دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
نقش همت در رشد شخصیت
اصولا معیار ارزش انسان به اراده اوست. به مقتضای همت انسان و ارج و قدر هر کسی به قدر همت اوست که عالی باشد یا دانی، بلند همتباشد یا دون همت. (۱)انسان با همتخویش اوج میگیرد، چنانکه پرنده با بالهایش آسمانها را در هم مینوردد. امیرمؤمنان حضرت علیعلیه السلام در اینباره میفرماید: «قدر و ارزش هر انسانی به قدر همت اوست.» (۲)
در جای دیگر میفرماید: «شرف انسان به همتهای عالی اوست نه به استخوانهای پوسیده نیاکان.» (۳)
انسان به هر کاری همت گمارد و اراده کند میتواند آن را انجام دهد. خواستن اراده کردن است و اراده کردن تصمیم گرفتن. شاعر نیز چنین میسراید:
همت اگر سلسله جنبان شود
مور تواند که سلیمان شود
آن را که عقل و همت و تدبیر و رای نیست
خوش گفت پردهدار که کس در سرای نیست. (۴)
فرد و یا جامعهای اگر کاری را اراده کنند، میتوانند آن را انجام دهند. توفیق انجام کار، همان عزم و اراده انجام آن است.
حضرت امام صادقعلیه السلام در این زمینه میفرمایند: «هرگز بدنی از انجام آنچه که اراده کرده و همت گماشته، ضعیف نخواهد شد.» (۵)
داشتن ارادهای قوی و تزلزلناپذیر، مختص اقویاست. موفقیت و شکست ما وابسته به این است که دارای اراده قوی یا ضعیف باشیم. هر چه موانع و مشکلات ما برای انجام کاری بیشتر باشد، اراده قویتر و همت والاتر و نیز انرژی بیشتری لازم خواهد بود.
داشتن اراده قوی، اولین قدم برای تحصیل موفقیت است. زیرا انسان با اراده قوی همواره با مشکلات مبارزه کرده و تسلیم نمیشود. برای فرد با اراده، هیچ امری غیرممکن نیست، کسی که دارای عزم راسخ است، میتواند جهان را مطابق میل خود عوض کند. (۶)
قرآن یک اصلی را تعلیم میدهد که در همه امور باید مورد توجه و قابل تعمیم باشد. میفرماید: "لیس للانسان الا ما سعی" (۷) سعادت هر کس در گرو عمل اوست. (نجم: ۳۹)
یکی از نشانههای عزم و اراده و تصمیم جدی، پایداری و مقاومت است. بیشتر نوابغ و اندیشمندان، بیش از آنکه متکی به قدرت نبوغ خویش باشند، از همت و استقامت و بردباری بهره بردهاند. البته، همواره رسیدن به موفقیت، مشکلاتی به همراه دارد. صبر و شکیبایی و استقامت و بردباری، از شیوه مردان بزرگ، کامیاب و موفق جهان است. نقل سرگذشتسکاکی دانشمند بزرگ قرن هفتم هجری، بسیار جالب است. وی در سی سالگی شروع به تحصیل کرد. با اینکه آموزگار وی از موفقیت او مایوس بود، اما او با شور و پشتکار عجیبی مشغول تحصیل شد. آموزگار برای ارزیابی میزان درک و هوش و فهم وی، مساله سادهای را برای او طرح کرد و آن یک مساله از فقه شافعی بود: «پوستسگ با دباغی پاک میشود.» سکاکی آن را زیاد تکرار کرد و با شور شوق آماده ارائه تکلیف خود به استاد شد.
فردای آن روز سکاکی در پاسخ به سؤال روز گذشته معلم گفت: «سگ گفت: پوست استاد با دباغی پاک میشود.» در این لحظه، شلیک خنده شاگردان و معلم بلند شد. ولی روح آن نوآموز سالمند، به اندازهای بلند بود که از این عدم موفقیت در امتحان، شکست نخورده و ده سال تمام در این راه گام نهاد. ولی به علتبالابودن سن، تحصیل او رضایتبخش نبود.
روزی برای حفظ درس به صحرا رفته و اثر ریزش باران را روی صخرهای مشاهده کرد و از دیدن این منظره پند گرفت و گفت: «هرگز دل و روح من سختتر از این سنگ نیست اگر قطرات دانش بسان آب باران در دل من جاری شود، به طور مسلم اثر نیکویی در روان من خواهد گذارد.»
او به شهر بازگشت و با شور زائدالوصفی مشغول تحصیل شد و بر اثر استقامت و پشتکار، یکی از نوابغ ادبیات عرب گردید. وی کتابی در علوم عربی انتشار داد که مدتها محور تدریس در دانشکدههای اسلامی بود. (۸)
مرحوم ملک الشعرای بهار، مقاومتسرسختانه چشمهسار را در برابر صخرهای بزرگ اینگونه به نظم درآورده است:
جدا شد یکی چشمه از کوهسار
بره گشت ناگه به سنگی دچار
به نرمی چنین گفتبا سنگ سخت
کرم کرده راهی ده ای نیکبخت
ولی سنگ چون خوگران بود سر
زدش سیلی و گفت دور ای پسر
نجنبیدم از سیل دریا گرای
که ای تو، که پیش تو جنبم ز جای
نشد چشمه از پاسخ سنگ سرد
به کندن در ایستاد و ابرام کرد
بسی کندوکاوید و کوشش نمود
کزین سنگ خارا رهی برگشود
ز کوشش به هر چیز خواهی رسی
به هر چیزی خواهی کما هی رسی (۹)
باید توجه داشت که همواره باید در ترسیم اهداف بهترین، والاترین و ارزشمندترین آنها را برگزید و برای دستیابی به آنها اقدام نمود. امیرمؤمنان علیعلیه السلام میفرماید: "بهترین همتها، بزرگترین آنهاست." آری این همتهای بزرگ و اهداف والا هستند که انسانها را به تلاشهای ارزشمند، مداوم، پیگیر و خستگیناپذیر فرا میخوانند. (۱۰)
همچنین امام حسینعلیه السلام از پیامبر بزرگوار اسلامصلی الله علیه وآله نقل میفرمایند: " خدا کارهای بلند و همتهای والا را دوست دارد و از کارهای سست و همتهای فرومایه کراهت دارد.» (۱۱)
کسانی که افکار بلند و همتهای والا دارند، نمیتوانند همتخود را در دائره کوچکی محصور سازند و همواره پس از نیل به مقصود، خود را در آستانه مقصد دیگر میبینند. بنابراین، باید از آغاز کار، اهداف را بلند در نظر گرفت. واقعیت هم همین است. تا انسان خود را برای اهداف بلند آماده نسازد، به سختی به اهداف کوچکتر دست مییازد.
سعدالدین تفتازانی، از پایهگذاران فن بلاغت در اسلام است. روزی خواست از میزان همت فرزند خود آگاه شود. به او گفت: "پسرم هدف تو از تحصیل چیست؟" پسر گفت: «تمام همت من این است که از نظر معلومات به پایه شما برسم.» پدر از کوتاهی فکر فرزند متاثر شد و با لحن تاسفآور گفت: «اگر همت تو همین است، هرگز به نیمی از مراتب علمی من نخواهی رسید، زیرا افق فکر تو فوقالعاده کوتاه است. من که پدر تو هستم آوازه علمی امام صادقعلیه السلام را شنیده و از مراتب دانشش، به وسیله آثاری که از او به یادگار مانده بود، آگاه شدم. در آغاز تحصیل، تمام همت من این بود که به پایه علمی این شخصیتبزرگ برسم. من با این متبلند، به این درجه از علم رسیدهام که مشاهده میکنی و هرگز قابل قیاس با مقام آن پیشوای بزرگ نیستم. تو که اکنون چنین همت کوتاهی داری، پیمانه شوق و شورت در نازلترین درجات علمی لبریز خواهد گردید و دست از تحصیل خواهی کشید.» لذا باید کوشش کنیم تا در خود همتهای عالی به وجود آوریم.
شاید زیباترین اندیشه در باب بلندهمتی، را بتوان از خواجه لسان الغیب، حافظ شیرازی دریافت:
همتحافظ و انفاس سحرخیزان بود
که ز بند غم ایام نجاتم دادند
مولوی میگوید:
آب کم جو تشنگیآور به دست
تا که جو شد آب از بالا و پست (۱۲)
البته، باید توجه داشت که همت والا با بلندپروازی تفاوت دارد. برخی افراد بدون در نظر گرفتن تواناییها و استعدادهای درونی خویش، افکاری بلندپروازانه دارند که هرگز به آن دست نخواهند یافت و در واقع، برخلاف جریان آب شنا میکنند.
در این صورت، است که شخص یا دچار شکست میشود و یا با موفقیت ناچیزی روبرو میشود. لذا به افراد، به ویژه نوجوانان و جوانان توصیه میشود که با شناسایی استعدادهای خویش به کمک مشاورین روانشناس، با همتهای عالی و عزم و ارادهای پولادین درصدد شکوفایی استعدادهای بالقوه و نهانی خویش برآیند.
پی نوشت:
۱. عباسعلی اختری، مدیریت علمی مکتبی از دیدگاه اسلام، ص ۱۲۱
۲. نهجالبلاغه، صبحی، حکمتشماره ۴۷
۳. غررالحکم و درالکلم، ص ۸۷
۴. محمدرضا شرفی، بینشهای تربیتی، ص ۳۲
۵. وسائلالشیعه، ج ۱، ص ۳۸
۶. عباسعلی اختری، پیشین، ص ۱۲۲ و ۱۴۵
۷. نجم /۳۹
۸. جعفر سبحانی، رمز پیروزی مردان بزرگ، ص ۳۹ و ۴۰
۹. همان، ص ۴۱ و ۴۲
۱۰. محمدحسن نبوی، مدیریت اسلامی، ص ۶۵ و ۶۶
۱۱- عبدالله جوادی آملی، اخلاق کارگزاران در حکومت اسلامی، ص ۷۹، به نقل از: تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۲۴۶
۱۲- جعفر سبحانی، پیشین، ص ۵۶ و ۵۷
منبع: ماهنامه دیدار آشنا ، شماره ۱۸
http://athir.blogfa.com
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست