یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
تأثیرات مثبت و منفی افکار در زندگی
فکرها و ذهنیات ما، از مهمترین اموری هستند که باید به آنها توجه کنیم. آنها ممکن است سازنده و امیدبخش باشد، یا سستکننده و آزاردهنده که در این صورت بخش مهمی از توان ما را هدر خواهد داد. در اینجا به کمک برخی آیات قرآن میخواهیم در اینباره بیشتر سخن بگوییم.
اعمالی از جنس فکر
بخش مهمی از دنیای ما را هیچ کس نمیتواند ببیند، زیرا در درون خود ما و به شکل افکار و ذهنیتها ظهور مییابد. اگر قدری افق دید خود را وسیعتر کنیم، درخواهیم یافت که همانطور که گفتار ما جزو اعمال ما محسوب میشود، افکار و ذهنیتهای ما نیز جزو اعمال ما محسوب میشود. به عبارت دیگر، اراده ما نقش مهمی در جهت دادن به افکار و ذهنیات ما دارد.آیا تاکنون به تأثیرات مثبت و منفی که افکار در زندگی ما میگذارند توجه کردهاید؟ آیا تاکنون شده است که بتوانید با اراده و عمل خود، یک فکر بد را از خود دور کنید یا یک فکر خوب و خداپسند را در خود ایجاد و تقویت کنید؟
تقوایی از جنس کنترل فکر
دانستن اینکه میتوانیم افکار خود را کنترل کنیم و به این وسیله در روحیه و نشاط خود تأثیر بگذاریم به ما میفهماند که کنترل فکر جزو مصادیق تقواست. بنابراین هر بار که آیات تقوا را در قرآن میخوانیم ، باید توجهی به ذهنیات خود نیز داشته باشیم که نکند شیطان از این راه در ما نفوذ کند. عمده تلاش شیطان در جهت تأثیر گذاشتن بر فکر ماست؛ مثلاً در حالی که خدا آرامش بخش است و در قرآن آمده که خدا روزی ما را تضمین نموده است، شیطان ما را میترساند و وعده فقر میدهد؛ آنقدر روی ذهن ما کار میکند تا سرانجام ما را به کارهای بسیار زشت و ناپسند بکشاند. تقابل فکرهای الهی و شیطانی را در این آیه میتوانیم ببینیم:الشَّیْطانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ یَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ (بقره، ۲۶۸). در حقیقت یکی از ضروریترین نیازهای ما برای باقی ماندن در مسیر خدا، داشتن نشاط و امید به خداست و هرگونه بدگمانی به خدا و گمانهای بد، باعث خراب شدن حرکت ما میشود. گمانهای بد، با یک لکه سیاه آغاز میشود که خود ما آن را بزرگ میکنیم. لکهای که به قلب ما خطور میکند ولی ما به جای بررسی عاقلانه آن با حقایق دینی، صرفاً از راه احساس آن را بزرگ و بزرگتر میکنیم تا جایی که تبدیل به گمان میشود، به طوری که گاه حالتی فریبنده و شبیه به یقین پیدا میکند.خدا در چند آیه قرآن به وضوح بیان کرده است که گمانهای ما در نظر او هیچ ارزشی ندارد و هرچند به نظر ما نزدیک به یقین است، در نظر خدا هرگز جای حقیقت را نمیگیرد. مثلاً در آیه ۲۸ سوره نجم میخوانیم که گمان برای دریافت حق هیچ سودی نمیدهد. از این آیه و آیههای مشابه میآموزیم که آنچه برای خدا مهم است، علم است نه ظن. یعنی اگر حقیقتاً چیزی را ندانیم، حتی بسیار به آن تمایل داشته باشیم به آن علم نداریم بلکه ظن داریم و ظن نزد خدا بیارزش است. حال که به بیاهمیت بودن گمانهای ما نزد خدا پیبردیم، میتوانیم حدس بزنیم که برای خدا، گمان های بد و نگران کننده ما از فرط بیارزشی، حسابی ندارد. از اینروست که قرآن، گمانهای بد را نکوهش میکند و برای ما نمیپسندد. او که انسان را به خوبی میشناسد در سوره حجرات اینگونه به ما توصیه میکند: هان ای کسانی که ایمان آوردید! از بسیاری گمانها بپرهیزید که پارهای از گمانها بدفرجام است. از این آیه میآموزیم که بخشی از گمانها، بدفرجام هستند و بخاطر همین تعداد، باید از بیشتر گمانها بپرهیزیم.
چند مثال قرآنی از گمان های بد
قرآن نمونههایی از گمان های بد و به تعبیر امروزی ما، فکر و خیال منفی را مثال زده است. در سوره فتح، خدا درباره مشرکانی که به خدا بدگمان (الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ عَلَیْهِمْ) هستند، میفرماید که خودشان دچار گردونه بد در نشیب و فراز زمان خواهند شد. آیه دوازدهم این سوره هم قضیه عدهای از بدگمانان به خدا را برای عبرت ما یادآور شده است. آنان کسانی بودند که از همراهی با پیامبر(ص) در سفر عمره سر باز زدند و عذرتراشی میکردند؛ زیرا خیال میکردند که پیامبر و مومنان در درگیری با کافران کشته خواهند شد. در اثر پروراندن این ذهنیتهای منفی، از برکات همراهی پیامبر(ص) و حضور در بیعت رضوان محروم شدند: بَلْ ظَنَنْتُمْ أَنْ لَنْ یَنْقَلِبَ الرَّسُولُ وَ الْمُومِنُونَ إِلی أَهْلیهِمْ أَبَداً وَ زُیِّنَ ذلِکَ فی قُلُوبِکُمْ وَ ظَنَنْتُمْ ظَنَّ السَّوْءِ وَ کُنْتُمْ قَوْماً بُوراً .ریشه این گمانهای ناپسند، بدگمانی به خدا و این بود که اگر در میان خانه و اهل خود باقی بمانند دیگر هیچ خطری برای آنها پیش نخواهد آمد، حال آنکه برای خدا هرگز سخت نیست که در همان خانههایشان آنها را دچار گرفتاریها و مصیبتهای سخت کند. در اثر ترس و عافیتطلبی، سوءظن ذهنیشان واقعیت یافت و درباره خدا نیز بدگمانی کردند. بدگمانی به خدا پایه خصلتهای بد دیگری نیز هست و به فرمایش امیرالمومنین: بخل و ترس و حرص، صفات نکوهیده مختلفی است که همه آنها در سوءظن به خدا جمع شده است. (نهجالبلاغه، نامه ۵۳).
خودم دربان قلب خود هستم
تا اینجا آموختیم که نباید اجازه دهیم افکار و گمانهای بد در ذهن ما وارد شوند. به عبارت دیگر، بیشتر از آنکه مراقب جسم خود هستیم، باید مراقب فکر و قلب خود باشیم. یک الگویی از رسول خدا (ص) در اینباره آن است که از فال بد زدن به اتفاقها جداً پرهیز کنیم، اما فالنیک زدن را فراموش نکنیم.(مکارم الاخلاق، ص۳۰۵)
روح ا... رستگار صفت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی دولت حجاب مجلس دولت سیزدهم گشت ارشاد جمهوری اسلامی ایران رئیسی امام خمینی رئیس جمهور جنگ
هواشناسی سیل تهران پلیس قتل شهرداری تهران کنکور وزارت بهداشت فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی آتش سوزی
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو قیمت بازار مسکن
زنان سریال سریال حشاشین سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم ترانه علیدوستی مهران مدیری کتاب
اینترنت کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی جنگ غزه غزه فلسطین آمریکا روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس سپاهان لیورپول
تبلیغات فناوری اپل هوش مصنوعی گوگل سامسونگ ناسا بنیاد ملی نخبگان آیفون
دندانپزشکی سازمان غذا و دارو کاهش وزن مالاریا