سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

Doom۳ یك مازوخیسمِ دل خواسته


Doom۳ یك مازوخیسمِ دل خواسته

از ابتدای ساخت بازی های كامپیوتری تا به حال بازی های كمی بوده اند كه مانند بازی Doom بتواند تحولی در این صنعت به وجود آورند

این بازی ارزش آن را دارد كه بعد از مدت‌ها به فكر روزآمد كردن سیستم خود باشید. این بازی فقط مخصوص بازی‌كنان حرفه‌ای است كه دارای سیستمی قوی، برای بازی كردن هستند. Doom۳، شاید، خبرسازترین بازی كامپیوتری تاریخ باشد.

از ابتدای ساخت بازی‌های كامپیوتری تا به‌حال بازی‌های كمی بوده‌اند كه مانند بازی Doom بتواند تحولی در این صنعت به‌وجود آورند. با ساخت اولین بازی Doom در سال ۱۹۹۳ بروی سیستم عامل DOS علاقه‌مندان فراوانی به سمت بازی‌های اكشن اول شخص (First Person Action) كشانده شدند.

علیرغم بدقولی‌های چندباره شركت سازنده بازی درمورد زمان نهایی پخش بازی، این‌بار آن‌ها به وعده خود عمل كردند و سرانجام آن‌را بعد از ۴ سال و با هزینه ساخت بالغ بر ۱۵ میلیون دلار وارد بازار كردند و باعث شدند كه همگان متعجب جلوه‌های صوتی و بصری آن شوند. گرچه من به شخصه از بازی‌هایی بی‌موضوع و بی منطق مانند Doom لذت نمی‌برم، ولی اقرار می‌كنم ساخت سری بازی‌های Doom كمك زیادی به صنعت بازی‌سازی كرده‌است.

به‌خصوص Doom ۳ كه از لحاظ تأثیر بر روی مخاطب خود و تكنیك‌های عظیم ساخت، گامی جلوتر نسبت به بقیه بازی‌ها برداشته است. مطمئناً، بدون Doom بازی‌هایی مانند Half Life و Quack و حتی Max Payne به‌وجود نمی‌آمدند. طراح سری بازی‌های Doom یعنی شركت id Software، این بار با در نظر گرفتن انتظارات بی‌نهایت زیاد طرفداران كه خود آن‌را به‌وجود آورده‌ است، با بهره‌گیری از آخرین تكنولوژی‌های ساخت بازی‌ها و موتور گرافیكی سه‌بعدی تازه ساخته شده و به‌وجود آوردن فضایی دلهره‌آور و بسیار طبیعی، قسمت سوم این بازی‌ها را در طی مدتی نامعقول برای ساخت بازی‌ها و آن هم به خاطر فشار زیادی كه برای هرچه زودتر پخش شدن بازی به تیم ۱۸ نفره طراحی بازی داده شد طراحی كرده است.

درواقع سخن یكی از طراحان اصلی بازی یعنی Tim Willits كه گفته بود <بازی Doom ۳ انتظاری كه مردم از یك بازی كامپیوتری دارند را تغییر خواهد داد> كاملاً تحقق پیدا كرده‌است.

اگر مقداری پول پس‌انداز كرده‌اید و نمی‌دانید آن‌را چگونه خرج كنید به فكر ارتقای سیستم خود باشید تا این بازی را با لذت هرچه تمامتر بازی كنید. خریدن كارت صوتی و بلندگوهای سیستم Surround ۵.۱ و یك كارت گرافیكی جدید می‌تواند شما را در حین بازی به ته گودال‌های جهنم با هیولاها و اهریمنان بكشاند! پیشنهاد می‌شود كه اگر می‌خواهید Doom ۳ را بازی كنید آن‌را در شب و فضایی تاریك بازی كنید.

صدای بلندگوها را بلند كنید و یا از Headphone استفاده كنید تا به طور زجرآوری از فضای دلهره‌آور آن لذت ببرید. شخضاً به علت جو سنگین بازی و تأثیر عمیق آن، نمی‌توانم بیشتر از ۱۵ دقیقه آن‌را به طور ممتد بازی كنم. بعد از آن احساس سردرد می‌كنم و احتیاج دارم كمی از كامپیوتر فاصله بگیرم. اما بعد از مدتی، اعتیاد Doom باز مرا به طرف خود می‌كشد و این همان مازوخیسم دل‌خواسته‌ای‌ است كه طراحان Doom به عمد موجب تحریك آن در مخاطبشان شده‌اند و از بابت آن نیز بسیار مغرورند.

در واقع هنگامی كه در بسیاری از صحنه‌های بازی از ترس به عقب پرتاب می‌شوید و صدای فریادتان اطرافیان را سراسیمه به اتاق شما هدایت می‌كند و شما را غرق در عرق و وحشت‌زده می‌بینند، آن‌ها جواب زحمات خود را گرفته‌اند. زیرا Doom ۳ فقط و فقط از تكنولوژی بهره‌گرفته‌است برای ایجاد فضا و اتمسفری خاص كه مانند آن را تابه‌حال در هیچ فیلم و یا بازی دیگری ندیده‌ایم.

شركت id كه نام خود را از حروف ابتدائی دو كلمه Instinct Driven گرفته، كار خود را از سال ۱۹۹۱ با ساخت بازی Doom آغاز كرده است، این شركت با آنكه تعداد معدودی بازی ساخته است. اما با ساخت هر یك از آن‌ها موجب پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در صنعت بازی شده است.

در واقع ابتدای كار شركت با پخش بازی تقریباً مجانی Wolfenstein ۳D در ماه می ۱۹۹۱ شروع شد. می‌توان گفت <ولفنشتاین> پدربزرگِ بازی‌های اكشن اسلحه‌ای اول شخص بود. محبوبیت این بازی در بین بازی‌ دوستان، این شركت را ترغیب به تحقیق بیشتر در مورد صنعت ساخت بازی كرد. تا این‌كه دهم دسامبر ۱۹۹۴ شركت id بازی Doom را به بازار عرضه كرد كه می‌توان آن‌را به‌عنوان پدر بازی‌های اكشن-سه‌بعدی نام برد. در آن زمان Doom به یك بازی حیرتآور و خیره‌كننده تبدیل شد كه باعث پیشرفت عظیمی در این صنعت گشت.

در واقع توسعه <اكشن‌های اسلحه‌ای اول شخص> با محبوبیت Doom افزایش یافت و همچنین این بازی برای اولین بار موجب شد نوعی از بازی به نام Multyplayer یا چند نفره میان طرفداران بازی‌ها انجام شود. فروش میلیون‌ها نسخه و ده‌ها میلیون بار Download بازی به‌عنوان یك محصول Shareware (خرید بعد از نسخه آزمایشی یا Trial ،Doom) را تبدیل به یكی از محبوبترین بازی‌های كامپیوتری تمام دوران كرد و id را نیز به یك شركت تولید كننده قدرتمند بدل نمود.

محبوبیت این بازی تا مدت‌ها این شركت را مجبور به طراحی و ساخت محصولات اضافی بازی از قبیل Mapها، مراحل جدید و Mode های بازی كرد. همچنین این شركت امكان بازی ۴ نفره ‌ Doom از طریق LAN و یا مودم‌های جدید و تازه تولید شده فراهم كرد. سپس بعد از فروكش‌كردن بازار تقاضای Doom، این شركت تمامی Source Code ‌های بازی را در اختیار انجمن‌های طرفدار بازی قرار داد تا آن‌ها بتوانند به سلیقه خود مراحل و Modeهای جدید بازی را بسازند.

در واقع این سیاست شركت باعث شد كه اولین جرقه‌های تولید و فروش موتور‌های گرافیكی (Graphic Engines) به دیگر شركت‌ها زده شود. همچنین با قراردادن سورس‌كدهای بازی شركت id از بین سازندگانMode ها و مراحل جدید خلق‌شده قادر به شناخت افرادی شد كه عده‌ای از آن‌ها در Doom ۳ جزو كادر اصلی طراحی می‌باشند. بازی ‌ Doom و دنباله‌اش به‌علت استقبال زیاد به دستگاه‌های دیگر مانند Sega و Game Boy Advanced نیز راه یافت.

درخشش بعدی شركت id در سال ۱۹۹۶ و با پخش بازی Quake اتفاق افتاد. این بازی برای اولین بار از یك موتور گرافیكی استفاده می‌كرد و به عقیده بسیاری از كارشناسان اولین بازی واقعاً سه‌بعدی می‌باشد. یكسال بعد، یعنی در سال ۱۹۹۷ قسمت دوم بازی Quake به بازار عرضه شد كه برای اولین بار در این بازی امكان بازی چندنفره تا ۳۲ نفر گنجانده شده بود.

Quake۲، با فروش بیش از یك میلیون نسخه منبع درآمد خوبی برای شركت id شد و در واقع برای اولین بار در تاریخ بازی‌های PC صحبت از ارتقای سیستم برای انجام بهتر بازی به‌میان آمد. در سال ۱۹۹۹ Quake III: Team Arena توسط این شركت تولید شد و به سرعت در بین طرفداران خاص بازی‌های كامپیوتری محبوب شد و حتی تا به امروز كه ۵ سال از تولیدش می‌گذرد طرفداران خود را دارد.

به طوری‌ كه هرسال تابستان، مسابقات سراسری این بازی‌ها جایی نزدیك دفتر اصلی شركت در Mesquite برگزار می‌شود. در سال ۲۰۰۱ جایزه برنده این مسابقات در حدود ۵۰ هزار دلار بود.

در سال ۲۰۰۱ شركت id با كمك دو شركت دیگر به نام‌های Gray Matter Interactive و Nerve Software و براساس موتور گرافیكی ‌Quake III بازی <بازگشت به قلعه ولفنشتاین> را به بازار عرضه كرد كه یادآور نوستالژی اولین بازی تولید شده توسط شركت، یعنی Wolfenstein ۳D بود.

تنها بعد از گذشت دو ماه از پخش این بازی تخمین زده شده كه این شركت بیش از یك میلیون نسخه از بازی را برای خریداران خود فرستاده است. <بازگشت به قلعه ولفنشتاین> یكی از بهترین بازی‌های سال ۲۰۰۱ لقب گرفت و در اكثر رشته‌ها، جوایزی را به خود اختصاص داد.

در واقع زمزمه‌های تولید Doom ۳ از سال ۲۰۰۰ شنیده شد كه در ابتدا با مخالفت عده‌ای از طراحان و سهام‌داران اصلی شركت منجر شد. این مخالفت‌ها تا جایی ادامه یافت كه حتی زمزمه‌هایی از انحلال شركت id نیز شنیده شد. تا این‌كه بعد از تغییراتی در كادر شركت بالاخره تولید این بازی قطعی شد و قرار شد این بازی توسط موتور گرافیكی ابداعی جدید ‌جان كارمك ساخته شود (شرح كامل ماجراهای اختلافات شركت در شماره ۲۲ ماهنامه شبكه، تحت مقاله‌ای با ‌عنوان <در انتظار یك بازی> نوشته شده است).

اما زمان زیاد پروسه تولید بازی از یك طرف و تبلیغات بازی كه شامل تكه‌هایی از فیلم‌ها و صحنه‌های بازی می‌شد از طرف دیگر باعث شد طرفداران بازی به زیاد شدن زمان ساخت آن و وعده نكردن هرباره سازندگان به زمان اعلام شده پخش بازی اعتراض كنند. اما این اعتراضات اثری نكرد زیرا شعار شركت این بود كه <زمانی محصولی از ما پخش خواهد شد كه كارهایش را تمام كرده باشیم!> با پخش Doom ۳ مشخص شد كه تمام این مدت كه از ساخت بازی گذشته‌است، كاری نو و حیرت آوری در حال انجام بوده‌است.

درآمد سرشار شركت id علاوه بر فروش فوق‌العاده محصولات خود فروش حق امتیاز و استفاده از خلاقیت‌هایی مانند موتور‌های گرافیكی ابداعی به شركت‌های دیگر برای ساخت بازی‌ها نیز می‌باشد. بازی‌های مشهوری از موتورهای گرافیكی ساخت این شركت استفاده كرده‌اند، برخی از آن‌ها عبارتند از:

Heretic ،Star Trak ،Medal of Honor ،Half Life ،Soldier of Fortune ،Call of Duty و Hexen .

● داستان بازی‌

شما در نقش یك تفنگدار دریایی (Marine) بی‌نام و نشان و بی‌صدا ظاهر می‌شوید كه در سال ۲۱۴۵ مأموریت دارید به مریخ بروید و به‌عنوان یك سرباز در تیم تحقیقاتی انجام وظیفه كنید. این تیم تحقیقاتی كه UAC نام دارد پیرامون امكان زندگی در مریخ و بررسی وضعیت آب، خاك و انرژی‌های موجود در مریخ تحقیق می‌كند و شما مسؤول برقراری امنیت در این سیاره می‌باشید.

بازی از آنجایی آغاز می‌شود كه شما به افراد مقیم در كره مریخ می‌پیوندید. در ابتدای بازی، خیلی زود متوجه می‌شوید كه جو بدی در آنجا حاكم است. افراد شایعاتی ‌می‌شنوند. كارگران نا‌امیدند و قسمت دلتای UAC برای انجام كار‌های خود بیش از ظرفیت موجود نیاز به صرف انرژی دارد. با آشنا شدن و حرف زدن با افراد آنجا هر یك از آن‌ها صحبت از اتفاقات عجیب و غریبی می كنند كه در آنجا افتاده است ولی شما این جهنم را زمانی باور می‌كنید كه آن‌را به چشم می‌بینید.

در ابتدای بازی فرصتی به دست می‌آید تا با محیط و كنترل‌ها آشنا شوید، با افراد مختلف صحبت كنید و مهمتر از همه این زنگ تفریح ابتدایی بازی مقدمه‌ای است برای لذت بردن از موتور گرافیكی جدید بازی. البته ممكن است این بی‌تحركی علیرغم وجود گرافیكی ناب در پس‌زمینه‌ها به‌خصوص از دید نزدیك، كمی حوصله شما را سر ببرد. اما تحمل كنید. زیرا با آمدن هیولاها در واقع حضور این موتور گرافیكی را حس خواهید كرد.

امیرپاشا آزادی پو


شما در حال مطالعه صفحه 1 از یک مقاله 2 صفحه ای هستید. لطفا صفحات دیگر این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.