پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

روز جهانی كودك


روز جهانی كودك

كشورهای جهان روزهای كودك مختلفی برای خود دارند اما روزجهانی كودك را خود بچه ها به وجود آورده اند

●حقوق کودک

كشورهای جهان روزهای كودك مختلفی برای خود دارند؛ اما روزجهانی كودك را خود بچه ها به وجود آورده اند. در سال ۱۹۸۶ در چنین روزی دو تن ازدانش آموزان نه ساله مدرسه آتاتوری در نیویورك با نگارش نامه ای از همه بچه های دنیا خواستند كه با هم روزی را به صلح اختصاص دهند. در پیام یكی از بنیان گذاران روز جهانی كودك آمده است:

«بزرگترهای ما عقاید ثابتی دارند ......آنها ما را دوست دارند چون بچه هایشان هستیم اما آیا آنها می دانند كه چه دنیایی را برای ما بوجود می آورند. اگر كمترین اشتباهی در ماشین هسته ای آنها رخ دهد ما هرگز شانسی برای رشد نخواهیم یافت. ما امكانی برای رشد و پرورش می خواهیم.»

كودكان در روز جهانی كودك می خواهند این تضاد را یادآور شوند، كه در حالی كه سالانه هزینه های غیرقابل تصوری صرف تولید انواع سلاحهای هسته ای و غیر هسته ای می شود، كودكان بسیاری از گرسنگی، عدم امكانات بهداشتی، سوء و تغذیه و .... می میرند.

یونیسف اعلا م داشته، كه تنها با اختصاص پنج دلار برای هر كودك می توان جان ۹۰% از كودكانی را كه سالانه می میرند نجات داد و برای بهبودی چشمگیر زندگی كودكان جهان سوم كافی است كه همان مبلغ در یكسال خرج شود و این مبلغ تنها معادل بودجه شش هفته تسلیحاتی جهان است.

كودكان، آسیب پذیرترین گروه در هر جامعه هستند و از هیچ چیز آنان از جمله غذا، پوشاك و نیازهای دیگرشان نباید كاست. عدم توجه به وضعیت كودكان به علت مشكلات اقتصادی و كاستن بودجه هایی كه شرایط زندگی و حیات كودكان را خدشه دار می سازد به امید اینكه اقتصاد آینده كشور تامین باشد نه توجیه و بازده اقتصادی دارد و نه حركتی انسانی محسوب می شود.

كودكی كه امروز غذا، بهداشت و آموزش كافی نداشته باشد آینده اش جز معلولیت ها و عقب ماندگی های جسمی و ذهنی چیز دیگری نخواهد بود. او فقط یك بار فرصت رشد دارد و آن فرصت امروزاست نه فردا. نمی توان با غذا و بهداشت بیشتر در آینده سلامتی را كه امروز كودكی از دست می دهد فردا به او باز پس داد.

البته مشكلات كودكان صرفا گرسنگی، سوء تغذیه و مسائل مشابه نیست بلكه كودكان در نقاط مختلف دنیا از شرایط متفاوتی برخوردار هستند و تاثیر هرگونه نابسامانی را می توان در كودكان هر منطقه ای مشاهده كرد، به هر حال طبیعی است كه صحبت از مسایل ابتدایی نیز در اولویت قرار می گیرد.

برداشت های كودكان در برخورد با یك موضوع شایان توجه است. ممكن است برخی كودكان براساس

تجربه های قبلی (از جمله این كه به آنها گفته شده است كه در كلاس سؤال كردن خوب نیست و امثال آن) تمایلی به پرسیدن از خود نشان ندهند یا خجالت بكشند و احتیاط كنند. كودكی كه تجربه بیشتری اندوخته است، كمتر در برابر یك محرك به سرعت سوال می كند، در مجموع، فراهم آوردن محیطی كه با تقویت مثبت، ابزارهای لازم را برای بروز ظهور نگرش های كودك فراهم آورد برای ارزش یابی نگرش بسیار لازم و ضروری است.

در ارزش یابی نگرش ها، استمرار و مداومت و پی گیری رفتارهای مشاهده شده، امری در خور توجه است كه خود بر دشواری این كار می افزاید. در كنار این مشاغل لازم است خواسته های ما با سطح رشد كودك هماهنگ باشد. ممكن است چند كودك به لحاظ سنی در یك مقطع باشند ولی رشد ذهنی و نحوه تفكر و عمل آنها یكسان نباشد.

چگونگی فهم و درك مفاهیم در كودكان بدون در نظر گرفتن تأثیر آموزش بسیار مشكل است. كودكان خالق زیباترین احساس ها و عشق ها هستند كه پروین اعتصامی شاعر بزرگ ایرانی هم در این احساس شریك است، به طوری گفتارش را با كودكان از طریق اشعارش بیان كرده است به گونه ای كه در كتاب های فارسی مدرسه ها، همواره شعر یا اشعاری آزاد دیده می شود كه كودكان دانش آموز می خوانند و به خاطر می سپارند. امروز نیز شعر زیبای اشك یتیم این شاعر ارجمند در كتاب پنجم دبستان به چشم می خورد.