چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
هدیه (موضوع پژوهش نیم ترم دوم فرهنگ و توسعه )
...
موضوع پژوهش نیم ترم دوم سال تحصیلی 86-87 کلاس فرهنگ و توسعه
برنامه پژوهشی کلاس فرهنگ و توسعه در نیم ترم دوم سال تحصیلی 86-87 ،در صورت به حد نصاب رسیدن و تشکیل این کلاس، موضوع «هدیه» خواهد بود. از این ترم گروه های پؤوهشی در قالب گروه های دو نفره تشکیل خواهند شد زیرا به تجربه این گروه ها بیشترین کارایی را نسبت به گروه های بزرگتر دارند، البته کار به صورت فردی همچون ترم های گذشته ممکن است.
موضوع «هدیه» به مثابه یکی از مهم ترین اشکال مبادله ر جوامع انسانی از زمان انتشار مقاله معروف مارسل موس با همین عنوان در ابتدای قرن بیستم تا امروز یکی از موضوع های بسیار پر اهمیت را در انسان شناسی تشکیل می دهد. کتاب موریس گودولیه با همین عنوان نیز در سالهای اخیر تایدی دوباره بود بر تزهایی که سال هاست در باره این شکل از تبادل در انسان شناسی مطرح است.
هدیه، را می توان نوعی از مبادله دانست که در آن رد و بدل کردن یک کالا یا یک خدمت لزوما به صورت همزمان انجام نمی گیرد، اما هر هدیه دادنی عموما با یک هدیه گرفتن در همان زمان یا در زمانی دیگر همراه است. انسان ها به مناسبت های گوناگون که اغلب مناسبت های مناسکی هستند به یکدیگر هدیه می دهند. مهم رین این مناسبت ها، مناسک گذار هستند: تولد، ازدواج، بلوغ... نوع هدایا بستگی زیادی به مناسکی دارد که هدیه برای آن رد و بدل می شود و در طرفین ایجاد تعهدی خاص می کند.
چرا هدیه را می توان به مثابه موضوعی در چارچوب انسان شناسی توسعه در نظر گرفت؟ پاسخ این پرسش به موقعیت های پیچیده ای بر می گردد که در حال حاضر در گروهی از جوامع در حال توسعه با آن سروکار داریم: گردش بسیاری از کالاها و نقل و انتقال ها از خلال «هدیه» انجام می گیرد ، هدایایی که گاه زندگی افراد را زیرو رو می کند. از طرف دیگر هدیه در بسیاری موارد بدل به یکی از هزینه های سبد خانوار شده است که به خصوص در شهرها فشاری مضاعف بر خانواده ها وارد می کند. در اینجا می توان مساله هدیه را با پرسش های مختلفی همچون موارد زیر بررسی کرد:
- چه کسانی به چه کسانی هدیه می دهند و به چه دلایلی؟ استراتژی های هدیه دادن و هدیه گرفتن در کشور ما کدامند؟
- مناسبتهای هدیه کدامند و چگونه می توان آنها را طبقه بندی کرد؟ چه روابطی اعم از معنایی و مادی می توان میان این مناسبت ها و هدایا مشاهده کرد؟
- هدایا در نزد کنشگران اجتماعی چگونه ارزش یابی می شوند؟ چه روابطی می توان میان ارزش »مادی» یک هدیه و ارزش «معنوی» آن در نظام های روابط اجتماعی قائل شد؟
- طبقه بدی هدایا در کشور ما چگونه انجام می گیرد و چگونه هدیه دادن یا هدیه گرفتن به مثابه مبادله سرمایه های اقتصادی یا اجتماعی و فرهنگی قابل ارزیابی هستند؟
- چگون مولفه های فرهنگی – اجتماعی نظیر جنسیت، سن، موقعیت مادی، تحصیلات، شغل و غیره بر رابطه هدیه دادن و گرفتن تاثیر می گذارند.
- چه روابطی میان هدیه و هویت های اجتماعی- فرهنگی می توان مشاهده کرد؟
- نهادهای دینی هدیه: وقف، ...
- چگونه می توان از سازوکارهای هدیه،به مقابه کمک های اجتماعی داوطلبانه در نظام های توسعه استفاده کرد؟
برای شروع کار خود می توانید از هم اکنون گروه مورد نظر خود را تشکیل دهید ( حداکثر دو نفر) و یک زمین تحقیق ( محل و گروه موضوع مطالعه ) برای خود انتخاب کنید .
گزارش نهایی به صورت یک لوح فشرده الکترونیکی در روز آزمون کتبی ارائه خواهد شد.
برنامه پژوهشی کلاس فرهنگ و توسعه در نیم ترم دوم سال تحصیلی 86-87 ،در صورت به حد نصاب رسیدن و تشکیل این کلاس، موضوع «هدیه» خواهد بود. از این ترم گروه های پؤوهشی در قالب گروه های دو نفره تشکیل خواهند شد زیرا به تجربه این گروه ها بیشترین کارایی را نسبت به گروه های بزرگتر دارند، البته کار به صورت فردی همچون ترم های گذشته ممکن است.
موضوع «هدیه» به مثابه یکی از مهم ترین اشکال مبادله ر جوامع انسانی از زمان انتشار مقاله معروف مارسل موس با همین عنوان در ابتدای قرن بیستم تا امروز یکی از موضوع های بسیار پر اهمیت را در انسان شناسی تشکیل می دهد. کتاب موریس گودولیه با همین عنوان نیز در سالهای اخیر تایدی دوباره بود بر تزهایی که سال هاست در باره این شکل از تبادل در انسان شناسی مطرح است.
هدیه، را می توان نوعی از مبادله دانست که در آن رد و بدل کردن یک کالا یا یک خدمت لزوما به صورت همزمان انجام نمی گیرد، اما هر هدیه دادنی عموما با یک هدیه گرفتن در همان زمان یا در زمانی دیگر همراه است. انسان ها به مناسبت های گوناگون که اغلب مناسبت های مناسکی هستند به یکدیگر هدیه می دهند. مهم رین این مناسبت ها، مناسک گذار هستند: تولد، ازدواج، بلوغ... نوع هدایا بستگی زیادی به مناسکی دارد که هدیه برای آن رد و بدل می شود و در طرفین ایجاد تعهدی خاص می کند.
چرا هدیه را می توان به مثابه موضوعی در چارچوب انسان شناسی توسعه در نظر گرفت؟ پاسخ این پرسش به موقعیت های پیچیده ای بر می گردد که در حال حاضر در گروهی از جوامع در حال توسعه با آن سروکار داریم: گردش بسیاری از کالاها و نقل و انتقال ها از خلال «هدیه» انجام می گیرد ، هدایایی که گاه زندگی افراد را زیرو رو می کند. از طرف دیگر هدیه در بسیاری موارد بدل به یکی از هزینه های سبد خانوار شده است که به خصوص در شهرها فشاری مضاعف بر خانواده ها وارد می کند. در اینجا می توان مساله هدیه را با پرسش های مختلفی همچون موارد زیر بررسی کرد:
- چه کسانی به چه کسانی هدیه می دهند و به چه دلایلی؟ استراتژی های هدیه دادن و هدیه گرفتن در کشور ما کدامند؟
- مناسبتهای هدیه کدامند و چگونه می توان آنها را طبقه بندی کرد؟ چه روابطی اعم از معنایی و مادی می توان میان این مناسبت ها و هدایا مشاهده کرد؟
- هدایا در نزد کنشگران اجتماعی چگونه ارزش یابی می شوند؟ چه روابطی می توان میان ارزش »مادی» یک هدیه و ارزش «معنوی» آن در نظام های روابط اجتماعی قائل شد؟
- طبقه بدی هدایا در کشور ما چگونه انجام می گیرد و چگونه هدیه دادن یا هدیه گرفتن به مثابه مبادله سرمایه های اقتصادی یا اجتماعی و فرهنگی قابل ارزیابی هستند؟
- چگون مولفه های فرهنگی – اجتماعی نظیر جنسیت، سن، موقعیت مادی، تحصیلات، شغل و غیره بر رابطه هدیه دادن و گرفتن تاثیر می گذارند.
- چه روابطی میان هدیه و هویت های اجتماعی- فرهنگی می توان مشاهده کرد؟
- نهادهای دینی هدیه: وقف، ...
- چگونه می توان از سازوکارهای هدیه،به مقابه کمک های اجتماعی داوطلبانه در نظام های توسعه استفاده کرد؟
برای شروع کار خود می توانید از هم اکنون گروه مورد نظر خود را تشکیل دهید ( حداکثر دو نفر) و یک زمین تحقیق ( محل و گروه موضوع مطالعه ) برای خود انتخاب کنید .
گزارش نهایی به صورت یک لوح فشرده الکترونیکی در روز آزمون کتبی ارائه خواهد شد.
پیوست | اندازه |
---|---|
2055. | 14.3 KB |
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست