دوشنبه, ۸ بهمن, ۱۴۰۳ / 27 January, 2025
عالم كبیر و عالم صغیر
این نوشتار به بررسی و تبیین مفهوم فلسفی - عرفانی "عالم صغیر" یعنی تصور موجود انسانی به منزلهی جهانی كوچك كه دربردارندهی تمام عناصر "عالم كبیر" (منظومه ی بزرگ جهان هستی) است، میپردازد. پس از بحث كوتاهی در باره ی تاریخچه ی اندیشه ی "عالم صغیر و كبیر" در فرهنگ اقوام یهود، یونان، هند و ایران در عهد باستان، به تبیین دیدگاه اسلام و حكمای مسلمان در این زمینه نیز پرداخته میشود. بخش پایانی این تحقیق، به بیان نگرش عرفای بزرگ اسلام بویژه محیی الدین بن عربی (۵۶۰-۶۳۸ ه ق) و مولانا جلال الدین رومی (۶۰۴-۶۷۲ه ق) در چگونگی اطلاق این مفاهیم از حیث صورت و معنا اختصاص دارد.انسان در طول تاریخ همواره به تناسب رشد فكری و فرهنگی خویش اندیشهها و تصورات گوناگونی پیرامون خود و جهان هستی داشته است. اندیشه ی تصور انسان به منزله ی "عالمی كوچك" و تصور جهان پهناور هستی به منزله ی "عالمی بزرگ" و بررسی مشابهات میان اجزا و جوارح آدمی با جهان هستی ، از این حیث كه اجزای عالم نیز وظایفی شبیه جسم انسان دارد ، نیز از جمله موضوعات مورد بحث و مطالعه در سایر جوامع و مكاتب بشری است كه از كهنترین ایام در قالب اساطیر مطرح شده است. بر این اساس ، مبحث نخست این تحقیق به بررسی پیشینه ی تاریخی نظریه ی "عالم صغیر" و "عالم كبیر" در اندیشه ی متفكران یونان قدیم، مكتب زروانی ایران، متون دینی پهلوی، وداهای هندوان و مكتب قباله ی یهود اختصاص یافته است. سپس این نظریه از دیدگاه روایات و احادیث نبوی و شیعی و بررسی دیدگاه حكما و عرفای مسلمان و چگونگی اطلاق "عالم صغیر" بر انسان از حیث معنا ، یعنی روح و سرشت الهی ، مورد بحث و دقت نظر قرار میگیرد.
۱. پیشینه ی تاریخی نظریه ی عالم صغیر و عالم كبیر
الف) یونان قدیم
سخن درباره ی این موضوع در اغلب ادیان و فرهنگها سابقه ی طولانی دارد. در فرهنگ یونان قدیم، قبل از همه ، افلاطون حكیم (۳۴۷-۴۲۹ قم) در رساله ی "تیمائوس" به بحث پیرامون كیفیت[۱] پیدایش كلی جهان و ازلیّت آن پرداخته است. در تصور افلاطون جهان دارای روح و خرد است (دورهی آثار افلاطون/۳/۱۸۴).
افلاطون در رساله ی تیمائوس بر آن است كه جهان بر اثر حكمت و اراده ی خداوند و از به هم پیوستن چهار عنصر "آتش، آب، هوا و خاك" ایجاد شده است و روح در مركز آن قرار دارد. البته در مقابل، جوارح و قوای انسان نیز از همین عناصر اربعه پدید آمده و در موجود انسانی در قبال روح جهان، نفس تعبیه شده است (همان/ ۱۹۱۷).
ب) هند
اندیشه ی انسان به عنوان عالم صغیر در تفكرات هندوان قدیم نیز انعكاس یافته است. مطابق سرود "پروشه سوكته"[۲] در ریگ ودا[۳] تمام اجزای عالم هستی از قربانی ساختن انسان قدیم پدید میآید. این موضوع در بندهای ۱۱ و ۱۲ سرود مذكور چنین بیان گردیده است: وقتی پروشه را از هم جدا ساختند او را به چندین بخش تقسیم كردند. دهانش چه؟ بازوانش چه؟ ران هایش چه نامیده شدهاند؟ دهانش "براهنمنان"[۴]، رانهایش" وایشیه"[۵] و از پاهایش" شودره"[۶] ایجاد گردیده است. (Hindu Scriptures,۲۹)
ج) ایران باستان
همین نظریه در ایران قبل از اسلام نیز مورد توجه وامعان نظر قرار گرفته است. چنان كه دكتر مجتبائی نیز در این زمینه معتقد است كه تطابق "عالم صغیر" با "عالم كبیر" در اندیشه ی ایرانیان، به صورت مطلق مقتبس از افكار یونانیان و هندوان نمیباشد ؛ بلكه این نظریه در ایران با "كیهانشناسی" و "انسانشناسی زروانی"[۷] ارتباط دارد. وی در این باره میگوید: لفظ جهان یا كیهان از ریشه ی gaya (زیست) مشتق شده است و نشان میدهد كه ایرانیان، عالم هستی را نیز چون انسان اوّل یا كیومرث (گیه مرتن gaya-martan = زنده ی مردنی) زنده و جاندار و جنبنده و روینده میدیده و یك نظام و یك قدرت را در هر دو حاكم و ساری میدانستند. لازمه ی چنین تصوری آن است كه میان این دو عالم، كه همانندیهای بسیار با هم دارند، از هر جهت مطابقت برقرار باشد (مجتبائی/۴۶). البته زینر[۸] نیز میكوشد تا ثابت كند كه در آئین زروانی، زروان به عنوان خدایی كه بدنش فلك یا "جهان اكبر" است با انسان به عنوان "جهان اصغر" تطبیق میكند. وی بر آن است كه نسبت میان زروان و انسان همان نسبت میان زروان و جهان است (زینر/ ۱۸۸-۱۸۹) لذا در آئین زروانی، كیهان مادی شبیه انسان بوده و دارای درجات و مراتبی مانند انسان است (جلالی مقدم/ ۲۴۳-۴۵). در متون پهلوی بویژه "زاداسپرم" (۳۰/۱) از مقایسه ی عالم صغیر و كبیر به میان آمده و نظم آسمانها به پیكره ی آدمی تشبیه شده است (راشل محصل/۴۴).
د) یهود
در مكتب "قباله"[۹] از دین یهود نیز اشاراتی به مفاهیم عالم صغیر و عالم كبیر و "انسان كبیر"[۱۰] صورت گرفته است. در این مكتب "آدم قدیم"[۱۱] واسطه ی آفرینش و اساس عالم هستی و مظهر جمیع صفات و افعال الهی است و عالم خلقت بر اساس عالم صفات آفریده شده و اجزاء و عناصر این عالم، اجزاء و عناصر پیكرهی اوست. پس به این اعتبار، عالم، آدم كبیر است و آدم، عالم صغیر (دایرهٔ المعارف بزرگ اسلامی/ ۱/ ۱۷۷).
۲. اندیشه ی عالم كبیر و صغیر از دیدگاه اسلام
این اندیشه در جهان اسلام نیز مقبول بوده است. در تفكّر اسلامی، منشاء نظریه ی مشابهت عالم هستی را با عناصر و اجزای انسان ، با بیان صریح ، پیش از هر چیز باید در ابیات منسوب به امیر مؤمنان علی (ع) جستجو نمود. حضرت در این باره میفرمایند: دَوَائُكَ فیكَ و لاتَبصُرُ وَ دائُكَ مِنكَ و لا تَشْعُرُ أ تَزعَمُ أنّكَ جِرمٌ صَغیرٌ وَ فیكَ انْطَوَی الْعَالَمُ الأَكبرُ
(بیهقی نیشابوری/ ۲۳۶)
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست