دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

رقابت در عصر «نسل جدیدها»


رقابت در عصر «نسل جدیدها»

جاری شدن سیل ابزارهای همراه نسل جدید, تبلیغ برای شبکه های نسل جدید و ورود مشتریان نسل جدید

جاری شدن سیل ابزارهای همراه نسل جدید، تبلیغ برای شبکه‌های نسل جدید و ورود مشتریان نسل جدید. شرکت‌ها افراد را با تخصص‌های مختلف استخدام می‌کردند تا در میانه این رقابت به حریفان خود امتیاز ندهند؛ علاقه‌مندان و متخصصانی هم که دور از حوزه موبایل بودند و آن‌را جدی نمی‌گرفتند، کم‌کم این موضوع را دریافتند که حوزه ابزارهای همراه چیزی است که نمی‌توان به‌راحتی از آن و از سودی که در آن پنهان شده است، گذشت‌. آن‌ها به‌سوی این حوزه حرکت کرده‌اند تا دست‌کم توانایی‌های خود و قابلیت‌های پلتفرم‌های موبایل را بیازمایند و برای خود در این حوزه جایگاهی پیدا کنند. اپل دست به استخدام می‌زند؛ گوگل هم تصمیم می‌گیرد دستی بر سر و روی راهکارهای تولید نرم‌افزار خود بکشد و مخزن نرم‌افزارهای همراه خود را سر و سامانی دهد. بخش به نسبت مستقل بازی‌سازان هم به حوزه همراه روی آورده‌اند. گویا این بازار دیگر کوچک و بزرگ نمی‌شناسد!

● استخدام اپلی: نسخه CDMA از آی‌فون

اواخر سال گذشته میلادی خبری منتشر شد مبنی بر این که اپل اقدام به جذب افرادی کرده که با شبکه Verizon آشنایی دارند و همین امر نشانه دیگری بود از این‌که اپل به‌زودی برای شبکه CDMA مورد استفاده در امریکا نسخه‌ای اختصاصی از iPhone ۴ را ارائه خواهد کرد. پیش از این آی‌فون ۴ بر پایه فناوری GSM (سرنام Global System for Mobile Communications) عرضه می‌شد و در امریکا AT&T آی‌فون را عرضه می‌کرد که آن‌هم بر GSM تکیه داشت. اما Verizon از استاندارد CDMA (سرنام Code-Division Multiple Access) استفاده می‌کند. پیش از این هم اپل در سال ۲۰۰۸ به‌دنبال جذب افراد با دانش CDMA بوده است. در آگهی اپل، تجربه کار با شبکه‌ها و زیرساخت‌های مختلف تلفن همراه، یک مزیت به‌شمار می‌رفت.

از نظر فیزیکی تغییراتی جزئی در دو نسخه آی‌فون۴ دیده می‌شود. به عنوان مثال، دکمه‌ها در نسخه Verizon در مکانی کمی متفاوت قرار‌گرفته‌اند و از این رو محافظی که اپل برای حل مشکل آنتن نسخه AT&T ارائه داده بود، با نسخه Verizon همخوانی ندارد. اپل برای این منظور محافظی را عرضه خواهد کرد که با هر دو نسخه هماهنگ باشد. نحوه پوشش دو شبکه (در امریکا) هم مورد مهمی محسوب می‌شود که بر مشتری‌های این دو شبکه تأثیر می‌گذارد. Verizon از نظر پوشش برتری دارد، هرچند در برخی مناطق AT&T از Verizon پیش می‌افتد. اما موردی که برای بسیاری از کاربران اهمیت ویژه‌ای دارد، سرعت شبکه‌ها است. شبکه AT&T مبتنی بر GSM سریع‌تر از شبکه Verizon مبتنی بر CDMA است. هرچند کاربران نمی‌توانند به سرعت تئوری مورد ادعا دست یابند. برای افرادی که به سایر نقاط سفر می‌کنند نسخه Verizon ممکن است محدودیت‌هایی برای آن‌ها ایجاد کند، زیرا استاندارد GSM در سایر نقاط دنیا به‌طور گسترده‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ سرویس AT&T در بیش از ۲۲۰ کشور قابل دسترسی است. اما Verizon رومینگ حدود چهل کشور را پشتیبانی می‌کند.

از جمله دیگر تفاوت‌ها این است که در شبکه AT&T شخص می‌تواند همزمان با کار روی داده‌ها یا مرور وب به گفت‌وگوی تلفنی هم بپردازد. اما در صورتی‌که کاربر Verizon باشید و حین گفت‌وگو بخواهید به‌عنوان مثال وب را هم مرور کنید، یک پیغام ظاهر می‌شود مبنی بر این‌که امکان تبادل داده بر‌اساس شبکه‌های سلولی مقدور نیست. کاربر آی‌فون نسخه Verizon درصورتی که از وای‌فای استفاده ‌کند قادر به انجام همزمان این دو کار خواهد بود. هرچند این یک محدودیت عمده برای علاقه‌مندان به Verizon محسوب نمی‌شود، زیرا همیشه لازم نیست که تبادل داده و گفت‌وگو به‌طور همزمان انجام شود.کاربران آی‌فون ۴ در شبکه Verizon قادر به برپایی یک Hot Spot شخصی هستند چیزی که تا هم اکنون از سوی AT&T ارائه نشده، اما خبرهایی از ارائه آن در آینده به گوش می‌رسد. چنین قابلیتی به کاربران Verizon امکان می‌دهد یک اتصال اینترنتی را با حداکثر پنج ابزار مبتنی بر وای‌فای به اشتراک گذارند. AT&T اعلام کرده چنین امکانی را ارائه خواهد داد، اما مشخص نکرده که چند ابزار می‌توانند متصل شوند.

باید توجه کرد، با این‌که Verizon روی نسل بعدی شبکه‌ها تبلیغ فراوانی می‌کند، اما آی‌فون ۴ را بر‌اساس شبکه ۳G ارائه داده است. یکی از دلایل این امر مقاومت اپل در ارائه آی‌فون مبتنی بر شبکه ۴G است، زیرا در این صورت باید در اندازه، وزن و عمر باتری مصالحه صورت گیرد . بر طبق ادعای اپل عمر باتری برای هر دو نسخه آی‌فون یکسان است: تا هفت ساعت مکالمه روی شبکه ۳G، سیصد ساعت در حالت آماده‌باش (standby)، شش ساعت استفاده از اینترنت روی ۳G و ده ساعت روی وای‌فای.

● استخدام گوگلی: درآمد همراه

اواخر ژانویه گذشته برخی از منابع آگاه از تصمیم گوگل مبنی بر استخدام مهندسان نرم‌افزار به‌منظور ارائه نرم افزارهایی برای اسمارت‌فون‌ها و سایر ابزارهای همراه خبر دادند. این راهبرد جدید گوگل در استخدام مهندسان نرم‌افزار، مدیرتولید، طراح رابط کاربری و افرادی که ایده‌هایی برای تولید نرم‌افزار و ابزارهای همراه دارند، به گوگل کمک خواهد کرد، در یکی از داغ‌ترین حوزه‌های فناوری به رقابت با اپل بپردازد. افزون بر درآمد‌زا بودن نرم‌افزارهای این چنینی، آنچه که برای گوگل اهمیت دارد، جا انداختن آندروئید و به حاشیه راندن ابزارهای محبوب اپل یعنی، آی‌فون و آی‌پد است. در حال حاضر، کاربران آندروئید به بازار آنلاینی با بیش از صدهزار نرم افزار قابل دانلود دسترسی دارند، اما این در مقابل بیش از سیصد ‌و پنجاه هزار نرم افزاری که اپل در فروشگاه آنلاین خود عرضه می‌کند هنوز ناقص به‌نظر می‌رسد.

موردی که این تصمیم گوگل را در استخدام افراد مهم جلوه می‌دهد، توجه به این نکته است که گوگل تاکنون فقط حدود بیست نرم‌افزار موبایل ساخته است که آن‌ها هم بر‌اساس خصوصیات وب این شرکت استوار هستند. برخی از پروژه‌ها نیز توسط کارمندان گوگل و در زمان‌های اضافی ایجاد شده‌اند. این‌طور گفته شده که گوگل قصد دارد گروه‌های کوچکی از مهندسان را برای ساخت طیفی از نرم‌افزارها به‌کار گیرد که از بازی‌ها گرفته تا سرویس‌هایی نظیر مکان یابی کاربران را پوشش می‌دهد. سال پیش گوگل اعلام کرده بود، به دنبال کسب درآمد سالیانه یک‌میلیارد دلار از حوزه ابزارهای همراه است. البته، به منبع چنین درآمدی اشاره نکرد. گوگل اعلام کرد، در نظر دارد بیش از شش هزار نفر را در سال جاری استخدام کند و نیز اعلام کرد، موبایل همچنان یک حوزه مهم برای این شرکت است. پس باید انتظار داشت، بسیاری از افرادی که استخدام خواهند شد در حوزه تولید نرم‌افزار برای ابزارهای موبایل جای گیرند.

● بازی سازان Flash

بازی سازی برای ابزارهای همراه و به‌ویژه اسمارت‌فون‌ها، یکی از فعالیت‌هایی است که نظر بسیاری از برنامه‌نویسان و شرکت‌ها را به خود جلب کرده است. به خصوص با ارائه سیستم‌عامل‌هایی نظیر آندروئید و گسترش بی‌نظیر آن، سطوح مختلفی از این حوزه به استفاده از چنین سیستم‌عاملی روی آورده‌اند. به تازگی نتایج تحقیقی تأیید کرده که بازی‌سازان فلش هم به جمع استفاده‌کنندگان از آندروئید پیوسته‌اند و بیش از پیش علاقه خود را به این سیستم‌عامل نشان داده‌اند‌. این تحقیق بر این موضوع تأکید دارد که جامعه بازی سازان فلش دریافته‌اند آندروئید بازار رو به پیشرفتی دارد. این تحقیق، همچنین نشان داد که این بازی‌سازان از آزمودن بازی‌های خود روی پلتفرم‌های مختلف استقبال می‌کنند، زیرا این کار سبب می‌شود که به طیف وسیع‌تری از کاربران دست یابند. ده درصد این افراد بیان کردند، در حال حاضر روی آندروئید کار می‌کنند و بیش از ۵۲ درصد هم بیان کردند، تصمیم دارند در سال آینده برای این‌کار اقدام کنند. این امر تغییر بزرگی را نسبت به سال پیش نشان می‌دهد؛ در آن موقع حدود ۴۲ درصد بیان کرده بودند، تصمیم دارند به ساخت بازی برای iOS (برای ابزارهایی نظیر آی‌پاد تاچ یا آی‌فون و آی‌پد شرکت اپل) اقدام کنند. آندروئید تا آن حد قدرتمند ظاهر شد که قدرت شماره یک دنیای اسمارت‌فون‌ها یعنی نوکیا را به دردسر انداخته است و حالا رقیبی برای iOS محسوب می‌شود.

مهدی صنعت‌جو