چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
اسلام, مدرنیته و روشن فکران
مرکز ثقل مدرنیته این است که انسانِ مختار، با آزادی عمل و شناخت آزادانه و با بهرهگیری از تجربیات خود، میتواند در اسرار طبیعت نفوذ کرده، به همراه انسانهای دیگر، دنیای جدید و بهتری ایجاد کند. این تعریف، احتمال وجود اشکال دیگری از مدرنیته، قبل از تاریخ جدید را انکار نمیکند، و محدودبودن مدرنیته به غرب را افاده نمینماید. در واقع، مدرنیته یک مفهوم جهانشمول و در عین حال نسبی است که از زمانی به زمان دیگر و از مکانی به مکان دیگر تغییر مییابد. این حقیقت ما را قادر میسازد که از مدرنیته یا مدرنیتهها به عنوان یک اصطلاح در تفکر اسلام اولیه یاد کنیم. حتی میتوان اسلام را ایجادکننده مدرنیته در قرن هفتم میلادی دانست.
● مدرنیته، پیام اولیه اسلام
از آنجا که اسلام راهحلهایی برای وضعیت حساس اجتماعی و تاریخی شبهجزیره عربستان آن روز پیشنهاد کرده است، یک دین مدرن به حساب میآید. مدرن بودن اسلام در اعتقادات، اخلاقیات و مسائل اجتماعی به خوبی هویداست. به طور خلاصه، اسلام تنها یک ایدئولوژی برای درک و توضیح جهان، یا یک اعتقاد معنویِ صرف نیست، بلکه بر ایدئولوژی تغییر جهان، به عنوان یک ویژگی، تأکید داشته است.
در باب معنای متن کتاب مقدس میتوان دو گرایش عمده برشمرد: گرایش تفسیر حقیقی قرآن و گرایش درک مجازی یا استعاری قرآن. دعوای بین این دو گرایش از گذشته وجود داشته و هنوز هم به عنوان یک نزاع علیه یکدیگر و علیه مدرنیته ادامه دارد. هر یک از این دو گرایش، به طور صریح یا ضمنی، درباره ماهیت متن کتاب و ارتباط آن با خداوند و زبان و فرهنگ بشری، تصور خاص خود را دارند. گرایش درک مجازی و استعاری قرآن به تاریخی بودن متن معتقد است، و اینکه متن باید در بستر تاریخی خاص خود مطالعه شود. بر اساس این دیدگاه، قرآن به عنوان یک وحی یا تجلی کلام خداوند، به زمان و مکان خاصی اختصاص دارد. البته تاریخی بودن آن به معنای بشری بودن نیست، بلکه صرفاً موضوعی برای تأویل و تفسیر تلقی میشود؛ در حالی که کلام خداوند فراتر از حوزه شناخت بشری است. نتیجه منطقی، این است که برای درک یک متن، بررسی زمینههای اجتماعی - تاریخی آن ضرورت دارد و برای تفسیر آن نیز باید از روششناسیهای زبان جدید استفاده کرد.
● معتزله، نخستین جنبش مدرنیست
معتزله در مباحث خود، سه اصل معرفتشناختی عمده برای درک خردمندانه جهان، انسان، خدا و وحی مطرح میکردند:
۱) منشأ شناخت صرفاً در این جهان است. صرفاً زمانی میتوانیم از عالم «غیب» صحبت کنیم که به شواهدی از واقعیت جهان «عینی» متوسل شویم. خداوند و صفات او را فقط میتوان از طریق معرفت اکتسابی و نه به صورت مستقیم و آشکار، شناخت.
۲) همه انسانها به طور مساوی از شناخت نسبتاً اساسی و، به اصطلاح، «نیروی عقلانی لازم» برخوردارند. میزان شناخت، به توانایی و ظرفیت حرکت از سطح معرفت فطری به سطح معرفت اکتسابی بستگی دارد. چنینشناختی مستلزم به کارگیری هریک از روشهای قیاس یا استقرا، برای آزمودن شواهد، است.
۳) تکلیفی که خداوند بر عهده انسان گذارده و هدف نهایی تمام بازتابهای فکری است، شناخت خداوند است. بر اساس آموزههای معتزله، خداوند، انسان را برای دستیابی به شناخت حقیقت الهی، علاوه بر وحی، به «نیروی عقلانی لازم» مجهز کرده است. الهیات معتزله سعی کرده آمیزهای دائمی میان این دو منبع شناخت (عقل بشری و وحی) ایجاد کند.
از دیدگاه معتزله، در صورت تضاد آشکار بین وحی و عقل بشری، باید با توسل به انعکاس وحی در معرفت بشری (با یاری گرفتن از مجاز، استعاره و سایر اشکال سخن) وحی را تفسیر کرد. مخالفان فکری معتزله، سنتگرایان بودند؛ کسانی که از تفسیر حقیقی آیات قرآن حمایت میکردند و در صدد بودند که واقعیت هستیشناختی تمام صفات خداوند، تمامی تصورات معادشناختی و حتی ایده رؤیت خداوند با چشم را به اثبات رسانند. معتزله، انسان را مخاطب متن مقدس و آموزههای آن دانسته و متن قرآن را نه به عنوان کلام ازلی خداوند، بلکه به عنوان یک اثر مخلوق تلقی میکردند. طبق این نظریه، زبان، ساخته بشر است و کلام الهی نیز با توجه به قواعد و ساختار زبان بشری جاری شده است. معتزله در تلاش بودند پلی میان کلام خداوند و عقل بشری ایجاد کنند و علیه تفکری که زبان را یک بخشش و لطف الهی میداند نه ساخته بشری، موضعگیری میکردند.
انتخاب هر یک از این دو باور و طرفداری از آن، معانی ضمنی وسیعی را به همراه خواهد داشت. برای مثال، باور به جاودانگی و ازلیت قرآن، متضمن این مفهوم است که تمام حوادثی که اتفاق میافتد، از تقدیر خداوند نشأت میگیرد؛ بنابراین معتقدان به تقدیر الهی نمیتوانند مخلوق بودن قرآن را بپذیرند. مرکز ثقل مقاله بر این اساس قرار گرفته است که مفهوم ازلی بودن قرآن الزاماً پیروی واقعی از معنای حقیقی متن مقدس را به همراه خواهد داشت و تأکید بر خطاناپذیری متن مقدس، چیزی جز نتیجه منطقی مفهوم اتحاد و یگانگی متن مقدس با کلام الهی نیست.
ورود اروپا به جهان عرب در آغاز قرن نوزدهم، موجب پیدایش یک واکنش سیاسی در مقابل مدرنیته شد؛ با این فرض که این واکنش تنها راه مبارزه با تهاجم سیاسی اروپاست. دیدگاههای روشنگرایانه مشابه دیگری نیز نسبت به چالش اروپا در نیمه دوم قرن نوزدهم، یعنی در میانه روند مدرنسازی (مدرنیزاسیون) مطرح شد. مهمترین هدف این دیدگاهها دفاع از اسلام و فرهنگ اسلامی در مقابل شرقشناسانی بود که عقبماندگی خاورمیانه را بدون در نظر گرفتن وضعیت و شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی این کشورها، به اسلام نسبت میدادند. در این زمان، اسلام نه تنها به عنوان هویت ملی به رسمیت شناخته شد، بلکه ویژگیهای اصیل «خود» جمعی را در مقابل «دیگر» اروپایی مطرح کرد. به هر حال، چالش فکری عمده، در صدد اثبات این امر بود که دین اسلام پیشرفت را تشویق کرده، عقلانیت و معرفت علمی را مورد حمایت قرار داده و نهادهای مدرن را پذیرفته است.
پس از مدرنیته، بار دیگر، مسائل مربوط به ماهیت متن، به طور تلویحی، مورد بحث قرار گرفت. یکی از بحثهای مهم و پیچیدهای که درباره الهی بودن قرآن در اندیشه اسلامی مدرن مطرح شد، مباحث مصلح و روشنفکر مشهور مصری، محمد عبده (وفات ۱۹۰۵)، بود.
الغای خلافت توسط کمالیستها در ترکیه به سال ۱۹۲۴، موجب پیدایش دومین مرحله از منازعه فکری شد.
سومین منازعه فکری توسط طه حسین و با نگارش رساله «فی الشعر الجاهلیه» (شعر دوران جاهلیت) به سال ۱۹۲۶ صورت گرفت. طه حسین، با طرح داستان مهاجرت حضرت ابراهیم به همراه همسر و پسرش به مکه، امکان تفسیر حقیقی از متن قرآن را زیر سؤال برد.
چهارمین رویداد، مربوط به رد تز دکتری «محمد احمد خلفاللَّه» در رشته مطالعات اسلامی است. در این زمان، خلفاللَّه تز دکتری خود را با راهنمایی پروفسور «امین الخلی» با عنوان «هنر داستان در قرآن» به رشته تحریر درمیآورد.
● احیای گفتمان اسلامی ضد مدرنیسم
شکست اعراب از اسرائیل، در جنگ ۱۹۶۷، شکست حقارتبار انقلاب ۱۹۵۲ را به اثبات رساند و مرحله جدیدی از تیرگی روابط بین اسلام و مدرنیته آغاز شد. پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اعتبار شعار «اسلام به عنوان یک راه حل» را تقویت کرد. دو جنگ خلیج فارس - به ویژه عملیات طوفان صحرا - و منازعه حلنشده اعراب و اسرائیل، یک تصویر عمومی منفی را نه تنها از غرب، بلکه از مدرنیته به عنوان محصول آن، ایجاد کرد.
آنچه امروزه، در رسانههای غربی و برخی از محافل علمی، تحت عنوان بنیادگرایی مطرح میشود، چیزی فراتر از جنبش ارتجاعی علیه فساد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی موجود در کشورهای مسلمان و تلاش در راه بسیج مردم این کشورها در زیر پرچم اسلام نیست. اما اگر آنها واقعاً از بنیادگرایی طرفداری میکنند، در این صورت باید تفسیر تازهای از متون بنیادین اسلام، قرآن و سنتهای اصیل حضرت محمدصلی الله علیه وآله وسلم صورت گیرد. بسیاری از محققانی که درباره بنیادگرایی سخن گفتهاند، صرفاً به آموزههای نظامی گروههایی چون جهاد، جماعت اسلامی، حزباللَّه، التفکیر و الهجره و دیگر گروههای مشابه تمرکز کردهاند و سایر جنبشهای بنیادگرا همچون اخوان المسلمین را از این مقوله جدا دانستهاند؛ جنبشی که از لحاظ الهیات، میانهرو؛ به لحاظ سیاسی، مخالف با خشونت و به لحاظ فکری، عقلگراست. هر دو گروه (میانهروها و افراطگرایان) به یک الهیات ارتدکسی مشابه وفادارند و آن را به عنوان یک ایدئولوژی علیه جوامع مدنی - که به طور ضعیف در کشورهای مسلمان شکل گرفتهاند - به کار میگیرند.
عناصری که زیربنای ایدئولوژی هر یک از دو گروه را تشکیل میدهد، حداقل در پنج مورد ذیل خلاصه میشود:
۱) شناسایی اندیشه بشری و دین و حذف فاصله بین سوژه (ذهن) و ابژه (عین).
۲) توضیح تمامی پدیدهها با یک اصل اولیه واحد و یا مطابق با یک علت واحد. این توضیح شامل پدیدههای علمی و اجتماعی نیز میشود.
۳) اتکا و اعتماد بر اعتبار گذشته و سنت (گذشتهگرایی) از طریق تبدیل متون سنتی ثانویه به متون سنتی اولیه و تقدس بخشیدن به این متون، که گاه کماهمیتتر از متن اولیه، یعنی قرآن بودهاند.
۴) نوعی جزماندیشی مطلق و غرور فکری که بر اساس آن هیچ گونه مخالفتی را قابل تحمل نمیدانند.
۵) فقدان کلی معنایی از تاریخ.
آیا اسلام یک راه حل است
اسلام پیامی است که از سوی خداوند و توسط حضرت محمد به مردم وحی شده است. یک پیام، بیانگر پیوندِ ارتباطی میان فرستنده و دریافتکننده آن، از طریق ابراز یک رمز یا سیستم زبانشناسی خاص، است. از آنجایی که فرستنده قرآن نمیتواند موضوع مطالعه علمی قرار گیرد، طبیعی است که بررسی علمی متن قرآن باید از طریق مطالعه واقعیت متنی و فرهنگی صورت گیرد. واقعیت متنی را میتوان به شرایط سیاسی - اجتماعی، که انسان، در آن، مورد خطاب متن قرار میگیرد، و همچنین شخصی که اول بار (پیامبر) متن را دریافت میکند، تعریف کرد. از سوی دیگر، زمینه فرهنگی، خود متشکل از دنیای مفاهیم است که همواره از جامعهای به جامعهای دیگر در حال تغییر و نوسان است. پیام اسلام، تنها زمانی میتواند بر دریافت کنندگان آن تأثیر داشته باشد که آنها قادر به درک این پیام باشند؛ بنابراین بررسی متنی قرآن، از یک سو، به معنای بررسی و مطالعه مفاهیم موجود در این جهان، که در قرآن انعکاس یافتهاند، میباشد و، از سوی دیگر، متوجه واقعیتهای تاریخیای است که موجب پیدایش آن متن شدهاند. از طریق این نوع بررسیها میتوان به یک فهم علمی از قرآن دست یافت.
این شیوه، نتایج وسیعی را به همراه دارد؛ از جمله این که تفسیر نسل اول مسلمانان از قرآن، نهایی و مطلق تلقی نمیشود. به عبارت دیگر، ساختار درونی قرآن باید از نماد خارجی و بیرونی آن بازسازی شود و متناسب با ارزشهای معاصر، جلوه جدیدی به خود بگیرد و از آنجا که فرایند تفسیر، از زمانی به زمانی دیگر متفاوت است، اختلاف در تفسیر یک متن، امری طبیعی خواهد بود. در غیر این صورت - آن گونه که امروز شاهد آن هستیم - ممکن است پیام قرآن دچار انحراف شده و موضوع تحریفات مداوم سیاسی و عملگرایی قرار گیرد. برای اعتبار جهانی اسلام از دید همگان، اختلاف در تفسیر را باید پذیرفت. البته آگاهی از تفاوت میان متن اصلی قرآن - که اغلب به لحاظ تاریخی غیر قابل تغییر است - و بخش تغییرپذیر آن، با توجه به ضرورت حفظ یک رابطه قوی و عقلانی بین آن دو، تفسیر مناسبتری را سبب خواهد شد ومادامی که این تفاسیر از قواعد روششناختی یادشده تخطی نکنند از اعتبار برخوردار خواهند بود. اگر یک متن تاریخی باشد - هر چند منشأ آن خدایی باشد - تفسیر آن کاملاً بشری خواهد بود.
نصر حامد ابوزید
ترجمه: مالک ذوالقدر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست