پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
بررسی اقتصاد اطلاعات در کشورهای در حال توسعه و ایران
نظام اقتصادی نوینی که شکل گرفته است با استفاده از فناوریهای نوین و شبکههای ارتباطی به تبادل اطلاعات میپردازد و علمی که به مطالعه اطلاعات و سرمایهگذاری در زمینههای جدید نظیر تولید اطلاعات، گردآوری و اشاعه برای توسعه اقتصادی میپردازد، اقتصاد اطلاعات است. در این میان، کشورهای توسعهیافته با ایجاد پایگاههای عظیم و در اختیار داشتن فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات، در عمل نبض اقتصادی کشورهای در حال توسعه را در اختیار گرفتهاند. اقتصاد اطلاعات، در کشورهای درحال توسعه، نقش کمرنگی در توسعه اقتصادی، فرهنگی و... دارد. در این مقاله، نگاهی اجمالی به وضعیت اقتصادی کشورهای در حال توسعه و جایگاه آنها در اقتصاد اطلاعات و نقش خدمات اطلاعاتی در توسعه این کشورها داریم و در انتها به بررسی اجمالی اقتصاد اطلاعات در ایران و جایگاه ایران در تولید اطلاعات علمی و ارائه پیشنهاداتی برای بهبود وضع کنونی میپردازیم.
علم اقتصاد، عبارت است از مجموعه شناختهای عینی رفتارهای انسان که در نهایت، تامین نیازهای انسانی است. دشواری تعریف اقتصاد به عنوان علم (چون دیگر علوم انسانی و اجتماعی) از آنجا ناشی میشود که موضوع اقتصاد، مناسبات دیالکتیکی انسان با طبیعت است که با کار خود بررسی آن کالاها و خدمات لازم برای پوشش نیازهایش را تولید، توزیع و مصرف میکند. بازوی این مناسبات برحسب فرایند اجتماعی توسعه یافته است که مستلزم روابط افراد است.
در دهه ۱۹۹۰ بسیاری از مدیران تجاری، سرمایهگذاران، روزنامهنگاران و سیاستمداران بهطور حتم ملزم شدند تا در مورد این حقیقت فکر کنند که اقتصاد جهان، دستخوش تغییر ساختار اساسی است که ناشی از دو عامل جهانی شدن و انقلاب در فناوریهای اطلاعات و ارتباطات است. ساختار پذیرفته شده اقتصاد نوین، برخاسته از نتیجه این دو عامل، یعنی جهانی شدن و فناوریهای اطلاعات و ارتباطات همراه با انتشارات تجاری است.
در حقیقت، استدلال سادهای بود که شرکتی تجاری، صنعتی یا اقتصادی بتواند، با موفقیت به دور از گرایشهای جهانی، رقیبان خود را در عمل از میدان رقابت خارج کند و به حقیقت، شاهد مهمی برای اقتصاد نوین در سطحی بالا باشد.
نظام اقتصادی نوینی که در حال شکلگیری است. ابزار فناوری راحت و جذابی را در اختیار ما گذاشته است و جغرافیای ثروت توسط ابزار نوین، شکل جدیدی به خود گرفته است. ما اکنون در نظام اقتصادی نوینی زندگی میکنیم که توسط رایانهها، شبکهها و پایگاههای اطلاعات هر روز در حال گسترش هستند. در این دنیا، شکل کالاها و خدمات نیز دگرگون شده و اطلاعات نیز به عنوان کالایی سرمایهای درنظر گرفته میشود. نظام اقتصادی نوین با تحول بنیادین خود، جامعه ما را با چالشی فراتر از آنچه که سختافزارهای دیجیتالی با آن مواجه شدهاند، روبهرو کرده است. این نظام نوین، فرصتهای جدیدی در اختیار ما میگذارد. اگر دگرگونیهای نظام اقتصادی گذشته را به صورت معیاری درنظر بگیریم، آنهایی که بر طبق قوانین جدید رفتار کنند پیشرفت خواهند کرد و آنهایی که از آن چشم بپوشانند، در جا خواهند زد. دنیای ما به سوی اقتصادی جهانی با فناوری برتر در حرکت است و این ابتدای نگرانیها و نفع و زیانهای مردمانی است که در حال تجربه آن میباشند.
اقتصاد نوین سهویژگی متمایز دارد:
۱) جهانی است
۲) معطوف به اشیاء و امور غیرملموس نظیر ایدهها و اطلاعات است
۳) اجزای آن بهشدت با هم در ارتباطند. این سه ویژگی، نوع جدیدی از بازار و جامعه را ایجاد و تاسیس کردهاند که از یک شبکه جهانی موجود در همه جا نشأت میگیرد.
اقتصاد اطلاعات، در واقع همان شکل نوین از اقتصاد است که در بستر فناوریهای نوین و اطلاعات، نمود یافته است. امروزه کشوری در زمینه اقتصادی به خودکفایی میرسد که در زمینه فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و تولید اطلاعات خودکفا باشد و قادر به تهیه اطلاعات لازم و ضروری برای تمامی زیرساختهای اقتصادی، اجتماعی، حکومتی، آموزشی و... باشد.
در این مقاله، به مطالعه اجمالی اقتصاد اطلاعات و نقش آن در کشورهای در حال توسعه و ایران میپردازیم.
ابتدا تعریف و خصوصیات اقتصاد اطلاعات، ویژگی کشورهای در حال توسعه، جایگاه آنها در اقتصاد اطلاعات، راههای توسعه در این حوزه و در نهایت بررسی اجمالی وضعیت و جایگاه ایران در این حوزه و پیشنهاداتی برای بهبود وضع کنونی ارائه میشود.
● اقتصاد اطلاعات
دایرهالمعارف پیوسته ویکی پدیا، اقتصاد اطلاعات را رشتهای از علم اقتصاد میداند که به مطالعه چگونگی تاثیرات اطلاعات بر تصمیمات اقتصادی میپردازد. ویژگی اطلاعات آن است که گسترش و نشر آن بسیار آسان و کنترل و نظارت بر آن بسیار سخت است. خلق اطلاعات، آسان اما اعتماد به آن دشوار است و بر بسیاری از تصمیمات ما تاثیر میگذارد. این امر به طبیعت خاص اطلاعات مربوط میشود و استاندارد تئوریهای اقتصادی را پیچیده میکند.
اقتصاد اطلاعات بر سه بخش تمرکز دارد:
۱) بررسی نامتقارنهای اطلاعاتی، که با بررسی تصمیماتی سروکار دارد که بهواسطه آن معاملاتی انجام میشود که در آن یک بخش اطلاعاتی بیشتر یا بهتر از بخش دیگر است.
۲) اقتصاد کالای اطلاعاتی، در این مورد خاطرنشان میشود که خرید و فروش اطلاعات، همانند خرید و فروش کالای معمولی نیست، اطلاعات، کالای غیررقابتی است. بهاین معنی که خرید اطلاعات به معنای اینکه شخص دیگری بتواند بخرد، نیست. دوم اینکه اطلاعات تقریباً ارزش حاشیهای صفر دارد و معنی آن صرفاً یکبار مالک نخستین نسخه بودن است و هیچ ارزشی برای ایجاد نسخه دوم، باقی نمیماند.
۳) فناوری اطلاعات. اقتصاد اطلاعات مطالعه و بررسی تولید، توزیع، بازاریابی، قیمتگذاری، فروش، مصرف و تمامی درآمدهایی است که بهطور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق تولید، انتشار، فروش، ذخیره، پردازش و دسترسی به اطلاعات، بهدست میآید.
اقتصاد اطلاعاتی، یعنی اقتصاد اطلاعات محور، اقتصاد دانش محور، اقتصاد دیجیتال و یا اقتصاد اینترنت را میتوان بهعنوان اولین معیار و وسیله برای پیشرفت اقتصادی، نام برد که ناشی از تحولات اجتماعی و اقتصادی از سال ۱۹۶۰ تاکنون است. پژوهشهای انجام شده در این زمینه، حاکی از آن است که توجه و نگرشهای تازهای به نقش اطلاعات، در اقتصاد کشورهای درحال توسعه و توسعهیافته، وجود دارد.
جریان گذار اقتصاد و سیر تحولات آن، شامل حرکت از حالت اولیه و سنتی بشر یعنی اقتصاد متکی به کشاورزی به اقتصاد صنعتمحور و سپس دستیابی به حالت فعل یعنی اقتصاد اطلاعاتمحور است. این تحولات، زمینه را برای شکلگیری افکار، اندیشهها و زمینههای مختلفی در کسبوکار فراهم کرد. حتی در ادبیات اقتصاد جهانی نیز تغییرات قابل ملاحظهای را با عباراتی نظیر: صنعت اطلاعات، بازار اطلاعات و کارکنان اطلاعات موجب شده است. از جمله تاثیرات توسعه اقتصاد اطلاعاتی، بروز تحولاتی در ساختار اشتغال و کسب و کار بود که باعث حذف بسیاری از فرایندهای کاری مشاغل بازرگانی، آموزشی، بهداشتی، ارتباطی و مالی شده است.
در بحث نوین «اقتصاد اطلاعات»، واژه اطلاعات در گستردهترین و در عین حال تخصصیترین شکل خود، استفاده میشود و عبارت است از هر چیزی که بتواند رقمی (دیجیتال) شده و در قالب، سریهایی از صفر و یک کدبندی شود. نتایج مسابقات فوتبال، کتابها، بانکهای اطلاعاتی، مجلات، فیلمها، موزیک، نرخ سهام در بورس، و بالاخره صفحات وب، کالاهای اطلاعاتی بهحساب میآیند. به عنوان مثال میتوان در بدو بحث، این نکته را مطرح کرد که تولید اطلاعاتی از دیدگاه مصرفکنندگان دارای چه نوع ارزش متفاوت با دیگر اطلاعات است. واقعیت اطلاعاتی میتواند منبع تفریح و تفنن برای گروهی و منبع سود برای گروهی دیگر باشد. به بیان دیگر، همگان آماده نیستند که هر بهایی را برای یک واقعیت اطلاعاتی بپردازند. کارشناسان اطلاعات همه به این نکته عقیده دارند که مصرفکنندگان مختلف برای پدیدهای اطلاعاتی، ارزشهای بسیار متفاوتی قائلند.
● اقتصاد دیجیتالی
اقتصاد دیجیتالی، معادل اقتصاد اطلاعات و خاستگاه نوین اقتصادی در شکلی بسیار توسعهیافته است که گویای تحولی اقتصادی است، تحولی که در تمامی مولفههای اقتصاد همچون محصولات، مصرفکنندگان، فروشندگان، واسطهها، خدمات پشتیبانی، بازار و فرایندهای آن موثر خواهد بود. بسیاری از محصولات و خدمات بهصورت دیجیتالی عرضه خواهند شد. برای مثال، میتوان به محصولات ذیل اشاره کرد:
الف) محصولات اطلاعاتی و سرگرمیها نظیر: مستندات کاغذی، کتابها، روزنامهها، مجلات، کوپنها، مقالات تحقیقاتی، مواد آموزشی، اطلاعات مربوط به محصولات شبیه مشخصات محصول، کاتالوگها و منوالها، اطلاعات تصویری همچون عکسها، کارتها، نقشهها و تقویمها، اطلاعات صوتی نظیر: نوارهای موسیقی، سخنرانیها، فیلمها، برنامههای تلویزیونی، بازیها و نرمافزارهای سرگرمی.
ب) سمبلها، بلیطها رزرواسیون هتلها، کنسرتها، وقایع ورزشی، خطوط هوایی و حملونقل، دستورات مالی مثل چکها، کارتها و اسناد اعتباری.
پ) خدمات و فرایندها شبیه خدمات دولتی، پیغامهای الکترونیکی نظیر نامهها، تماسهای تلفنی و دورنگار، فرایندهای تولید ارزش تجاری شبیه سفارش، انعقاد قرارداد، حراجها، آموزش از راه دور و پزشکی از راه دور.
خدمات پشتیبانی نیز به تدارک فضای دیجیتالی همچون: صدور گواهینامه، ایجاد سختافزارها و نرمافزارهای موردنیاز، ایجاد محتوا و غیره بازمیگردد (حسنی، ۱۳۸۵).
● توسعه
فرایند دگرگونی ساختارهای جامعهای در ارتباط با رشد است. بنابراین توسعه، مفهومی وسیعتر از رشد تولید و ارتقای سطح زندگی است که با شاخص «تولید ناخالص ملی» سنجیده میشود. توسعه، مجموع ساختارهای اجتماعی و اقتصادی را دربرمیگیرد و فرایندی بلندمدت است.
● کشور در حال توسعه
کشوری توسعهنیافته و فقیر است که در سایه سرمایهگذاری سرمایه، تعلیم و تربیت، آموزش حرفهای، ترقی بهرهوری و ارتقای سطح عمومی زندگی به توسعه اقتصادی، دست یابد.
اطلس جهان سوم، کشورهای در حال توسعه را بهصورت زیر تعریف میکند:
«کشورهای در حال توسعه یا «جهان سوم» میهنی برای اکثریت سه میلیون مردم جهان است. اصطلاح جهان سوم برای توصیف حدود کشورهای گوناگونی همانند نیجریه، نپال، پرو و گینه استفاده میشود. ارتباط بین اولین و سومین جهان (یا شمال و جنوب) تاثیرات هر دو اجتماع است».
در برنامه توسعه ملل متحد (UNDP)، گزارش توسعه انسانی ۱۹۹۷ منبع اولیه برای این قسمت از مطالعه است. تحت سرواژه برنامه توسعه ملل متحد (UNDP)، کشورهایی با تراکم بالا، دستکم ۱۲۹ کشور همگی کشورهای در حال توسعه یا ۴۸ کشور تحت هر عنوان جداگانه کمترین کشورهای توسعهیافته فهرست میشود. کشورهای اروپایی در گذار از آنچه دموکراسیهای پدیدار است، بهعنوان کشورهای صنعتی فهرست میشوند. آمار تهیه شده در گزارش برنامههای توسعه ملل متحد آشکار ونگرانکنندهاند. از ۱۷۵ کشور که در نمایه توسعه انسانی محاسبه شده بود، ۶۴ کشور در فهرست توسعه انسانی بزرگ، ۶۶ کشور در فهرست متوسط و ۴۵ کشور در فهرست پایین هستند. بنابراین از جمعیت ۶/۵میلیون نفر، ۳۲/۱ بیلیون (۲۳%) در فهرست جوامع سطح بالای پیشرفته انسانی، ۲۶بیلیون (۴۵%) در فهرست متوسط و ۵/۱بیلیون (۳۲%) در فهرست پایین قرار دارند.
در سال ۱۹۹۰، برنامه توسعه ملل متحد، (UNDP) نمایه توسعه انسانی خویش را منتشر کرد. که در آغاز با اختلاف نظرهایی روبرو شد، نمایه رشد انسانی (HDI) بیشتر بهعنوان وسیلهای برای تشخیص یک کشور ایستا در توسعه اساسی انسانی شناخته شده است. آن نمایه ترکیبی از تحقق (موفقیت)هایی در تواناییهای انسانی در سه بعد اساسی (بنیادی) یک زندگی طولانی و سلامتی، دانش و یک استاندارد معقول زندگی است. سه متغیر برای نشان دادن این سه بعد، امید زندگی، پیشرفت آموزش و درآمد میباشد.
● ویژگیهای کشورهای در حال توسعه
▪ فقر مالی و فرهنگی
در کشورهای در حال توسعه، بخشی از جمعیت با درآمدی کمتر از یک دلار در یک روز از ۳۴درصد به ۳۲ درصد از سال ۱۳۸۷ تا ۱۹۹۳ کاهش یافته است، اما تعداد افراد با درآمد کم از ۲/۱بیلیون نفر به ۳/۱بیلیون نفر افزایش یافته است.
گزارش برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) نهتنها بر فقر تمرکز دارد بلکه به چگونگی محدودیتهای فقر، فرصتها و انتخابهای انسانی تمرکز دارد که عبارتند از:
ابعاد بحران فقر انسانی... فقدان آزادی سیاسی، ناتوانایی برای سهیم شدن در زندگی اجتماعی و تهدیدی برای توانایی حفظ و تداوم نسلها. فقر همچنین وسیله زندگی کوتاهتر، فقدان آموزش پایه (اساسی) و محدودیت یا دسترسی به منابع عمومی و محدود است. اکثر کشورهای در حال توسعه زیربار غرض هستند و باید نرخ بهرههایی را بپردازند که بخش عظیمی از درآمدهای صادراتی آنان را میبلعد.
▪ وابستگی اقتصادی و دوگانگی اقتصادی
در برخی از کشورهای در حال توسعه، عموماً تصمیمگیری برای فعالیتهای اقتصادی در داخل این کشورها انجام نمیشود و مرکز تصمیمگیری خارج از اقتصاد این کشورها است. بخش اقتصادی، وابسته به خارج بخش اقتصاد مدرن است که ارتباط سازمانی با بخش سنتی اقتصاد ملی ندارد و در مناطق جغرافیایی خاصی متمرکز میشود.
دوگانگی اقتصادی به این معنی است که کشورهای در حال توسعه، بخشی مدرن در کنار بخش سنتی است که هیچگونه ارتباط ارگانیکی با هم ندارند. در اقتصاد سنتی، تولید براساس نیازهای شخصی و نه براساس نیازهای خارجی انجام میشود و با بقیه اقتصاد ملی، بیارتباط است. وجود دوگانگی در اقتصاد این کشورها کارایی سیاستهای مدیریت اقتصادی جامعه و حتی طرحهای عمرانی را از بین میبرد و یا تاثیر آن را کاهش میدهد. این کشورها، فاقد ساختار اقتصادی منسجم و همگون با بخشهای دیگر جامعه میباشد.
▪ نرخ رشد بالای جمعیت
از دیگر ویژگیهای برخی کشورهای در حال توسعه، بالا بودن نرخ جمعیت آنها نسبت به کشورهای توسعهیافته است. مطالعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه که با رشد سریع جمعیتی روبرو هستند نشان میدهد که نهتنها هیچگونه هماهنگی بین رشد جمعیت و رشد اقتصادی این کشورها وجود ندارد، بلکه اختلاف زیادی بین دو نرخ رشد آنها موجود است. این امر، باعث تنزل دائمی سطح درآمد سرانه دراینگونه کشورها میشود و در نتیجه برنامههای توسعه اقتصادی و اجتماعی اینگونه کشورها با مشکلات عمدهای مواجه میشود.
نتیجه کلی اینکه، تراکم بیش از حد جمعیت در این کشورها باعث شده تا دولتها هزینههای مالی کلانی را برای آموزش، تعلیم، اشتغال و مدیریت نیروی انسانی در بخشهای مختلف جامعه متحمل شوند. کشورهایی که دارای جمعیت کنترل شده هستند، بهتر میتوانند در زمینههای نوین اقتصادی، سرمایهگذاری کنند و راه توسعه را بهتر و سریعتر بپیمایند.
۴) شکاف اطلاعاتی و شکاف دیجیتالی بین کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعهیافته
یکی از مهمترین چالشهایی که جامعه جهانی، این روزها با آن دست به گریبان است تعیین و تفسیر عامل مشکلساز و معضلساز توسعهیافتگی در برخی کشورها و عقبماندگی در برخی دیگر از کشورهاست، به زعم کارشناسان، جهان امروز با دو پدیده حاصل از مدرنیته روبهروست.
۱) شکاف اطلاعاتی
۲) شکاف دیجیتالی
که حاصل اولی، فقر اطلاعاتی و حاصل دومی، فقر ارتباطی میباشد. گذشته از نقش انحصارطلبیها و قدرتمندی کشورهای سرمایهدار در ایجاد این دو پدیده، چالشهای مختلفی در پیش روی مردم جهان پیشرفته و کشورهای در حال توسعه قرار دارد. بهنظر میرسد همانگونه که رشد و پیشرفت بشر در دانشها و علوم مختلف موجبات توسعه توانمندی او را در تولید فناوریهای نو فراهم کرده است، همچنین توسعه فناوریها نیز به رشد و توسعه دانش کمک کرده است. اطلاعات نیز با عدم رشد مناسب فناوریهای ارتباطی، رابطهای مستقیم و تنگاتنگ دارند. اتفاقی که بهتازگی در حال تبدیل شدن به چالش جدی جهانی است، تلفیق دو پدیده شکاف دیجیتالی و شکاف اطلاعاتی توسط کشورهای پیشرفته و استفاده از بسترهای اطلاعاتی- دیجیتالی موجود به عنوان اهرم فشار بر علیه کشورهای ضعیف و در حال توسعه است.
نویسنده : افسانه بها - ابوالفضل جعفرنژاد
منابع
احمدی، حسین و. م. ویرجینیاری. نظامهای اطلاعات استراتژیک. قم: صبح صادق، ۱۳۸۲
«پیشبینی رشد اقتصادی، چالشهای پیشرو و تغییرات شاخصهای اقتصاد کلان: گزارش اقتصادی و نظارت بر عملکرد دوم برنامه». اطلاعات، ۴/۸/۸۱.
حسنی، فرنود. «اطلاعات و فناوری دو روی سکه جامعه اطلاعاتی» ۱۳۸۵. در وبلاگ مدیریت فناوری اطلاعات.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست