یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

اشتباه متداول درباره موتور های جستجو و راه حل های آن


اشتباه متداول درباره موتور های جستجو و راه حل های آن

سعی در بهینه کردن یک صفحه خانگی یا home page , برای تمامی کلمات کلیدی ممکن برای مثال, حتما با تگ های«title» بر چسب های تیتر که به همراه بیش از ۱۲ عدد کلمات کلیدی بار می شوند مواجه شده اید

● اشتباه اول: انباشتگی لغات کلیدی (key words)

▪ اشکال:سعی در بهینه کردن یک صفحه خانگی یا (home page)، برای تمامی کلمات کلیدی ممکن. برای مثال، حتما با تگ های«title» (بر چسب های تیتر) که به همراه بیش از ۱۲ عدد کلمات کلیدی بار می شوند مواجه شده اید. در اینجا، مدیر سایت سعی نموده است که تمامی لغات کلیدی خود را در آن بگنجاند. این یک مثال کلاسیک از زمانی است که علم به روش کار می تواند به امر خطر ناکی مبدل شود.

آنچه که عموما در این حالت رخ می دهد آن است که حتی یکی از این ۱۲ کلمه به سطح رتبه بندی بالا نمی رسند چرا که هر یک از این کلمات به صورت مجزا و منفرد قادر به اخذ چگالی یا شهرت کافی جهت مطرح شدن در سطوح بالای رتبه بندی نمی باشند. این موضوع علی الخصوص برای وا‍‍ژه های متداول رخ می دهد. این موضوع خنده داری است که اسپمرها تعداد زیادی از لغات کلیدی را در لیست های طولانی مخفی می نمایند، چرا که این عمل در عوض بالا بردن رتبه بندی آنها، وضع را بد تر می کند. در این زمینه و در مورد موتور های جستجو، این موضوع به مراتب وخیم تر می شود.

▪ راه حل: صفحه خانگی خود را بر روی ۳ عدد از مهمترین لغات کلیدی متمرکز نمایید. در صورتی که زمینه فعالیت شما، مشخصا یک عرصه رقابتی می باشد، فقط یک یا دو لغت کلیدی مشخص نمایید و فقط بر روی این لغات کلیدی در صفحه خود متمر کز شوید و البته همین طور تگهای تیتر آن صفحه.

من در صفحه خانگی خود بر روی ۳ لغت کلیدی متمرکز شده ام که در موتور های جستجوی به زبان آلمانی بسیار خوب عمل می کنند (فعالیت من بیشتر در آلمای متمر کز است). این سه جمله عبارتند از: بازار یابی اینترنتی، ارتقاء وب و بهینه سازی موتور های جستجو. یک فرد تازه کار شاید کلمات کلیدی بیشتری را به این عبارات اضافه می نمود و سعی می کرد در عوض توزیع و انتشار، آن عبارات را بهینه نماید.

● اشتباه دوم: تعدد ناحیه header

▪ اشتباه: طبیعت انسان ایجاب می کند برای ساختن یک وب سایت تلاش کند. یکی از متداول ترین اشتباهات، که می تواند برای ترافیک موتور های جستجو بسیار مخرب باشد، زمانی است که یک مدیرسایت از گزینه save is جهت ایجاد یک صفحه جدید استفاده کرده و فرا موش می کند که ناحیه نا مریی و غیر قابل مشاهده header از یک صفحه را در برنامه dream weaver و یا هر سیستم مدیریت متن که جهت ایجاد صفحات وب به کار می بندد، تغییر دهد.

فکر می کنم همگی شما چنین سایت هایی را مشاهده کرده باشید. مثلا یک سایت کامل، در تمام صفحات خود دارای تیترwidgets_for_sale.com می باشد، بنابراین تگ های meta در تمام صفحات کاملا یکسان تعریف شده اند فقط متن های قابل مشاهده تغییر می کند. البته گاهی به ندرت اتفاق می افتد که صفحات جدا گانه، مطالب و یا مفاد کاملا یکسان نیز داشته باشند. هر صفحه به صورت مجزا می تواند با کلمات کلیدی مختلفی، چه به صورت بزرگ و چه به صورت کوچک بهینه سازی گردد تا توسط یک موتور جستجو به عنوان نقطه ورود به سایت مورد نظر شناسایی گردد. این موضوع من را بسیار ناراحت می کند که می بینم سایت های جالبی کار بیهوده انجام می دهند و در تمام صفحات خود عنوان (my domain.com) را به کار می بندد.

▪ راه حل: زمانیکه قصد دارید یک سایت راه اندازی نمایید، به یک الگوی ثابت پایدار بمانید. من معمولا در ابتدای کار، مطالب را تنظیم می نمایم ولی همواره مراقب هستم که اخرین کار صورت گرفته قبل از شروع به نوشتن مطالب صفحه بعدی این باشد که اطمینان حاصل نمایم که نه تنها مفاد صفحه، بلکه ناحیه آن را نیز بهینه سازی نمایم.

هیچ وقت در تمام وب سایت های من قادر به یافتن تگهای title یکسان نخواهید بود و یا در مورد توضیحات متاتگ نیز همین مساله اتفاق می افتد. هیچ وقت فراموش نکنید که هر صفحه از وب سایت یک صفحه ورودی به سایت محسوب می شود، بنابراین با تمام توانایی های خود، هر صفحه سایت را بهینه نمایید.

● اشتباه سوم: مجموعه Frameset غیر ضروری

اشتباه: در حال حاضر یک وب سایت مبتنی بر فریم کمتر به چشم می خورد و من بر این عقیده هستم که به کارگیری فریم ها به هر نحوی باعث ارتقا سایت نمی شوند و یا فریمی را نمی تواند به عنوان یک الزام واقعی برای مدیران سایت ها فرض نمود. مساله این نیست که عموما سایت های فریم شده رتبه پایین تری به خود اختصاص می دهند، بلکه مهم آن است که تعداد طراحان سایت که روش مناسب جهت بهینه نمودن آن سایت ها را آموخته باشند، انگشت شمار است.

اغلب، ۵۳۶۰۰۰ وب سایت موجود که به صورت سایت های فریمی ارائه شده اند، جهت معرفی در موتورهای جستجو نیاز به بهینه سازی دارند. هیچ کدام از این سایت ها در هیچ جایی جزو ۱۰ رتبه اول قرار نخواهند گرفت. قرار دادن عبارت browser+does+not+support+frames (به معنی: برنامه مرورگر فریم ها را مورد پشتیبانی خود قرار نمی دهد) در قسمت تگ فریم روش مناسبی است تا هیچ وقت وب سایت مورد نظر در موتورهای جستجو یافت نشود.

● راه حل: مطالب تگ no frame را با این دید که نسخه متنی از صفحه homepage شما می باشد، مورد بررسی قرار داده و همانند یک وب سایت معمولی آن را بهینه نمایید. نکته خیلی مهم: همچنین از ناحیه غیر فریمی خود یک لینک به صفحات فریم خود ایجاد نمایید. از برنامه جاوا اسکریپت برای صفحات فریمی خود استفاده نمایید، این برنامه در صورتیکه صفحات شما در موتورهای جستجو، یافت نشوند، frameset را فرا خواهد خواند. معمولا، صفحات فریمی بدون frameset به معنی نبودن هیچ Navigation (راهبری)، در آنها می باشد و آن طور که طراحی شده اند، نشان داده نخواهند شد. یک راه حل قرار دادن کد زیر در تمامی صفحات فریم می باشد که در اغلب برنامه های مرورگر عمل می کند:

<،BODY unload=if (parent.frames.leugth= =۰) top.location = http://www.yoursite.com/framesat.html>

راه حل های پیچیده تر و البته مناسب تری نیز وجود دارد، که در این مقاله گنجانیده نمی شوند. جهت استفاده از یک روش تکمیل تر از برنامه Net Mechanic کمک بگیرید. همچنین به خاطر داشته باشید آنچه که توسط یک frameset انجام می گیرد را می توانید با استفاده از قرار دادن لایه های (CSS) Cascading Style Sheets، iframes و سایر روشها بدست آورید. از فریم ها فقط زمانیکه حقیقتا مجبور هستید، استفاده نمایید.

● اشتباه چهارم: سایت های دارای Splash/Flash

▪ اشتباه: گاهی اوقات با سایت های رتبه پایینی مواجه می شویم که علی الظاهر شامل متن های زیادی هستند، ولی متون ارائه شده در آنها تنوع فونت نداشته و بلکه به صورت گرافیک تنظیم شده اند. استفاده از این روش شاید ظاهر سایت شما را خوشایند نماید، ولی اگر این نوع متن ها تنها متن های ارائه شده بر روی صفحات شما می باشند، باید کاملا رتبه بندی بالا و ترافیک موتورهای جستجو را به فراموشی بسپارید. باید بگویم که حداقل نیمی از مشتریان من از زیاده روی در متن های گرافیکی دچار دردسر شده اند.

البته، بدترین حالت در مورد وب سایت های دارای تکنیک فلش روی می دهد که هیچ جایگزین html ندارند و سورس کد آنها همانند نمونه ای است که من در موردبهینه سازی موتور جستجو جهت صفحات آموزش مجبور بودم از آن صرف نظر نمایم.

▪ راه حل: در مورد این وب سایت ها از متن های معمولی استفاده نمایید. با داشتن کمی اطلاعات درباره ویراستاری CSS می توانید ظاهر متن ها و یا لینک های متنی خود را تماشایی تر نمایید. امروزه نیاز به این است که از متن های گرافیکی جهت جذاب تر کردن متن های خود استفاده کنید. حداقل در بدترین حالت، تمام متن ها را در صفحات از نوع متون گرافیکی انتخاب نکنید. مطالبی را برای موتورهای جستجو باقی بگذارید تا قادر باشند آن مطالب را جستجو و سپس فهرست بندی نمایند. این موضوع همچنین در مورد سایت های فلش نیز صحت دارد. به ندرت اتفاق می افتد که لازم باشد همه چیز یک سایت به صورت فلش ارائه شود. اغلب موارد می توان از متن در حاشیه و اطراف نمونه های فلش، بدون هیچ اثر منفی، بهره گرفت.

▪ اشتباه: متاسفانه، تعداد بسیاری از طراحان سایت از هیچ یک از انواع ابزارهای بازبینی کلمات کلیدی بهره نمی گیرند. در این زمینه ۴ یا ۵ برنامه مختلف عرضه شده است، که اغلبشان، همچون ابزار بازبینی کلمات کلیدی Overture به صورت رایگان عرضه می گردند. اغلب طراحان تصور می کنند، بدلیل آنکه خوب می دانند سایت آنها راجع به چه موضوعی می باشد، نیازی به بازبینی و بررسی کلمات کلیدی اصلی سایت خود احساس نمی کنند و این ابزارها را مورد استفاده قرار نمی دهند. این اشتباه بزرگی است. اشتباه بزرگ دیگر آن است که عمل بهینه سازی برای وب سایت ها، یا در گروه های جستجوی نامفهوم و گنگ قرار می گیرند و یا مواردی که بیش از اندازه جزئی می باشند و یا از طرف دیگر، عباراتی بسیار وسیع و کلی برای لغات کلیدی انتخاب می شوند. در این صورت ممکن است از عباراتی استفاده کرده باشید که به میلیون ها صفحه اینترنتی به صورت رقابتی مربوط باشند ولی باز با این وجود تجربه کافی و یا لینک های درخواستی کمی دریافت می کنید تا بتوانید با سایر صفحات به رقابت بپردازید.

▪ راه حل: تعادل معمولا با استفاده از ۲ یا ۳ عبارت در عرصه های رقابتی بدست خواهد آمد. بهترین روش یافتن این عبارات از طریق Cross-referencing منابع اطلاعاتی متعددی که جهت بازبینی کلمات کلیدی تهیه شده اند و صفحه ابزارهای آن لاین من نیز یافت می شوند، و همین طور از طریق کمی تفکر بدست خواهد آمد.

▪ نکته:اگر فکر می کنید نیاز دارید کلاس بهینه سازی را پشت سر بگذارید و یا اینکه آموزش های خود را تکرار کنید، نویسنده این مقاله یک آزمایش Search Engine Marketing Quiz، در این زمینه در سایت خود عرضه نموده است.