سه شنبه, ۱۲ تیر, ۱۴۰۳ / 2 July, 2024
ابوالقاسم اسماعیل بن عباد بن عباس بن عباد طالقانی صاحب بن عباد
جنسیت: مرد
تولد و وفات: (۳۲۶ -۳۸۵) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: ادیب ، لغوی ، متکلّم و محدث
ملقب به کافیالکفات و معروف به صاحب. لقب افتخاری اخیر او را برخی بهدلیل ارتباط نزدیکش به ابوالفضلبنعمید و برخی بهدلیل وفاداری و اخلاص وی به امیر مؤیدالدوله دیلمی دانستهاند. به قولی در شهر استخر و بنا به قول دیگر در طالقان بهدنیا آمد. خاندانش از مأموران عالیرتبۀ دیوانی بودند. کودکی خود را در طالقان ، نزدیک قزوین ، گذراند و سپس در اصفهان ساکن شد. پس از مرگ پدر ، به ابنعمید پیوست و ابتدا از مریدان و سپس دبیر او شد. در ۳۴۷ ق. به سمت دبیری امیر منصور مؤیدالدوله انتخاب شد تا همراه وی به بغداد برود و از همین زمان رابطۀ دوستانۀ آن دو با هم آغاز شد. پس از مرگ رکنالدوله ، حکومت اصفهان به دست مؤیدالدوله افتاد. او نیز سمت دبیری را به صاحب بنعباد و وزارت را به ابوالفتح ، پسر ابنعمید ، سپرد ، ولی ابوالفتح با توطئه سپاه ری را به ضد صاحب بن عباد شوراند و همین امر سبب شد که مؤیدالدوله با کمک عضدالدوله ، ابوالفتح بن عمید را از کار برکنار کند و صاحببن عباد را به وزارت بگمارد. صاحببن عباد در تحکیم پایههای قدرت مؤیدالدوله و دفع شورشها بسیار کوشید. در حفظ نظم عمومی و امور مالی بسیار کوشا بود. پس از مرگ عضدالدوله و مؤیدالدوله ، هر چند که صاحب جانب فخرالدوله را گرفت ، ولی فخرالدوله همۀ دارایی صاحب را ، همانگونه که خود وی پیشبینی میکرد ، متصرف شد و هیچیک از افراد آن خاندان در دستگاه آلبویه به مقام عالی نرسید. صاحب را بعضی شیعۀ اثنیعشری ، برخی سنّی حنفی و جمعی نیز معتزلی شمردهاند. وی در ری درگذشت و در اصفهان دفن شد. او علاوه بر شاگردی در محضر ابنعمید ، در بغداد به محافل ادبی رفت و آمد و در ری با ابن فارس نحوی رابطه داشت. به سبب این اوضاع و احوال مساعد ، صاحب توانست اطلاعات وسیعی در همۀ رشتههای ادب عربی ، از صرف و نحو و نقد ادبی ، و نیز تاریخ و تفسیر و حدیث و علم کلام کسب کند. ابنعباد در نثر میل شدیدی به مسجعنویسی داشت ، هر چند که شیوائی نثر او به پای اشعار او که در آن از همۀ آرایشگرها و صنعتگریهای خاص آن زمان بهره برده است نمیرسد ، ولی یکی از نمایندگان اصلی مکتبی است که نثر مسجع را در نثر دیوانی و سپس سایر انواع مکاتیب وارد کردهاند. از جمله آثار او: در کلام: "الابانهٔ عن مذهب اهل العدل بحجج من القرآن و العقل" ، در بیان اصول معتزلیان در مقابل فرق و مذهب دیگر؛ "اسماء الله عزّوجل و صفاته"؛ "التذکرهٔ فی الاصول الخمسهٔ" ، در بیان پنج اصل معتزلیان؛ "الامامهٔ" ، در ارجحیت حضرت علی (ع) بر خلفای مقدم. در تاریخ: رسالهای در "احوال عبدالعظیم الحسنی"؛ "عنوان المعارف و ذکر الخلائف"؛ "الانوار"؛ "الوزراء"؛ "تاریخ الملک و اختلاف الدول". در صرف و نحو و لغت: "الاقناع فی العروض و تخریج القوافی"؛ "المحیط باللغهٔ" ، لغتنامۀ عربی در چندین جلد طبق مخارج حروف صامت. در نقد ادبی: "الکشف عن مساوی شعر المتنبی". در ادبیات: "الروزنامجهٔ" ، مجموعهای از حکایات ادبی؛ "اخبار ادبی العینا"؛ "رسائل" ، که بیشتر نامهها و مکاتبات اداری وی است؛ "الاعیاد و فضائل النیروز" که مفقود است.
مسعود پزشکیان سعید جلیلی انتخابات ریاست جمهوری انتخابات انتخابات ریاست جمهوری 1403 پزشکیان ایران انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم جلیلی مناظره مناظره انتخاباتی مجلس شورای اسلامی
تهران قتل وزارت بهداشت هواشناسی عربستان سیل خانواده قوه قضاییه سلامت آموزش و پرورش شهرداری تهران سازمان هواشناسی
خودرو دولت سیزدهم بازار خودرو قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بازار سرمایه بورس حقوق بازنشستگان دلار قیمت سکه بنزین
سینمای ایران سارا بهرامی تئاتر علیرضا قربانی تخت جمشید کتاب تلویزیون سینما کنسرت رسانه ملی دفاع مقدس فیلم
مغز کربن دانش بنیان وزیر علوم ماهواره
رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه آمریکا اسرائیل فلسطین روسیه فرانسه ترکیه جو بایدن دونالد ترامپ چین
فوتبال پرسپولیس استقلال یورو 2024 کریستیانو رونالدو تیم ملی پرتغال باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نقل و انتقالات لیگ برتر ایران سپاهان
هوش مصنوعی الکامپ نمایشگاه الکامپ همراه اول سامسونگ برنج اینستاگرام اپل فیبرنوری ربات ایرانسل گوگل
قهوه تغذیه میوه کاهش وزن سرطان موبایل بیماری هندوانه کلسترول ورزش ویتامین لاغری