چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا

نقش مبهم شبکه‌های ایرانی بین‌المللی در جذب مخاطب


نقش مبهم شبکه‌های ایرانی بین‌المللی در جذب مخاطب

همین چند روز پیش بود که شبکه فرانس ‌٢٤ اعلام کرد: از این به بعد روزانه ‌١٠ ساعت برنامه به زبان عربی پخش خواهد کرد. البته اهمیت منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی و اسلامی ‌به این روزها …

همین چند روز پیش بود که شبکه فرانس ‌٢٤ اعلام کرد: از این به بعد روزانه ‌١٠ ساعت برنامه به زبان عربی پخش خواهد کرد. البته اهمیت منطقه خاورمیانه و کشورهای عربی و اسلامی ‌به این روزها مربوط نمی‌شود.

شبکه‌های رادیویی عرب زبان از سال‌ها پیش برنامه پخش می‌کنند، تلویزیون بی‌بی‌سی و برخی شبکه‌های دیگر هم مدت‌هاست تصمیم گرفته‌اند مخاطبان عرب را جلب کنند. حتی روس‌ها هم به اهمیت منطقه پی برده‌اند که روسیا الیوم را راه‌اندازی کرده‌اند.

کریستین اوکرانت مدیرکل فرانس ‌٢٤ به تازگی گفته که این شبکه قصد دارد در اولین فرصت به‌طور ‌٢٤ ساعته به عربی برنامه پخش کند و در توجیه این اقدام هم گفته "به دلایل فرهنگی به ویژه بازار عربی که رقبای بسیاری در آن هستند" ما چنین کاری می‌کنیم. فرانسه می‌خواهد طرح‌هایی مثل شعبه دانشگاه سوربن و موزه لوور در ابوظبی را اجرا کند و به این ترتیب از آمریکا و دیگر کشورهای بزرگ عقب نماند و در خلیج فارس حضور فعال داشته باشد.

سلطه بین‌المللی شبکه‌هایی مثل CNN و BBC World از مدت‌ها پیش موجب نارضایتی فرانسه شده بود و موجب شد ژاک شیراک رییس جمهور پیشین فرانسه کشور سال ‌٢٠٠٧ برای مقابله با این وضع یک شبکه تلویزیونی به نام France ‌٢٤ را راه بیندازد.

گشایش تنوع فرهنگی، توجه خاص به برد و تاثیر فرهنگ، توجه به هنر زندگی و میراث فرهنگی، حل و فصل اساسی مشکلات اروپا، محیط زیست، جامعه بشری و آشنا کردن مردم جهان با منابع و ویژگیهای فرانسه، مسائلی است که فرانسویها به آن به عنوان ارزش نگاه می‌کنند و هدفشان از راه اندازی فرانس ‌٢٤ همین ارزش‌هاست.

داشتم به این فکر می‌کردم که: ما چند رادیو به زبان‌های انگلیسی، عربی،‌ فرانسه و چند زبان محلی دیگر داریم و شبکه سحر با چند بخش به زبان‌های مختلف، العالم، ‌الکوثر، پرس تی وی و... اما آیا توانستیم دست کم در حوزه‌های مربوط، مخاطبانی را که با ما مجاورت معنوی و جغرافیایی دارند یا ندارند جذب کنیم؟