یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
صنعت توریسم یا هنر توریسم

تور Tour (فرانسه) به معنی چرخ، گردونه، دوران، دورگردی، گردش و سیاحت است. (فرهنگ عمید) Tour (فرانسه) را دورهٔ مأموریت ـ گردش نیز معنی كردهاند.
Tourism گردشگری
Tourist گردشگر
Tour nament دورهٔ گردش مسابقات
در تمام معانی فوقالذكر مفهوم گردش لحاظ شده است صرفنظر از مفهوم عامیانهٔ گردش به معنی تفریح و گلگشت، در واقع مفهوم Tourism یعنی گردشگری مانند چرخ دوار یعنی حركتی كه از یك نقطه آغاز و در همان نقطه به پایان رسد. حركت چرخشی حول یك محور و بازگشت به نقطه شروع. این مفهوم كه در چرخ صادق است، در سیاحت نیز صادق است، یعنی سیاح یا جهانگرد یا گردشگر، در اكثر مواقع حركتی را از نقطهای آغاز و پس از مدتی به محل نخست باز میگردد. اما آنچه جالب است تشابهات هجایی و لغوی است كه البته اینگونه شباهتها در ادبیات جهان بسیار زیاد است.
ریشه بسیاری از لغات با یكدیگر دارای شباهتهای قابل توجهی هستند. مثلاً واژه دیوار كه در برخی ادبیات عامیانه (دیفال) نیز تلفظ شده، شباهت زیاد به معادل انگلیسی آن Thewall دارد.
از آن جمله است Tour ـ در ادبیات فارسی واژهای به همین معنی و با همین هجا و آوا وجود دارد، كه طور تلفظ میشود (به فتح ط) به معنی پیرامون سرای و یا طوران(به فتح ط) به معنی پیرامون چیزی گردیدن، گرد بر چیزی گشتن (دهخدا) این لغت براثر استفاده متمادی دَور و دَوران نیز تلفظ میشود و در ادبیات امروزی دور (به ضم دال) و دوران(به فتح دال) معنی گشتن و چرخیدن میدهد. با قدری توجه تشابه آوایی فیمابین دور و Tour در فرانسه قابل درك است.
اینكه Tour از دَور گرفته شده یا بلعكس، فاقد اهمیت است. مهم میزان تأثیرگذاری ادبیات ملل بر یكدیگر است ك در فرصتی مناسب به آن میپردازیم.
بحث فوق به منظور اشاره به میزان تشابه فرهنگی ملل و مفاهیم مشترك بین ملتها بیان گردید.
در زبان لاتین با مصدرسازی و تغییرات در آن دامنه لغات گستردگی قابل توجهی پیدا میكنند كه این بحث در مقوله زبانشناسی قابل پیگیری است.
و اما صنعت توریسم. پس از تجزیه لغوی توریسم، باید به جزء دیگر این كلمه تركیبی یعنی صنعت پرداخت:
صنعت در لغت از ریشه صنع به معنی ساختن چیزی، كار و پیشه كردن، كاركردن و آفریدن است.
صنعت به معنی پیشه و هنر، حیلهگری، ظاهرسازی و جملهپردازی است.
به راستی برگزیدن پیشوند صنعت برای گردشگری حاوی چه مفهومی است؟ و چگونه میتوان عمل گردش و سیاحت را صنعت به حساب آورد؟ گردشگری در تاریخ بشر سابقه چند هزار ساله دارد، البته مفهوم گردشگری با مفهوم مهاجرت كاملاً متفاوت است چون همانگونه كه از نام آن برمیآید گردش برگشت به نقطهٔ شروع را در معنی خود مستتر دارد. در اسناد مكتوب و بجامانده در تاریخ جایگاه گردشگری مشخص است. انبوه سفرنامهها، سیاحتنامهها كه از قرون گذشته بجا مانده است بیانگر اهمیت جهانگردی در فرهنگ بشر است.
جهانگردان دوران گذشته قالباً به دو دسته تقسیم میشدهاند جهانگردان انفرادی كه به منظور كشف مجهولات، كسب تجربه و ارضای كنجكاوی خود با سرمایه شخصی و همت خود جهان را درمینوردیدند و برخی از جهانگردان در استخدام حكومتها بودهاند و با پشتیبانی مالی و برنامهای مشخص اعم از سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به گردشگری مشغول میشدهاند.
كشف سرزمینهای جدید، تبادل آداب و رسوم و فرهنگ ، توسعه علوم و توسعه تجارت تنها بخشی از فواید گردشگری است.
امروزه شاید بتوان توریسم را به دستههای مختلفی تقسیم كرد. توریسم فرهنگی، سیاسی، تجاری، تفریحی،علمی و ... و این یعنی ساماندهی یك گردش با برنامه.
در تفكر دینی اسلام برای جهانگردی كاركردی خاص مورد توجه قرار گرفته است. در قرآن حداقل ۶ بار جهانگردی توصیه شده اما با هدف مشخص عبرتآموزی و آموزشی.
فسیروا فیالارض فانظرو كیف كان عاقبهالمكذبین (آل عمران ۱۳۷)
در آیات دیگر نیز سفارش شده است كه در زمین بگردید و ببینید كه عاقبت مشركین، مجرمین، دروغگویان و تكذیبكنندگان خداوند چگونه بوده است. (الانعام ۱۱ ـ النحل ۳۶ ـ النحل ۶۹ ـ عنكبوت ۲۰ و الروم)
این سفارش توسط بسیاری از سیّاحان مورد توجه قرار گرفته و حاصل جهانگردی آنان به صورت سفرنامه چراغ راه مردم گردیده است. بسیاری از دستاوردهای رشتهٔ مردمشناسی امروزه مدیون این سفرنامههاست. بسیاری از مطالعات تاریخی و حتی مكاشفات باستانشناسی ریشه در اطلاعات برخی از سفرنامهها دارد.
متون بجامانده از جهانگردان بسیار كاربردی و دقیق ثبت شده است و امروزه بعنوان یك گنجینه با ارزش تمدن بشری است.
جهانگردی در دوران گذشته یك عمل خاص محسوب میشده و افرادی خاص كه از لحاظ اجتماعی و اقتصادی در شرایط مناسب بودند توان جهانگردی را داشتند كه این افراد اكثراً مشاهدهگران قدرتمندی بودند و وقایع و شرایط را به دقت ثبت میكردند.
امروزه بخش عمدهای از جهانگردی مشتمل بر سفرهای تفریحی مردم عادی است كه به منظور استفاده از امكانات و مواهب مناطق مختلف جهان و كسب لذت، هزینههای گردشگری را متقبل میشوند. البته هنوز تعداد قابل توجهی توریست حرفهای و اهل مطالعه و بررسی و علاقهمند به توسعه دامنه اطلاعات وجود دارد كه سفرهای توریستی خاصی را پیگیری میكنند.
توریسم امروزه به یك ركن تجارت بدل شده است و درآمد سرشاری برای كشورهایی كه جاذبه توریستی دارند به همراه دارد. امروزه كشورهای مختلف دنیا با بهرهگیری از مواهب طبیعی، آثار باستانی، تمدن كهن یا حتی تكنولوژی جدید، شهركهای توریستی و امكانات تفریحی قطب توریسم شده و هر ساله از چهار گوشه جهان افرادی را به خود فرا میخوانند تا با فروش كالا و خدمات سیل درآمد را به كشورشان جاری كنند. كشورهایی مانند چین، هند، تركیه، ایتالیا و ... امروزه به شدت در این تجارت كه خود آنرا صنعت مینامند، سرمایهگذاری میكنند.كشور ما نیز دارای جاذبههای فوقالعاده توریستی است. جاذبههای باستانی مانند تخت جمشید، بیستون، شهرهایی مانند اصفهان، شیراز، شهر سوخته كاشان و جاذبههای طبیعی مانند شمال كشور و حتی كویرهای بكرو زیبای مركزی از جاذبههای توریستی كشور محسوب میشوند.
با اینهمه امروز جایگاه كشور ما در توریسم جایگاه درخور شأن و تمدن و قدمت آن نیست. آسیبشناسی این پدیده موضوع این نوشتار نیست و نیاز به بررسی و مطالعه دقیق و عمیقی دارد. اینقدر میتوان گفت كه به قول معروف توریست مانند آهو است و دشتی آرام را برای گلگشت انتخاب میكند. هرگونه ناامنی و سختی آهو را فراری میدهد. محدودیتهای ناشی از اختلافات فرهنگی، ناامنی منطقه خلیج فارس (جنگهای منطقهای) و عدم وجود امكانات در حد استانداردهای بینالمللی، برخی از عوامل عدم استقبال توریست از كشورمان است.
اما در این میان عدم وجود ساختاری منسجم و متولی مشخص، عدم رسیدگی به مراكز جذب توریست، عدم وجود كادر مجرب و متخصص در پایگاههای هدف مانند مراكز باستانی و تاریخی، عدم ارائه سرویس مناسب به بازدیدكنندگان، عدم امكان تعامل و ایجاد ارتباط با توریست، بدلیل تفاوتهای فرهنگی و زبانی و از همه مهمتر عدم وجود درك صحیح از اهمیت این پدیده در كشور برخی از تنگناهای موجود فراروی توریسم در ایران است كه هریك از این عوامل نیاز به بررسی و پاتولوژی دقیق دارد و این درصورتی ممكن است كه مسئولین امر در مرحلهٔ نخست نقش و اهمیت پژوهشهای اجتماعی را درك كنند. برای این مهم سرمایهگذاری نمایند تا بتوانیم علیرغم محدودیتهای خاص موجود از ظرفیتهای موجود حداكثر بهرهوری را برای كشورمان حاصل نماییم.
از این رو معتقدم كه توریسم به هیچ عنوان صنعت محسوب نمیشود و به دلیل لزوم ایجاد ارتباط با انسانها و فرهنگهای مختلف و ساماندهی یك تعامل چندجانبه با جهان زنده پیرامون در واقع توریسم یك هنر است و نگاه به آن باید در قالب توسعهٔ یك هنر انسانی باشد.
خسرو كلانتری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست