پنجشنبه, ۱۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 30 January, 2025
تبیین فلسفه صفات امام ع
● عینیت مقام امامت و صفات امام:
چنان كه گفتیم امام در قوس صعود از لحاظ درجه وجودی برترین مقامرا دارد و امامت و صفات امام از این درجه برتر وجود سرچشمهمیگیرند و چون كمالات وجودی یك امر خارجی و عینی است، انتخاب وانتصاب از طرف مردم در تحقق آن نقشی نخواهد داشت. این نكته راحضرت رضا (ع) در ضمن روایتشماره ۵۱۸ مطرح میكند و در همین حدیثمقام امامت را بالاتر از آن میداند كه مردم بتوانند با نصب انتخابخود تحقق بخشند بلكه تنها وظیفه مردم، معرفت اولیا میباشد.
▪ چند نكته:
الف) امام را باید خداوند معرفی و منصوب كند نه مردم، چون در سیرصعود وجود مقامات بالا میتوانند مقامات پایین را بشناسند امامقامات پایین قدرت احاطه بر مقامات بالا را ندارند پس باید امام ازطرف خدای تعالی معرفی و منصوب گردد نه از طرف مردم. و گر نهمردم یا دچار اشتباه شده، و غیر امام را بجای امام برمی گزینند;در حالی كه مقام امامت، جز در شان و شایستگی آن فرد برتری كهدارای درجه وجودی امام است نبوده، و دیگران كه مراتب ناقصتر وپایینتری از نظر كمالات وجودی قرار دارند، دستشان از آن مقام كوتاهاست كه: «لا ینال عهدی الظالمین».
چنان كه حضرت رضا (ع) نیز بر این موضوع كه دیگران نمیتوانند در جایامام قرار گیرند، تاكید فرمودهاند. و یا اصولا به انكار اصلامامت میپردازند.
زیرا امام نیز همانند پیامبر ظاهرا انسان است ومردم دلیلی ندارند كه وجود حقیقتبرتری در فرد بخصوصی را باوركنندو لذا باید امام را نبی اكرم یا امام قبلی معرفی كند، تا مردمدچار اشتباه و انكار نشوند.
ب) مقام امامتیك مقام اعطائی است، نه كسبی انسان كه «كون جامع»است. و همه درجات وجود، در قلمرو هستی او، بالقوه قابل تحقق است،به برخی از این درجات، نا خواسته و به صورت غیر ارادی نایل میشودهمانند عبور از مراحل نبات و حیوان.
اما نیل به برخی درجات بالاتردر گرو ریاضت و تلاش و خودسازی است، كه بدون تلاش و مجاهده «ولادتثانوی» و تحول از مراحل جهان مادی به مقامات جهان مجرداتامكانپذیر نیست. جز در مورد «محبوبان» و «مجذوبان سالك» كهسیر آنان نه بر اساس ریاضت و مجاهده، بلكه نتیجه عنایت و جذبهالهی است.
و انبیا و اولیا از محبوباناند. امام رضا علیه السلام براین نكته تاكید داشته و ائمه را به خاطر همین تفضل الهی، محسودمردم جاهل میدانند.
پ) در بر اساس همین تفسیر و تبیین مقام امامت، همچون نبوت، مرهونسن و سال افراد نیست، زیرا مبنای رشد امام امداد غیبی و عنایت وجذبه الهی، است، نه رشد ظاهری و داشتن سن و سال. این نكته را نیزحضرت رضا (ع) بیان فرمودهاند.
و روایات متعددی داریم كه روح وقلب و بدن ائمه با دیگران فرق داشته ۴۴ و حمل و تولد آنان نیزغیر عادی است.
● امام پیوسته مورد امداد و الهام غیبی است
این امداد و الهامنیز نتیجه تعالی وجودی امام است. چه امام نیز همانند نبی ازدرجه وجودی خاصی برخوردار است كه آن درجه نسبتبه دیگران غیر عادیو در حد اعجاز است، و لذا آثار آن نیز چنان كه گذشت در حد اعجازاست كه یكی از آثار آن همین علم خارق العاده امام است. اینك به عنوان نتایج این اصل، به چند نكته مهم اشاره میكنیم كهدر احادیث و اخبار نیز برآنها تاكید شدهاست:
الف)امامتباطن نبوت است و با نبوت از یك سرچشمه آب میخورند. چنان كه حضرت رضا (ع) این نكته را بیان داشته و تنها فرق نبی و امامرا در آن میداند كه نبی ملك را دیده و سخن او را میشنود اما امامكلام ملك را میشنود ولی او را نمیبیند. و بر اساس این تفاوت،ائمه را «محدث» و «مفهم» نامیدهاند.
ب) از آنجا كه امام، از نظر كمالات وجودی، تالی مرتبه نبی نبوده وامامت، با نبوت اتصال و ارتباط بلافصل دارد، پس امام وارث به حقعلوم و كتب انبیا است چنان كه حضرت رضا (ع)، ائمه را برگزیدگانالهی و وارثان كتاب حق معرفی میكند; و امام از همه كتبآسمانی به هر زبانی كه نازل شده باشند، آگاه است. چنان كه حضرتموسی بن جعفر بر این نكته تصریح فرمودهاند.
پ) از این وراثت، در لسان احادیث و اخبار تعبیرهای گوناگونی داریماز قبیل اینكه: -ائمه، راسخان در علم و عالمان به تاویل آیات قرآناند.
و اصولمبنای بطنهای متعدد قرآن همین تفاوت درجات وجودی انسانهاست كه هركسی بر اساس درجه كمال و تجردش، به درك حقایق قرآنی نایلمیشود. خازن علم الهی و مترجمان وحیاند.
ائمه شریك نبی اكرماند، علیهم الصلوهٔ و السلام. علایم و آیات انبیای سلف، نزد ائمهاند، از قبیل الواح و عصایموسی، خاتم سلیمان، پیراهن یوسف، سلاح نبی اكرم (ص) ، و نامههای مهرشده و صحیفه و جامعه و غیره كه رمزی از وراثت علم و اقتدارانبیا علیهم السلام. - انتقال روح قدسی «روح القدس» از نبی به امام، چنان كه امامصادق (ع) میفرماید: «روحی كه به پیامبر اسلام نازل میشد، به آسمان باز نگشته، بلكه باما امامان باقی مانده است.»
ج) چون علم امام، علمی لدنی و نتیجه الهام است، دارای خصوصیاتزیر میباشد: - امام برترین عالم عصر خویش است، زیرا علم وی از آثار وجود اوستكه آن وجود، برترین درجه وجود، در آن عصر است. علم ائمه،علمی مستمر است، كه هر لحظه از منبع نامتناهی یعنی الهام الهی قوتگرفته و افزایش مییابد. حضرت موسی بن جعفر (ع) امام هفتممیفرمایند: علم امام سه جهت دارد: گذشته، آینده، حادث، ومیفرمایند كه نوع سوم یعنی «حادث» محصول الهام بر دل امام وابلاغ بر گوش او حاصل میشود كه برترین نوع علم ائمه، همین است امایادآور میشوند كه پیامبری پس از نبی اكرم اسلام (ص) نخواهد آمدیعنی، امام را نباید پیغمبر دانست.
امام هرگاه بخواهد چیزیرا بداند، خداوند تعلیمش میدهد. امامان اگر افراد صالح ورازدار و در واقع افرادی متناسب با درجه وجودی خودشان مییافتند،از همه چیز خبر میدادند.
۱)علم ائمه، یگانه علم مبرا از خطا وخلاف است.
▪ امام حاكم و ناظر بر همه حوادث جهان و رفتار انسانهاست.
بنابراین وحدت وجود و مراتب تشكیكی آن، چنان كه گذشت، امام بهدلیل بهرهمندی از بالاترین درجه هستی، در راس هرم امكان قرار داردكه نتیجه آن مسائل زیر است:
۱) حاكمیت تكوینی امام بر جهانممكنات.
۲)اشراف و نظارت بر جریان حوادث، از جمله بر رفتارانسانها; چنان كه در روایات آمده كه تمامی اعمال انسانها برنبیاكرم (ص) و ائمه (ع) عرضه میشود.
▪ امام دارای صفت عصمتبوده و در عالیترین درجه از فضیلت و تقوی است.
ائمه به دلیل درجه متعالی وجودی، از آثار متعالی آن درجهبرخوردارند از جمله این آثار، دوری از خطا و گناه است.
زیرا گناهو خطا معلول جهل و نقصان است و امام از جهل و نقصان بری است. كسی كه نه جاهل است و نه دچار نقص و ضعف، چگونه دچار خطا و لغزشمیگردد. از طرف دیگر، مهمترین عامل خطا در انسان، هوی وهوس و شهوتو غضب است اما، از آنجا كه مراتب عالی وجود، اسیر و مقید مراتبپائینتر از خود واقع نمیشوند، پس امام كه در قله هرم هستیقراردارد، هرگز توجهی به جاه و مال و زر و زیور دنیوی نخواهدداشت.
نبی اكرم (ص) نیز عینا به همین دلیل، توجهی به دنیا نداشت.زیرا آنان به دنبال مطلوب و محبوبی هستند كه در زمین و آسماننمیگنجد، و دنیا و آخرت در برابر او جوی نیرزد; از این تحلیل بهاین نتایج میتوان دستیافت:
۱)امام از خطا و گناه معصوم است.
۲ ) رهبریت مصون از خطا وانحراف و در انحصار امام بوده، و پیروی، از غیرمعصوم، با وجودمعصوم، خلاف عقل و منطق میباشد و لذا حضرت رضا (ع) ائمه را نجوم وعلامات هدایت مطرح شده در قرآن میداند.
۳) اطاعت رهبر معصوم ازدیدگاه عقل و شرع واجب و ضروری است، چنان كه حضرت موسیبنجعفر وحضرت رضا (ع) تصریح فرمودهاند.
۴)با احتمال وجود رهبریتمعصوم، به حكم عقل و شرع، تحقیق جستجو برای درك و شناخت او واجب ولازم است.
۵)با قصور در معرفت امام و تفویض و تسلیم به اماممعصوم، اعمال انسان به دلیل اهمال در یك وظیفه بنیادی، ارزشنداشته و مقبول نخواهد بود.
۶) پایداری و استقامت در ولایتواجب و لازم است و انسان هرگز از ولایتبینیاز نیست.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست