید. در مورد نمونه اتومات ریو هم نباید فراموش کرد که نبود همخوانی جزئی موتور و گیربکس کمی توی ذوق میزند که البته قابل تحمل است ولی برطرف کردن آن مستلزم هزینهای در حدود ۴۰۰ هزار تومان است.
● سیتروئن زانتیا
زانتیا از آن دسته خودروهایی بود که تب آن به سرعت بالا گرفت و به همان سرعت هم نگاهها به آن تغییر کرد. در واقع گذر زمان و عرضه و ورود مدلهای جدید باعث شد که این مدل سیتروئن به راحتی در سایه قرار گیرد و استقبال روزهای اول را نداشته باشد. البته زانتیا در اوایل حضورش در بازار به خاطر داشتن سیستم تعلیق متفاوت و البته شتاب و سرعت خوب مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت اما بعد از حضور چند ساله در بازار، استهلاک بالایش خود را نشان داد و تا حدی از محبوبیت آن کاسته شد. خودرویی که دیگر از چرخه تولید خارج شده و نمونههای صفرکیلومتر آن هم در بازار وجود ندارد.
این سدان شهری که سیستم تعلیق معروفی دارد متاسفانه یکی از پراستهلاکترین خودروهای بازار محسوب میشود که قیمت بالای قطعات یدکی آن را نیز باید به آن اضافه کرد. عمده ایرادی که برای این خودرو در نظر میگیرند روغنریزی سیستم هیدرو پنوماتیکی آن است! سیلندرهای ترمز، پمپ هیدرولیک و دیگر قطعات این سیستم خیلی زود مستهلک میشوند که هزینههای تعمیر و رفع ایراد این سیستم حداقل حدود ۵۰۰ هزار تومان آب میخورد که البته بسته به درصد خرابی این رقم بالاتر هم میرود.
● پژو ۲۰۶
بدون شک یکی از پرفروشترین و پرکاربردترین خودروهای شهری در بازار ایران پژو ۲۰۶ است. خودروییهاچبک که مدلهای صندوقدار آن نیز در چند سال اخیر راهی بازار شد و با اقبال خوبی نیز همراه بود. همین اقبال و توجه هم باعث میشود نقاط ضعف این خودرو به خصوص از وقتی که مونتاژ و تولید آن به خودروساز داخلی واگذار شد بیشتر زیر ذرهبین برود. از جمله این ایرادات میتوان به ضعف جلوبندی آن اشاره کرد که بعضا به چشم میآید و به این مشکل میتوان احتمالا ایرادات برقی را هم اضافه کرد. خب این ایرادات که به مرور زمان میتوانند اعصاب شما را به هم بریزند، درمان هم دارند؛ تعویض جلوبندی کامل این خودرو از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه در برخواهد داشت اما روغنریزیهای جعبهفرمان را هم باید مدنظر قرار داشت تا در صورت بروز نسبت به رفع آن اقدام کرد.
روغنریزی جعبه فرمان در حدود ۲۵۰ هزار تومان به جیب شما فشار میآورد. در مورد نمونه اتومات و محبوب ۲۰۶ هم باید به نکاتی اشاره کرد؛ این خودرو علاوه بر داشتن ایرادات گفته شده، گیربکسی دارد که ممکن است صاحب خودرو را راهی تعمیرگاه کند که البته تعمیرکاران این گیربکسها هم زیاد نبوده و همین موضوع اندکی کار را سخت میکند. حال به این مشکل، هزینه بالای تعمیرات را نیز اضافه کنید که از ۳۰۰ هزار تومان تا یکمیلیون و نیم متغیر است.
● MVM۱۱۰
خواهر کوچکتر دوو ماتیز که خانمها به سرعت به آن روی خوش نشان دادند هنوز هم حرفهای زیادی برای گفتن دارد. موتور خوب و کماستهلاکش به همراه ابعاد کوچک و اشتهای کم، باعث شده تا MVM۱۱۰ با قیمت متوسط و پایینش بتواند همراه خوبی برای ترددهای روزانه و شهری باشد. البته از خودرویی که نهایتا و در مدل اتوماتش ۱۱ میلیون تومان قیمت دارد نمیتوان آنچنان انتظار زیادی داشت و باید فیتیله توقع را پایین کشید. با این حال کلاچ و دندهها در بعضی نمونهها ایرادات خود را نشان میدهند و در سیستم برقی این خودرو هم در برخی موارد مشکل به چشم میخورد.
گیربکسش هم که دو مدل دارد، در نوع پنج سرعته دستی از نظر بعضی دارندگانش دندههای آن ضعیف است و در مورد نوع اتوماتش هم سنسور گیربکس ممکن است با مشکل مواجه شود! هزینه تعمیرات گیربکس دستی این خودرو در حدود ۳۰۰ هزار تومان است که این رقم در گیربکس اتوماتیک در خوشبینانهترین حالت ۴۵۰ هزار تومان هزینه دارد و شاید به یکمیلیون و ۲۰۰ هزار تومان هم برسد ولی به طور کلی اگر رفتار مهربانانهای با این خودروی چینی داشته باشید به راحتی با شما راه خواهد آمد
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست