دوشنبه, ۶ اسفند, ۱۴۰۳ / 24 February, 2025
سقراط های همیشه

«از چیزی که نشناسم و ندانم که برای آدمی سودمند است یا زیانآور، نمیهراسم و نمیگریزم، من تنها از چیزهایی میترسم که بهراستی میدانم زیانآورند، مانند بیاعتنایی به قانون و سرپیچی از فرمان کسی که بهتر و برتر از من است، خواه خدا باشد خواه آدمی.»
سقراط
نمایش قطعا قصد بیان زندگی سقراط در ۲۵۰۰ سال قبل را ندارد، چراکه نمایشی از این دست دارای چنین ظرفیتی نیست و اساسا تئاتر، مدیوم مناسبی برای پرداختن به این مقوله که در حوزه مطالعات تاریخی است نمیتواند باشد و اما آنچه در اولین نگاه قابل مشاهده است اینهمانی روابط انسانی و شرایط اجتماعی سیاسی انسان ۲۵ قرن قبل با انسان امروز است که در عین حیرتآور بودن بهشدت غمانگیز و دردناک است و شاید در پی کاستن از این اندوه است که کارگردان با مهارت تحسینبرانگیزی دست به دامن موسیقی شده و با ترکیب دلانگیزی از میزانسن و موسیقی، گاه به اپرت زیبا و تاملبرانگیزی نزدیک شده است.
هرچند چنین نمیپنداشته یا اساسا چنین قصدی در کار نبوده باشد. سقراط در این نمایش، همان رند یکلا قبای فرهنگ ادبی خودمان است که در عین سادگی، که گاه در قالب رفتارهای کودکانه جلوهگر میشود، وجدان بیدار و مغز متفکر جامعه خویش است؛ رندی که رندیاش صرفا در جهت اعتلای جامعه و فرهنگ موجود است و این مهم در اجرای درخشان و در واقع حیرتانگیز فرهاد آییش- با پشت اندکی خمیده، لبخندی گویی میخکوبشده بر صورت و ظاهری سادهلوحانه - ابعاد تازهتری یافته و اساسا این مفهوم فرهنگی و ادبی را، شاید برای اولینبار، در شکلی بسیار بدیع و دقیق تجسم میبخشد.
کارگردان و البته نویسنده در انتخاب زبان برای این نمایش به شدت دچار سردرگمی است به طوری که گاه اصطلاحاتی را مورد استفاده قرار میدهد که عمرشان به ۴۰ یا ۵۰ سال هم نمیرسد مانند «میروم خودم را پیدا کنم» که اصطلاحی رایج در روانشناسی نیمه دوم قرن بیستم است و گاه متوسل به زبان ادبی چندین قرن قبل میشود که اگر آگاهانه صورت گرفته باشد بیشک در خدمت بیان اینهمانیای است که در ابتدا اشاره شد و لاجرم در جهت انسجام بیشتر شکل، که به وضوح قابل رویت است و محتوا، که در زیر خواهد آمد و اما کارگردان در فرصت بهدستآمده قصد بیان مفاهیم بسیاری را که احتمالا اشتغالات ذهنی او را از دیرباز شکل میداده، دارد که بیتردید به یکدستی نمایش، آسیب فراوانی وارد کرده است. نمایش با بیان الکن و نصفهنیمه مفاهیمی مانند فمینیسم، دموکراسی، انسانمداری، اخلاق و... از نزدیکشدن به القای مفهومی روشن و کامل بازمانده است.
و اما نمایش مدهآ، که شاید آگاهانه از تکنیکهای مرسوم نمایش در نمایش استفاده نشده است، هرچند از کرئوگرافی بسیار ابتدایی و ناشیانهای، که قطعا بخشی از آن ناشی از کمبود امکانات و بودجه ناچیز نمایشهای ماست، بهره گرفته است اما بسیار زیبا و موجز در خدمت این تلفیق بیانی است. و میزانسن نمایش که فوقالعاده هوشمندانه و در عین زیبایی، بیانگر محتوای نمایش و تلفیق یادشده است؛ محتوایی که حاکی از سرنوشت انسان اسیر در چنبره محدودیتها و مقدرات خودساخته است که همواره در طول تاریخ با آه و افسوس نظارهگر مرگ انسانهای برگزیده جامعه خویش بوده است.
محمدرضا نوروزیان
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست