پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
خواب متأهّل بهتر از روزه مجرد
در زندگی روز مره باید یک نکته ی بسیار ساده را بدانیم و به آن عمل کنیم تا هیچ گاه دچار خسران و زیان نگردیم و آن این که؛ به تمام کارهایمان رنگ و جهت خدایی دهیم و هیچ کاری را به قصد به دست آوردن جلب نظرکسی جز خدا ، انجام ندهیم .
● تمام کارها با رنگ الهی!
«قالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ إِحْدَی ابْنَتَیَّ هاتَیْنِ عَلی أَنْ تَأْجُرَنِی ثَمانِیَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِکَ وَ ما أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِی إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ ؛ (حضرت شعیب به موسی) گفت : «من میخواهم یکی از این دو دخترم را به همسری تو درآورم به این شرط که هشت سال برای من کار کنی و اگر آن را تا ده سال افزایش دهی ، محبّتی از ناحیه توست من نمیخواهم کار سنگینی بر دوش تو بگذارم و ان شاء اللَّه مرا از صالحان خواهی یافت .» (قصص ۲۷)
● نکتههای آیه:
ما میتوانیم تمام کارهای خود را رنگ الهی دهیم ، چنان که قرآن میفرماید : « صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً» (بقره، ۱۳۸) مثلًا هر گاه صورت خود را میشوییم ، قصد وضو نماییم ، هر گاه مینشینیم مثل پیامبر (صلی اللَّه علیه و آله) رو به قبله نشینیم ، به جای مدرک و مقام ، برای رضای خداوند درس بخوانیم ، لباسی که برای همسر میخریم ، به مناسبت اعیاد مذهبی همچون عید غدیر یا تولّد حضرت زهرا (علیها السلام) باشد ، هدیهای که برای فرزند خود میخریم به مناسبت کسب یک کمال معنوی باشد .
● پیامهایی از آیه:
۱) اگر کاری بر اساس جوانمردی و ضعیف نوازی انجام شود ، علاوه بر اجر معنوی ، پاداش دنیوی نیز به دنبال دارد : « قالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ » (حضرت موسی که تا ساعاتی پیش حتّی بر جان خود ایمن نبود ، اینک علاوه بر امنیّت جانی، صاحب زن و زندگی و کار میشود .)
۲) سنّتهای خوب ازدواج (همچون حضور در منزل دختر و گفتگو با حضور پدرش) را از انبیا بیاموزیم : « إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ ... إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ »
۳) شناخت داماد پیش از اقدام به ازدواج ، امری ضروری است : « فَلَمَّا ... قَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ ... قالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ» (موسی سرگذشت خود را صادقانه به شعیب گفت و او به موسی اطمینان پیدا کرد، آن گاه پیشنهاد دامادی او را برای دخترش مطرح نمود .)
۴) اگر از امین بودن ، توانایی و علاقمندی به کار جوان مطمئن شدیم، « الْقَوِیُّ الْأَمِینُ » نداشتن امکانات و مسکن را مانع ازدواج قرار ندهیم : « أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ »
۵) پیشنهاد ازدواج از جانب پدر دختر مانعی ندارد : « إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ »
۶) رعایت نوبت میان دختران ، و ازدواج دختر بزرگتر قبل از کوچکتر، همهجا ضروری نیست :« إِحْدَی ابْنَتَیَّ » (حضرت شعیب به موسی گفت: میخواهم یکی از این دو دخترم را به ازدواج تو درآورم و شرط نکرد که دخترِ اوّل باشد یا دوّم .)
۷) پدر نباید در امر ازدواج میان دختران ، تفاوت بگذارد : « إِحْدَی ابْنَتَیَّ هاتَیْنِ »
۸) دختر و پسر میتوانند در هنگام خواستگاری در برابر یکدیگر قرار بگیرند : « هاتَیْنِ »
۹) غریزهی جنسی را جدّی بگیریم . حتّی در خانه نبوّت ، برای سلامت محیط خانه و کار ، ابتدا به امر ازدواج اقدام و سپس به استخدام توجّه میشود : « أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ ... عَلی أَنْ تَأْجُرَنِی »
شناخت داماد پیش از اقدام به ازدواج ، امری ضروری است : « فَلَمَّا ... قَصَّ عَلَیْهِ الْقَصَصَ ... قالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنْکِحَکَ» (موسی سرگذشت خود را صادقانه به شعیب گفت و او به موسی اطمینان پیدا کرد، آن گاه پیشنهاد دامادی او را برای دخترش مطرح نمود .)
۱۰) ازدواج ، با مهریه همراه است : « عَلی أَنْ تَأْجُرَنِی »
۱۱) لازم نیست مهریه مال و ثروت باشد . حضرت شعیب به موسی گفت: دخترم را به ازدواج تو درمیآورم به شرط آن که هشت سال برای من کار کنی : « عَلی أَنْ تَأْجُرَنِی ثَمانِیَ حِجَجٍ » (البتّه در شریعت اسلام میبایست به فتاوای مراجع تقلید مراجعه کنیم.)
۱۲) زمانبندی قراردادها را بر اساس زمان عبادات و امور معنوی قرار دهیم : « ثَمانِیَ حِجَجٍ » (به جای هشت سال ، فرمود : هشت حج)
۱۳) یکی از راههای ترویج معروف ، بزرگداشت اوقات معنوی و « ایّام اللَّه » است : « ثَمانِیَ حِجَجٍ »
۱۴) مقام نبوّت ، مانع از صحبت پیرامون مقدار مهریه و مال الاجاره نیست : « ثَمانِیَ حِجَجٍ »
۱۵) مراسم حج ، در ادیان گذشته نیز سابقه داشته است :« حِجَجٍ »
۱۶) هنگام صحبت برای مهریه ، پدر عروس ، حدّ اقل مورد قبول را انتخاب کند و پذیرش بیشتر را به اختیار داماد بگذارد : « فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِکَ » حضرت شعیب به موسی گفت : اگر هشت سال را به ده سال برسانی اختیار با شماست .
۱۷) در میزان مهریه ، داماد را در تنگنا قرار ندهید : « فَمِنْ عِنْدِکَ »
۱۸) پدر عروس در امر ازدواج سختگیری نکند و در پرداخت مهریه ، توان داماد را در نظر بگیرد : « ما أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ »
۱۹) کسانی که به کارگران و زیردستان خود سختگیری میکنند ، انسانهایی ناصالح هستند : «سَتَجِدُنِی إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ »
۲۰) داماد باید از ناحیه بستگان جدید ، آرامش خاطر داشته باشد : « سَتَجِدُنِی إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ »
۲۱) بدون استمداد از خدا و گفتن انشاء اللَّه ، برای آینده وعدهای ندهیم : « إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ »
۲۲) اعتمادِ متقابلِ داماد و خانواده عروس لازم است : « سَتَجِدُنِی ... مِنَ الصَّالِحِینَ »
● اهمّیت ازدواج در اسلام
در روایات میخوانیم : ازدواج سبب حفظ نیمی از دین است . دو رکعت نماز کسی که همسر دارد از هفتاد رکعت نماز افراد غیر متأهّل بهتر است . خواب افراد متأهّل از روزهی بیداران غیر متأهّل بهتر است . (میزان الحکمه)
آری بر خلاف کسانی که ازدواج را عامل فقر میپندارند ، رسول خدا (صلی اللَّه علیه و آله )فرمودند : ازدواج روزی را بیشتر میکند .
همچنین فرمودند: کسی که از ترس تنگدستی ازدواج را ترک کند ، از ما نیست و به خدا سوء ظن برده است . (میزان الحکمه)
در روایات میخوانیم : کسی که برای ازدواجِ برادران دینی خود اقدامی کند ، در روز قیامت مورد لطف خاص خداوند قرار میگیرد. (کافی، ج ۵، ص ۳۳۱)
قرآن نسبت به تشکیل خانواده و اقدام برای ازدواج ، دستور اکید داده (نور، ۳۲) و سفارش کرده که از فقر نترسید ، اگر تنگ دست باشید ، خداوند از فضل و کرم خود ، شما را بینیاز خواهد کرد . (نور، ۳۲)
ازدواج وسیلهی آرامش است . (روم، ۲۱) در ازدواج فامیلها به هم نزدیک شده و دلها مهربان میشود و زمینهی تربیت نسل پاک و روحیه تعاون فراهم میشود . (میزان الحکمه)
در روایات میخوانیم: برای ازدواج عجله کنید و دختری که وقت ازدواج او فرا رسیده ، مثل میوهای رسیده است که اگر از درخت جدا نشود فاسد میشود . (میزان الحکمه)
ازدواج سبب حفظ نیمی از دین است . دو رکعت نماز کسی که همسر دارد از هفتاد رکعت نماز افراد غیر متأهّل بهتر است . خواب افراد متأهّل از روزهی بیداران غیر متأهّل بهتر است انتخاب همسر
معیار انتخاب همسر در نزد مردم معمولاً چند چیز است : ثروت ، زیبایی ، حَسب و نَسب.
ولی در حدیث میخوانیم : « علیک بذات الدین » تو در انتخاب همسر، محور را عقیده و تفکّر و بینش او قرار ده . (کنز العمال، ح ۴۶۶۰۲)
در حدیث دیگر میخوانیم : چه بسا زیبایی که سبب هلاکت و ثروت که سبب طغیان باشد . (میزان الحکمه)
رسول خدا (صلی اللَّه علیه و آله) فرمود : هر گاه کسی به خواستگاری دختر شما آمد که دین و امانتداری او را پسندیدید ، جواب ردّ ندهید و گرنه به فتنه و فساد بزرگی مبتلا میشوید .(بحار، ج ۱۰۳، ص ۳۷۲)
امام حسن (علیه السلام) به کسی که برای ازدواج دخترش مشورت میکرد فرمود : دامادِ با تقوا انتخاب کن که اگر دخترت را دوست داشته باشد گرامیش میدارد و اگر دوستش نداشته باشد ، به خاطر تقوایی که دارد به او ظلم نمیکند . (مکارم الاخلاق، ج ۱، ص ۴۴۶)
در روایات میخوانیم : به افرادی که اهل مشروبات الکلی هستند و افراد بد اخلاق و کسانی که خط فکری سالمی ندارند و آنان که در خانوادهای فاسد رشد کردهاند ، دختر ندهید . (میزان الحکمه)
آمنه اسفندیاری
منابع :
۱- تفسیر نور ،ج ۹
۲- مکارم الاخلاق ، ج ۱
۳- میزان الحکمه
۴- بحار، ج ۱۰۳
۵- کنز العمال
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست