سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
تنها فرصت برای انتخاب
انسان، گاهی از «هیچ» به «همه» میرسد و گاهی از همه به «هیچ»!
خوب محض است، شر محض میگردد. منحرف است، به حقیقت میرسد و صالح میشود. عالم و داناست، اما « غرور علمی» او را بر زمین میزند. گنهکار و عاصی است، اما « توبه »، او را « عبد صالح » میسازد.
اینها همه ممکن و شدنی است و از انسان بعید نیست که هرگونه تحولی را در خود ایجاد کند.
این نکته ، از یک سو امیدوار کننده و الهامبخش است، از سویی همخطرناک و لغزاننده، تا انسان چگونه از امانت « انتخاب» استفاده کند!
چه دلهای سنگی که یکباره همچون موم، نرم شده است، و چهدیدههای خشک و جامد ، که با یاد خدا و تاثیر موعظه، متاثر شده و به اشکنشسته و چشمهسار خوف و خشیت گشته است.
تضمینی نیست که یک انسان نیک، تا ابد نیکو بماند.
چنان هم نیست که یک فرد تبهکار و زشتخو ، تا پایان در تباهی وآلودگی باقی بماند و درهای هدایت و رشد ، به رویش بسته باشد. مگر نهاینکه پیامبران آمدهاند تا بدان را خوب کنند و بردگان هوس و بندگان دنیارا ، صاحبان خرد و سروران آخرت سازند؟
انسان که کمتر از حیوانات نیست! وقتی سگ و طوطی و اسب و مار و باز شکاری تحول پذیرند ، انسان که اشرف مخلوقات و مورد تکلیف الهیاست، چرا نباشد؟... که هست! دل انسان سختتر از سنگ و فولاد کهنیست، پس میتواند شکلپذیر باشد.
اگر به تربیت جان و تصفیه دل بپردازیم، میتوانیم خود را از « چاهبردگی » تا « اوج برازندگی » بالا بکشیم.
نقش « محیط » ، « مربی » ، « تذکر » و « تفکر » را نمیتوان انکار کرد ، چرابه « تربیتخود » کمتر میپردازیم؟
تربیت پخته کند هر خام را یک سازد بختبد فرجام را
وا رهاند مرد را از بندگی مغز و معنی میدهد بر زندگی
انسان، در گیر و دار دو جاذبه قرار دارد: «الهی» و « نفسانی».
« نفس»، به گناه و پیروی از هوسها و عمل به خواسته ی دل میخواند و... «خدا»، به ترک هوای نفس و تمایلات حیوانی.
از هر کدام اطاعت کنی، باید دیگری را نافرمانی کنی و به هر یکنزدیک شوی، از دیگری دور میگردی. مقتضای بندگی، اطاعت فرمانخداست و تسلیم امر و اراده «مولی» بودن.
اگر « بنده»ایم، طاعتمان باید. و اگر «مطیع» مولاییم، اطاعت و تسلیم ،باید در عمل و زندگی آشکار شود. و گرنه، چه فرقی میان آنکه «مولا» ندارد و آنکه مولایش خداست؟
« گناه»، معلول لحظات غفلت انسان و «خدا فراموشی» است. وقتیعقل، مغلوب نفس اماره شود ، محصولی جز گناه به بار نمیآورد. کسی تنبه گناه میدهد و دل به معصیت میسپارد که از عواقب آن نیز غافل باشد ، یا بی خبر.
امام باقرعلیه السلام میفرماید:
«شگفتا از کسی که از ترس بیماری، از غذا پرهیز میکند، اما از ترسآتش، از معصیت ناپرهیزکار است!».
اما آنکه به عبودیتخود و ربوبیتخالق، معترف است، خود را در قیدطاعت مقید میداند و در بند « بندگی خدا» حس میکند ، نه یله و رها که هرچه میخواهد بکند و هر چه میخواهد بگوید و هرگونه که میخواهد باشد!مگر میتوان خدا را عالم و بصیر و شاهد و حاضر و ناظر دید و گناه کرد؟
در لحظه گناه، شعله ایمان در دل فروکش میکند و گاهی هم بهخاموشی میرسد.
...این چراغ را، روشن نگه داریم.
منبع : برگرفته از کتاب " گامی در مسیر " – جواد محدثی
تنظیم برای تبیان : داوودی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سقوط بالگرد رئیسی سیدابراهیم رئیسی شهادت حسین امیرعبداللهیان سقوط بالگرد بالگرد تبریز دولت سیزدهم شهادت رئیسی شهادت سید ابراهیم رئیسی
کنکور امتحانات هواشناسی تهران پلیس امتحانات نهایی هلال احمر سیل قوه قضاییه سیل مشهد بارش باران آموزش و پرورش
شهادت رئیس جمهور قیمت طلا بورس یارانه قیمت خودرو قیمت دلار خودرو دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو بازنشستگان
لیلا حاتمی تلویزیون سینما شهید رئیسی سینمای ایران هنرمندان شعر زری خوشکام نمایشگاه کتاب رسانه ملی
قرآن تجهیزات پزشکی
رژیم صهیونیستی ترکیه آمریکا روسیه اسرائیل چین غزه فلسطین جنگ غزه حماس اوکراین ولادیمیر پوتین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر انگلیس فدراسیون فوتبال منچسترسیتی بازی تراکتور بارسلونا
هوش مصنوعی سامسونگ تبلیغات اپل موبایل نمایشگاه ایران هلث اینترنت هواپیما
سلامت رژیم غذایی مردان خواب آلزایمر زیبایی استرس کاهش وزن افسردگی