یکشنبه, ۲۳ دی, ۱۴۰۳ / 12 January, 2025
انطباق با برنامه چهارم
اهمیت بودجه و نقش مهم و اساسی آن در زندگی روزمره مردم ضرورت توجه جدی و بررسی دقیق این برنامه کوتاه مدت که اهداف دولت را در یک سال آینده برای اصلاح امور زندگی مردم مشخص می کند بررسی های موشکافانه این مسأله مهم را ضروری می کند. اخیراً مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همایش یک روزه ای را با حضور کارشناسان اقتصادی برگزار کرد که در روز دوشنبه هفته جاری جمعی از مسئولان و کارشناسان لایحه بودجه سال ۸۵ را در زمینه های گوناگون بررسی و ارزیابی کردند. دراین گزارش دیدگاه های مطرح شد ه از سوی سید مرتضی نبوی ، مسعود نیلی و بهروز هادی زنوز در این همایش به صورت خلاصه از نظر خوانندگان می گذرد.
سیدمرتضی نبوی نماینده مجلس شورای اسلامی در این همایش در سخنانی با عنوان بررسی مطابقت های بودجه ۸۵ با برنامه چهارم با اشاره به سیاست های کلی برنامه چهارم که تأکید کرده است باید شاخص های کلی و نحوه انطباق محتوای برنامه ها و بودجه های سالانه متناسب با سیاست های کلی برنامه چهارم تهیه و ارائه شود از عدم ارائه این گزارش توسط دولت در بودجه ۸۵ انتقاد کرد و با تأکید بر این که این گزارش در بودجه سال ۸۴ نیز ارائه نشده بود اظهار امیدواری کرد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این زمینه اقدام کند. وی در ادامه گفت: مجمع با تفویض اختیار رهبری، کمیسیون نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام را تشکیل داد و نمایندگان خود را به دولت و مجلس معرفی کرد. نمایندگان مجمع تشخیص در امر نظارت بر برنامه و بودجه جناب آقای مجید انصاری، جناب آقای مظفر و اینجانب هستیم. بنابراین با توجه به این مسأله تأکید می کنم که این مطالب نظر رسمی مجمع تشخیص نیست و نظر مجمع طبق مقررات نظارت بعد از گزارش کمیسیون نظارت و بررسی و تصویب مجمع رسمیت می یابد.
●نحوه انطباق بودجه ۸۵ با سیاست های کلی
باتوجه به این که این مطلب در مدت کوتاه یک هفته تهیه شده است، بیشتر جنبه طرح مسأله دارد و صرفاً سیاست های کلی در زمینه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.
در نحوه انطباق بودجه ۸۵ با سیاست های کلی، سیاست ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:
سیاست هایی که بودجه نسبت به آنها اهتمام داشته است
سیاست هایی که بودجه نسبت به آنها احتمالاً ساکت است. سیاست هایی که بودجه ظاهراً با آنها مغایر است.
●سیاست هایی که بودجه نسبت به آنها اهتمام داشته است
بند۳۴ (رشد اقتصادی پیوسته، ایجاد اشتغال مولد و کاهش نرخ بیکاری) دولت، محور اصلی بودجه را اشتغالزایی اعلام کرده و اعتبارات لازم را برای ایجاد صنایع و کارگاه های کوچک پیش بینی کرده است. ارزیابی دقیق این بند و آثار آن مستلزم کارشناسی دقیق می باشد.
بند۴۱ (حمایت از تأمین مسکن گروه های کم درآمد و نیازمند) این سیاست نیز در تنظیم بودجه مورد اهتمام بوده است.
●سیاست هایی که بودجه نسبت به آنها احتمالاً ساکت است
بند۳۵ (تحقق رقابت پذیری کالا و خدمات در سطح بازارهای داخلی و خارجی و رفع موانع توسعه صادرات غیرنفتی) البته اعتباراتی برای تشویق صادرات در نظر گرفته شده است.
بند ۳۶ (دستیابی به اقتصاد متنوع و متکی بر منابع دانش، سرمایه انسانی و فناوری های نوین)
بند۳۷ (رشد بهره وری عوامل تولید از قبیل انرژی، سرمایه، نیروی کار، آب و خاک و...) در مورد انرژی سهمی از اعتبارات ارزی بخش خصوصی به تقویت حمل ونقل عمومی(دولتی) اختصاص داده شده است. بند۴۰ (مهار آب هایی که از کشور خارج می شود)
بند۴۵ (تثبیت فضای اطمینان بخش برای فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران و حمایت از مالکیت)
●سیاست هایی که بودجه ظاهراً با آنها مغایر است
بند۳۹ (مهار تورم و افزایش قدرت خرید گروه های کم درآمد) رشد نقدینگی در بودجه ۸۵ بیش از ۳۰ درصد پیش بینی می شود در حالی که قرار بود به حدود ۲۰ درصد در برنامه چهارم کاهش یابد. رشد تورم نیز بیش از ۱۳ درصد اعلام شده در حالی که قرار بود حدود ۱۰ درصد باشد. بند۴۲ (تبدیل درآمد نفت و گاز به دارایی های مولد) طبق برنامه چهارم، دولت مجاز بود سال ۸۵ حدود ۴/۱۴ میلیارد دلار از درآمد فروش نفت استفاده کند؛ در حالی که این رقم به ۴۶ میلیارد دلار افزایش یافته است. ضمناً برداشت از حساب ذخیره ارزی نیز نسبت به سال فعلی، دو برابر پیش بینی شده است.
بند۴۶ (... اصلاح ساختار بانکی و بیمه ای کشور...) طبق قانون برنامه چهارم باید میزان تسهیلات تکلیفی در طول برنامه کاهش یابد و اصلاح ساختار انجام گیرد، در حالی که تسهیلات تکلیفی افزایش یافته است و این تسهیلات هم احتمالاً کمتر متوجه بنگاه های غیردولتی است.
بند۴۷ (توانمندسازی بخش های خصوصی و تعاونی به عنوان محرک اصلی رشد اقتصادی و کاهش تصدی دولت) در این مورد نسبت بودجه به تولید ناخالص داخلی افزایش یافته در حالی که باید کاهش می یافت. همچنین رقم واگذاری بنگاه های دولتی از ۳۰ هزار میلیارد ریال سال ۸۴ به ۱۶ هزار میلیارد ریال سال ۸۵ کاهش یافته است.
از سهم ۸ هزار میلیارد ریال منابع حساب ذخیره (بنده ز تبصره ۲) که برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده دولت نیمی از آن را به حمل ونقل عمومی (دولتی) اختصاص داده است.
بند ۵۰ (اهتمام به نظم و انضباط مالی و بودجه ای و تعادل بین منابع و مصارف دولت)
بودجه ۸۵ نسبت به ۸۴ به طور واقعی به میزان ۴۵ درصد رشد داشته است، زیرا اثری از رقم ۱۲۷ هزار میلیارد ریال شفاف سازی قسمت حامل های انرژی که در بودجه ۸۴ ذکر شده بود در بودجه ۸۵ نیست. این رشد فربه تر شدن قابل توجه دولت را در پی دارد.
بند ۵۱ (تلاش برای قطع اتکای هزینه های جاری به نفت و تأمین آن از محل درآمدهای مالیاتی و اختصاص عواید نفت برای توسعه سرمایه گذاری بر اساس کارآیی و بازدهی) این بند از سیاست ها جهت گیری اساسی سیاست های کلی برای اصلاح ساختار بودجه است. در حالی که وابستگی بودجه جاری به درآمد نفت به شدت افزایش یافته است. اگر سال ۸۴ بودجه جاری به میزان ۹۶۰۰۰ میلیارد ریال به درآمد نفت وابسته بود سند بودجه نشان می دهد، این وابستگی سال ۸۵ به حدود ۱۴۰۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته است. سهم درآمدهای مالیاتی از منابع دولت از ۴۶ درصد سال ۸۴ به ۳۷ درصد سال ۸۵ کاهش یافته است.
بند ۵۲ (تنظیم سیاست های پولی، مالی و ارزی با هدف دستیابی به ثبات اقتصادی و مهار نوسانات) امیدوارم این تلاش مقدمه ای باشد برای مبنا قرار گرفتن واقعی و جدی سند چشم انداز ۲۰ ساله و سیاست های کلی، در تقنین، اجرا، برنامه و بودجه و ارائه گزارش های دقیق در این زمینه از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی.
●آثار کلان بودجه ۸۵
مسعود نیلی معاون اسبق سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این همایش با اشاره به ارقام متمم بودجه سال جاری و لایحه سال آینده، گفت: این ارقام بیانگر آن است که بخش عمومی اقتصاد ایران، در آستانه تحولی بزرگ قرار گرفته که بر اساس آن، ابعاد حضور دولت در اقتصاد به میزان قابل توجهی گسترش می یابد. رشد قابل توجه هزینه های جاری در متمم بودجه و سیاست های انبساطی عمرانی در لایحه بودجه، در مجموع رشد قیمت های ثابت هزینه ها در چارچوب دو سند اخیر را به بالاترین نرخ رشد بودجه طی سی و پنج سال اخیر، (به استثنای سال ۱۳۵۳) می رساند. گسترش قابل توجه ابعاد دولت با اتکا به درآمدهای حاصل از صادرات نفت خام صورت می گیرد که این امر مستلزم رشد هشداردهنده حجم نقدینگی از یک طرف و افزایش واردات و کاهش صادرات صنعتی از طرف دیگر خواهد بود. این تحولات در مجموع افزایش تورم، همزمان با رشد بیکاری و اتکاء بیشتر تراز پرداخت ها و بودجه به نفت را نتیجه خواهد داد. تجربه تاریخی نشان دهنده آن است که افزایش ابعاد بودجه غیرقابل برگشت بوده و بازار نفت، بازاری پرتلاطم و بی ثبات است. اقتصاد ایران پس از گسترش قابل توجه بودجه، در مواجهه با کاهش احتمالی قیمت نفت با دشواری هایی تحمل ناپذیر مواجه خواهد شد. وی افزود: سازوکارهای مستقیم و غیرمستقیم تأثیرگذاری بودجه بر اقتصاد کلان مورد بررسی قرار گرفته و پیامدهای سیاست های مالی اعلام شده تجزیه و تحلیل می شود.
بررسی توأمان متمم بودجه و لایحه بودجه سال آینده، نشان دهنده عزم دولت بر اتخاذ خط مشی انبساطی در بودجه است نیلی با ذکر این مقدمه نتیجه گرفت که سیاست های انبساطی در هزینه های جاری، در متمم بودجه اعمال شده و سیاست های انبساطی عمرانی در لایحه بودجه و محاسبه رشد مجموعه دو سند مالی اخیر دولت (متمم و لایحه بودجه)، به استثنای سال ،۱۳۵۳ بیانگر بالاترین نرخ رشد بودجه به قیمت های ثابت طی ۳۵ سال اخیر است.
رشد بودجه (به تنهایی و بدون در نظر گرفتن آثار پولی آن) در مقیاس های ذکر شده، رشد تورم و گسترش دولت را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این تأمین منابع مالی بودجه مستلزم افزایش قابل توجه وابستگی بودجه به نفت از طریق فروش هرچه بیشتر ارز به بانک مرکزی است. به گفته نیلی رشد چشمگیر نقدینگی درصد ارقام بالاتر از ۴۰ درصد به دلیل افزایش خالص دارایی خارجی بانک مرکزی می تواند بسیار هشداردهنده باشد.
افزایش قابل توجه وابستگی بودجه و تراز پرداخت ها به نفت و در حاشیه قرار گرفتن حساب ذخیره ارزی نگران کننده است.
وی همچنین رشد بالای واردات به منظور تأمین منابع ریالی بودجه را منجر به اعمال فشار بر واحدهای تولیدی و افزایش بیکاری دانست و تأکید کرد: اعمال فشار مالی بر شرکت های دولتی و واریز بخش قابل توجهی از سود آنها به خزانه، در کنار تثبیت قیمت ها، منجر به افزایش کارآیی آنها نمی شود و تنها منجر به تضعیف یکی از مؤلفه های مهم رشد اقتصادی خواهد شد.
دکتر نیلی بازگشت مجدد به اعمال سیاست های تسهیلات تکلیفی و قرار دادن بخش مالی در کانون سیاست گذاری پولی را سیاستی در جهت رشد هرچه بیشتر حجم نقدینگی و بی ثباتی اقتصاد کلان دانست.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست