جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
اثر مجید حقدوست
یک اثر در وهلهی نخست باید چیزی داشته باشد که نظر را به خود جلب کند. نکتهای در اثر نگاه تماشاگر را به خود میکشد و او را وادار میکند برای نوشتن یا سخن گفتن. آن چه در اثر مجید حقدوست برای من جالب است فضای خالی زیادیست که با نقاط روشن به چشم میخورد.
این نقاط روشن حرکت چشم را بر روی اثر به وجود میآورد. و به سرانجامی میرسد که معنای خوبی به همراه دارد.
از فضای تاریک به سوی روشنایی و مردانی که در انتهای روشناییاند. نمیتوان تشخیص داد که این مردان وارد میشوند یا بیرون. و اهمیتی هم برای من ندارد. نشانههایی که در معنای من به اثر اهمیت مییابند عبارتاند از سه تا:
۱) نقاط روشن
۲) نقطهی روشن انتهای کادر
۳) مردان.
زمینهی سیاه اثر به عنوان نشانه برای من معنا نمییابد. در غیر این صورت، نقاط روشن نمیتوانست تولید شود.
اما مفهوم یا پیام این اثر چه میتواند باشد؟ هیچ چیز. وقتی اهمیت اثر در حرکت معنا مییابد، مفهوم از آن رخت برمیبندد. این اثر با واژهی «حرکت» به آثار فرمگرا میپیوندد. یعنی همین که نقاط روشن در فضای ژرف تاریکی به دنبال مردان قرار میگیرد، زیبایی این اثر را در این جا تمام میکند. توصیف زیاد اثر به مفهوم آن یاری نمیرساند بل که، پیچیدهاش میسازد. فضای زیاد این اثر را سیاهی و نقاط روشن تشکیل داده است. و باید بخش بزرگی از معنا یا زیبایی را به خود اختصاص دهد.
وقتی میگوییم «فضای خالی»، منظور یا مفهوم آن چیست؟ یا سادهتر کنیم: «خالی» یعنی چه؟ هر اندازه از خالی بودن سخن بگویی کمکم پُرَش میکنی. چرا؟ برای این که، این واژه هم چون ریاضیات از بنیاد غیرواقعیست. یعنی قابل حس و تصویر کردن نیست. فقط تصوری انتزاعیست. هیچ مصداق بیرونی ندارد.
از این رو، تصاویری که برای ما گونهای فرمگرا تداعی میکند، از مفاهیم روزمره باید دوری جست. شاید این اثر برای کسی دیگر، ابدا فرم نباشد. او باید در تعبیر اثر به واژههای مفهومی بپردازد. و صورت بندی اثر خود را با آن اداره کند.
یعنی با مفهوم آغاز کند و با مفهوم پایان. نه این که تحلیل یک اثر یا فرم است یا محتوا. بل که، برای تعبیر یک اثر باید از آغاز بدانیم که چه گونه از عهدهی آن برخواهیم آمد. زیبایی یک اثر چیزیست که میتواند خودش مفهوم به حساب آید. در اثر مجید حقدوست بهترین و گیراترین بخشاش همان نقاط روشن است. و چه خوب که فضای زیادی را به آن داده است. کادر این عکس تناسب خوبی با تعبیر و زیباییاش دارد. به گونهای که این کادر، نگاه و سپس تعبیر ما را در خود به خوبی میگنجاند و اثری بزرگ بر نگاه تماشاگر میگذارد. تناسب نورسنجی آن برای حذف نشانههای بیشمار و غیرلازم تکنیکیست که بیتسلط بر آن کل موضوع اثر از دست میرفت.
▪ مرتضی کنعانی
یک عکس عمودی و فضای سیاهی که یک پنجم سمت چپ بالا سفید است. سه نفری که انگار از عکس خارج میشوند، رو به سفیدی و تابلوی پیر بیهیچ دعوتی در بالای تصویر. از سمت راست پایین تصویر نقطههای بزرگ سفیدی که انگار جای پای یکی از آن سه نفر (وسطی) است به سمت چپ بالا با شکستگی در وسط عمق خوبی به عکس میبخشد.
نمیشود فهمید جای پای مرد ؟ است یا مرد اتفاقی پا روی آنها میگذارد. عجلهای برای خروج نیست از سیاهی. شاید مسیر هر روز آنهاست. هر چند نقطهها سعی در خروج آنها داشته باشند.
همه چیز عادیست. همه چیز خوب پیش میرود...
ولی انگار که آنها میآیند و راستی هم میآیند.
راهروی سیاه به کجا میرسد، به روشنایی که همه چیز محو است و شاید وهم...
آنها میآیند از سفیدی یا روشنایی بیهیچ عجلهای. نفر سمت راست و چپ به روبهرو مینگرند نقطههای سفید چندان متوجه آنها نبوده. وسطی به نقطهها چشم دوخته، شاید راه را با نقطهها خواهد یافت. چرا او تنها به سفیدیها مینگرد، آیا آن دو نفر را او راه میبرد؟
شاید نوری گذشته و جای پایش خیلی صادقانه مییابد وارفتگیاش را در انتها...
این عکس را به لحاظ فرماش دوست دارم ولی چیزی فوق العادهایی که مرا تکان دهد و یا چیزی را در درونام به جوش آورد را نمییابم. نمیدانم شاید از خوانش آن عاجزم ولی نمیدانم چرا دلام میخواست تنها یک نفر در عکس حضور داشت و انتهای عکس اتفاق دیگری نبود...
خلیل غلامی
http://tabrizfoto.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی