چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
فطرت خداجویی و نقش آن در تربیت انسان
یكی از مهمترین مسائل انسان شناسی این است كه آیا گرایشها و بینشهای انسان محصول تعاملات او با خارج استیا ریشه آن گرایشها و بینشها در خمیر مایه آدمی نهاده شده است؟ به عبارتی دیگر آیا در انسان چیزی به نام فطرت وجود دارد یا خیر؟ اگر انسان فطرت دارد، چه چیزهائی فطری انسان هستند؟
چیستی فطرت
فطرت واژهای عربی از ماده (ف، ط، ر) است . «فطر» در عربی به معنی شكافتن و آفریدن ابتدائی و بدون سابقه، آمده است . (۱) و در قرآن به هر دو معنی به كار رفته است . (۲) فطرت بر وزن فعلة برای بیان حالت فعل و به معنی سرشت، طبیعت و خلقتخاص است . (۳) فطرت و فطریات اصطلاحهای متعددی دارد اما آنچه منظور این مقاله است، نحوه خاص آفرینش انسان است; «انسان فطرت دارد» به این معنی است كه انسان مانند لوح سفید یا خمیر شكل یافتهای به دنیا نمیآید بلكه از آغاز بینشها و گرایشهای خدادادی خاصی را به همراه دارد كه انتخابها و افعال او را در طول زندگی جهت میدهد . و منظور از «فطری بودن توحید» این است كه انسان نسبتبه تعالیم انبیا، لااقتضا و خنثی نیست . در سرشت انسان، فطرت و تقاضایی است كه بعثت انبیا پاسخگوی آن است . پیامبران الهی چیزی را عرضه داشتهاند كه بشر طبق سرشتخود در جست و جوی آن است . (۴) بنابراین فطریات انسان خدادادی، فراحیوانی، قابل تجربه درونی، همگانی و از بدیهیترین بدیهیات است . البته فطریات انسان به فطرت خداجوئی و خداشناسی منحصر نمیشود ولی مقاله حاضر تنها به خداشناسی و خداجوئی فطری پرداخته است .
فطرت در قرآن و روایات
الف - آیه فطرت (روم/۳۰) «فاقم وجهك للدین حنیفا فطرت الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلك الدین القیم و لكن اكثر الناس لا یعلمون» (پس روی خویش را بسوی دین یكتاپرستی فرا دار، در حالی كه از همه كیشها روی برتافته و حقگرای باشی، به همان فطرتی كه خدا مردم را بر آن آفریده است . آفرینش خدای - فطرت توحید - را دگرگونی نیست . این است دین راست و استوار، ولی بیشتر مردم نمیدانند) . در این آیه فطرت خداجوی بشر و بعضی از ویژگیهای آن بیان شده است . طبق این آیه، یكتاپرستی و خداجوئی جزء آفرینش انسانها است . و طبیعت انسان اقتضا میكند تا در برابر مبداء غیبی كه ایجاد، بقا و سعادت او را به دست دارد، خضوع كند و شؤون زندگیش را با قوانین واقعی جاری در عالم هستی، هماهنگ نماید . دین فطری كه مورد تاكید قرآن و سایر كتب آسمانی است، همان خضوع و همین هماهنگی است . (۵) همچنین طبق این آیه، همراهی و ملازمت انسان با آفرینش و خلقتخود، - همان آفرینشی كه خداوند همه انسانها را بر آن نوع آفریده است - با توجه كامل به دین مساوی و برابر است . (۶) دینی كه خداوند توجه به آن را از ما میخواهد، تشریع مبتنی بر تكوین است .
ب - آیه میثاق (اعراف/۱۷۲- ۱۷۳): «و اذ اخذ ربك من بنی آدم من ظهورهم ذریتهم و اشهدهم علی انفسهم ا لستبربكم قالوا بلی شهدنا ان تقولوا یوم القیامة انا كنا عن هذا غافلین او تقولوا انما اشرك آباؤنا من قبل و كنا ذریة من بعدهم افتهلكنا بما فعل المبطلون»
(و [یاد كن] آنگاه كه پروردگار تو از فرزندان آدم، از پشتهای ایشان، فرزندانشان را گرفت و آنان را بر خودشان گواه كرد; [گفت:] آیا من پروردگار شما نیستم؟ گفتند: چرا، گواه شدیم; [و این گواهی را گرفتیم] تا روز رستاخیز نگویید كه ما از آن بیخبر بودیم . یا نگویید كه پدران ما از پیش شرك آوردند و ما فرزندانی از پس آنان بودیم، آیا ما را به سزای آنچه كجروان و تبهكاران - كافران - كردند، هلاك میكنی؟ !)
درباره این آیه، ابهامات و اظهار نظرهای بسیاری وجود دارد و بحثهای مفصلی مطرح شده است . ظاهر كلی آیه این است كه خداوند برای اتمام حجتبر انسانها، از آنها بر ربوبیتخویش عهد و میثاقی گرفته است، تا كافران در قیامت، هیچ عذر و بهانهای نداشته باشند . آنچه در این آیه مبهم است، زمان، مكان و كیفیت این گواهی است و اینكه بنی آدمی كه از آنها میثاق گرفته شده در چه مرحلهای از خلقتبودهاند . برخی از مفسران آیه را از متشابهات دانستهاند و تفسیر آن را به اهلش واگذاشتهاند . بعضی دیگر وجوه متعددی را مطرح كردهاند (چون تفصیل مطلب با هدف این مقاله متناسب نیست، از نقل آن میپرهیزیم) . با مراجعه به روایات رسیده از امامان معصوم ذیل این آیه میتوانیم آن را همسو با آیه فطرت و دلیل بر سرشتخداجوئی انسان قرار دهیم . زراره، راوی معروف، روایتی از امام جعفر صادق علیه السلام نقل كرده است كه این آیه را به قرار دادن معرفت در قلبهای بنی آدم تفسیر كرده است: «. . . قال ثبت المعرفة فی قلوبهم . . .» (۷)
از سوی دیگر، از امام محمد باقر علیه السلام نیز در تفسیر آیه فطرت چنین نقل شده است: «فطرهم علی معرفته انه ربهم . . .» (۸) از این دو روایت استفاده میشود كه مفاد آیه میثاق همان مفاد آیه فطرت است و منظور آیه میثاق از این تعبیرات، معرفت فطری انسان به خالق خویش است . روایتهای دیگری نیز این نظریه را تایید میكند . (۹) به جز آیه فطرت و آیه میثاق از آیات متعدد دیگری نیز میتوان بحث فطرت را استفاده كرد، مانند ۱۰/ابراهیم - ۲۵/لقمان - ۱۳۸/بقره آیات تذكر مانند ۵۴/مدثر - ۲۱/غاشیه - ۵۵/ذاریات و . . . آیات نسیان مانند ۱۹/حشر و همچنین ۶۵/عنكبوت - ۳۳/لقمان - ۵۳/نحل - ۱۷۷/آل عمران و . . .
ج - در نهج البلاغه آمده است: «لما بدل اكثر خلقه عهد الله الیهم فجهلوا حقه و اتخذوا الانداد معه و . . . فبعث فیهم رسله و واتر الیهم انبیائه لیستادوهم میثاق فطرته و یذكروهم منسی نعمته . . .» (۱۰)
(و این هنگامی بود كه بیشتر آفریدگان از فطرت خویش بگردیدند و طومار عهد در نوردیدند، و حق او را نشناختند و برابر او خدایانی ساختند و . . . پس هر چند گاه پیامبرانی فرستاد و به وسیله آنان به بندگان هشدار داد تا حق میثاق الست را بگذارند و نعمت فراموش كرده را بیاد آرند) . از عبارت «لیستادوهم میثاق فطرته» استفاده میشود كه كار پیامبران ایجاد خداشناسی، و خداجوئی در انسان نیست . آنها نمیخواهند انسان را خداشناس كنند بلكه میثاق فطری انسان را كه از آن غافل شده استبه او یادآوری میكنند و او را به آنچه در درون دارد، رهنمون میشوند .
د - روایات متعددی نیز از امامان معصوم ( علیهم السلام) درباره مصادیق فطرت الهی بشر نقل شده است . بعضی روایات فطرت را به معرفت تفسیر كردهاند . (۱۱) در بعضی دیگر، توحید مصداق فطرت شمرده شده است . (۱۲)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست