پنجشنبه, ۱۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 6 February, 2025
مزیت های اقتصادی قرارداد ال ۹۰
![مزیت های اقتصادی قرارداد ال ۹۰](/web/imgs/16/122/ihfs81.jpeg)
با افزایش تولید خودرو در ایران و برنامه تولید یك میلیون دستگاه در سال ۸۳ و بیش از یك میلیون دستگاه در سالهای آینده و همچنین حضور خودروسازان خارجی در بازار ایران، ضرورت ارائه راهكارهایی برای بهبود كیفیت، كاهش مصرف سوخت و كاهش قیمت خودرو متناسب با درآمد سرانه ایرانیان و عرضه خودرویی برای خانوارها و طبقه متوسط مطرح شده است. از آنجا كه زنجیره ارزشی تولید خودرو در ایران هنوز كامل نشده است و در طراحی پلتفرم، تیراژ تولید نیز باید متناسب با هزینههای طراحی، ساخت و سرمایهگذاری اولیه باشد؛ مسؤولان خودروسازی ایران راهكارهای گوناگونی را برای كاهش هزینههای تولید، انتقال دانش فنی و تكنولوژی ساخت، ایجاد اشتغال و استفاده از توان قطعهسازی ایرانی و از همه مهمتر عرضه خودرویی باكیفیت و در حد قیمت پیكان و با خدمات پس از فروش گسترده پیگیری كردهاند تا در كنار تحقق موارد فوق، ایران به پایگاه ساخت منطقهای خودرو تبدیل شود.
به این منظور مذاكراتی با خودروسازان معتبر و شناخته شده اروپایی صورت گرفت و سرانجام با درنظر گرفتن ملاحظات سیاسی، فنی و اقتصادی، با شركت رنو به توافق رسیدیم. بر این اساس با استفاده از پلتفرم مشترك ال ۹۰، علاوه بر انتقال تكنولوژی، استفاده از توان قطعهسازان ایرانی و عرضه خودرو به قیمت زیر ۷۰۰۰ یورو، زمینه ساخت داخل كردن بیش از ۵۰ درصد قطعات و صادرات خودرو و قطعه با كشورهای مختلف و قرارگرفتن در زنجیره تامین و توزیع جهانی نیز فراهم میشود.
در ادامه ضمن بررسی طراحی و تولید خودرو با پلتفرم مشترك، مزیتهای اقتصادی قرارداد ال۹۰ و تولید محصولات مشترك ایران و رنو مورد ارزیابی و تحلیل قرار میگیرد.
●۲ میلیارد دلار هزینه
در برند و نشان تجاری داخلی مانند «سمند» به دلیل محدودیتهای موجود، اهمیت زمان و از دست ندادن فرصت در بازار، گران تمام شدن تولید و غیره، پروژه در كوتاهمدت عملاً امكان رقابت با دیگران را ندارد. در تولید قطعات نیز با مشكل مواجهایم و كیفیت قطعات سازندگان ما چندان مطلوب نیست و از همه مهمتر این كه دانش طراحی پلتفرم را نداریم.
برای حضور در فضای رقابتی به برندهای گوناگون احتیاج داریم. اگر حداقل ۸ مدل مدنظر داشته باشیم، به ۴ پلتفرم نیاز است و هزینه طراحی هر پلتفرم ۳۰۰ میلیون یورو خواهد بود كه با احتساب ۲۰۰ میلیون یورو بابت سایر هزینهها، در مجموع ۸ مدل با برند ایرانی به ۲ میلیارد دلار نیاز دارد.
●تولید فول CKD
اگر به سمت تولید فول CKD حركت كنیم، به دلیل تعرفههای گمركی، تولید خودرو برای قشر كم درآمد و متوسط غیرممكن میشود؛ اشتغالزایی حاصل از تولید قطعه نیز در ایران از بین میرود و درآمد سرانه نیز كاهش مییابد.
●طراحی پلتفرم با همكاری مشترك كشورهای منطقه
یكی از راهكارهای كاهش هزینه طراحی پلتفرم، همكاری با كشورهایی مانند هند و مالزی است تا هر كشور بر روی پلتفرم مشترك، نام تجاری خود را بگذارد و در بازارهای داخلی آن را به فروش برساند و برای بازارهای دیگر، نام تجاری مشترك ایران، هند و مالزی مورد استفاده قرار گیرد.
این روش به دلیل تیراژ بالا میتواند هزینه طراحی را سرشكن كند. در كوتاه مدت نیز میتوان بر روی پلتفرم «رنو» خودرویی با نام تجاری ایرانی تولید كرد و دانش ساخت پلتفرم را یادگرفت و از كشورهای دیگر در بازار عقب نماند.
●مذاكره با خودروسازان غیرفرانسوی
همان گونه كه گفته شد، هدف اصلی خودروسازان ایرانی در دستیابی به پلتفرم، تولید خودرویی در حد و اندازه پیكان و با همان حدود قیمت بود؛ ضمن آن كه مصرف سوخت و آلایندگی پایین (در حد استانداردهای اروپایی) و همچنین انتقال دانش فنی را نیز مدنظر داشتند.
شركت هیوندایی مدلی را معرفی كرد كه ویژگیهای فوق را داشت اما به هیچ وجه حاضر به انتقال دانش فنی و ساخت داخل شدن قطعات نبود و به سرمایهگذاری در ایران تمایل نداشت.
در مذاكره با شركت فیات، دغدغه ایران این بود كه جنرال موتورز و فیات تضمین كنند و فیات به سرنوشت «دوو» دچار نخواهد شد اما فیات حاضر به دادن تضمین نشد و تنها تولید تحت لیسانس فیات را در ایران مطرح كرد.
بخشی از سهام شركتهای خودروسازی آلمانی، ژاپنی و ایتالیایی متعلق به امریكاییهاست و یا این خودروسازان در بازار امریكا سهم وسیعی دارند و به همین دلیل حاضر به كار كردن با خودروسازان ایرانی نیستند.
از این رو پیشنهاد خوب رنو ـ نیسان و تطابق چشمگیر آن با نیازها و خواستههای طرف ایرانی سبب شد كه طرح پلتفرم مشترك از فرانسه سردرآورد. رنو به این نتیجه رسیده بود كه برای نفوذ به بازارهای جدید از جمله اروپای شرقی، آسیا و افریقا باید خودرویی ارزان و دارای كلیه استانداردهای عملكردی، آلایندگی و ایمنی اروپا عرضه كند.
از مزایای این طرح برای ایرانیان، دستیابی خودروسازان ایرانی به یك پلتفرم است و آنان میتوانند مطابق قرارداد، در آینده با برند ایرانی خودرو تولید كنند. همچنین مشاركت با مراكز تحقیقاتی و خودروسازی كشورهای پیشرفته مثل فرانسه، دستیابی به دانش طراحی پلتفرم را تحقق میبخشد.
●پلتفرم مشترك ال ۹۰ اقتصادیتر است
پروژه مجموعه خودروهای ال۹۰ كه از آن به عنوان بزرگترین قرارداد در صنعت خودروی ایران یاد میشود باید فارغ از جنجالهای ایجاد شده و در فضایی تخصصی و شفاف مطرح شود تا دیدگاههای مختلف به غنای مباحث صنعت خودرو كمك كند و و منافع ملی را در برداشته باشد.
علیمرادلو مدیرعامل سابق شركت توسعه صنایع خودرو میگوید: حلقههای ارزشی تولید خودرو در ایران هنوز كامل نشده است و ما توانایی تولید پلتفرم را نداریم. ما نمیتوانیم موتور و قطعات پلتفرم را طراحی كنیم زیرا این كار به هزینه بسیار بالایی نیاز دارد.
فرض كنیم تولید به روش ۱۰۰ درصد CKD مدنظر قرار گیرد؛ به این ترتیب چگونه میخواهیم به اجرای پروژهای مانند سمند در فضای رقابتی ادامه دهیم؟
در حال حاضر شركت كیش خودرو، موتور را از كشورهای دیگر وارد كرده و با طراحی و بدنه خودش، محصول نهایی را به بازار عرضه میكند ولی اگر در بازاری حضور یافتیم كه خودروساز فروشنده پلتفرم یا موتور نیز حضور داشت، به دلیل خطر بازار، به ما موتور یا پلتفرم نمیدهند بنابراین نمیتوان تنها به طراحی بدنه و واردات موتور اكتفا كرد بلكه باید در قرارداد مشترك با شركت خارجی به پلتفرم مشترك فكر كنیم تا هزینه طراحی، تولید، خدمات پس از فروش و صادرات خودرو و قرارگرفتن در زنجیره تامین خودروساز خارجی، به مزیت اقتصادی و كاهش هزینه تولید برای ما تبدیل شود و خودروسازان باید تضمین شده و با توجه به منافع بلندمدت حركت كنند.
در پروژه طراحی و تولید سمند ابتدا نیوپیكان مورد توجه بود اما در ادامه طراحی، هزینهها آن قدر بالا رفت و قیمت خودرو را افزایش داد كه دیگر نمیتوانست پیكان جدید باشد و قیمت پایین معنا نداشت بنابراین پروژه به X۷ تغییر یافت و بعد سمند شد.
بنابراین در طراحی و تولید با پلتفرم مشترك باید به هزینهها و اقتصادی بودن تولید بسیار توجه شود. در ال ۹۰ هزینهها و طراحی و همكاری مشترك ایران و رنو به گونهای است كه قیمت پایه ۵۰۰۰ یورو و قیمتی كه از سوی مسؤولان خودروسازی ایران در مراسم افتتاح رنوپارس اعلام شد یعنی ۶۷۰۰ یورو ـ به دلیل تغییرات آن از جمله به كارگیری موتور K۴M ـ تحقق مییابد اما اگر قرار باشد همه مراحل طراحی را ما انجام دهیم، آن وقت خودرویی مانند سمند با قیمت تمام شده بالای ۱۰ میلیون تومان قابل عرضه خواهد بود.
در ادامه طراحی نیوپیكان و تولد سمند، قرار شد از پلتفرم ۲۰۶ استفاده و با طراحی بدنه بر روی آن خودرویی با نام تجاری ایرانی برای جایگزینی پیكان تولید شود اما ال۹۰ رقیب نیوپیكان شد و به دلیل قیمت بالای خودرو در پروژه نیوپیكان، این طرح به نتیجه نرسید چون نیوپیكان بیش از ۹ میلیون تومان هزینه داشت.
هم اكنون تنها ۳۰ درصد ۲۰۶ داخلی سازی شده و تقریباً تمام پلتفرم این خودرو وارداتی است و حتی اگر پلتفرم ۲۰۶ با ۳۰۰۰ یورو وارد شود، برای واردات آن باید ۶۰ درصد عوارض بپردازیم پس قیمت پلتفرم بالای ۷/۴ میلیون تومان میشود.
۱۴ درصد هزینه حمل و بستهبندی به اضافه هزینه رنگ و مونتاژ و ۶ درصد عوارض و مالیات را نیز باید به آن افزود كه با احتساب هزینه طراحی بدنه، هزینههای سربار و بالاسری و غیره، قیمت قطعاً بالای ۹ میلیون تومان خواهد شد. به هر حال ۶۰ درصد خودرو پلتفرم است و ۴۰ درصد بقیه نیز هزینههایی دارد كه قیمت زیر ۹ میلیون تومان را برای این خودرو غیرممكن میكند.
اما در ال۹۰، طراحی لوگان را رنو انجام داده و با سرمایهگذاری این شركت صورت گرفته است و در كنار رعایت استانداردهای اروپایی، قیمت خودرو نیز بسیار ارزان است و مهمتر از همه آن كه ۶۰ درصد ال۹۰ از ابتدا در ایران «ساخت داخل» میشود وهزینه واردات و عوارض و مالیات را كاهش میدهد.
تیراژ ۳۰۰ هزار دستگاهی ال۹۰، تولید قطعات را مقرون به صرفه میكند و قیمت خودرو با مدیریت جدید رنو و افزایش بازده بخشهای تولیدی به حدود ۶۵۰۰ یورو میرسد. حال باید پرسید ما در این بازار رقابتی چگونه قادر به تولید خودرو با طراحی خودمان خواهیم بود؟ اگر بتوانیم قیمت خودرو را به سطح جهانی برسانیم، كیفیت را افزایش دهیم، از دانش ساخت قطعات برخوردار باشیم، تنوع تولید ایجاد كنیم، بازار صادراتی به وجود آوریم و خدمات پس از فروش، بهینهسازی مصرف سوخت و كاهش آلایندگی و غیره را نیز مورد توجه قرار دهیم، تازه به پروژه ال۹۰ رسیدهایم.
اما آیا در عرصه رقابت فشرده كنونی و با كاهش شدید هزینههای تولید، قادر به اجرای چنین پروژهای با طراحی و ساخت داخل خواهیم بود؛ به گونهای كه هزینهها و قیمت پایین باشد؟ آیا ما در محیط بسته میخواهیم كار كنیم یا در محیط باز؟
اگر میخواهیم واردات خودرو انجام نشود و مرزها را ببندیم، موضوع به گونهای است و اگر میخواهیم در یك محیط رقابتی و تعاملی با جهان كار كنیم، به گونهای دیگر.
●تولید اقتصادی
خودروسازان ایرانی به منظور اقتصادی كردن تولید و عرضه مدلهای گوناگون، از چند پلتفرم مختلف از جمله ال۹۰، پلتفرم ۴۰۵ و... بهره خواهند برد.
پلتفرم ال۹۰ در كلاس B با همكاری رنونیسان برای تولید سواریهای لوگان و وانت ال۹۰ كه با نام تجاری رنو عرضه خواهد شد، در دست پیگیری است و علاوه بر اجرای برنامه شركت رنوپارس برای تولید لوگان در شركتهای ایران خودرو و سایپا و تولید خودروی لوگان در مدلهای مختلف روی پلتفرم ال۹۰، وانت ال۹۰ نیز با همكاری مركز تحقیقات رنونیسان تولید خواهد شد و تا دو سال و نیم آینده اولین وانت پیشرفته ال۹۰ طراحی و وارد بازار میشود.
پروژه ال۹۰ ادامه طراحی داخلی و تولید انواع مدلهای سمند و خودروهای دیگر را محدود نخواهد كرد. طراحی سمند و پلتفرم داخلی و موتور ملی در كلاس خودروهای C و D دنبال میشود.
خودروسازان ایران تصمیم گرفتهاند برای كسب حداكثر مزیت، با پروژه ال۹۰ به پلتفرمی با دانش روز و قیمت ارزان دست یابند و مزیت طراحی بدنه را از كف ندهند و با پروژههایی مانند سمند، طراحی بومی را دنبال كنند.
محسن شمشیری
Shamshiry@yahoo.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست