جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

راه هایی برای ترویج آنلاین و رایگان کسب و کار


راه هایی برای ترویج آنلاین و رایگان کسب و کار

چه بسا در مراحل اولیه راه اندازی کسب و کارتان سرمایه چندانی برای بازاریابی نداشته باشید, اما این مساله موجب نمی شود تا گمان کنید که هیچ راه موثر دیگری برای تبلیغ کسب و کارتان وجود ندارد

چه بسا در مراحل اولیه راه‌اندازی کسب‌و‌کارتان سرمایه چندانی برای بازاریابی نداشته باشید، اما این مساله موجب نمی‌شود تا گمان کنید که هیچ راه موثر دیگری برای تبلیغ کسب‌و‌کارتان وجود ندارد.

قبل از آنکه سروکله اینترنت پیدا شود، کسب‌و‌کارهای کوچک فقط چند راه کم‌هزینه برای بازاریابی محصولات خود داشتند، راه‌هایی همچون چسباندن پوسترهای کاغذی روی دیوارها یا حضور در نشست‌های آزاد اقتصادی. اکنون اوضاع فرق کرده است و عملا همه انواع و اقسام فرصت‌ها و شیوه‌های تبلیغاتی پیش روی شما است.

کافی است به فضای مجازی نگاه کنید و صرفا به دنبال همان مکانی باشید که به کار واقعی شما می‌آید. ما در اینجا هفت راه برای ترویج آنلاین و رایگان کسب‌و‌کار شما پیشنهاد می‌کنیم. این راه‌ها حتی ذره‌ای هم برای شما هزینه‌بردار نخواهند بود.

(۱) از خدمات اینترنتی بزرگ در سطح محلی و مکانی استفاده کنید. می‌توانید با ثبت کسب‌و‌کارتان در خدمات مکانی گوگل (Google Places) امکان دسترسی مشتریان محلی به خدمات‌تان را افزایش دهید.

این کار سبب می‌شود تا روی نقشه‌های مکان‌شناختی گوگل نیز قرار بگیرید. همچنین می‌توانید از خدمات محلی یاهو (Yahoo! Local) نیز بهره ببرید. چند دقیقه بیشتر برای ثبت نام زمان نخواهد برد، و البته همه چیز رایگان است. ضمنا خدمات مکانی مشابهی از جانب شرکت بینگ (Bing) وابسته به مایکروسافت انجام می‌شود.

(۲) از خدمات رسانه‌های گروهی، روزنامه‌ها و انواع رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید. رسانه‌های اجتماعی صرفا ابزاری برای در معرض قرار گرفتن نیستند. اکنون هر رسانه به یک ضرورت بدل شده است.

برای موفقیت در هر کسب‌و‌کاری باید زمان خاصی را برای سرمایه‌گذاری روی رسانه‌های گروهی کنار بگذارید. می‌توانید در دو سطح شخصی و شرکتی، حقیقی و حقوقی، از تبلیغات در فیس‌بوک (Facebook)، لینکداین (LikedIn)، و توئیتر (Tweeter) سود ببرید.

(۳) از خدمات موجود در وبلاگ‌ها استفاده کنید. یک وبلاگ نه تنها به شرکت شما یاری می‌رساند تا نام‌اش را به طور رایگان در فضای اینترنت تبلیغ کند، بلکه باعث می‌شود کاربران زیادی به وبلاگ شما لینک (پیوند) بدهند و در نتیجه مخاطبان شما افزایش یابند. وبلاگ راهی برای آشنایی بیشتر با مشتریان تازه است تا آنها بتوانند به طور مستقیم با شما تماس بگیرند.

اما به خاطر داشته باشید که یکی از اصلی‌ترین نکات موفقیت از طریق وبلاگ تلاش برای خبررسانی هرروزه آن است. باید تا حد ممکن خیلی زود مطالب جدید به آن اضافه کنید و محتواهای وبلاگ‌تان را تازه کنید. اگر وبلاگی احداث کنید و آن را به حال خود رها کنید، هیچ استفاده‌ای از آن نخواهید کرد.

(۴) از خدمات صوتی و تصویری در یوتیوب و فلیکر استفاده ببرید. سایت یوتیوب (YouTube) می‌تواند به طور رایگان فیلم‌های شما از محصولات و خدمات‌تان را در سرتاسر جهان ترویج کند. می‌توانید آدرس اینترنتی فیلم‌های تبلیغاتی خود را برای مشتریان‌تان ارسال نمایید و از این طریق شیوه‌ای نو از خدمات و معرفی محصولات‌تان را عرضه کنید. همچنین سایت فلیکر (Flicker) می‌تواند عکس‌های شما از محصولات‌تان را به‌طور رایگان برای همگان به نمایش بگذارد تا گامی دیگر در جهت تبلیغات رایگان برداشته شود.

(۵) از خدمات بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو برای وب‌سایت استفاده کنید. در جهانی که همگان در حال جست‌وجوی روزانه محتواهای تازه در موتورهای جست‌وجو هستند، هرگز نمی‌توانید بدون بهینه‌سازی وب‌سایت‌تان به موفقیت شایانی دست یابید. برای این کار کافی است از یک متخصص امر کمک بگیرید یا از کتاب‌ها و مقالات مناسب در این زمینه استفاده کنید تا کارآیی خدمات اینترنتی خود را بی‌اندازه افزایش دهید.

(۶) از خدمات انتشاراتی و چاپ متنی استفاده کنید. هر وقت که به موفقیت شایان توجهی دست یافتید، محصولی جدید تولید کردید یا خدماتی نو عرضه کردید، هر وقت دستاورد تازه‌ای داشتید، آنگاه می‌توانید بی‌آنکه ذره‌ای تردید به خرج دهید از امکان انتشار موفقیت‌های خود بهره ببرید. برای مثال می‌توانید از بروشورها، کاتالوگ‌ها، روزنامه‌ها و جزوات مختلف استفاده کنید و آنها را پخش

کنید.

(۷) از خدمات عضویت گروهی در بین همکارانتان استفاده کنید. هر کسب‌و‌کاری واجد صنف خاص خودش است. می‌توانید با عضویت در گروه‌های اقتصادی هم با همکاران خود آشنا شوید و هم محصولات و خدمات خود را به آنها معرفی کنید. این خدمات هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی وجود دارند و در هر دو مورد به صورت رایگان انجام می‌شوند.

نویسنده: کیم باسین

مترجم: سیمین راد