یکشنبه, ۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 26 January, 2025
«سینما»، جانپناه مومنان
«متروپل» درباره آن چیزی است که دیگر وجود ندارد. درباره ویرانهای است که بقایای آن هیچ نشانهای از اصل ماجرا ندارد. درواقع کیمیایی در «متروپل» نمایشگر قدیسی است که بهزعم او چنین جایگاه و مرتبتی برازنده اوست.
قدیسی «خاتون»وار و نمایشگر «مردانگی» و «خوبی»! فیلم جدید مسعود کیمیایی قطعا بهتر از آثار گذشتهاش نیست و حتی بهسختی میتوان آن را دوست داشت؛ اما اصول و عقاید فیلمسازی که همیشه اصل (اورجینال) است را با خود دارد. شخصیت اصلی فیلم، خود سینما «متروپل» است که جانپناه تمام خوبیهاست. حتی خونریزی و دعوا بر سر اصول با پلشتیها به داخل سینما ورود پیدا نمیکند و بیرون از محیط سینما اتفاق میافتد. حتی پشت شیشههای کدر و مهگرفته سینما. وقتی به سینما و حرمتش تعرض میشود هم «سینما» در قاب شیشههای خردشدهاش تلاش میکند فقط شخصیتهای خود را ببیند. آن سکانس دعوای فیلم بیشتر یادآور دیالوگی از فیلم «سلطان» است که میگفت؛ «کرم! چقدر گفتی نوکرم؟! چرا تو همش اونور خطی ما اینور خط؟!»
حالا هم حکایت آدمهای خوب و بد است که سینما حائل و خط معیار این خوبیهاست. هرکس که به داخل سینما میآید، جزو داشتههای خوب فیلم میشود و هرکس بیرون؛ دوستنداشتنی و مهاجم و قدرتطلب و بد! حتی کفشهای آهنین این قدرتطلب مطلقگرا، بر کفشهای پلاستیکی «خاتون» هم نمیتواند پیروز شود و راهی جز پذیرش شکست ندارد.
کیمیایی همیشه آرکیتایپ ایرانی را هدف میگیرد و نه ظاهر آن؛ بههمین دلیل شکل و صورت آرکیتایپی به نزدیکترین صورت آن باقی میماند. بهعنوان مثال «لمپنیزم» بخشی از این رفتار است که البته در جامعه امروز ظاهرش دیگر همانند گذشته نیست، اما باید پذیرفت که همچنان به اشکال گوناگون وجود دارد. اما کیمیایی این رفتار را بهشکل سنتی سابقش میبیند، نه آنچه در جامعه امروز سراغ داریم. مصداق آن هم در فیلم «متروپل»، مظفر و دارودستهاش است که حتی اگر بینیشان را عمل کرده باشند (! ) اما همان صورت لمپنیزم آشنا و سابق را دارند ولی درعینحال رفتارشان امروزیتر از صورت سابق است. مثلا دیگر چاقو اینجا کارایی ندارد. لمپنیزم برای بهدستآوردن پول به هر قیمت، حتی خیانت به «خانوم» نمایان میشود. کافیست تفاوت رفتار مظفر و دارودستهاش در کلینیک با جلو درب سینما واضح به نظر برسد.
آنچه مخاطب نسبت به برخی موقعیتهای فیلم یا دیالوگها -مثل بخش دیالوگهای خاتون و خانوم- واکنش منفی دارد، از سر همین تغییر ظاهری است که رخ داده و ارزشهایی که دیگر ارزش نیستند. البته که باید پذیرفت که اشکالاتی در همین فضاسازیها وجود دارد.
خدایار قاقانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست