یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
«سهزن» و رابطههای فراموش شده

یکی از مهمترین ارکان زندگی سالم، بهرهمند بودن از رابطههای کارآمد با انسانهایی است که پیرامون ما زندگی میکنند. «رابطه» در روان شناسی انسان یک نیاز به شمار میآید که توان اثرگذاری بر سایر شئونات روان تنی را نیز دارد. آغاز بسیاری از ناهنجاریهای روانی، چه بهصورت فردی و چه در برون رفتهای اجتماعی، گسست در رابطههاست. در قالبی سلسلهوار، هر کسی میتواند واجد نقشی حمایتی برای کس دیگری باشد. فیلم «سه زن» ساخته منیژه حکمت، اثری موفق در واکاوی چنین ضرورتی است. سه زن به مثابه نمایندگانی از سه نسل در کنار هماند و در عین حال امکان هم کناری ذهنی یا عاطفی ندارند؛ باوجود آن که عاطفیترین رابطه سببی (مادر و فرزندی) را هم با دارند. فیلم میتواند در بستر نمایش انفکاک عمیق میان این سه آدم، به گسست نسلها از هویت شان نیز برسد...
مینو (نیکی کریمی) باوجود تلاش تحسین برانگیزش برای حفظ فرشی تاریخی(هویت)، در زندگی متراکم کاری گم شده است و نه میتواند با مادر پیر خود ارتباط درستی برقرار کند و نه با دختر جوانش. خود نیز با همسر سابقش متارکه کرده و توان رابطه با مرد دیگری هم ندارد که در زندگی اوست (رضا کیانیان) و میکوشد تا برایش اهمیت سلامت روح را برای رسیدن به سایر اهداف زندگی تبیین کند. او خودش و آدمهای پیرامونش را گم کرده است و در نهایت فرش را هم گم میکند – که این همه برای نگاه داشتناش تقلا میکرد- مادر پیرش تا آخر فیلم لب نمیگشاید و در سکوتی عمیق – و چه بسا اعتراضی _ فرو رفته است. مبتلا به فراموشی است و فرش را برمیدارد و روانه گذشته میشود. شاید برای رجوع به روزگاری که امکان رابطه با دیگران را داشت.
طب سالمندان بهطور مکرر بر نقش حمایتی اطرافیان برای حفظ سلامت روح و جسم آنان تاکید کرده است و مهمترین دلیل افسردگی در این گروه سنی را فقدان معاشرتهای موثر و پویا میداند. شاید سکوت مادر را بتوان در قالبی نمادین و هویت مدار تفسیر کرده اما در شخصیت پردازی مبتنی بر واقعیت نیز به شایعترین رنج روانی سالمندی پرداخته است. دختر جوان (پگاه آهنگرانی) نیز به شکلی دیگر حاصل سستی در رابطه است. گریز او به بیابانی ناشناخته و تلاش برای همکلامی با آدمی ناشناخته، کوششی است برای التیام روحی که مجروح روابط از هم پاشیده است. جز این، ولع ارتباطی او در فصلهای متعدد دیگری نیز آشکار است؛ چه در مواجهه با پیرزن روستایی و چه در برخورد با بقال روستا. موبایل یک وسیله ارتباطی است اما او همراهش را خاموش میکند تا به کسی پاسخگو نباشد چون این وسیله را دیگر برای «رابطه» نمیداند. «سه زن» در باره آدمهایی است که انگار بیمار شدهاند و خود و هویت خود و آرامش خود را گم کردهاند. هر سه زن، در نهایت میفهمند که باید دنبال گمشدهای باشند که در دستان خود آنهاست. شاید فرشی قدیمی که در نهایت به دست همه آنها میرسد، بهانهای باشد برای ترمیم رابطهها... و روان ناآرامیکه در پیسلامت است.
دکتر مصطفی جلالیفخر
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست