پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

باشگاه های ورزشی چگونه کسب درآمد می کنند


باشگاه های ورزشی چگونه کسب درآمد می کنند

براساس قوانین کلی فدراسیون ها, کنفدراسیون ها, انجمن ها و سازمان های ورزشی, راه های کسب درآمد یک باشگاه ورزشی باید در چهارچوب ورزش و مسائل فرهنگی پی گیری شود این روش های تجاری به غر از این که نباید قوانین کشورها و مناطق را زیر پا بگذارند, هم چنین نباید از محدوده فرهنگ و ورزش نیز خارج شوند

معمولاً باشگاه‌های ورزشی برای بقاء و توسعه خود راه‌هائی را برای کسب درآمد انتخاب و مشخص می‌کنند. البته این راه‌ها از قبل مشخص شده‌اند و قوانینی نیز وجود دارند تا این راه‌ها در چهارچوب این قوانین پیش برود.

این راه‌ها چه هستند؟ در چهارچوب و چه قوانینی حرکت می‌کنند؟ آیا باشگاه‌های ورزشی ایران با آنها آشنا هستند؟در این ارتباط چند روش اشاره شده که تنها چند روش اصلی کسب درآمد هستند و روش‌های متفاوت دیگری نیز وجود دارند.

● قوانین کلی

براساس قوانین کلی فدراسیون‌ها، کنفدراسیون‌ها، انجمن‌ها و سازمان‌های ورزشی، راه‌های کسب درآمد یک باشگاه ورزشی باید در چهارچوب ورزش و مسائل فرهنگی پی‌گیری شود. این روش‌های تجاری به‌غر از این‌که نباید قوانین کشورها و مناطق را زیر پا بگذارند، هم‌چنین نباید از محدوده فرهنگ و ورزش نیز خارج شوند.

البته باشگاه‌هائی که به شرکت‌های سهامی تبدیل شده‌اند و یا به بازار بورس کشورشان یا بازار بورس بین‌المللی راه پیدا کرده‌اند، در چهارچوب فعالیت خود می‌توانند تجارت‌های دیگری را نیز انجام دهند.

● جذب حامی و اسپانسر

یکی از متداول‌ترین راه‌های کسب درآمد و پوشش‌دهی هزینه‌ها توسط باشگاه یا کلوب‌های ورزشی، کسب حامی و اسپانسرهای مالی می‌باشد. باشگاه‌ها با جذب حامی مالی، موقعیت‌های تبلیغاتی به‌وجود آمده توسط خود را به شرکت‌ها و تاجران بزرگ ارائه می‌دهند تا در عوض، منبعی برای پوشش هزینه‌های خود فراهم سازند.

یک باشگاه ورزشی می‌تواند به تعداد دلخواه حامی و اسپانسر جذب کند. اما معمولاً باشگاه‌ها یک حامی اصلی و چند حامی جزء دارند. برای مثال باشگاه بایرن‌مونیخ آلمان دارای یک حامی اصلی (شرکت مخابرات آلمان Deutsche Telekom) دو حامی به اصطلاح تجهیزاتی (شرکت آدیداس) و هفده حامی دیگر (شامل شرکت‌های Allianz، آودی، کوکاکولا، لوفت‌هانزا، زیمنس و...) می‌باشد.

حامیان مالی معمولاً هزینه‌های اصلی و تجهیزاتی باشگاه‌ها را به‌عهده می‌گیرند.

البته روش معامله حامی و باشگاه می‌تواند بسیار متفاوت و توافقی باشد که در کشورهای پیشرفته و صاحب فوتبال قوانینی برای این نوع معاملات وجود دارد.

برخی از حامیان برای مثال متعهد می‌گردند که استادیومی را برای باشگاه فراهم سازند. برخی دیگر با ارائه مبلغی بالا برای مدتی مشخص به باشگاه از نظر مالی کمک می‌کنند. برخی دیگر نیز تجهیزات و امکانات ورزشی و رفاهی را به باشگاه ارائه می‌دهند که البته همان‌طور که اشاره شد روش معامله می‌تواند کاملاً توافقی باشد.

در ایران در سال‌های اخیر و پس از حرفه‌ای شدن لیگ‌ها و تورنمت‌های ملی، خوشبختانه کمی جدی‌تر به این مسئله توجه شد. امروزه اکثر باشگاه‌های حرفه‌ای و قوی در کشور ـ گرچه با وجود مشکلات ـ دارای حامیان مالی هستند. شرکت‌ها، تجار و صنایع بزرگ نیز دریافته‌اند که با سرمایه‌گذاری در بخش ورزش می‌توانند هم به ورزش و سلامت کشور کمک کند و هم از موقعیت‌های تجاری به‌وجود آمده بهره بگیرند.

● فروش بلیت و مجوز پخش رسانه‌ای

یکی دیگر از منابع کسب درآمد توسط تیم‌ها و باشگاه‌های ورزشی، فروش بلیت دیدارهاست. این روش یکی از کلاسیک‌ترین روش‌هاست که البته نسبت به روش‌های دیگر ممکن است سودی آن‌چنانی نداشته باشد. معمولاً با وجود حامی مالی، باشگاه‌ها بدون آن‌که مبلغی پرداخت کنند دارای استادیوم می‌شوند. درآمد حاصل از فروش بلیت بسته به نوع شراکت باشگاه و حامی، بین تیم‌ها و حامیان تقسیم می‌شود.

روش دیگر کسب درآمد، فروش مجوز پخش دیدار به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به شبکه‌ها و تلویزیون‌هاست. از آن‌جائی که دیگر بازی‌های رقابت‌های مهم مثل بازی‌های لیگ‌های کشورهای صاحب فوتبال و پیشرفته بر روی شبکه و تلویزیون‌ها، رایگان پخش نمی‌شود، تلویزیون یا شبکه‌ای که قصد پخش این دیدارها را دارد، می‌بایست به باشگاه‌ها و سازمان‌های وابسته مبلغی را پرداخت کند.

در ایران شاید یکی از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد، همین فروش بلیت‌ها باشد. امتیاز پخش دیدارها نیز در انحصار صدا و سیماست که البته به‌نظر نمی‌رسد بابت این موضوع به باشگاه‌ها به‌طور مستقیم مبلغی پرداخت کند.

● راه‌اندازی مدارس و آموزشگاه‌ها

باشگاه‌های بزرگ و دارای هوادار زیاد دارای مدارس و آموزشگاه‌های ورزشی هستند. معمولاً هزینه‌های ورود به این مدارس و آموزشگاه‌ها زیاد است. البته این موضوع به نام و اعتبار باشگاه نیز بستگی دارد.

در ایران نیز باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال دارای مدارس و آموزشگاه‌های مرتبط هستند.

● روش‌های دیگر

را‌ه و روش‌های دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند بسیار متفاوت باشند. مشارکت در طرح‌های بزرگ، همکاری با شرکت‌ها، سازمان‌ها، شبکه‌ها برای اجراء طرح‌های مختلف و...

برخی از باشگاه‌ها که در ایران تعداد آنها اندک نیست. در اصل باشگاه‌های ورزشی شرکت یا صنایعی خاص هستند. در این حالت معمولاً شرکت یا سازمان مربوطه پاسخگوی هزینه‌های آن باشگاه است.

● فروش بازیکن

برخی از باشگاه‌های ورزشی نیز عمده‌ترین راه کسب درآمد را فروش بازیکنان می‌دانند. این نوع باشگاه‌ها که معمولاً باشگاه‌های کوچک هستند، با پرورش بازیکنان، آنها را به بازیکنانی بزرگ تبدیل می‌کنند و با قیمتی خوب به تیم‌های بزرگ می‌فروشند.

منبع: Iran soccer