چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
اراضی بلاتکلیف سفره ای که می توانست میلیونها تن غذا را تولید کند
اخیرا دستورالعمل واگذاری اراضی و مقررات و قوانین آن توسط وزارت جهاد کشاورزی منتشر شده که بحث آن هم اینک نیز در مجلس مطرح است. اما قبل از بررسی این موضوع و نقاط قوت و ضعف آن توسط کارشناسان و صاحب نظران، با نیم نگاهی به واگذاری اراضی پیش از انقلاب درمییابیم که در آن زمان واگذاری قطعات ده هکتاری از اراضی جنگلی و مراتع که در مناطق شمالی کشور بین افراد دست به دست میشد و هزاران قطعه اراضی دیگر که با هر عنوان و طرحی به افراد حقیقی و حقوقی، مدیران شرکت و سازمانها سپرده شد نشان میدهد که هر دستورالعملی نهایتا به تصاحب و تملک اراضی منابع طبیعی کشور میانجامد و چنانچه با برنامه و نظم خاصی به صورت هدفمند و کامل واگذار نشود، بلاتکلیفی آنها موجبات سردرگمی تصاحبکنندگان، دریافتکنندگان و مالکان را فراهم میکند. اینک دهها هزار هکتار از اراضی کشور به صور گوناگون در تصرف یا در اختیار افراد و مجموعهها قرار گرفته است، از قبیل:
▪ اراضی واگذار شده بدون مطالعه توسط مراکز گسترش تولیدی در استانها
▪ اراضی واگذار شده برای انجام فعالیتهای شیلاتی
▪ اراضی مختلف سازمان جنگلها، مراتع، آبخیزداری که به دفعات واگذار شد
▪ اراضی واگذار شده توسط هیاتهای هفت نفره که به نسبت از سایر واگذاریها هدفمندتر بود
▪ اراضی ماده ۳۱
▪ اراضی ماده ۳۲
▪ اراضی که به کشاورزان و مدیران نمونه جهاد کشاورزی واگذار شده است.
▪ و...
فراموش نکنیم از آن ایام تاکنون کمیسیون ماده ۳۳ مسوول بررسی و نظارت بر این واگذاری و حتی خلع ید از کسانی است که طرحهای تعهد شده را اجرا نمیکنند، سالهاست که تشکیل نشده و هیچ مرجع مدون و با وظایف تعریف شدهای نیست تا بررسی از این دست انجام دهد.
● اکنون چاره چیست؟
به هر حال به نظر میرسد اینک که در استانهای حاصلخیز به ویژه استانهای شمالی، دهها هزار هکتار از اراضی خوب و مرغوب در تصرف یا اختیار افراد قرار گرفته است، ماده واحده، طرح یا لایحهای ارایه شود تا متصرفین، مالکین و دریافتکنندگان زمین از بلاتکلیفی خارج شوند. یک محاسبه سر انگشتی و تقریبی نشان میدهد ضرری که بخش کشاورزی از عدم استفاده اراضی فوق برای کشت و تولید محصول متحمل میشود به میزان ارزش ریالی دو میلیون تن محصول یعنی معادل ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان است. چرا که مالکین اراضی به دلیل بلاتکلیفی و عدم تثبیت یا خلع ید مالکیت، از سرمایهگذاری در آن اراضی سر باز میزنند. در این میان، دولت نیز نه اقدامی قاطع برای تدوین برنامه جهت ارایه به مدیران اراضی میکند و نه طرحهای آنان و اعتبارات مورد نیاز را تصویب مینماید و چند دهه است بازی بلاتکلیفی و بیبرنامگی ادامه دارد.
از طرفی چون دولت تصرف و امکان تسلط بر آن اراضی را ندارد، نمیتواند مداخله اثرگذاری در مورد اراضی بلاتکلیف بنماید اما چنانچه مصوبهای یا قانونی قابل اجرا، حاکم بر امور شود به راحتی میتوان اراضی یاد شده را به صورت مدتدار به متصرفین واگذار کرد تا سرمایهگذاری برای آنها معنیدار شود یا اینکه تملک اراضی از آنها خلع ید شده و به افراد جدید واگذار گردد تا آنها فعالیت جدی روی اراضی داشته باشند. همزمان باید بانکها نیز موظف به همکاری و ارایه تسهیلات شوند.
● پیشنهاد کارشناسی
وزارت جهاد کشاورزی با طرح یک فراخوان و تعیین فرصتی ۶ الی ۱۲ ماهه، آمار تمامی اراضی واگذاری را تهیه و از مجلس بخواهد مصوبهای برای نحوهی سرمایهگذاری و تملک آنها ارایه دهد. زیرا سالی ۲میلیون تن محصول رقمی نیست که به آسانی بتوان از آن گذشت.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست