چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
بررسی پایه های اخلاق و فلسفه کانت
(کانت) (۱) از فلاسفه بزرگ غرب، بنای اساسی اخلاق را قضایای اخلاقی پیشینی میداندکه زائیده عقل انسانی میباشد و به هیچ وجه از تجربه و آزمایش نشات نگرفته استو بهطور کلی از نظر «کانت» وظیفه اولیه فیلسوف اخلاقی باید این باشد که عناصرپیشینی از معرفت اخلاقی را شناسائی و منشا آنها را پیدا کرده، نشان دهد.مثلا معانی تعهد را نباید در طبیعت انسان یا در اوضاع و شرائط عالمی که در آنقرار دارد جستجو کرد، بلکه باید آن را به نحو پیشینی در مفاهیم عقل(عملی)محض جست (۲) .
پس «کانت» اصالت تجربه را در اخلاق رد میکند، کانت در بخش اول کتاب خود:«اساس ما بعدالطبیعه اخلاق» مینویسد:
«در میان تمام آنچه که تصور آن ممکن است، در عالم و بلکه در خارج عالم بهطورکلی چیزی وجود ندارد که بتوان آن را بدون قید و شرط خیر و خوب شمرد مگر ارادهخیر (۳) .
خود «کانت» عبارت بالا را در همان کتاب چنین توضیح میدهد که مثلا هوشمندی وشجاعت و استقامت در کارها اموری هستند که از جهات مختلف میتوان آنها را خوبشمرد ولی همین مواهب طبیعی ممکن است مبدل به نهایتشر و بدی شوند در صورتی کهارادهای که آنها را به کار میگیرد، اراده خوبی نباشد حتی اعتدال در عواطف وانفعالات که متقدمین آن را بدون شرط خیر میدانستند، نمیتوان آن را بدون شرط خیرشمرد. زیرا بدون اراده خیر همین امور گاهی به عنوان اشیاء بد تلقی میشود. مثلاخونسردی و تسلط بر نفس مجرم، نه تنها او را خطرناکتر میکند، بلکه در چشم ما نیزشریرتر از مجرم عادی جلوه مینماید. و به تعبیر دیگر میتوان کلام کانت را چنینبیان کرد:
«هر چیزی که متصف به خوبی و خیر میشود، در رابطه با چیز دیگری خیر است ونمیتوان آن را نسبتبه هر چیز و در هر حال خیر دانست. مثلا لیوان آب سرد برایفرد تشنهای در هوای گرم خوب است اما همان لیوان آب سرد برای شخص سرماخوردهای درهوای سرد نه تنها خوب نیست، بلکه احیانا بد و شریر میباشد اما اراده خیر تنهاچیزی است که بدون هیچ شرطی مطلقا خوب است». سپس کانت اضافه میکند:
«آنچه موجب میشود که اراده خیر بدینگونه باشد، اعمال اراده و موفقیتهای آندر صحنه و یا قدرت آن بر رسیدن به این مقصود و یا آن هدف نیست، بلکه کار در خوداراده استیعنی اراده خود ذاتا خیر میباشد، اراده از جهت ذات خودش مورد اعتبارو ملاحظه بوده، لازم استبه تنهائی ارزشیابی شود و مقصود از اراده فقط آرزوی سادهنیست، بلکه تلاش برای استخدام تمام ابزارهائی است که قدرت بر آن داریم».
● سوال از «کانت»
حال در اینجا این سوال مطرح است که مراد از این که ارادهخیر همیشه خیر است چیست؟ آیا مقصود ایشان از این عبارت این است که ما خیر بودنرا همراه اراده ملحوظ داشته و جزو موضوع قرار دادهایم؟ اگر مراد این باشد، درپاسخ او میگوئیم که اراده در این صورت بالضروره خیر است و این ضرورت و بداهتبهاصطلاح علماء علم منطق ضرورت به شرط محمول است، زیرا اگر محمولی در موضوع یکقضیه اخذ شود، در این صورت محمول بهطور قطع بر موضوع خود حمل میشود و این دو ازیکدیگر قابل انفکاک نیستند. مثلا اگر بگوئیم «سیب، قرمز است» قرمز بودن سیب درچنین موردی ممکن است در متن واقع محقق باشد و ممکن است محقق نباشد و در حقیقتماده قضیه در این صورت از دیدگاه منطقی امکان است اما اگر گفته شود «سیب قرمزقرمز است» در اینجا به بداهت محمول در این قضیه که قرمز بودن است، برای موضوعخود یعنی سیب قرمز ثابت است و ماده قضیه ضرورت بوده، به شرط محمول میباشد زیراممکن نیستسیب قرمز، قرمز نباشد.
بنابر این اگر این جمله «کانت» که تنها اراده خیر، خیر استبه ظاهرش رها شود، مطلب جدید و نوئی را دربر ندارد، زیرا مفاهیمی از قبیل خوب و نیک و... ازجمله مفاهیمی هستند که متعلق آنها باید ذکر شود مثلا وقتی گفته میشود: «هوا خوباست» باید معلوم شود هوا نسبتبه چه چیز خوب است آیا برای تبخیر خوب استیابرای انجماد و یا هیچکدام؟
حال این سوال از ایشان مطرح است که در جمله: تنها اراده خیر خیر است، متعلقخیر چیست؟ آیا مراد آن است که اراده خیر نسبتبه شی خاصی، خیر برای آن شی خاصاستیا آن که اراده خیر بهطور مطلق و نسبتبه هر شیای خیر است؟ ظاهرا مقصود«کانت» احتمال دوم باشد یعنی ارادهای که از هر نظر و نسبتبه هر چیز خیر است،چنین ارادهای بدون قید و شرط خیر است. پس در این صورت این قضیه به بداهت وضرورت صادق است و ضرورت در این قضیه به اصطلاح علمای علم منطق در باب قضایا ازقبیل ضرورت به شرط محمول است. مثل این که این قضیه که ملکات و صفات خوب هموارهخوب است ضروری بوده، قابل بحث و بررسی نمیباشد از اینجا روشن میشود:
انحصاری که کانت در خیریت مطلقه برای اراده خیر معتقد است، درست و صحیح نیست،بلکه غیر اراده خیر، چیزهای دیگری را نیز به روش اخذ محمول در موضوع میتوان خیرمطلق دانست و این نظر و بیان، مطلب جدیدی نبوده و به معلومات انسانها نمیافزایدو چیزی جز به اصطلاح یک توتوژی(افسانهای) نیست.
وانگهی آنچه را که کانت معتقد است که: «اراده خیر ارزش آن ذاتی است» یعنیچه؟ زیرا هنگامی، وصفی برای چیزی ذاتی است اگر از هر چیز غیر از خودش صرف شود،باز آن وصف برای او محقق باشد، اما در مورد اراده خیر معقول یستخیر که وصفاراده خیر استخیر نباشد چون سلب شی از خودش عقلا محال استبنابراین اراده خیربالضروره خیر است ولی این مورد درصورتی است که خیر به عنوان محمول در جمله قرارگرفته باشد اما سخن این است که خیر در موضوعی که صفتبرای اراده میشود، چهنسبتی با اراده دارد آیا ذاتی اراده استیا عرضی؟ اگر عرضی استبه تعبیر علماءعلم منطق آیا از قبیل محمول به ضمیمه استیا نه؟
بدیهی است که خیر بودن، جزء ماهیت اراده نیست زیرا گاهی اراده هست و دارایخوبی نیست و میدانیم اگر چیزی همیشه همراه ماهیت نباشد نمیتوان آن را برایماهیت، ذاتی دانست.
پس در حقیقت میتوان گفت که اراده به ملاحظه اراده بودن وقتی خوب است که مرادبر آن اراده مترتب گردد و چون مفروض این است که اراده در افعال اختیاری انسانهاجزء اخیر علت تامه میباشد. بنابراین از این جهت آن مقدار که مربوط به جنبههایاختیاری افعال میشود اراده، همیشه خوب است زیرا مراد ما آن اندازه که وابسته بهاراده است، همیشه بر اراده مترتب میشود اما این خوبی یک خوبی اخلاقی نیست زیراخوبی اخلاقی فقط آنجا متصور است که چیزی در تحقق کمالات و به فعلیت رسیدناستعدادهای انسان موثر باشد وا ین در خوبی اراده نسبتبه مرادش از جهت این کهمراد بر اراده مترتب است، موجود نمیباشد پس از اینجا نمیتوان اراده را خیرپنداشت زیرا بر این اساس میتوان حتی اراده متعلق به شر را نیز خوب نامید درحالی که چنین نیست پس اراده را از نظر اخلاقی تنها هنگامی میتوان خیر دانست کهمراد و متعلق آن خیر و برای تحقق کمالات و به فعلیت رسیدن استعدادهای انسانیملائم باشد و دلیل بر این مطلب این که گاهی با وجود آن که عملی در خارج محقق شدهاستشر بوده و لکن ما اراده فاعل را خیر میدانیم، این است که مراد بالذات یعنیصورت علمیه که اراده آن تعلق پیدا کرده و به عنوان دیدن فعل خارجی به کار رفتهاست، خیر میباشد و شخص نیز برای تحقق مراد خوب تلاش کرده است. نهایت در مقامتطبیق، خطائی رخ داده و فردی که اراده تادیب ظالم را داشته، مظلومی را مثلامورد ضرب قرار داده است.
پس اراده خوب یعنی ارادهای که مراد آن در صورت تحقق، خوب است ولی فرض این استکه در موارد خطا مراد بالذات در خارج متحقق نشده است پس در خارج خوبی بالفعل رخنداده بنابراین باز در این که اراده خوب، بالفعل است تشکیک راه مییابد ونمیتوان تا آن اندازه پیش رفت که حتی در صورت عدم تحقق عمل خوب، اراده متعلق بهآن را نیز نیک بالفعل دانستبر این اساس ما با قطع نظر از شرع نمیتوانیم ارادهمتعلق به خیری را که به تحقق پیوسته است، واقعا و حقیقتا خیر بدانیم. (البته دراین مورد حسن فاعلی موجود است).
آری در صورتی که شرع را بپذیریم و اراده قرب به خداوند را در عمل خاصی داشتهباشیم و خطائی در تطبیق آن متحقق شود شرع میپذیرد که این اراده خیر میباشد زیرااثر بر آن مترتب میگردد و منشا ترتب چنین فایدهای بر اراده قرب خداوند این استکه تنها افعال خارجی دارای اثر مثبت نسبتبه کمال انسانی نمیباشد، بلکه اعمالدرونی و افعال جوانحی نیز چنین ویژگی را دارا هستند و در حقیقت میتوان گفتبزرگترین موثر و مهمترین خیر در اعمال قلبی موجود است و آن توجه به حضرت حقتعالی و بریدن از غیر او میباشد (ولذکر الله اکبر) و این در اعمالی که به قصدقربت انجام میگیرد، همیشه موجود است و خطابردار نیست و لکن بدون در نظر گرفتناین جهت ما دلیلی نداریم که اراده خیر را در همه حال خیر بدانیم.
حسین حقانی زنجانی
۱- ایمانوئل کانت در سال ۱۷۲۴ میلادی در کنیگبراز از شهرهای آلمان متولد شد ومدت ۸۰ سال نیز عمر کرد. ریاضیات و طبیعیات و هیات و نجوم و فلسفه را رشتهاختصاصی خود ساخت و در حدود ۸۰ کتاب و رساله در اکثر مسائل علمی و ریاضی وجغرافیای طبیعی و زمینشناسی و هیات و آثار جو و منطق و دیانت و سیاست از خودبه یادگار گذاشت(لغت نامه دهخدا، ماده «کانت» به نقل از سیرحکمت دراروپا).
۲- مقدمه اساس مابعدالطبیعه اخلاق به نقل کاپلتون، ص ۱۷۰.
۳- اسس متافیزیقا الاخلاق، ترجمه به زبان عربی از محمد فتحی الشنطیطی، ص ۵۱.
درسهایی ازمکتب اسلام- سال ۷۷ -شماره ۱
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست