دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
اعـتکاف از منظر روان پـزشکی
شخصیت انسان به قطبیتهای گوناگونی تقسیم میشود که از جمله آنها قطبیت برونگرایی درونگرایی است. برونگرا به بیرون حرکت میکند و به سوی جهان میرود...
درونگرا جهان درون خود را دوستتر دارد و از اندیشه و مطالعه لذت میبرد. همه ما، هر دو گرایش را داریم اما به ابراز یکی از آنها مستعدیم به نحوی که دیگری را رشدنایافته میگذاریم. جامعه امروز، برونگرایی را تشویق میکند یعنی سوگیری به سوی دیگران و جهان خودآگاه. کارمایه برونگرایان به خارج معطوف است. به وسیله عوامل بیرونی برانگیخته میشوند و تحتتاثیر قرار میگیرند. آنان میکوشند شرایط را مطابق سرمشق خود دوباره بسازند.
معمولا درونگرایی، یعنی سوگیری به جهان درونی، در جوامع امروز تشویق نمیشود. کارمایه درونگرایان نخست به درون و سپس به سوی واقعیت بیرونی جریان مییابد. درونگرایان در ارتباط با اشخاص و اشیاء بیاعتمادند. آنان کناره میگیرند و تامل را بر عمل برتری میدهند. آنان نخست به جهان درون توجه دارند و سپس تعیین میکنند که جهان بیرون چگونه مناسب است.
برونگرایان افراطی ممکن است به خود و نسبت به زندگی درونی دیگران بدون حساسیت به نظر برسند. گرایش متعادل، هم درونگرا و هم برونگرابودن است اما معمولا دیده میشود که در یک شخص، گرایشی خودآگاهانه رشد یافته و گرایش دیگر در ناخودآگاه باقیمانده است.
همانگونه که در کتاب «کارل گوستاو یونگ» و «روانشناسی تحلیلی او» (نشر دانژه، چاپ سوم ۱۳۸۹) آوردهام، به عقیده یونگ، چهار کنش وجود دارد که ما به وسیله آنها موقعیت خود را در جهان، و در دنیای درون تعیین میکنیم. این ۴ کنش را میتوان در دو قطبیت متفاوت جای داد:
الف) قطبیت حس- اشراق. به ادراک مربوط میشود. آن نوع ادراک که یونگ آن را «سوگیری حواسی» میخواند، وابسته به محرک و با ویژگیهای اینجا و اکنون واقعیت منطبق است، اما نوع اشراقی جزئیات را محو میکند اما تصویر کلی را درمییابد.
نوع حسی که در جامعه امروز صنعتی تشویق میشود، از کنار هم چیدن جزییات به فهم موقعیت میرسد. نوع اشراقی پیش از کوشش برای جذب اجزا، موقعیت کلی را درمییابد. نوع حسی درختان را میبیند و نوع اشراقی جنگل.
ب) قطبیت اندیشهورزی عاطفهورزی: با پردازش اطلاعات و قضاوت سر و کار دارد. در سوگیری اندیشهورزی، دادهها طبق اصول منطقی ارزیابی میشوند. اما عاطفهورزی در قطب مخالف (یا شاید مکمل) آن قضاوتها را از طریق فرایندهای به ظاهر غیرمنطقی که با ارزشها و فهم روابط، مرتبط است انجام میدهد. در روابط اجتماعی، نوع اندیشهورز با مردم برحسب طبقه اجتماعی با سنت نزاکت برخورد میکند و نوع عاطفهورز برحسب ارتباط جاری با آنان یا بر مبنای عواطفی که به آنان دارد، با دیگران روبرو میشود. جامعه امروز، مشوق اندیشهورزی به بهای کمتوجهی به عاطفهورزی است. طبیعت این ۴ کنش که در دو قطبیت مجزا قرار دارند، با مثالی روشنتر میشود. شخصی را فرض کنیم که کنار رودخانهای ایستاده است. اگر در این فرد کنش عاطفهورزی مسلط باشد، محو زیبایی رودخانه میشود. اگر کنش اندیشهورزی در او تسلط داشته باشد، میکوشد رودخانه را به طور علمی از نظر زمینشناسی بررسی کند. اگر کنش حس بر او مسلط باشد، رودخانه را همانگونه که است میبیند، بدون آنکه عاطفه یا اندیشه ویژهای در او پدید آید، مانند اینکه به تماشای عکسی از آن رودخانه مشغول باشد. سرانجام، اگر کنش اشراق و شهود در این فرد مسلط باشد، رودخانه را رمزی از طبیعت تلقی میکند که معنای باطنی ژرفی در آن نهان است: بنشین بر لب جوی و گذر عمر ببین/ کین اشارت زجهان گذرا ما را بس
آنگونه که آوردم، در جامعه ما نیز به تأسی از جوامع صنعتی، بر گرایشهای برونگرایی، حسی و اندیشهورزی گاهی آگاهانه و گاه ناآگاهانه، تاکید میشود. این به قیمت کمتوجهی به کنشهای درونگرایی، عاطفهورزی، و اشراق تمام میشود. در نتیجه عدم تعادلی پدید میآید که نمود آن تنش و اضطراب و خستگی و احساس نارضایتی و عدم کمال است. اعتکاف به عنوان یک سنت و روش ارزشمند، باعث توجه به آن کنشهای شخصیتی میشود که مغفول ماندهاند. فهم انسان از خود و از جهان برمبنای درون خود، عاطفه و شهود بیشتر میشود. به این ترتیب اعتکاف راهی به سوی خودشناسی است که در نهایت به خداجویی و خداشناسی منتهی میشود و مسیر سلامت روانی و اجتماعی را درمینوردد. در باب اعتکاف، از دیدگاه روانپزشکی زیاد است اما در اینجا فقط به قطرهای ازین دریا اکتفا شد.
دکتر فربد فدائی
مدیر گروه روانپزشکی
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب رافائل گروسی حج انتخابات مجلس شورای اسلامی دولت شورای نگهبان حجاب دولت سیزدهم حسین امیرعبداللهیان رسانه
تهران شهرداری تهران هواشناسی وزارت بهداشت قتل قوه قضاییه فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سازمان هواشناسی شهرداری باران
ایران خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار قیمت مسکن حقوق بازنشستگان بورس
تئاتر محمدعلی علومی نمایشگاه کتاب تلویزیون سریال مهناز افشار دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما سینما صداوسیما مهاجرت
مغز دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه روسیه اوکراین طوفان الاقصی رفح طالبان
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران نساجی رئال مادرید بازی بارسلونا سپاهان جواد نکونام باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون گوگل باتری مایکروسافت اندروید اینستاگرام ناسا ماهواره
رژیم غذایی بیمه زیبایی ویتامین چای کاهش وزن آلرژی دندانپزشکی