شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

افراد سرزنش‌کننده در سازمان


افراد سرزنش‌کننده در سازمان

**
▪ آن‌ها با هر صحبت و گفته‌ای مخالفت می‌کنند
ویژگی افراد سرزنش‌کننده در سازمان این است که با هر صحبت و گفته‌ای مخالفت می‌کنند. افراد سرزنش‌کننده دوست دارند فقط گفته‌های آن‌ها …

**

آن‌ها با هر صحبت و گفته‌ای مخالفت می‌کنند

ویژگی افراد سرزنش‌کننده در سازمان این است که با هر صحبت و گفته‌ای مخالفت می‌کنند. افراد سرزنش‌کننده دوست دارند فقط گفته‌های آن‌ها عملی شود، صرف‌نظر از اینکه درست یا غلط باشد؛ این افراد معتقدند گفته‌های آنان همیشه درست است. آن‌ها مشکلات و مسائل را در هر جای سازمان که باشد، بدون هیچ فرصتی پیدا می‌کنند و هرگز بازخورد مثبت به شما نمی‌دهند، اما سریع اشتباه شما را گوشزد می‌کنند. تکیه‌کلام این افراد این است: «نظر خوبی نیست.»

همیشه از افراد ایرادگیر و سرزنش‌کننده بخواهید مدارک و شواهدی را برای عدم موافقت خود ارائه کنند. عموما این افراد در توجیه مخالفت خود دچار مشکل می‌شوند. همیشه به طور مودبانه تاکید داشته باشید که نظر آنان برای شما محترم است و علاقه‌مندید بیشتر از آن‌ها استفاده کنید.

به‌طور کلی تحقیقات نشان داده است مدیران سازمان‌ها یک‌چهارم وقت خود را صرف برخورد با تعارضات درون سازمانی می‌کنند؛ در حالی که مدیران آموزشی تقریبا نصف وقت خود را صرف این کار می‌کنند.

در سازمان‌ها افراد و کارکنان باید به اختلافات و تفاوت‌های فرهنگی توجه کنند و یکدیگر را سرزنش نکنند. چراکه این نوع برخورد سرزنش دیگران جوهر واقعی اختلاف در سازمان است. انسان‌ها به طبقات اجتماعی و فرهنگی متفاوتی متعلق هستند و این تفاوت‌های اجتماعی و فرهنگی به دیدگاه‌ها و عقیده‌های متفاوتی منجر می‌شود که باعث به وجود آمدن اختلافات است.

بنابراین به‌جای سرزنش یکدیگر و تهاجم به هم، باید این اختلافات را به‌گونه‌ای حل کرد که به سود هر دو طرف باشد، چراکه انسان از تعارض مداوم ذهنی، در رنج است.