شنبه, ۱۹ خرداد, ۱۴۰۳ / 8 June, 2024
جهش دوباره هنر سفالگری
چندی پیش در نگارخانه جهان نمای مجموعه فرهنگی- تاریخی نیاوران، نمایشگاهی از سفالینه های خسرو به آ یین با عنوان سفالینه های خسرو برپا شد.آثار به آیین پیش از این در كشورهای عربی حوزه خلیج فارس، فیلیپین، هلند، قبرس و تاجیكستان به نمایش گذاشته شده و در ایران نیز نمایشگاه هایی در موزه آبگینه و نگارخانه های خورشید و شیو، نمایشگاه اجلاس سران و نیز شركت در چهارمین، پنجمین و ششمین دوسالانه های سفال در موزه هنرهای معاصر برپا بوده است.
به آیین در پاسخ به این سوال كه هنر سفال ایران چه تفاوت هایی با هنر سفال در جهان دارد، می گوید:تفاوت می تواند در نوع نگرش هنرمند سفالگر باشد كه منطبق بر ویژگیهای خاص بومی و نقوش محلی هر ناحیه است. هر كدام مورد استفاده خود و قومیت خود را شامل می شوند، مثلاً گاوهای مارلیك از دیدگاه یكی از هنرمندان برجسته جهان از لحاظ حجم بی نقص ترین تندیس كاربردی زمان خود می توانسته باشد كه تا به حال ساخته شده است. در دوران باستان دو دسته سفال وجود داشت: دسته اول به صورت ظروفی شامل سبو و كوزه هایی فاقد تزیین قاب ها و بشقاب ها كه در زندگی روزمره مورد استفاده قرار می گرفتند و دسته دوم ظروفی كه در مراسم مذهبی یا تدفین مردگان رواج داشته و از اهمیت خاصی برخوردار بوده مانند پیه سوزهای مارلیك كه به شكل گاوهای سفالی بودند.(البته دسته سومی هم وجود داشت كه همان آجرهای لعابی تزیینی بود كه جزء ظروف به حساب نمی آمدند.)
امروزه در طبقه بندی پنج گانه سفال یا به عبارت متداول تر سرامیك مانند آرتن ور- استون ور- پرسیلن و سرامیك های تكنیكی خاص نه تنها در زندگی روزمره مردم مورد استفاده قرار می گیرد بلكه در موارد خاص و تخصصی و فنی نیز شاید از جهاتی حرف اول را می زنند.
وی درباره این كه چطور می توان این هنر را به بخش های دیگر هنر تعمیم داد، می گوید: هنر حجم سازی تعریف مشخصی دارد و همچنین طراحی و نقاشی و هر سه این رشته ها در صنعت سفال سازی دخالت مستقیم دارند و اگر به پدیده سفال سازی، هنر سفال سازی اطلاق می شود ناشی از همین دیدگاه است. ضمناً در هنر معماری تزیینات آجری به صورت نقش برجسته ها و آجرهای نقش دار لعابی نیز در زیباسازی بناها از دوران عصر تاریخی تاكنون مطرح بوده است.سفالینه های باستان با اینكه متعلق به دوران قدیم هستند اما چنان به سادگی نزدیك هستند كه گویا از كارهای مدرن هستند- سفالینه هایی كه امروز كار می شوند هر چند دارای ظرافت و زیبایی هستند اما كمتر خلاقانه اند و بیشتر تكرار كارهای قدیم است و گویا در این باره اندیشه نویی مطرح نمی شود.
هر هنری در هر جای جهان زمانی به اوج رسیده و زمانی به نابودی نزدیك شده است. مانند اوج همین هنر سفال سازی كه در دوره سلجوقی به اوج رسید و در دوران قاجاریه و پهلوی به شدت به زمین خورد.
اما این كه امروز هنر سفال سازی در ایران چه جایگاهی دارد و در نمودار صعودی یا نزولی خود در چه درجه ای قرار گرفته،صاحب نظران باید نظر دهند، ولی من فكر می كنم با تحولاتی كه بعد از انقلاب صورت گرفته این پدیده به سرعت در حال رشد است، چه در زمینه صنعتی و چه در زمینه هنری.
علی مریخی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای نگهبان ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 دولت سیزدهم دولت ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ شورای حکام فرانسه مجلس شورای اسلامی
تهران ازدواج آتش سوزی هواشناسی قتل شهرداری تهران تصادف هلال احمر پلیس سازمان هواشناسی قوه قضاییه خانواده
همستر کامبت خودرو قیمت دلار قیمت خودرو حقوق بازنشستگان بورس قیمت طلا تلگرام نات کوین دلار سایپا بازار خودرو
فضای مجازی شهید تلویزیون سینمای ایران حامیم رسانه ملی سریال مجید قناد سینما عمو قناد موسیقی احسان علیخانی
اینترنت فضا
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین اسرائیل جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه سازمان ملل اوکراین حماس حزب الله لبنان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر تیم ملی والیبال ایران علی پروین والیبال حسن یزدانی جواد نکونام تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی ایران باشگاه پرسپولیس
عکس بازی تلگرامی مغز اپل فناوری همستر کمبات سامسونگ مایکروسافت ناسا بازی همستر کامبت مرکز ملی فضای مجازی
دیابت چاقی فشار خون چای اضطراب قارچ ناباروری گرمازدگی پشه آئدس