شنبه, ۲۶ خرداد, ۱۴۰۳ / 15 June, 2024
مجله ویستا

حرفه‌ای به نام " توزیع " روزنامه (در این روز ۴ سپتامبر)


از همان نخستین روز انتشار روزنامه « نیویورك سان دیلی » در چهارم سپتامبر سال ۱۸۳۳ كه نخستین روزنامه یومیه بشمار می رود حرفه ای به نام « روزنامه فروشی » به وجود آمد و نخستین روزنامه …

از همان نخستین روز انتشار روزنامه « نیویورك سان دیلی » در چهارم سپتامبر سال ۱۸۳۳ كه نخستین روزنامه یومیه بشمار می رود حرفه ای به نام « روزنامه فروشی » به وجود آمد و نخستین روزنامه فروش به نام بارنی فلاهرتیBarney Flaherty به ابتكار خودش از این چهار راه به آن چهار راه و از این رستوران به آن رستوران می دوید و با صدای بلند تیتر اول روزنامه را جار می‌زد تا مردم جلب شوند و بخرند و از همین روز واژه « نیوزبویNewsboy » مصطلح و " بارنی " با آن خطاب شد كه تا به امروز موزعین جراید را با همین عنوان خطاب می‌كنند.

فروش روزنامه سپس علاوه برچهار راه‌ها در كیوسیك‌های ثابت و متحرك ( نیوز ستند ) فروخته می‌شد كه به تدریج صندوق‌های خودكار و توزیع خانه به خانه ( هوم دلیوری ) جای آن را گرفته است. برخلاف تصور در كسب و كار روزنامه، تحریریه و آگهی‌ها حرف اول را نمی‌زنند، این توزیع خوب و كارآمد است كه یك روزنامه را موفق می‌سازد .زیرا ، وقتی كه روزنامه توزیع خوب داشته باشد ، همه می‌خواهند در آن مطرح شوند و هركس می‌كوشد كه آگهی‌اش در آن چاپ شود. علت پایین بودن تیراژ روز نامه‌ها در كشورهای معروف به جهان سوم نارسایی توزیع و نبودن توزیع خانه به خانه جراید روزانه است. ادیشن اینترنتی روزنامه‌ها كه از نیمه دهه ۱۹۹۰ باب شده تنها بر اهمیت روزنامه افزوده است و كمكی به درآمد آن نمی‌كند. روزنامه ای كه ادیشن اینترنتی خوب داشته باشد مورد توجه مقامات و شخصیت‌هاست كه می‌خواهند خود و افكارشان در آن مطرح شود.