سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

ملاقات با سریع ترین کوروت تاریخ


ملاقات با سریع ترین کوروت تاریخ

شورولت کوروت, خودروی اسپرتی است که توسط بخش کوروت کارخانه جنرال موتورز در شش نسل از C۱ تا C۶ تولید شده است اولین مدل کوروت در سال ۱۳۳۲ خورشیدی در نمایشگاه خودروهای مفهومی GM Motorama توسط «هارلی اِرل» طراحی و معرفی شد

شورولت کوروت، خودروی اسپرتی است که توسط بخش کوروت کارخانه جنرال موتورز در شش نسل از C۱ تا C۶ تولید شده است. اولین مدل کوروت در سال ۱۳۳۲ خورشیدی در نمایشگاه خودروهای مفهومی GM Motorama توسط «هارلی اِرل» طراحی و معرفی شد. پیش از این نام کوروت به کشتی‌های جنگی کوچکی اطلاق می‌شد که از قابلیت مانور بالایی برخوردار بودند.

● قلب تپنده کوروت

موتور V۸ بلوک بزرگ، سری موتورهایی است که طی دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی در آمریکا تولید شد. پس از جنگ جهانی دوم برای حفظ سرعت، اندازه و وزن اتومبیل‌های آمریکایی به موتورهایی نیاز بود که این افزایش وزن را جبران کند و اجازه ندهد سرعت خودرو افت کند. شرکت شورولت در سال ۱۹۵۵ موتورهای محبوب V۸ بلوک کوچک خود را معرفی کرده بود، اما برای وانت‌های سایز متوسط و ماشین‌های سنگین‌تر نیاز به موتوری بزرگ‌تر از موتور بلوک کوچک بود.

اولین سری موتور بلوک بزرگ V۸ شورولت در سال ۱۹۵۸ برای اتومبیل‌های سواری و وانت تولید و به نسل اول یا سری W معروف شد. طراحی این موتورها از نوع OHV (موتورهایی با میل سوپاپ درون بلوک موتور) بود. موتورهای سری W از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۵ در سه حجم متفاوت تولید شد. موتور ۵۷۰۰ سی‌سی از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۱ روی خودروهای سواری و تا سال ۱۹۶۴ روی خودروهای باری نصب شد. موتور ۶۷۰۰ سی‌سی هم از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۵ تولید شد و بالاخره موتور ۷۰۰۰ سی‌سی که تنها در سال ۱۹۶۳ تولید شد.

با ایجاد تغییرات قابل ملاحظه‌ای در نسل اول یا همان سری W در اواسط سال ۱۹۶۵ نسل دوم موتورهای بلوک بزرگ شورولت یا سری IV معروف به توربو جت V۸ آغاز شد. موتور هفت لیتری هم یکی از آنها بود.

با رونمایی از کوروت ۴۲۷ کانورتیبل۲۰۱۳ در شصتمین سالگرد تولد کوروت، این سوپر اتومبیل به شهرت تاریخی خود چهره‌ جدید می‌بخشد. قرار است نسل کنونی C۶ کوروت آخرین سال تولید خود را سپری کند و جای خود را به نسل جدید‌تری بدهد.

کوروت ۴۲۷ کانورتیبل برای تبدیل شدن به سریع‌ترین و توانمندترین مدل در تاریخ کوروت ترکیبی از خصوصیات موجود در مدل‌های Z۰۶ وZR۱ را در خود جمع کرده است. قلب تپنده این خودرو همان موتور ۷۰۰۰ سی‌سی LS۷ کوروت Z۰۶ با قدرتی معادل ۵۰۵ اسب بخار و گشتاور ۶۳۷ نیوتن متر است که قدرتمند‌ترین موتوری لقب گرفته که تاکنون روی یک کوروت کانورتیبل نصب شده است. گیربکس مدل جدید هم مانند مدلZ۰۶، شش سرعته دستی است.

موتور LS۷کوروت به تقلید از موتور اتومبیل‌های مسابقه‌ای تا جای ممکن سبک ساخته شده است، به گونه‌ای که در داخل موتور از قطعات تیتانیومی استفاده می‌شود. موتور این خودرو به صورت دستی در یکی از کارخانه‌های جنرال موتورز مونتاژ می‌شود. از دیگر اجزایی که باعث ارتقای عملکرد کوروت کانورتیبل ۲۰۱۳ شده سیستم، انتقال نیرو و اکسل عقب کوروت است که در مدل Z۰۶ جواب خود را پس داده بود. همچنین باتری نصب شده در عقب به انضمام سیستم تعلیق مغناطیسی به این اژدها روح جدیدی دمیده است. تایرهای ۱۹ اینچی جلو و ۲۰ اینچی عقب هم شبیه تایرهای ZR۱ است.

به منظور کاهش بیشتر وزن در قسمت‌های مختلفی نظیر کاپوت، گلگیرها و پانل‌های کف ماشین از قطعات فیبر کربنی ساخته شده است. استفاده از این قطعات باعث شده وزن خالص اتومبیل به ۱۵۲۲ کیلوگرم کاهش یافته و با توجه به موتور ۵۰۵ اسب بخاری، نسبت قدرت به وزن این سوپر اسپرت به ۶۴‌/‌۶ برسد که بهتر از اتومبیل‌هایی مانند پورشه ۹۱۱ توربو اِس کابریولت (با نسبت قدرت به وزن۹۰‌/‌۶)، آئودی R۸ اسپایدر (۵۸‌/‌۷)، استون مارتین DBS و ولانته کانورتیبل (۸۲‌/‌۷) و فراری کالیفرنیا کانورتیبل (۳۱‌/‌۸) است.

با این ترکیب منحصربه‌فرد شتاب صفر تا صد خودرو ۸‌/‌۳ ثانیه، حداکثر سرعت ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب جانبی آن رقم بی‌نظیر g ۰۴‌/‌۱ است. این مقدار شتاب جانبی به این معناست که سر خوردن و واژگون شدن در پیچ‌ها با سرعت زیاد تقریبا نزدیک به صفر بوده و چپ کردن برای این خودرو معنایی ندارد.

بدنه خودرو به رنگ سفید قطبی و داخل آن با چرم‌های جیر آبی الماسی تزئین شده است. به منظور نشان دادن تولید این اتومبیل در شصتمین سالگرد کوروت عدد ۶۰ در بالای لوگوی کوروت روی فرمان، پشت سری صندلی‌ها و مرکز چرخ‌ها حک شده است. بعلاوه یک نوار آبی ـ نقره‌ای مرواریدی از جلوی ماشین تا روی سقف تاشو کشیده شده است. از سال ۱۹۵۳ که تولید کوروت آغاز شد، معمولا تعداد کمی از هر مدل تولید می‌شود. تولید مدل‌های مربوط به سالگردها تا سال ۱۹۷۸ سابقه نداشته است.

اما گویا قرار نیست این مدل به شکل محدود عرضه شود و به هر تعدادی که بتوانند بفروشند، تولید خواهد شد. کوروت کانورتیبل ۲۰۱۳ پایانی بر نسل ششم این اتومبیل خواهد بود و مسئولان شورولت هنوز مشخص نکرده‌اند تولید نسل هفتم این اتومبیل اسپرت از چه زمانی آغاز خواهد شد، اما تولید کوروت کانورتیبل ۲۰۱۳ یک ماه پیش از آغاز به کار کارخانه تولید نسل هفتم ادامه خواهد یافت.