یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مردان اعراف چه كسانی هستند
و بینهما حجاب و علی الاعراف رجال یعرفون كلا بسیمیهم ونادوا اصحاب الجنهٔ ان سلام علیكم: در میان آن دو(بهشتیان و دوزخیان) پرده و حصاری است؛ ولی براعراف(و بلندی ها) مردانی استقرار یافته اند كه همه (بهشتیان و دوزخیان) آن ها را از سیمایشان می شناسند و بهشتیان را ندا دهند كه سلام بر شما باد.(۴۶/ اعراف)
اعراف، بر طبق روایت حذیفه، دیواری است میان بهشت و دوزخ؛ و بنابر نظر ابن عباس، آن چیزی است كه مشرف بر چیز دیگری است، یا دیواری است كه بسان خروس دارای تاج و افسری است و یا تل و تپه ای است میان بهشت و دوزخ كه گروهی خاص از گنهكاران بر سر آن نشسته اند و یا همان دیواری است كه خداوند در سوره حدید( ... فضرب بینهم بسور له باب ...) از آن یاد كرده است. در واقع باید گفت: اعراف همان دیوار و حصاری است میان بهشت و دوزخ كه میان آن ها جدایی برقرار ساخته و یا كنگره های دیواری است كه مردانی برفراز آن نشسته اند و بهشتیان و دوزخیان را از كیفیت چهره و سیمایشان از هم باز می شناسند.
● حال باید دید مردان اعراف چه كسانی هستند؟
در تفاسیر مختلف از جمله: روح البیان، روضه الجنان، المیزان، المنار و ...، نظرات مختلفی درباره اعرافیان آورده شده كه در ذیل به ذكر نمونه هایی از این اقوال و مصادیق می پردازیم؛ این نظریات را می توان به دو بخش تقسیم كرد:
▪ گروهی معتقدند كه اعرافیان دسته ای ممتاز از مخلوقات هستند:
- فرشتگانی كه بهشتیان و دوزخیان را می شناسند
- انبیا علیهم السلام كه شهدای الهی بر امت ها هستند
- مردمان عادلی كه به روز قیامت گواه بر مردم در میان هر امتی هستند
- عباس و حمزه و علی علیه السلام و جعفرطیار كه در كنار صراط نشسته اند و دوستان را با چهره روشن و دشمنان را با سیمایی گرفته و تیره از هم باز می شناسند
- فقها و علمای صالح
- شهدایی كه مردم عرصه قیامت را از نظر استحقاق نسبت به بهشت و دوزخ ارزیابی می كنند
- افراد برتر از نظر ایمان كه از خود بریدند و به دیگران رسیدند
- اهل بیت پیامبر اكرم(ص) كه جز عارفان آن ها وارد بهشت، و جز منكران آن ها وارد دوزخ نمی شوند.
گروهی نیز بر این عقیده اند كه اعرافیان گروهی از آفریدگان هستند كه نه بهشتی اند، نه دوزخی: مردمی كه در «فترت» ارسال انبیا به سر می بردند؛ یعنی میان زمان حضرت عیسی(ع) و پیامبر اسلام(ص) زندگی می كردند.
- جنیان با ایمان
- اولاد مشركان كه پیش از سن تكلیف از دنیا رفتند
- افرادی كه در ظل مرحمت الهی از آتش دوزخ آزاد می شوند
- گروهی كه پدر از آن ها راضی اما مادر از آنان ناراضی بودند
- افرادی كه مرتكب گناهان صغیره شدند اما این گناهان از رهگذر مصایب دنیوی جبران نگردید
- عده ای از مردم كه حسنات و سیئات آن ها برابر است.
حوران بهشتی را دوزخ بود اعراف از دوزخیان پرس كه اعراف بهشت است (سعدی)
نفیسه شرفی فر
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس شورای اسلامی مجلس شورای نگهبان ایران دولت حجاب دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد افغانستان رئیسی رئیس جمهور
تهران هواشناسی شورای شهر شهرداری تهران پلیس شورای شهر تهران قتل سیل وزارت بهداشت کنکور سلامت سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات خودرو دلار قیمت خودرو بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم
تئاتر تلویزیون سریال محمدرضا گلزار ازدواج سریال حشاشین سینمای ایران سینما فیلم موسیقی قرآن کریم سریال پایتخت
سازمان سنجش ناسا کنکور ۱۴۰۳ خورشید
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس ترکیه نوار غزه
فوتبال فوتسال پرسپولیس استقلال تیم ملی فوتسال ایران بازی جام حذفی آلومینیوم اراک سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور وحید شمسایی
هوش مصنوعی اپل فناوری همراه اول ایرانسل آیفون تبلیغات سامسونگ اینترنت بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان نخبگان
موز خواب بارداری دندانپزشکی کاهش وزن مالاریا آلزایمر