جمعه, ۱۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 31 January, 2025
انسان، واحدی حقیقی در وجود
انسان یک واحد حقیقی و جامع در هستی است.
مولاناالمعظّم حضرت صلاحالدّین علی نادرشاه عنقا
بیش از سیصد سال است که عقاید نیوتنی و تصویری که او از کلّ هستی ارائه داده، برداشت و شناخت ما از انسان و جامعه و هستی را تحت تأثیر و نفوذ خود قرار داده است. نیوتن در تئوری خود، هستی را همانند ماشینی میداند که از بسیاری قطعات و اجزاء تشکیل شده است و معتقد است که برای شناخت کلّ ماشین و قابلیتهای عملی آن ابتدا میبایست تک تک اجزا مشخّص و تفکیک شده و کاربُرد آنها بطور مستقل شناسایی و سپس مجدّداً در کنار یکدیگر قرار گرفته و مربوط شوند تا قابلیّت کلّ ماشین مشخّص گردد.
ما تئوری نیوتن را جهت درک جهان خود و همچنین ماهیّت خویش بکار گرفتهایم و با تقسیم کلّ به اجزاء و قرار دادن فواصل در جهات مختلف قائل به محدودههای فرضی گشتهایم و تدریجاً مهارت زیادی در پرداختن به جزئیات کسب کردهایم تا بجائی که دید ما محدود شده و وسعت دید و بینش کلّی را از دست دادهایم و به برداشتی محدود از موجودیّت خود قانع شدهایم و خود را از شناخت انسان بعنوان یک واحد حقیقی و جامع در هستی محروم نمودهایم.
در عصر حاضر که ما در ابتدای قرن و هزاره جدید هستیم، حدّاقل علوم حاکم در زمان خود را میبایستی به کار بگیریم. در ابتدای قرن بیستم، جهانیان با واقعیّت هستی از جهت و بُعد کوانتم (Quantum) آشنا شدند و به روابط و ارتباطات بین اجزا در مرتبۀ مادون ذرّهای (Sub- Atomic)پی بردند. فیزیک کوانتم بُعد دیگری از حقیقت هستی را به روی جهانیان گشوده و نشان داده است که چگونه اجزا و ذرّاتی که قبلاً براساس تئوری نیوتن هریک مجزّا و جدا از هم فرض شدند، در مرتبۀ مادون ذرّه، همه با هم در یک ارتباط همهجانبهاند. فیزیک کوانتم ارتباط مابین ذرّات را برملا ساخته است و ما را متوجّه به این واقعیّت نموده است که فضای خالی مفهومی ندارد و فاصلهای نیست و هر آنچه در هستی هست همه در یک ارتباط همهجانبه میباشد ولی در عالم محدود انسان، از نظر او مخفی است.۱
علم و دانش زمان ما اخیراً متوجّه این نکته گردیده است که موجودیّت انسان در اصل کلّیتی را شامل میشود و با کلّ هستی در ارتباط کامل است. در محدودیّت، ما صرفاً به جهات فیزیکی خود پرداخته و بُعد روحانی و ابدی موجودیّت خود را نادیده میگیریم.
فیزیکدان دانشگاه لندن دیوید بُوهم (David Bohm) میگوید: همه چیز در برگیرندۀ همه چیز است.۲
این پدیده و کشف با تعالیم اوّلیه عرفان مطابقت دارد که معتقد به وجود یک واقعیّت ابدی در کُنه موجودیّت انسان میباشد که به وسعت لایتناهی است و او را با کلّ هستی مرتبط میسازد. کارل پریبرام (Karl Pribram) متخصّص مغز و اعصاب دانشگاه استانفورد (Stanford) میگوید: آثار و نوشتههای اهل باطن مشخّص میسازد که آنان راه و روش دستیابی به ماوراء جهات عینی و ظاهر و شناخت واقعیّت بشر را کشف کردهاند.
عرفان دستورالعمل و چگونگی حصول شناخت و روش کشف واقعیّت انسان به عنوان یک واحد حقیقی و جامع را تعلیم میدهد، و او را قادر به شناخت یگانگی وجود در کنه موجودیّت خویش مینماید.
مراجع:
۱ Molana Salaheddin Ali Nader Shah Angha, Theory “I” (M.T.O. Publication, Riverside CA, ۲۰۰۲) p.۱۵۵
۲ bid., p.۱۲۰
۳ Karl Pribram, interview in Omni, October, ۱۹۸۲, p.۸۴
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست