شنبه, ۶ بهمن, ۱۴۰۳ / 25 January, 2025
تنها فرصت برای انتخاب
انسان، گاهی از «هیچ» به «همه» میرسد و گاهی از همه به «هیچ»!
خوب محض است، شر محض میگردد. منحرف است، به حقیقت میرسد و صالح میشود. عالم و داناست، اما « غرور علمی» او را بر زمین میزند. گنهکار و عاصی است، اما « توبه »، او را « عبد صالح » میسازد.
اینها همه ممکن و شدنی است و از انسان بعید نیست که هرگونه تحولی را در خود ایجاد کند.
این نکته ، از یک سو امیدوار کننده و الهامبخش است، از سویی همخطرناک و لغزاننده، تا انسان چگونه از امانت « انتخاب» استفاده کند!
چه دلهای سنگی که یکباره همچون موم، نرم شده است، و چهدیدههای خشک و جامد ، که با یاد خدا و تاثیر موعظه، متاثر شده و به اشکنشسته و چشمهسار خوف و خشیت گشته است.
تضمینی نیست که یک انسان نیک، تا ابد نیکو بماند.
چنان هم نیست که یک فرد تبهکار و زشتخو ، تا پایان در تباهی وآلودگی باقی بماند و درهای هدایت و رشد ، به رویش بسته باشد. مگر نهاینکه پیامبران آمدهاند تا بدان را خوب کنند و بردگان هوس و بندگان دنیارا ، صاحبان خرد و سروران آخرت سازند؟
انسان که کمتر از حیوانات نیست! وقتی سگ و طوطی و اسب و مار و باز شکاری تحول پذیرند ، انسان که اشرف مخلوقات و مورد تکلیف الهیاست، چرا نباشد؟... که هست! دل انسان سختتر از سنگ و فولاد کهنیست، پس میتواند شکلپذیر باشد.
اگر به تربیت جان و تصفیه دل بپردازیم، میتوانیم خود را از « چاهبردگی » تا « اوج برازندگی » بالا بکشیم.
نقش « محیط » ، « مربی » ، « تذکر » و « تفکر » را نمیتوان انکار کرد ، چرابه « تربیتخود » کمتر میپردازیم؟
تربیت پخته کند هر خام را یک سازد بختبد فرجام را
وا رهاند مرد را از بندگی مغز و معنی میدهد بر زندگی
انسان، در گیر و دار دو جاذبه قرار دارد: «الهی» و « نفسانی».
« نفس»، به گناه و پیروی از هوسها و عمل به خواسته ی دل میخواند و... «خدا»، به ترک هوای نفس و تمایلات حیوانی.
از هر کدام اطاعت کنی، باید دیگری را نافرمانی کنی و به هر یکنزدیک شوی، از دیگری دور میگردی. مقتضای بندگی، اطاعت فرمانخداست و تسلیم امر و اراده «مولی» بودن.
اگر « بنده»ایم، طاعتمان باید. و اگر «مطیع» مولاییم، اطاعت و تسلیم ،باید در عمل و زندگی آشکار شود. و گرنه، چه فرقی میان آنکه «مولا» ندارد و آنکه مولایش خداست؟
« گناه»، معلول لحظات غفلت انسان و «خدا فراموشی» است. وقتیعقل، مغلوب نفس اماره شود ، محصولی جز گناه به بار نمیآورد. کسی تنبه گناه میدهد و دل به معصیت میسپارد که از عواقب آن نیز غافل باشد ، یا بی خبر.
امام باقرعلیه السلام میفرماید:
«شگفتا از کسی که از ترس بیماری، از غذا پرهیز میکند، اما از ترسآتش، از معصیت ناپرهیزکار است!».
اما آنکه به عبودیتخود و ربوبیتخالق، معترف است، خود را در قیدطاعت مقید میداند و در بند « بندگی خدا» حس میکند ، نه یله و رها که هرچه میخواهد بکند و هر چه میخواهد بگوید و هرگونه که میخواهد باشد!مگر میتوان خدا را عالم و بصیر و شاهد و حاضر و ناظر دید و گناه کرد؟
در لحظه گناه، شعله ایمان در دل فروکش میکند و گاهی هم بهخاموشی میرسد.
...این چراغ را، روشن نگه داریم.
منبع : برگرفته از کتاب " گامی در مسیر " – جواد محدثی
تنظیم برای تبیان : داوودی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست