پنجشنبه, ۷ تیر, ۱۴۰۳ / 27 June, 2024
مجله ویستا

قیمت بالای بنزین آسیب پذیری خانواده های کم درآمد


با وجود اینکه شرکت های فوردموتور و جنرال موتورز با کاهش هزینهٔ تولید و عرضهٔ مدل های جدید برای حفظ سهم بازار تلاش کردند اما آمار فروش این شرکت ها در ماه نوامبر سال جاری, چندان رضایت بخش نبوده به همین دلیل هر دو شرکت, تصمیم گرفتند سطح تولید خود را در سه ماه نخست سال ۲۰۰۵ میلادی, نسبت به سه ماه نخست سال جاری کاهش دهند جنرال موتورز برای اجراء این طرح در نظر دارد تعدادی از کارخانه های خود را تعطیل کند و بیش از هزار کارگر را اخراج کند

از طرف دیگر، یکی از مسئولان شرکت فوردموتور نیز با اشاره به افزایش بی‌رویهٔ قیمت نفت در ماه نوامبر و تأثیر منفی آن بر روی بازار خودرو و فروش اتومبیل‌های ورزشی (اسپرت) از کاهش سطح تولید خودرو در سه ماه نخست سال آینده خبر داد. فیل هارتین یکی از مسئولان شرکت فورد می‌گوید: طی چند ماه اخیر، میانگین قیمت بنزین در بازارهای جهانی معادل ۲ دلار بوده است و این امر باعث کاهش نرخ فروش شرکت فورد شده است. اما گری ویلیتس یکی از مسئولان شرکت دایملر کرایسلر با اشاره به افزایش سطح فروش این شرکت در ماه نوامبر و ادامهٔ روند افزایشی تولید در سه ماه آغازین سال آینده گفت: قیمت بالای بنزین بر روی سطح مصرف خانوارهای کم‌درآمد که از خودروهای قدیمی و نسبتاً فرسوده استفاده می‌کنند تأثیر دارد. بنابراین فروش شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، چون خانوارهای پردرآمدی که بازار هدف تولیدکنندگان خودرو را تشکیل می‌دهند به خاطر یک دلار افزایش یا کاهش قیمت بنزین، برنامه‌های خود را تغییر نمی‌دهند. به گزارش بانک اطلاعات صنعت خودروسازی جهان، سطح فروش خودرو در جهان در سال جاری، افزایش چشمگیری داشته است اما در ماه نوامبر این روند تغییر کرد. آمار نشان می‌دهد در ماه نوامبر سال جاری فروش خودرو در جهان ۹/۴ درصد نسبت به ماه پیش از آن و یک درصد نسبت به سال گذشته، تنزل داشته است. سطح فروش شرکت دایملر کرایسلر در ماه نوامبر سال جاری ۸/۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرد؛ اما فروش شرکت جنرال موتورز نسبت به سال پیش ۲/۱۳ درصد کاهش یافت. مسئولان شرکت جنرال موتورز می‌گویند در سال جاری برای رقابت با شرکت‌های خودروسازی خارجی از قبیل تویوتا مدل‌های مختلفی به بازار عرضه کردیم و هزینهٔ زیادی صرف فعالیت‌های تحقیقاتی و تولید این مدل‌های جدید کردیم اما متأسفانه نتوانستیم سهم خود را در بازار مصرف افزایش دهیم. رونالد تادروس تحلیلگر اقتصادی بانک آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی از مدیرعامل شرکت جنرال موتورز سؤال کرد: با وجود اینکه سطح فروش تولیدات شرکت شما در ماه نوامبر، بسیار پائین است، اما شما برای حل این معضل هیچ راهی پیش روی خود قرار نداده‌اید و تنها به کاهش سهم تولید در سه ماه آغازین سال آینده، اکتفاء کردید. آیا بهتر نیست استراتژی تولید خود را تغییر دهید و با تعبیهٔ قوانین قیمت‌گذاری و هزینهٔ تولید، در مسیر حرکت صنعت را تغییر دهید. پل بالیو مدیر فروش شرکت جنرال موتورز در پاسخ به تادروس گفت: وجود شرکت‌های خودروسازی متفاوت در عرصهٔ صنعت خودروسازی جهان و رقابت بالا بین این شرکت‌ها، حضور در بازار را بسیار دشوار کرده است. ما باید خودروهائی با مدل‌های جدید، کیفیت بالا، رنگ‌های جذب‌کننده و قیمت ارزان به بازار عرضه کنیم، باید با انجام فعالیت‌های تحقیقی، خودروئی متناسب با سلیقهٔ مردم هر منطقه تولید کنیم ولی قیمت را در پائین‌ترین سقف ممکن نگه داریم. روشن است که قرار دادن این دو فاکتور در کنار یکدیگر، کار بسیار دشواری است و نمی‌توان به راستی به آن دست پیدا کرد. در ماه گذشته، فروش تمامی خودروهای تولیدی شرکت جنرال موتورز کاهش داشته است و تنها استثناء، خودروهای مدل ISUZU بود. در ماه نوامبر فروش بیوک (Buick) حدود ۵/۳۳ درصد و فروش پونتیاک (Pontiac) حدود ۴/۳۱ درصد تنزل داشته است.

در این ماه فروش تولیدات شرکت فورد ۴ درصد افت کرد و در مقابل، فروش شرکت‌های خودروسازی ولو و لندرور (Volvo Landrover) افزایش داشته است. آمارها نشان می‌دهد در ماه نوامبر سال ۲۰۰۴ میلادی، ۴۴۰۰ خودروی مدل پونتیاک جی شش (Pontiac G۶) به فروش رسید که برخی از سطح فروش مورد انتظار این شرکت بوده است.مدیرعامل شرکت فورد اعلام کرد تولید این شرکت برای بازار مصرف آمریکای شمالی در سه ماه نخست سال ۲۰۰۵ میلادی با ۸ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به ۹۳۰ هزار دستگاه می‌رسد. جنرال موتورز نیز در نظر دارد سطح تولید خود را با ۱/۷ درصد کاهش به مرز ۲۵/۱ میلیون دستگاه برساند. در ماه نوامبر سال جاری، فروش شرکت تیویوتا تا ۸/۸ درصد و فروش شرکت نیسان، ۳۱ درصد ارتقاء یافت و در مقابل، فروش شرکت میتسوبیشی افتی ۵۱ درصدی را تجربه کرد.

منبع: نیویورک تایمز