چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مینی موتورسیکلت های دوست داشتنی
در ابتدا مینیموتورسیکلتها بهعنوان یک وسیله نقلیه دوچرخ لوکس معرفی شدند و کمکم با توجه به هزینههای فزاینده سوخت، رکود اقتصادی و البته قیمت بسیار پایین آنها، جای خود را در میان استفادهکنندگان باز کردند و انقلابی در صنعت حمل و نقل پدید آوردند.
مینیموتورسیکلت، موتورسیکلتی شبیه به روروک بچهها (مینیموتورسیکلت پایی) با یک صندلی، جا پای تخته مانند و چرخهای کوچک و کم ارتفاع است. در طراحی کلاسیک بدنه مینیموتورسیکلت تخته صافی بهعنوان جا پایی در وسط آن قرار دارد. این طراحی به دلیل آن است که در اکثر مینیموتورسیکلتها موتور و سیستم حرکتی متصل به اکسل عقب بوده یا در زیر صندلی راننده قرار دارد.
بر خلاف موتورسیکلتهای معمولی که موتور روی بدنه قرار دارد در مینیموتورسیکلت موتور روی چرخ عقب قرار میگیرد. در اکثر مینیموتورسیکلتها سیستم انتقال قدرت دستی، موتور روی اکسل عقب و کلاچ و میله تعویض دنده روی دسته چپ فرمان قرار دارد.
از ویژگیهای برجسته بدنه مینیموتورسیکلتها وجود سپر جلو برای محافظت پاها بوده و طراحی به گونهای است تا تمام یا اکثر قسمتهای مکانیکی از دید مخفی باشد. معمولا فضایی در زیر صندلی یا جلوی پاها هم برای قرار دادن برخی بارها تعبیه شده است.
اکثر مینیموتورسیکلتها دارای موتورهای کم حجم تک سیلندر هستند. البته بعضی از انواع مینیموتورسیکلتها (که بزرگتر از نمونههای معمولی هستند) دارای موتورهایی با دو سیلندر و تا حجم ۴۰۰ تا ۸۵۰ سیسی نیز هستند. چرخهای مینیموتورسیکلت معمولا از چرخهای موتورسیکلتهای معمولی کوچکتر بوده و رینگ آنها از فولاد فشرده یا آلومینیوم ریختهگریشده، ساختهشده و چرخ عقب و چرخ جلو یکسان طراحی میشوند تا در مواقع ضروری بشود جابهجایشان کرد. برخی مینیموتورسیکلتها دارای چرخ زاپاس هم هستند. اکثر مینیموتورسیکلتهای جدید از دوشاخ جلوی معمولی استفاده میکنند که دو سر محور جلو به آن محکم میشود و بعضی دیگر دارای بازوی چرخ عقب دوقلو هستند. استفاده از خصوصیات مینیموتورسیکلتهای پایی و به کارگیری آنها در طراحی موتورسیکلتها از اواخر قرن ۱۸ آغاز شد. سال ۱۹۸۴ اولین موتورسیکلت موجود برای خرید مشتریان توسط هیلده براند و وولف مولر تولید شد. تنه این موتورسیکلت شبیه مینیموتورسیکلت بود. مخزن سوخت آن روی لولهای شیبدار در جلوی موتور نصب شده بود. موتور دو سیلندر آن هم در زیر تنه قرار داشت. سیلندرها هم بهموازات تنه قرار گرفته بود.
موتور با آب خنک میشد و رادیاتور در بالای گلگیر عقب نصبشده بود. این اولین وسیله نقلیه دوچرخی بود که نیروی محرکه آن توسط موتور و نه بوسیله پدال تولید میشد و به تولید انبوه رسیده و فروخته شد. حداکثر سرعت این وسیله نقلیه ۴۰ کیلومتر بر ساعت بود.
چرخ عقب مستقیما توسط میله پیستون و به شیوهای شبیه به حرکت چرخ لکوموتیو بخار به حرکت در میآمد. تنها چند صد نمونه از این موتورسیکلت ساخته شد؛ چراکه بهدلیل قیمت بالا و مشکلات فنی این پروژه، هر دو نفر (هیلده براند و وولف مولر) در این پروژه با شکست مواجه شدند.
اتو فوتویل هم ازجمله مینیموتورسیکلتهایی بود که در فرانسه و در سال ۱۹۰۲ ساخته و عرضه شد. این وسیله نقلیه اساسا یک موتورسیکلت رکاب وسط بود (پاها بین تنه قرار میگرفت). بعلاوه صندلی آن بر خلاف زینهای سنتی، دستهدار بود. تولید این وسیله تا سال ۱۹۲۲ ادامه یافت.
● مینیموتورسیکلتهای امروزی
وسپا GTS۳۰۰ سوپر با ظاهری مسابقهای حدود ۷ دهه است که طراحی بدنه مینیموتورسیکلتهای وسپا تغییر چندانی نداشته است، اما در مورد وسپا جی.تی.اس ۳۰۰ باید گفت که در زیر این ظاهر آشنا، یک موتور تک سیلندر توفانی با حجم ۲۷۸ سی سی پنهان شده که میتواند با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت به شما سواری دهد. اگرچه نیمرخ سیاهرنگ این موتورسیکلت ایتالیایی ظریف و اسپرت است، اما گشتاور موتور آن را تبدیل به یک سورتمه شهری سرگرمکننده میکند.
● یاماها زوما ۵۰ اِف
از سال ۱۳۷۸ تاکنون شرکت یاماها توانسته بیش از ۷۹ هزار مینیموتورسیکلت زوما بفروشد. با تزریق مجموعهای از فناوریها و تغییرات بهروز، این موتورسیکلت نازک در سال جاری ارتقای مناسبی داشته است. موتور دو زمانه زوما تبدیل به موتور ۴۹ سیسی چهار زمانه شده که با مایع خنک میشود. میزان مصرف سوخت آن به رقم استثنایی ۵/۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده، اما برای رسیدن به حداکثر سرعتش که ۶۴ کیلومتر بر ساعت است، مدتی زمان لازم دارد. زوما مجهز به سیستم ناوبری گارمین است که حداکثر سرعت قانونی در مناطق مختلف را مشخص میکند و نیازی به نگرانی در این مورد نیست.
● ب.ام.و سی ۶۵۰ جیتی
اولین یورش ب.ام.و به بازار مینیموتورسیکلت بسیار جسورانه خواهد بود. هنگامی که مدلهای جدید سی ۶۰۰ و سی ۶۵۰ جیتی در پاییز امسال به بازار معرفی شوند، جنگجویان آلمانی خواب ساموراییهای ژاپنی را آشفته خواهند کرد. هر دو مدل جدید بی.ام.و از موتور ۶۴۷ سیسی با قدرتی معادل ۶۰ اسب بخار سود میبرند. تکیهگاه سرنشین عقب قابل تنظیم بوده و شیشه جلوی مینیموتورسیکلت هم به صورت الکتریکی تنظیم میشود.
● هوندا پی.سی.ایکس
اگر از نظر شما مینیموتورسیکلتهای ۵۰ سیسی بسیار ضعیف بوده و ۱۵۰ سیسیها هم خیلی بزرگ هستند، پیشنهاد ما به شما پی.سی.ایکس ۱۲۵ سیسی است. چرخهای بزرگ ۱۴ اینچی این مدل باعث کاهش انقباض حرکتی که در مینیموتورسیکلت موروثی است، میشود. ترمزهای متصل جلو و عقب هم باعث توقف سریعتر مینیموتورسیکلت میشود.
شاید برای رانندگان قد بلند این موتور کمی تنگ به نظر برسد، اما در زیر صندلی فضای بسیار خوبی برای قرار دادن کلاه و وسایل دیگر وجود دارد. گنجایش باک موتور فقط ۶ لیتر است که با توجه به مصرف ۲ لیتر در هر یکصد کیلومتر، میتوان ساعتها با آن راند بدون این که نگران تمام شدن بنزین بود.
● هلیوم EV
مدل هلیوم یکی از مقرون بهصرفهترین و در دسترسترین محصولات خط تولید مینیموتورسیکلتهای کمپانی EV برای مشتریان است که با استفاده از باتری پیشرفته آن میتوانند، مسافتی معادل ۷۷ کیلومتر را با سرعتی معادل ۶۴ کیلومتر بر ساعت طی کند. اگر بخواهید این مسافت را افزایش دهید، باید کمی سر کیسه را شل کنید و یک باتری بزرگتر بخرید؛ آن وقت میتوانید حداکثر برد موتورسیکلت کوچکتان را به ۱۷۷ کیلومتر افزایش دهید. وجود برنامه کاربردی همراه با جیپیاس و مکانیاب ایستگاه شارژ باتری این موتور کوچک را به آینده گره زده است.
● Boxx
اگرچه این مینیموتورسیکلت الکتریکی پیشگام در عرصه مینیموتورسیکلتها ممکن است شبیه بخاری کوچکی باشد که روی دو چرخ سوار است، اما در حقیقت این نوع طراحی در برگیرنده خلاقیت و نوآوری بسیار زیادی است. با استفاده از روش ساخت بدنه آلومینیومی بدون جوش خوردگی، وزن کل این مینیموتورسیکلت تنها ۵۴ کیلوگرم است.
طراحان با قرار دادن پکیج موتورهای کوچک روی چرخها موجب صرفهجویی در فضای اشغال شده توسط مینیموتورسیکلت شدهاند. این اردک عجیب و غریب میتواند مسافت ۳۲ کیلومتر را با سرعت ۴۸ کیلومتر بر ساعت بپیماید. با خرید یک باتری لیتیوم ـ پلیمر اضافی میتوان این مسافت را دو برابر کرد. انتظار میرود این مینیموتورسیکلت پاییز امسال وارد بازار شود.
popularmechanics
مترجم : آتنا حسن آبادی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست