یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

پایتخت زیبا


پایتخت زیبا

وقتی بودجه ای با این عظمت وارد یک سیستمی می شود حتما دست مدیران و مسو ولا ن باز است و با بهره برداری از اندیشه معاونان و مشاوران و کارشناسان تصمیمات جدی تری می گیرند و با عقد قراردادی بسیار بسیار جدی و با استفاده از نیروهای انسانی و پرتلا ش داخلی و خارجی کار رنگآمیزی نرده ها و جدول ها به طور همزمان و شبانه روزی انجام می شود تا انشا» الله هر چه سریعتر شهرما زیبا شود و زیباسازان به خود ببالند که بله, ما اینیم

وقتی خبر اختصاص بودجه میلیاردی را برای زیباسازی پایتخت شنیدیم گل ازگلمان شکفت. از خوشحالی داشتیم بال در میآوردیم. اول فکر کردیم که حتما اول رنگ نرده ها بعد رنگ جدول خیابان ها عوض می شود بعد فکر کردیم که نه، شاید اول رنگ جدول ها را عوض کنند بعدبروند سراغ نرده ها.

اما بعد که نشستیم و قدری بیشتر به مغزمان فشار آوردیم، فکر کردیم که ما اشتباه می کنیم. وقتی بودجه ای با این عظمت وارد یک سیستمی می شود حتما دست مدیران و مسو ولا ن باز است و با بهره برداری از اندیشه معاونان و مشاوران و کارشناسان تصمیمات جدی تری می گیرند و با عقد قراردادی بسیار بسیار جدی و با استفاده از نیروهای انسانی و پرتلا ش داخلی و خارجی کار رنگآمیزی نرده ها و جدول ها به طور همزمان و شبانه روزی انجام می شود تا انشا» الله هر چه سریعتر شهرما زیبا شود و زیباسازان به خود ببالند که بله، ما اینیم! اما وقتی از سرخوشحالی لبخند روی لب ما نشست و چشم هایمان را بستیم و چهره شهر را در ذهنمان مجسم کردیم، چیزهای عجیب و غریبی دیدیم. همان طور چشم هایمان را بسته نگه داشتیم و چهار گوشه شهر را سیاحت کردیم. دیدیم ای دل غافل ما را ببین که دلمان را به چه چیزهایی خوش کردیم. چشممان را باز کردیم و فکر کردیم ما در شهر علا وه بر نرده و جدول چیزهای دیگری هم داریم. چیزهایی که همیشه از نعمت زیبا سازی محروم مانده اند. نه اینکه ما بگوییم. خیلی ها می گویند که جوی های اکثر خیابان ها بسیار کثیف و متعفن است، آن قدر که احتمال دارد سلا متی موش های گربه نمایی که در میان آنها زندگی می کنند، به مخاطره بیفتد.

می دانید اگر موش های بیچاره طوری شان بشود، چه می شود؟ بیچاره ها مخلوقات بی زبان نه بیمه هستند و می توانند از مزایای بیمه ای استفاده کنند، نه قادر هستند پول آنچنانی برای دوا و درمان آزاد هزینه کنند.

اما لا یروبی جوی ها موضوعی بسیار جدی است که انگار فراموش شده است.

البته ما هیچ وقت در هیچ اداره ای مشغول به کار نبودیم و نتوانستیم از مزایای سازمانی، اداری و کارمندی استفاده کنیم. به همین خاطر به رسم و رسوم اداره جات هم آشنایی نداریم. اما اگر لا یروبی کردن جزو گناهان کبیره یا صغیره محسوب نمی شود یا اگر کارمند مسوولی، لا یروبی جوی ها را توبه نکرده است از طرف خودمان و آنهایی که به ما رای نداده اند خواهش می کنیم، نه ببخشید شاید خواهش کم باشد، التماس و استغاثه می کنیم محض رضای خدا و به خاطر ما هم نه، به خاطر آن موش هایی که زندگی شان در مخاطره است و هر آن ممکن است به خاطر خود خوری دچار طاعون بشوند لا یروبی جوی خیابان ها را انجام دهید. اجازه بدهید ما هم مثل پدر پدرانمان که لب جوی می نشستند و حال می کردند لا اقل جریان یک آب را در جوی ها و کانال های تمیز شهر ببینیم. شما را به خدا فقط اجازه بدهید ببینیم. از خیر نشستن و حال کردن در کنار جوی ها گذشتیم.

حالا که صحبت به اینجا کشید، اجازه بدهید این را هم بگوییم که بعضی مواقع ما با چشم های خودمان دیده ایم که نرده های یک خیابان را که با قوطی آهنی چهارگوش (مثلا ۱۰*۱۰) ساخته شده و رنگ سبز به آن زده اند را برمی دارند یا جمع آوری می کنند و به جای آن لوله های آهنی با همان اندازه یا قدری کوچک تر یا بزرگ تر نصب می کنند و به آن رنگ آبی می زنند. در این قسمت ما چند خواهش عاجزانه داریم: اگر منبعد قصد تعویض نرده ها را داشتید، لطفا در کنار رنگ آبی که مورد علا قه استقلا لی ها هست نصف آن نرده ها را رنگ قرمز بزنید که حق پرسپولیسی ها هم ضایع نشود. علا وه بر آن وقتی نرده ها را عوض می کنید در بدنه آنها به جای قرار دادن میله هایی که از بالا به پایین وصل می شود، اشکال مختلف هندسی را طراحی و اجرا کنید که برای دانش آموزان دبستانی هم محلی برای آموزش باشد و آنها بدون آن که از جیب خودشان هزینه ای بکنند، از برکت وجود بودجه زیباسازی با اشکال هندسی آشنا شوند. حالا که دارید گوش می کنید اجازه بدهید تا فرصت هست خدمتتان عرض کنیم که یک فکری به حال نقاشی های دیواری هم بکنید. چون در بعضی از مناطق این نقاشی ها دچار رنگ پریدگی شده و باعث می شود تا نواقص کار پیمانکاران ساختمان و مهندسان ناظر که موضوع مقاومت ساختمان در مقابل زلزله را فراموش کرده اند به چشم بیاید و آنها را از نان خوردن بیندازند. لطفا نسبت به تعمیر و تعویض تابلوها اقدام فرمایید. می گوییم حالا که بودجه آمده اجازه بدهید در کنار نرده ها و جدول ها در مورد ایستگاه های اتوبوس هم مطلبی عرض کنیم بلکه مورد قبول واقع شود. البته این را که می خواهیم عرض کنیم می خواستیم در قالب یک طرح به یک جایی در یکی از شهرداری ها بفروشیم اما از آنجایی که ما در شهرداری هیچ یک از مناطق فامیل و آشنا نداریم دل به دریا زدیم و روغن ریخته را نذر امامزاده کردیم. اگر برای شما امکان دارد اگر مشکلی پیش نمی آید و به زحمت نمی افتید اجازه بدهید عرض کنیم که ایستگاه های اتوبوس شهر تهران ارزش هنری، فرهنگی، معماری، اطلا ع رسانی و زیباسازی ندارد.

بیایید یک کاری بکنید که هم خدا خوشش بیاید هم بندگان خدا، هم تاثیری در زیبایی شهر داشته باشد، درآمدزا هم باشد. حالا که بودجه میلیاردی هم آمده دیگر اجرای این طرحی را که عرض می کنیم مثل آب خوردن است.

در حال حاضر ایستگاه های اتوبوس در مناطق مختلف و خیابان های شهر هر کدام شکل و شمایل ویژه ای دارد، حتی در بعضی از مناطق و نواحی نیز این اختلا ف در ساختار ایستگاه ها به چشم می خورد. اگر ما بر اساس یک طرحی ویژه که قابلیت تغییر در حجم را با حفظ ساختار اصلی در مناطق مختلف شهر را داشته باشد، ایستگاه های اتوبوس شهری را بنا کنیم می توانیم روی طرح، فضایی را به تبلیغات و اطلا ع رسانی اختصاص دهیم.

طرح باید به صورتی باشد که مسافران منتظر در گرمای تابستان و سرمای زمستان، در حالت نشسته یا ایستاده قادر به دیدن مسیری که اتوبوس از آن سمت می آید، باشند. طرح باید طوری ساخته شود که از حداقل آسیب پذیری بهره مند باشد. در قسمت هایی از بدنه ایستگاه به اندازه پوسترهای سینمایی ۷۰*۱۰۰ در نظر گرفته شود تا بتوان نسبت به نصب پوسترهای تبلیغاتی در آن اقدام کرد. طرح باید دارای قابلیت بهره برداری برای جانبازان و معلولان باشد.

ریزش باران و چکه آب ناشی از آب شدن برف و یخ از سقف باید کنترل شده و بدون مزاحمت برای مسافران باشد.

در کنار ایستگاه جایی برای قراردادن گلدان گل یا کاشت چمن و ایجاد فضای سبز باشد. هر یک از ایستگاه ها باید دارای شماره و مشخصات آن ایستگاه و ناحیه و منطقه شهرداری باشد.

رنگ سقف، بدنه، صندلی ها باید در همه ایستگاه ها یکسان، طوری که با دیدن نمای آن از دور، ایستگاه متمایز و قابل تشخیص باشد. نوع سازه باید بدون شکستگی بوده تا در صورت برخورد مسافران، یا افتادن یا برخورد وسایل دست آنها، آسیبی به افراد و همچنین آسیبی به سازه ایستگاه نرسد. البته ببخشید که بابت اختصاص بودجه میلیاردی به زیباسازی پایتخت خیلی خوشحال شدیم. آخر فکر کردیم شاید از آنجایی که می گویند هر چهره ای با لبخند زیباتر است، لبخند زدن ما هم بدون صرف هزینه در زیباسازی شهر تاثیرگذار باشد. ولی خدا وکیلی اگر قرار است پایتخت زیبا شود، زودتر زیبایش کنید تا ما یک پایتخت زیبا داشته باشیم. چون ما می ترسیم اگر دیر بشود چهره شهر از این که هست بدتر بشود و آن وقت با چندین برابر بودجه ای که به این کار اختصاص پیدا کرده هم نشود چهره نازیبای شهر را زیبا کرد. شاید آن وقت هزینه چندین میلیاردی حتی به درد رنگ زدن نرده ها و جدول خیابان ها هم نخورد.

در کنار ایستگاه ها هم یک تابلوهای زردرنگ بی مصرفی است که کلمه مبدا، مقصد و زمان حرکت و چه و چه و چه روی آن نوشته شده اما نام مبدا و مقصد در آن نیست البته ما به اینکه هیچ وقت هر دقیقه براساس زمانبندی اعلام شده از ایستگاه حرکت نمی کند حرفی نمی زنیم. چون ما وکیل و وصی حرکت اتوبوس ها که نیستیم، ما فقط می خواستیم عرض کنیم که از اختصاص بودجه میلیاردی برای زیباسازی بسیار بسیار خوشحال شدیم و امیدواریم که این اتفاق هر چه زودتر بیفتد تا لااقل گردشگران خارجی که می آیند نروند پشت سر ما حرف بزنند که موش ها از ترس آلودگی های زیست محیطی از لانه شان خارج نمی شوند. تازه علاوه بر اینها که عرض کردیم خیلی مسائل دیگر هم هست که مطمئنا شما و خیلی های دیگر بهتر از ما می دانند و حساب کار دستشان است. اماچرا در مورد زیباسازی موارد مختلف تبعیض قائل می شوند، فقط خدا می داند و بس.

نویسنده : امیر گرجی



همچنین مشاهده کنید