پنجشنبه, ۲۰ دی, ۱۴۰۳ / 9 January, 2025
اخلاق اسلامی, ویژگی های وامتیازات
اخلاق اسلامی اخلاقی دینی است و همه ویژگیها و امتیازات یك نظام اخلاقی دینی را دارا است بنابراین قبل از بیان جنبههای اختصاصی اخلاق اسلامی مناسب است برخی از امتیازات نظام اخلاقی دینی را بر شماریم.
۱) هر نظام اخلاقی دینی، متكی بر وحی است و این ویژگی باعث میشود راهنماییهای اخلاقی آن مصون از خطا باشد. احكام اخلاقی را در حقیقت بیان كننده راههای تحقق كمال انسان میدانیم یعنی هر دستور یا رهنمود اخلاقی در واقع بیان میكند كه اگر فلان فعل را انجام دهیم به كمال وجودی خود نزدیكتر میشویم و یا اگر فلان عمل را ترك كنیم از دوری نسبت به كمال خویش مصون میمانیم بنابراین هر آمر یا ناهی كه حكمی اخلاقی صادر میكند، زمانی میتواند حكمی درست صادر كند كه ماهیت انسان و ضعفها و قوتهای او را به خوبی بشناسد و بداند كه كمال حقیقی انسان چیست و از چه راههایی میتوان این كمال را محقق ساخت.
با توجه به این دیدگاه اگر آمر و ناهی احكام اخلاقی خداوند عالم مطلق باشد خدایی كه آفریننده انسان است و همه ابعاد وجود او و چگونگی رابطه او با همه هستی را میشناسد اطمینان خواهیم داشت كه عمل به دستورات او ثمربخش و محقق كننده كمال انسان است؛ در حالی كه اگر حكم اخلاقی از سوی موجودی محدود صادر شود، چنین اطمینانی را نخواهیم داشت.
۲) پیروی از هر حكم اخلاقی نیازمند انگیزه است. انسانها در صورتی برای انجام عملی برانگیخته میشوند كه به طریقی بر درستی آن واقف شوند. راه وقوف بر درستی احكام اخلاقی یا وجدان اخلاقی انسانهاست یا توصیهای كه از سوی توصیه كنندهای آگاه و دلسوز صادر شود. احكام اخلاقی دینی، از منبع وحی صادر میشود و هیچ تردیدی در خصوص آگاهی و خیرخواهی خداوند در دل مؤمنان وجود ندارد؛ در نتیجه انگیزه و اطمینانی قوی در پیروزی از آن احكام در جان مؤمنان پدید میآید.
۳) اخلاق دینی ضامن اجرایی قوی درونی و همیشگی دارد؛ انسان مؤمن با اعتقاد به وجود خداوند و باور به معاد تعهد بیشتری با اجرای احكام اخلاقی پیدا میكند.
۴) اخلاق دینی از طریق جهان بینی دینی در جان انسان مؤمن تحكیم میشود در جهان بینی دینی همه عالم هدفدار آفریده شده است و به سوی غایتی حكیمانه در حركت است و انسان مؤمن با انجام وظایف اخلاقی خویش خود را با نظام هستی هماهنگ میكند و به سوی سرانجامی خوشایند و مطمئن رهسپار میشود. او انجام تكالیف اخلاقی را بیهوده و مخالف با مقتضای طبیعت و سرنوشت خود نمیشمارد. بلكه اطمینان دارد هر دشواری كه در طریق التزام اخلاقی برای او پیش میآید مقدمه راحتی مهمتری است كه گاه خود از آن بیخبر است؛ زیرا انجام تكالیف اخلاقی برای او به معنای همسویی با همه هستی است به نظر انسان مؤمن انجام وظایف اخلاقی كاستن از تزاحم كمتر باشد حركت به سوی كمال آسانتر، سریعتر و مطمئنتر صورت میگیرد.
در میان نظامهای اخلاقی دینی این ویژگیها و امتیازات حداقل از دید متدینان به آن دین كم و بیش وجود دارد اما در این میان نظام اخلاق اسلام افزون بر داشتن همه این امتیازات برجستگیهای دیگری دارد كه در خور توجه است از جمله این برجستگیها میتوان این موارد را نام برد:
۱) اخلاق اسلامی همه عرصههای حیات را در بر میگیرد. برخی از ادیان جهان نظام اخلاقی خود را به تنظیم بخشی از روابط انسان محدود كردهاند این ویژگی تكلیف اخلاقی افراد را در عرصههای دیگر نامعلوم میگذارد. در حالی كه اسلام به همه ابعاد وجودی انسان توجه دارد و تمامی روابط انسان را تحت پوشش هدایت اخلاقی خود میگیرد.
۲) تكالیف اخلاقی اسلامی قابل اجراست و از سختگیریهای طاقت فرسا به دور است در روایتی از پیامبر اكرم(ص) نقل شده است:
احب الدین الی اللَّه الحنیفهٔ السمعه؛
محبوبترین دین در نزد خداوند دینی است كه معتدل و آسانگیر باشد.
و نیز فرمودند:
انی ارسلت بحنیفیهٔ سمحهٔ؛
من به دینی معتدل آسانگیر رسالت یافتم. (۱۹)
همچنین در روایتی از امام سجاد(ع) نقل شده است كه امیرالمؤمنین(ع) فرمودهاند:
فان احب دینكم الی اللَّه الحنیفهٔ السمحهٔ السهلهٔ؛
همانا محبوبترین دین در نزد خداوند دین معتدل، آسان و آسانگیر است.
۳) منابع اخلاقی اسلامی غنی و گسترده است قرآن سرچشمه زاینده معارف اخلاقی است و جوامع روایی و سیره عملی زندگی پیامبر اكرم(ص) و اهل بیت عصمت و طهارت تفسیر گویایی بر آیات نورانی قرآن هستند كه شرایط و چگونگی تطبیق معارف كلی اخلاقی اسلام بر موقعیتهای گوناگون زندگی فردی و اجتماعی را آموزش میدهند.
۴) یكی از ویژگیهای نظام اخلاق اسلامی، قابلیت تطبیق آن با شرایط زمانی و مكانی مختلف است این ویژگی از برجستهترین جنبههای اخلاق اسلامی است زیرا هر نظام اخلاقی در صورتی پاینده و برقرار میماند كه به نیازهای اخلاقی انسان بهتر پاسخ دهد. این نیازها در عین ثباتی كه در همه زمانها و مكانها دارند همراه با شرایط و ویژگیهای هر عصر و هر مكان مصادیق و مظاهر گوناگونی مییابند. اخلاق اسلامی به جهت آن كه معطوف به نیازهای اخلاقی انسانی است، جنبه ثابت و پایندهای را در خود دارد و چون در طی زمانی طولانی توسط معصومین با شرایط متفاوت اجتماعی و تاریخی تطبیق شده است وجه انعطافپذیر ظواهر و مظاهر آن نیز شناسایی شده است بنابراین بیآن كه به ورطه نسبیت مبتلا شود، میتواند پاسخگوی انسان در همه زمانها و جوامع باشد.
۵) در فرهنگ اسلامی وجود امامان معصوم به عنوان نمونههای عینی و حقیقی انسان مسلمان تجسم واقعی اسلامی است. وجود چنین اسوههایی كه در بدترین شرایط تاریخی بر تعهدات اخلاقی خویش پایداری كردهاند امكانپذیر بودن عمل به دستورات اخلاقی اسلام را اثبات میكند. انسان مسلمان با نظر در چهره معصومین در آینه صفحات تاریخ شوق كمال معنوی را در خود مییابد و با امید و اطمینان به امكانپذیر بودن كمالات معنوی روی به تلاش میآورد. افزون بر سنت و سیره معصومین شاگردان برجسته مكتب ایشان نیز قلههای بلند فضایل اخلاقی هستند كه به لطف الهی در طول تاریخ سلسلههای پرشماری از تربیت یافتگان مكتب اهل بیت را تشكیل دادهاند و در همه زمانها عالمان و صالحان بزرگ نمونههای عینی اخلاق اسلامی بودهاند. این نمونههای عینی جان مشتاقان را بر میانگیزد و اطمینان به سرانجام خوش تكاپوی اخلاقی را تقویت میكند.
چهرههای درخشانی چون سلمان، ابوذر، كمیل، هشام بن حكم و دیگر یاران و صحابه معصومین و شخصیتهای برجستهای همچون سید بن طاووس، سید بحرالعلوم... ملاحسینقلی همدانی، علامه طباطبایی و امام خمینی هر یك در روزگار خود ثمره دلپذیر و عینی مكتب اخلاقی اسلامی بودهاند كه حركات و سلوك ایشان خود مدرسهای از اخلاق و پارسایی بوده است.
۶) یكی از ویژگیهای اخلاق اسلامی این است كه مسیر رشد اخلاقی را بر همه انسانها به طور مساوی گشوده میداند این ویژگی ناشی از انسانشناسی اسلامی و تربیت اسلامی است تربیت اسلامی شرایطی سنی و محیطی و معرفتی افراد را در نظر دارد به همین دلیل و پاداش و كیفر هر فرد به تناسب شرایط اوست تناسب پاداش و كیفر با شرایط هر فرد موجب میشود هیچ گاه انسان حركت به سوی كمال را دیر نشمارد و گمان نكند به سبب شرایط ویژهای كه دارد به كمال نخواهد رسید. انسان مسلمان با ایمان هیچ گاه نمیتواند شرایط سنی خود را بهانهای برای سستی در مسیر كمال قرار دهد. همچنین هیچ فرد مسلمانی نباید فقدان امكانات و ابزار مادی را بهانه كند و تكالیف اخلاقی و شرعی خود را ترك كند. در نظام فقهی و اخلاقی اسلام هر فرد در هر شرایطی تكلیف خاص خود دارد كه متناسب با امكانات و تواناییهای مربوط به همان شرایط است در نتیجه همه انسانها در هر برهه زمانی و در هر محیط اجتماعی و جغرافیایی میتوانند به سوی كمال حركت كنند و اگر تكالیف اخلاقی خویش را به شایستگی و با خلوص نیت انجام دهند. مراتب بلندی از كمال را در مییابند.
محمود فتحعلی خانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست