یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با دستگاه فاندانگو فاندانگوس


آشنایی با دستگاه فاندانگو فاندانگوس

فاندانگوس در حقیقت یک فرم موسیقایی با ویژگیهای موسیقی محلی فولکلور اسپانیایی ست که تحت تأثیر موسیقی فلامنکو تغییر یافته و بصورت یکی از پالوهای فلامنکو در آمده فاندانگوس انواع مختلفی دارد که غالباً بر اساس محل جغرافیایی پیدایش شان نام گذاری و تفکیک می شوند

کلمه « فاندانگو » را بر گرفته از لغت پرتغالی « فادو » (Fado ) که نوعی رقص و آواز سنتی پرتغالی ست و یا از لغت لاتین «فاتوس» (Fatus ) که معنای «تقدیر وسرنوشت» را دارد ، میدانند. لازم به ذکر است که حرف « s » که در انتهای پالو می آید ، غالباً دلالت بر جمع دارد ولی لزوماً این عمل را به لحاظ دستور زبان انجام نمی دهد. بدین ترتیب « فاندانگوس » معادل «فاندانگو» و « سولئارس» معادل « سولئا » به کار می رود .

فاندانگوس در حقیقت یک فرم موسیقایی با ویژگیهای موسیقی محلی ( فولکلور ) اسپانیایی ست که تحت تأثیر موسیقی فلامنکو تغییر یافته و بصورت یکی از پالوهای فلامنکو در آمده . فاندانگوس انواع مختلفی دارد که غالباً بر اساس محل جغرافیایی پیدایش شان نام گذاری و تفکیک می شوند . بدین ترتیب می توان فاندانگوس را در حقیقت گروهی از پالوها در نظر گرفت و نام « خانواده فاندانگوس »را به آنها اطلاق نمود .

پالوهای این خانواده بر اساس اینکه آوازشان کمپاس داشته باشد یا خیر به دو گروه کلی به شرح زیر تقسیم بندی می شوند :

۱) فاندانگوس فاقد کمپاس آوازی :

این گروه از پالوهای فلامنکو که معروف به پالوی اینترمدیو (Inter medio ) هستند ، آوازشان فاقد کمپاس است و به همین دلیل به جهت تک نوازی گیتار و اجرای آواز مناسبند و رقص ندارند . در عین حال فالستاهای گیتار در قالب جملاتی با ریتم ۴/۳ یا ۸/۶ بیان می شوند .پالوهای این گروه عبارتند از : فاندانگوس دِ تریانا (گرانده )، تارانتاس ، گرانائیناس ، مالاگنیاس ، روندنیاس ، مینِراس و مورسیاناس . این پالوها با اندکی تغییر به راحتی به سوی کا نته گرا نده متمایل می شوند .

۲) فاندانگوس دارای کمپاس آوازی:

پالوهای این گروه از جدّیت کمتری بر خوردارند و حس شاد و سر خوشانه ای را پدید می آورند . این پالوهای مشتق از فاندانگو ، رقص و آوازشان بسیار ریتمیک است و برای مجالس جشن و شادی بسیار به کار می روند . پالوهای فاندانگوس دِ اوائلو (فاندانگیّو ) ، فاندانگوس دِ مالاگا یا بردیالِس و سویّاناس جزء این گروه می باشند .

با همه این ها ، مشهورترین نوع فاندانگوس ، فاندانگوس د ِاوئلوا ست که وقتی نام فاندانگوس می آید همه این فاندانگوس به ذهن شان متبادر می شود و بسیاری فقط ، آن را فاندانگوس می شناسند . البته از لحاظ موسیقایی نیز فاندانگوس د اوئلوا یا فاندانگیّو ، بیش از بقیه انواع فاندانگوس واجد ویژگیهای این پالو می باشد . در ادامه ما به معرفی فاندانگوس د اوئلوا ، به عنوان مظهر فاندانگوس می پردازیم .

»» رقص فاندانگوس :

فاندانگوس یک سبک بسیار قدیمی رقص فولکلور اسپانیا با خصوصیات پاپ ( مردمی ) است که به مرور زمان ویژگیها و صفات فلامنکو در آن تأثیر گذارد . این رقص به صورت گروهی و توسط زوجهای زن ومرد انجام می شده و در طول رقص این زوجها چندین بار همرقص خود را عوض می کردند به طوری که به حضار ، حس زوج یابی یا همسر یابی را القاء می کرد .از آنجا که این فرم رقص ابتدا در استان اوئلوا ( Huelva )از استانهای منطقه ا ندلس بوجود آمد ، نام این نوع فاندانگوس شاد را ، فاندانگوس د اوئلوا گذاشتند .

فاندانگوس ، الگوی پایۀ فرم هایی ست که میزان شان ۳ ضربی می باشد . البته در حقیقت یک کمپاس ۱۲ ضربی ست که ضربات تأکیدی روی اولین ضرب هر دورۀ سه تایی ( ۱ ، ۴ ، ۷ و ۱۰ ) قرار دارند.

همانطور که گفته شد برخی از انواع فاندانگوس ها اصلاً برای رقص مناسب نیستند .

● گیتار در فاندانگوس :

از ویژگیهای پالوی فاندانگوس ، وجود مد دو گانه یا Bimodal در آنست . یعنی شروع آن با یک گام اندلسی یا فریژین است که سپس با انتقال به یک گام ماژور ، بسط می یابد و پس از اجرای آواز ، به عنوان ارائه یک حسن ختام مناسب ، دوباره به گام اندلسی باز می گردد . این فرم A – B – A را اولین بار گیتاریست بزرگ فلامنکو ،« نینیوریکاردو» به عنوان همراهی آواز فاندانگوس ابداع نمود .

در بخشهایی از گام ماژور که انتقال و برگشت به آواز صورت می گیرد ، در اغلب موارد وجود قسمتهای که فارغ از ریتم و آزاد هستند ، این اجازه را به خواننده می دهد که احساساتش را بدون هیچ قید وبندی و صرفاً با تمرکز کامل بر درونش ، بیان کند .نوازندۀ گیتار همیشه باید گوش به زنگ تغییرات تنالیتۀ آواز باشد تا نوای سازش را با خواننده هماهنگ کند و آکوردهای مرتبط با تنالیتۀ خواننده را به کار ببرد .

● آواز در فاندانگوس :

اگر چه فاندانگوس های اولیه ، در حقیقت آوازهایی برای همراهی با رقص بودند ، ولی امروزه بسیاری از انواع آن فقط آوازهایی برای شنیدن هستند. محتوای اشعار در آوازهای فاندانگوس معمولاً طبیعتی عمیق و پند آمیز و موجز دارند . در غالب اشعار به مضامین اجتماعی و سیاسی پرداخته می شود ؛ ولی گاهی گریزی به موضوعات عاشقانه نیز وجود دارد که می تواند بدون همراهی موسیقی و بصورت آواز تنها نیز اجرا شود .

این نوع آوازها ی بدون همراهی ساز و موسیقی « پالو سِکو » (Palo Seco ) یا « کاپه یو » (Capello ) نام دارند . هنگام اجرای این نوع آوازها ، خواننده و مستمعین جهت حفظ ریتم و کمپاس ، و نیز همراهی و هماهنگی بیشتر ، ضرب اول را با مشت روی میز می کوبند و دو ضرب بعدی را با انگشت اشاره ، بطوریکه ناگهانی و با شدت ( تلنگر مانند ) به سمت بیرون باز شود ، به میز ضربه می زنند .

فاندانگوس های آوازی را می توان به دو گروه کلی تقسیم نمود :

۱) فاندانگوس منطقه ای :

مانند اوئلو (Huelva ) ، لوکِنا ( Lucena) مالاگا (Malaga ) و ...........

۲) فاندانگوس شخصی :

که بر اساس افرادی که خلق شان کرده اند نامیده می شوند . مانند ال گلوریا ( El Gloria ) ، بالخو ( Valejo ) ،سپرو ( Cepero ) ، پرز د گوسمان ( Perez de Gusman ) و .............

برخی از اولین خوانندگان این فرم نینیو د کابرا ( Nino de Cabra ) ، رافائل پارِخا ( Rafael Pareja ) ، پرز دگوسمان ( Perez de Gusman ) ، ال گلوریا ( El Gloria ) و بسیاری دیگر بودند . ولی توسعه پالوی فاندانگوس و تغییر ماهیت آن از یک آواز کلاسیک فولکلور به یک پالوی فلامنکو و راه یافتنش به موسیقی پاپ اسپانیا ، مرهون تلاش ها و نو آوری « په په مارچنا » (Pepe Marchena) می باشد .

پس از وی « مانولو کاراکول » (Manolo Caracol ) راه وی را با اندک تفاوتی ادامه داد . ولی او نیز فاندانگوس را بر اساس تعبیر شخصی خود و به گونه ای سرشار از احساسات عمیق کولی ها ( Gypsy Jundura ) ارائه کرد .

کوپلا های فاندانگوس از چهار یا پنج جمله هشت سیلابی اشعار تشکیل می شود که گاهی اوقات با تکرار یکی از جملات به صورت ۶ جمله ای در می آید .

امین روحانی

flamenconews.ir



همچنین مشاهده کنید