پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

تلویزیون جای مادر را نمی گیرد


تلویزیون جای مادر را نمی گیرد

تلویزیون یکی از وسایلی است که امروزه در همه منازل وجود دارد و در واقع دریچه ای به دنیا محسوب می شود. از آنجا که این جعبه جادویی حرف های زیادی برای گفتن دارد، بعضی از والدین فرزندانشان …

تلویزیون یکی از وسایلی است که امروزه در همه منازل وجود دارد و در واقع دریچه ای به دنیا محسوب می شود. از آنجا که این جعبه جادویی حرف های زیادی برای گفتن دارد، بعضی از والدین فرزندانشان را از سنین پایین جلوی آن قرار می دهند تا کودک از این طریق، مسائل گوناگون را یاد بگیرد.

گروهی از خانواده ها به برنامه های تلویزیون نیز بسنده نکرده و گاه فیلم های آموزشی نیز برای کودک در نظر می گیرند. اگر می خواهید بدانید تا این تکنیک مدرن تا چه حد در رشد هوشی بچه ها تاثیرگذار است، تا پایان با ما همراه باشید:

شیرخواران از سنین بسیار پایین مجذوب برنامه های تلویزیونی می شوند که همین موضوع می تواند والدین را تشویق به استفاده از این وسیله برای تقویت ضریب هوشی فرزندان کند.

در این باره محققان بر آن شدند تا به کمک تکنیک های تصاویر مدرن، این موضوع را بررسی کنند. به همین منظور فعالیت مغزی کوچولوهای ۱۸ تا ۳۰ ماهه در دو موقعیت مختلف ارزیابی شد:

- نخست زمانی که فردی بزرگسال کتاب داستان مصوری را برای او می خواند.

- زمانی که بچه تنها و بدون واکنش، فیلم یا برنامه ای را تماشا می کند.

خواندن کتاب با فعالیت و عکس العمل شدیدتر قسمت های پیشانی مغز را در پی داشت.

این نتیجه، نقش اطرافیان و کنش متقابل والدین یا دیگر بزرگسالان را در رشد شناختی بچه ها نشان می دهد.

فیلم یا ارتباط با والدین؟

محققان بار دیگر DVD آموزشی را برای بچه های یک سال به بالا در نظر گرفتند که قابلیت آموزش زبان را از سنین خیلی پایین داشت. روش کار ساده طراحی شده بود:

۳ کلمه به زبان انگلیسی تلفظ و همزمان تصویر آنها نیز نشان داده می شد. ۵۰ تا از بچه های ۱۲ تا ۲۵ ماهه این DVD را در هر دو هفته، پنج بار نگاه کردند. یک ماه و نیم بعد، نمایش فیلم هیچ پیشرفتی را نسبت به گروه مورد آزمایش در پی نداشت. این بچه ها نسبت به بقیه ۳ تا ۴ کلمه جدید بیشتر نمی شناختند. تنها نکته مهم این است که هرچه سن بچه بیشتر می شود، کلمات بیشتری را می آموزد. در واقع یادگیری کلمات به بهره هوشی مرتبط با سن برمی گردد.

در نتیجه باید گفت که تحریک ذهنی کودک توسط تصاویر و صداها در حالی که او هنوز به رشد کافی نرسیده است، کار بی فایده ای است؛ در حالی که ارتباط و عکس العمل با بزرگترها می تواند مفید باشد.

در این آزمایش ۶۰ نوزاد همراه با والدینشان این فیلم را نگاه کردند که در نیتجه آنها می توانستند ۲۲ کلمه جدید را تلفظ کنند. علاقه به تصاویر و صداهای فیلم در این بچه ها به عکس العمل آنها با پدر و مادر بستگی دارد.

در پایان بار دیگر خاطرنشان می کنیم که برای تحریک ذهنی کودک با او حرف بزنید و ارتباط برقرار کنید. این نحوه ارتباط تنها راه موثر است. استفاده از DVD را محدود و ترجیحا آموزش با حضور فردی بزرگسال باشد.