دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

نقش ICT در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری


پوشاندن دیوار ها با پوسترهای کاغذی و فرش کردن کف خیابان ها با بروشورهای تبلیغاتی رها شده از دست عابران خیلی وقت است که تکراری و بدون جذابیت شده مشاوران و مجریان تبلیغاتی ستادهای انتخاباتی کاندیداها باید به فکر استفاده از فناوری های نو و جذاب بیفتند

بعید نیست این دوره شاهد تابلوهای LCD و LED رنگی غول پیکر بر روی در و دیوار شهر یا حتی اتوبوسهای روان باشیم که به تبلیغ کاندیدایی میپردازند یا با نورتابهای لیزری گرانقیمت تصویر و نام نامزدی را روی دیواره برجها و حتی گرد و غبار بالای میادین شهر به تصویر کشیده شوند اما اینها باز هم نوع عامیانه و حتی لوث تبلیغات اند و حداکثر به یک "لبخند بامزه" می ارزند.

تبلیغات مبتنی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات به مراتب موثرتر،ارزان تر و حرفه ای تر خواهد بود در زیر به چند نمونه مرسوم و غیر اختصاصی آن اشاره میکنیم :

-وب سایت : قطعا اولین چیزی که به ذهن مجریان تبلیغاتی میرسد راه اندازی یک وب سایت است. حق هم دارند،چرا که یک پایگاه اطلاع رسانی "جمع و جور" و "خوش دست" و "متمرکز" میتواند به یک "مرجع" و "رسانه قدرتمند" و "همیشه در دسترس" تبدیل شود و در کنار انتشار اخبار و اطلاعات مرسوم و معمول انتخاباتی در "مواقع بحران" و شیوع "شایعات" (که نمک فعالیتهای انتخاباتی است!) به سرعت نسبت به انعکاس عکس العمل و سیاست کاری اقدام کند.

طبیعی است که وبسایت یک کاندیدای ریاست جمهوری بستر مناسبی است برای برقراری ارتباط دو سویه بین او و مردم . همچنین با رعایت مسائل امنیتی فضای مجازی میتواند به تابلوی اعلانات "همیشه در دسترسی" برای برقراری ارتباط و ارسال دستورالعمل ها به حامیان و ستادهای انتخاباتی در اقصی نقاط کشور در "کمترین زمان ممکن" تبدیل شود. استفاده از سرویس های ارزش افزوده مبتنی بر وب مانند "انجمنهای بحث و تبادل نظر" ، "اتاق های گپ و گفتگوی زنده" و ارتباط بوسیله "پست الکترونیک" هم از ملزومات جانبی وبسایت یک کاندیداست. همچنین وب سایت روش ارتباطی در دسترس و ارزانی است برای برقراری ارتباط با ایرانی های مقیم خارج از کشوری که دارای حق رای هستند.

-SMS : در حال حاضر بیش از ۵ میلیون مشترک تلفن همراه در کشور وجود دارد که با توجه به روند تحویل سیم کارتهای جدید و تقویم توزیع نیم میلیون سیم کارت اعتباری تا روز انتخابات این رقم به سرعت افزایش خواهد یافت. SMS بستر فوق العاده مناسبی را برای تبلیغات در اختیار قرار میدهد که متاسفانه هنوز بخوبی شناخته نشده است! از این بستر میلیونی مدرن و دردسترس باید بهترین استفاده را کرد:

الف) به این ۵ میلیون نفر SMS تبلیغاتی بفرستید ! مخابرات بابت هر اس ام اس مبلغی کمتر از ۱۴ تومان طلب میکند که از هزینه چاپ و توزیع یک بروشور و یا پوستر با توجه به تاثیرش و احتمال برادکستش بوسیله خود گیرنده بسیار مقرون به صرفه تر است.

ب) از SMS میتوان به طور محدودتر برای ارسال کوته پیام در سفرهای انتخاباتی به دامنه شماره تلفن های همراه شهر،شهرستان و حتی استان مقصد میتوان استفاده کرد. براحتی و با کمترین هزینه میتوان برنامه ورود ، سفر و سخنرانی های کاندیداها را با SMS به شهروندان خبر داد و منتظر حضورشان ماند!

ج) بوسیله SMS میتوان از مردم به سرعت و با دقت بالا نظر سنجی کرد در ایران یکی دو شرکت و تیم دانشگاهی خدمات اینچنینی ارائه میکنند.

د) بسیاری از شهروندان به کامپیوتر و اینترنت دسترسی ندارند و یا فرصت استفاده از آن را ندارند ، SMS بستر مناسب و ارزانی را برای برقراری ارتباط مستقیم با کاندیدا و یا عضویت در خبرنامه های انتخاباتی ای که با SMS ارسال میشوند را در اختیار قرار میدهد.

-E-Mail : باتوجه به آمار موجود حداقل پنج میلیون کاربر ایرانی آنلاین وجود دارد و اینترنت و خصوصا "پست الکترونیک" بستر مناسبی است برای برقراری ارتباط با آنان و تبلیغات. ارسال ایمیل های تبلیغاتی که بسیاری آن را با نام SPAM میشناسند شاید به نظر عده ای کلا غیر اخلاقی و مزاحمت آمیز به نظر آید اما تجربه هزاران شرکت تبلیغاتی فعال در این حوزه نشان داده که از چه قدرت و تاثیر باورنکردنی ای برخوردار است. در ایران سه-چهار شرکت خصوصی با فهرستی از صدها هزار نشانی ایمیل ایرانی های آنلاین تبلیغات مبتنی بر ایمیل را ارائه میکنند.

-تلفن : تلفن بعد از پست اولین و گسترده ترین شبکه ارتباطی مبتنی بر CT است. برطبق اعلام روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران ۲۷اردیبهشت (یعنی درست یکماه مانده به انتخابات) شبکه هوشمند تلفن تهران افتتاح خواهد شد. این شبکه شامل هشت سرویس ارزش افزوده و هوشمند در بستر شبکه تلفن ثابت (PSTN) تهران است که در انتخابات از سرویس هایش به این صورتها میتوان استفاده کرد:

- سرویس مکالمه رایگان ( Free phone ) : برقراری تماس رایگان مردم با ستاد انتخاباتی کاندیدا

-سرویس شبکه خصوصی مجازی ( Virtual private network ) : ابزار مناسبی است برای برقراری یک شبکه تلفن داخلی بین دفاتر ستادهای انتخاباتی

-رای گیری تلفنی ( Televoting )

قطعا گنجاندن فناوری اطلاعات و ارتباطات در استراتژی تبلیغاتی نامزدهای نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بسزایی در حجم بازخورد مطلوب تبلیغات و فعالیتهای انتخاباتی و همچنین جذب آحاد مردم برای رسیدن به مشارکت حداکثری خواهد داشت.