یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
قدم به قدم با صنعت خودروی چین
چین راه جدیدی را برای بدل شدن به نیرویی جهانی در خودروسازی دنبال میکند: یکی از پیچیدهترین کارخانههای موتور جهان را خرید، آن را از هم باز کرد، از یک طرف جهان به طرف دیگر برد و در خانه دوباره سرهم کرد.
از آخرین اهداف بزرگ چین این است که یکی از کارخانههای عمده این کشور به دنبال خرید کارخانه موتور خودروی دایملر کرایسلر و BMV در برزیل است.
رئیس این کارخانه اعلام کرد گروه لیفان به دلیل پیچیدگی بسیار این کارخانه تشخیص داد که انتقال ۸ هزار و ۳۰۰ مایلی آن مقرون به صرفهتر از راهاندازی این فناوری در مرکز فناوری غرب چین است.
فرایند خرید کارخانه آغاز شده و اگر موفقیتآمیز باشد چین میتواند رقبایی نظیر کره جنوبی را پشت سر گذارد و با ژاپن، آلمان وآمریکا در فروش خودروهای بسیار راحت با مصرف کم سوخت نظیر هوندا سیویک و تویوتا کرولا برابری کند.
دستاندرکاران و تحلیلگران غربی صنعت خودرو عقیده دارند عدم موفقیت چین در ساخت داخل انواع پیچیده موتور مهمترین مانع فنی خودروسازی چینی بوده است وگرنه آنها صنعت خود را مدرنیزه کردهاند و برای صادرات به آمریکا و اروپا آمادهاند.
با خرید این فناوری چین باز هم نمیتواند این مانع را از بین ببرد اما صنعت خودروی این کشور با این کار موقعیت خود را در تولید خودروهای بزرگ و جادار تثبیت میکند که میتوانند با یک گالن بنزین بیش از ۳۰ مایل حرکت کنند.
این کارخانه موتور خودرو یکی از معروفترین و در عین حال غریبترین کارخانهها در صنعت خودروست. کارخانه کامپولارگو اواخر دهه ۹۰ میلادی با هزینهای بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار در جنوب برزیل و با جویت ونچر ۵۰-۵۰ کرایسلر و BMV ساخته شده و در آن جدیدترین فناوری آمریکایی و آلمانی برای تولید موتورهای ۱/۶ لیتری و ۱۶ سوپاپ تریتک به کار گرفته شده است.
لیفان اعلام کرده تنها پیشنهاد خرید کارخانه را داده است و آن را به اینجا آورده تا از سال ۲۰۰۸ تولید موتور را آغاز کند. یین مینگ شان یکی از مشهورترین شرکتهای چینی است که نقش عمدهای در خرید این کارخانه داشته است. یین ثروتمند و رئیس دائمی و مالک لیفان امیدوار است صادرات خود به اروپا را در سال ۲۰۰۸ آغاز کند و سال ۲۰۰۹ به بازار آمریکا دست یابد.
تریور هیل، سخنگوی دایملر کرایسلر و مارک هاسینگر، سخنگوی بایریش موتورن ورک، هر یک جداگانه اعلام کردهاند که شرکتهایشان پس از اتمام قرارداد قانونی جوینت ونچر در پایان سال آینده انتخابهای متعددی دارند اما از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کردند.
به گفته ییل زانگ تحلیلگر CSM در دفتر شانگهای (یکی از بزرگترین شرکتهای مشاوره خودرو واقع در حومه دیترویت) موتور ترتیک از لحاظ فنی یکی از پیچیدهترین و کممصرفترین موتورهای خودرو در جهان است. یین اعلام کرد که میخواسته کارخانه را دوباره در زمین بایر نزدیک به کارخانه مونتاژ خودرو خود بسازد. هدف او درک کامل فناوری و تامین این موتورها نه تنها برای لیفان بلکه برای سایر خودروسازان چینی است.
یین درباره کمک دولت در اجرای این پروژه توضیح داد: همه میدانند در این موارد کمک دولت ضروریست. ممکن است دولت در تهیه زمین کمک کند. او ادامه داد: هر تلاشی برای خرید کارخانه مشابهی از آمریکا با مقاومت رو به رو میشد. اما برزیل در صدور فناوری برتر قوانین محدودکننده ندارد.
لیفان یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت جهان هم هست و تولیدات آن به ۱۱۲ کشور جهان صادر میشود. این گروه به تازگی شروع به صادرات سدان سایز متوسط خوش ساخت خود به قیمت ۹ هزار و ۷۰۰ دلار به کشورهای در حال توسعه آسیا، خاورمیانه و کشورهای حوزه کارائیب کرده است. اما به گفته یین هنوز چندسالی زمان و کار لازم است تا این شرکت برای رقابت در کشورهای صنعتی آماده شود.
او در این باره گفت: مائو به ما یاد داده اگر میتوانی در جنگ پیروز شوی مبارزه کن وگرنه فرار کن. بنابراین ما ارتش خود را در بازارهای کوچکتر تعلیم میدهیم و هنگامی که آماده شدیم به طرف بازارهای بزرگتر میرویم.
خودروسازان چینی که به تولید خودروهای سبک و پرمصرف برای خانوادههای آگاه به هزینهها عادت کرده بودند میخواهند تجربه خود را به عنوان مزیت رقابتی در سراسر جهان به کار گیرند به خصوص هم اکنون که بهای نفت همچنان بالاست. جیلی خودروساز چینی مستقل که تولیدکنندگان خودروی آمریکایی و اروپایی را ماه گذشته در نمایشگاه اتومبیل دیترویت با اعلام برنامههای ورود به بازار آمریکا در سال ۲۰۰۷ شگفت زده کرد، تاکید میکرد مصرف بنزین بیش از قیمت نفت در دو سال اخیر نوسان داشت.
به گفته لورنس آنگ مدیر اجرایی جیلی هنگامی که قیمتهای نفت خام بسیار کمتر از امروز بود، جیلی روش خود را از کنترل الکترونیک ارزان قیمت موتور و سیستم اینجکشن سوخت ساخت دنسوی ژاپن به مدل گرانتر اما کممصرف ساخت بوش آلمان تغییر داد. مایکل دون رئیس شرکت مشاورهای منابع خودرو آسیا در این باره گفت: خودروسازان چندملیتی در چین تلاش میکنند تا با رشد گرایش مردم به مدلهای کم مصرف هماهنگ شوند. خودروسازان چینی مانند چری و جیلی سال گذشته یک چهارم بازار چین را به خود اختصاص دادند که ۱۰ درصد بیشتر از دو سال قبل است.
ریموند برژنسکی رئیس مرکز فنی پان آسیای جنرال موتورز در شانگهای گفت: هزینه سوخت برای مصرفکنندگان چینی از سایر کشورها مهمتر است زیرا این هزینهها نشاندهنده سهم بالاتر از درآمد پایین در چین است. او ادامه داد: جنرال موتورز سدان جمع و جور بیویک اکسل را با تایرهای مخصوص و اصطکاک کم در راه رفتن مخصوص چین ساخت که در هیچ بازار دیگری موجود نیست و مصرف بنزین را تا ۲ درصد افزایش میدهد.
کرایسلر و BMV در آوریل سال ۱۹۹۸ شروع به ساخت کارخانه کامپولارگو کردند. این زمان یک ماه قبل از این بود که دایملر بنز شروع به خرید کرایسلر کند که در نوامبر همان سال تکمیل شد. این کارخانه که در نشریات اتومبیل آن زمان به عنوان جنجالیترین کارخانه پیشرفته موتور از آن یاد شد درحقیقت در زمان تولید در سپتامبر ۱۹۹۹ از طرف هر دو شریک یتیم ماند.
همزمان بازار خودروی برزیل وارد ماجرا شد و دایملر ظرفیت تولید موتور خود را افزایش داده بود و از شراکت با رقیب دیرینه آلمانی خود BMW خشنود نبود.BMW نیمی از موتورهای خود را از این کارخانه در مینی کوپرهای خود به کار گرفت که برنده جایزه هم شد. اما اعلام کرد موتورهای آینده این خودروها از کارخانهای در فرانسه تامین خواهد شد که متعلق به پژو سیتروئن است.
کرایسلر موتورهای ساخت کارخانه برزیل را در خودروهای جمع و جور نئوم و PT کروزر استفاده میکرد اما اکنون نیمی از موتورهای کارخانه را که متعلق به اوست به لیفان، خودروسازی چری و جوینت ونچر چینی مزدا میفروشد. یین و سخنگوهای دایملر کرایسلر و BMW اظهار کردند که در مذاکرات کارخانه پیشنهادهایی برای قیمت دارند.
لیفان فعالیت خود را در بازار خودرو از ماه گذشته با عرضه سدان لیفان ۵۲۰ آغاز کرد. این خودرو در کارخانه جدید این شرکت مونتاژ شده که در آن تسمههای انتقال قرمز روشن و گیرههای عظیمی که خودروهای نیمه تمام را نگه میدارد زرد روشن هستند مانند رنگهای پرچم چین. لیفان از هوندا الگوبرداری کرده است، هوندا هم تولیدکننده موتورسیکلت بود و بعد وارد بازار خودرو شد. لیفان هم مانند هوندا بر طراحیهای کارآمد و کم مصرف تاکید دارد.
لیفان مانند هوندا علاوه بر طراحی بر کیفیت هم تمرکز کرده است. گفتههای او بر تختههای بسیار بزرگ در بیرون و داخل کارخانه موتور سیکلت به چشم میخورد: هرکس مارک لیفان را تخریب کند، لیفان کاسه برنج او را خرد خواهد کرد.
یکی ازتستهای سدان ۵۲۰ لیفان نشان میدهد که این خودرو بدنه بسیار محکمی دارد که هیچ تکان یا لرزشی حتی هنگام عبور از جادههای بسیار ناهموار ندارد - البته این مسئله ضمانت بلندمدت ندارد. در این خودرو سقف روی صندلیهای جلو بالاتر رفته و حتی در صندلیهای عقب برای ۴ سرنشین ۶ فوتی کافیست.
قیمت ۹ هزار و ۷۰۰ دلاری شامل صندلیهای چرمی، ایربگهای دوتایی، صندوق عقب بسیار بزرگ و سیستم DVD با صفحه ویدیویی روبروی سرنشین جلوست - ترکیبی که در سدانهای سایز متوسط با تجهیزات مشابه حداقل دو برابر قیمت دارد.
حقوق کمتر از یکصد دلار در ماه به کنترل هزینهها کمک کرده است. کارخانه مونتاژ از بیشتر کارخانههای چین سازمان یافتهتر است اگرچه هنوز کالاهای بسیاری از جمله قطعات و مواد اولیه در انتظار مونتاژنگهداری میشوند تا هزینهها تامین مالی این مواد را با مشکل مواجه نکند. یین هیچ شکی ندارد که چین حتی میتواند با آمریکا در زمینه خودرو رقابت کند او در این باره گفت: آمریکاییها ۵ روز در هفته کار میکنند اما ما در چین هفت روز هفته کار میکنیم. آمریکاییها ۸ ساعت در روز کار میکنند و ما ۱۶ ساعت در روز کار میکنیم.
نوشین دیانتی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست