پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
اراضی بلاتکلیف سفره ای که می توانست میلیونها تن غذا را تولید کند
اخیرا دستورالعمل واگذاری اراضی و مقررات و قوانین آن توسط وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده که بحث آن هم اینک نیز در مجلس مطرح است. اما قبل از بررسی این موضوع و نقاط قوت و ضعف آن توسط کارشناسان و صاحب نظران، با نیم نگاهی به واگذاری اراضی پیش از انقلاب درمییابیم که در آن زمان واگذاری قطعات ده هکتاری از اراضی جنگلی و مراتع که در مناطق شمالی کشور بین افراد دست به دست میشد و هزاران قطعه اراضی دیگر که با هر عنوان و طرحی به افراد حقیقی و حقوقی، مدیران شرکت و سازمانها سپرده شد نشان میدهد که هر دستورالعملی نهایتا به تصاحب و تملک اراضی منابع طبیعی کشور میانجامد و چنانچه با برنامه و نظم خاصی به صورت هدفمند و کامل واگذار نشود، بلاتکلیفی آنها موجبات سردرگمی تصاحبکنندگان، دریافتکنندگان و مالکان را فراهم میکند. اینک دهها هزار هکتار از اراضی کشور به صور گوناگون در تصرف یا در اختیار افراد و مجموعهها قرار گرفته است، از قبیل:
▪ اراضی واگذار شده بدون مطالعه توسط مراکز گسترش تولیدی در استانها
▪ اراضی واگذار شده برای انجام فعالیتهای شیلاتی
▪ اراضی مختلف سازمان جنگلها، مراتع، آبخیزداری که به دفعات واگذار شد
▪ اراضی واگذار شده توسط هیاتهای هفت نفره که به نسبت از سایر واگذاریها هدفمندتر بود
▪ اراضی ماده ۳۱
▪ اراضی ماده ۳۲
▪ اراضی که به کشاورزان و مدیران نمونه جهاد کشاورزی واگذار شده است.
▪ و...
فراموش نکنیم از آن ایام تاکنون کمیسیون ماده ۳۳ مسوول بررسی و نظارت بر این واگذاری و حتی خلع ید از کسانی است که طرحهای تعهد شده را اجرا نمیکنند، سالهاست که تشکیل نشده و هیچ مرجع مدون و با وظایف تعریف شدهای نیست تا بررسی از این دست انجام دهد.
● اکنون چاره چیست؟
به هر حال به نظر میرسد اینک که در استانهای حاصلخیز به ویژه استانهای شمالی، دهها هزار هکتار از اراضی خوب و مرغوب در تصرف یا اختیار افراد قرار گرفته است، ماده واحده، طرح یا لایحهای ارایه شود تا متصرفین، مالکین و دریافتکنندگان زمین از بلاتکلیفی خارج شوند. یک محاسبه سر انگشتی و تقریبی نشان میدهد ضرری که بخش کشاورزی از عدم استفاده اراضی فوق برای کشت و تولید محصول متحمل میشود به میزان ارزش ریالی دو میلیون تن محصول یعنی معادل ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان است. چرا که مالکین اراضی به دلیل بلاتکلیفی و عدم تثبیت یا خلع ید مالکیت، از سرمایهگذاری در آن اراضی سر باز میزنند. در این میان، دولت نیز نه اقدامی قاطع برای تدوین برنامه جهت ارایه به مدیران اراضی میکند و نه طرحهای آنان و اعتبارات مورد نیاز را تصویب مینماید و چند دهه است بازی بلاتکلیفی و بیبرنامگی ادامه دارد.
از طرفی چون دولت تصرف و امکان تسلط بر آن اراضی را ندارد، نمیتواند مداخله اثرگذاری در مورد اراضی بلاتکلیف بنماید اما چنانچه مصوبهای یا قانونی قابل اجرا، حاکم بر امور شود به راحتی میتوان اراضی یاد شده را به صورت مدتدار به متصرفین واگذار کرد تا سرمایهگذاری برای آنها معنیدار شود یا اینکه تملک اراضی از آنها خلع ید شده و به افراد جدید واگذار گردد تا آنها فعالیت جدی روی اراضی داشته باشند. همزمان باید بانکها نیز موظف به همکاری و ارایه تسهیلات شوند.
● پیشنهاد کارشناسی
وزارت جهاد کشاورزی با طرح یک فراخوان و تعیین فرصتی ۶ الی ۱۲ ماهه، آمار تمامی اراضی واگذاری را تهیه و از مجلس بخواهد مصوبهای برای نحوهی سرمایهگذاری و تملک آنها ارایه دهد. زیرا سالی ۲میلیون تن محصول رقمی نیست که به آسانی بتوان از آن گذشت.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس بابک زنجانی دولت سیزدهم
هلال احمر آتش سوزی قوه قضاییه تهران پلیس اصفهان بارش باران سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت طلا قیمت خودرو بازار خودرو قیمت سکه خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان سایپا ایران خودرو کارگران
نمایشگاه کتاب سریال شهاب حسینی عفاف و حجاب کتاب جواد عزتی مسعود اسکویی تلویزیون سینما سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین ترکیه اوکراین انگلیس یمن ایالات متحده آمریکا
استقلال پرسپولیس فوتبال علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید لیگ برتر بایرن مونیخ
هوش مصنوعی کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام گوگل اپل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه دیابت بیماری قلبی کاهش وزن داروخانه رابطه جنسی