سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

جلوگیری از جعل کالا


جلوگیری از جعل کالا

در بخش بسته بندی برای محصولات بهداشتی و آرایشی, حتی طراحی با چاپ و تمام کاری finishing با کیفیت خوب نیز مانعی بزرگ بر تقلب است استفاده مداوم از اشکال, الگوها و تکنیک های خلاقانه جدید نه تنها به معنای باقی ماندن در بازار رقابتی طراحی های جدید است بلکه بدین معنی است که بدل سازان دیگر وقت کافی برای جعل روش های تولید ندارند و امکان اینکه بتوانند این ویژگی های ظاهری ضد جعل را کپی کنند نیز بسیار کمتر است

بر پایه محاسبات اتاق بازرگانی بین‌المللی در کلن آلمان هشت درصد از تجارت بین‌المللی براساس تکثیر غیرمجاز و جعل شکل می‌گیرد. مؤسسه ”مبارزه با جعل کالا“ میزان خسارت سالانه این عمل را ۲۵۰ میلیارد دلار در سرتاسر جهان برآورد می‌کند. البته تمامی صنایع درگیر جعل جاعلین هستند!

از یک سو انقلابی در پیشرفت‌های فنی حاصل شده است که کپی‌کاران را قادر به تقلید و بدل‌سازی‌های بی‌نظیری کرده است. از سوی دیگر بازگشائی بازارهای جهانی دستیابی به کانال‌های بین‌المللی توزیع و فروش را برای جرایم سازمان‌یافته آسان‌تر نموده است. صنعت نیز همواره سعی در اقدام به مثل کردن با این جاعلین دارد. گروه‌های بین‌المللی همانند Daimler Chrysler یا Glaxo Smithkine مهندسین حفاظت از علایم تجاری را استخدام کرده‌اند تا اقدامات محافظتی را انجام دهند و تولیدکنندگان بسته‌بندی نیز به‌طور مداوم در حال ارتقاء امکانات طراحی و چاپ هستند تا از این طریق نقش حفاظتی را که بسته‌بندی محصول به‌عهده دارد پررنگ‌تر کنند.

با توجه به تمامی این نکته‌ها باید گفت که بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین چیزهائی است که با آن می‌توان جنس اصل را از بدل تشخیص داد.

مولر مدیر کل Copaco شرکتی چند ملیتی متشکل از چهار تولیدکننده آلمانی و سوئیسی بسته‌بندی می‌گوید: ”همگان می‌دانند که بسته‌بندی چهره محصول با علامت تجاری است“و می‌افزاید: ”بنابراین، وظیفه ما تولیدکنندگان بسته‌بندی این است که شواهدی دیداری بر روی بسته‌بندی با طراحی آن قرار دهیم (البته بدون آسیب زدن به نمای آن) که نشانگر جعل با دستکاری شدن محصول باشد.

● فینیشینگ با کیفیت بالا یعنی امنیت بالا

در بخش بسته‌بندی برای محصولات بهداشتی و آرایشی، حتی طراحی با چاپ و تمام‌کاری (finishing) با کیفیت خوب نیز مانعی بزرگ بر تقلب است. استفاده مداوم از اشکال، الگوها و تکنیک‌های خلاقانه جدید نه تنها به معنای باقی ماندن در بازار رقابتی طراحی‌های جدید است بلکه بدین‌معنی است که بدل‌سازان دیگر وقت کافی برای جعل روش‌های تولید ندارند و امکان اینکه بتوانند این ویژگی‌های ظاهری ضد جعل را کپی کنند نیز بسیار کمتر است.

به‌عنوان مثال Knaner از اعضاء Copaco از تکنیک‌های پیشرفته طراحی برای عملیات تمام‌کاری بسته‌بندی‌های Wikinson and Smithkine استفاده کرد. تکنیک‌هائی مچون لمیناسیون با فویل هولوگرافیک با نوع خاصی سیل که قابلیت فویل‌کوبی داغ را درا است و همچنین کارتن با فویل نقره‌ای برای بسته‌بندی‌های بلیسنر.

استفاده از نوع تجهیزشده‌ای از کارتن و ترکیب چندین روش چاپی با یکدیگر همانند افست، گراور، فلکسو و چاپ اسکرین می‌تواند ضامن بسیار خوبی بر صحت کالا باشد.

مولر می‌گوید: ”طراحی جزء به جزء بسته‌بندی به‌عنوان مثال برجسته‌کاری، عملیات پایان‌کاری با هولوگرام نه تنها باعث به‌وجود آمدن هیجانات روحی و دیداری می‌شوند بلکه از جعل محصولات نیز جلوگیری می‌کنند“.

سایر اقدامات امنیتی نیز نقشی اساسی را در حفاظت بسته‌بندی‌های داروئی از تقلب به‌عهده دارند. اما محصولات نباید تنها ضدجعل باشند. حفاظت از محصول در واقع حفاظت از بیمار است. بنابراین اثبات صحت محصول در بسته‌بندی‌های داروئی بسیار مهم است. هولوگرام امنیتی بر روی جعبه‌های مقوائی برنامه‌ای محرمانه بود که بین Printing, Faller Group Works German Federal اجراء شد. این پروژه شامل مواردی مرئی و سری بود که توسط یک فرستنده و گیرنده خودکار کدهای مخصوص بسته‌بندی و محصول شناسائی و خوانده می‌شد. جدای از این مقولات امنیتی که تنها برای کسانی‌که درگیر تولید، توزیع و فروش هستند قابل شناسائی می‌باشند موارد دیگری نیز برای اطمینان از اصل بودن کالا به‌خصوص برای مصرف‌کننده نهائی وجود دارند. از جمله این موارد امنیتی در بخش قابل‌رؤیت‌ها می‌توان به مرکب‌های فعال (واکنشی) اشاره کرد.

این مرکب‌ها به‌طور مستقیم بر روی بسته‌بندی همانند سطحی سفید قرار می‌گیرند. چنانچه مریض این سطح را توسط یک سکه پاک کند به‌عنوان مثال لوگوی شرکت ظاهر می‌شود (مثال این نمونه را می‌توان در قرص‌های کاهش‌دهنده کلسترول Lipitor مشاهده کرد).

● ترکیب علایم شناسائی یعنی صحت کالا برای امنیت

نه تنها مرکب‌های فعال بلکه مرکب‌های UV، مرکب‌های درخشان و مرکب‌های حرارتی یا استفاده از هولوگرام‌ها از موارد ایمن کردن بسته‌بندی‌های کارتنی در مقابل جعل هستند. به‌طور کلی بسته‌بندی‌های کارتنی دارای نشانه‌های ظاهری و دیداری هستند که صحت محصول را تضمین می‌کنند البته در کنار این علایم از سیل‌های شاهد دستکاری شدن با برچسب‌های پاره‌کن - بازکن نیز کمک گرفته می‌شود. در بهترین حالت ترکیب چند مانع در برابر جعل بسته‌بندی‌ را به یک بسته ایمن تبدیل می‌کند. مولر می‌گوید: ”به‌عنوان مثال لیبل چسب‌دار برای نصب بر روی جعبه‌های مقوائی می‌تواند چاپ‌پذیر نیز باشد و حروف بسیار ریز متنی را به آن اضافه کرد“. وی افزود: ”جعل علایم و جلوه‌هائی که بر روی کارتن گذاشته می‌شود همانند علایم روی برچسب‌ها برای کپی‌کاران مشکل است“.

ترجمه‌شده از مجله VR.SPECIAL