جمعه, ۵ بهمن, ۱۴۰۳ / 24 January, 2025
اصول اخلاقی در فناوری اطلاعات
اخلاق فناوری اطلاعات ( IT Ethics ) یکی از مباحثی است که در اخلاق کاربردی (Applied Ethics) مطرح میشود. اخلاق کاربردی از زیر شاخهها با پیوستهای رشته فلسفه اخلاق است که به مباحثی میپردازد که به ارزشهای عملی رفتار انسانها در حوزههایی خاص مربوط میشود. از بین دیگر موضوعاتی که امروز در ذیل اخلاق کاربردی از آنها بحث میشود میتوان به عناوین ذیل اشاره کرد: اخلاق پزشکی، اخلاق زیست محیطی، اخلاق روزنامهنگاری، اخلاق تجارت و مانند آن. البته گاهی در اخلاق کاربردی از ارزشگذاری و نوع خاصی از افعال انسانی مانند سقط جنین و آسانمرگی نیز بحث میشود.
اخلاق فناوری و اطلاعات یکی از جدیدترین مباحثی است که در اخلاق کاربردی مطرح شده و به تازگی در طرح تکفا کار گروهی خاصی بدان اختصاص یافته است. به کمک دیگر اعضایی که در صددند انجمن اخلاق در حوزه علمیه قم را تأسیس کنند بر آن شدیم که طی مدت یک سال این بحث جدید را از نگاهی فلسفیـ اجتماعی و نیز از نگاهی دروندینی مطرح نماییم و فضای جدیدی را در باب مباحث نوظهور در حوزه اخلاق بگشاییم. از اینرو، این مقاله بر آن است که توصیفی اجمالی از این عنوان به دست دهد تا خوانندگان با این مسئله آشنایی بیشتری پیدا کنند و زمینه بحثهای عمیق در آن فراهم آید. با توجه به استقبال وسیعی که جامعه ما خاصه قشر جوان از اینترنت و ارتباطات شبکهای داشته است و تأثیرات عمیق و گستردهای که فضای رایانهای بر وجوه مختلف جامعه ما دارد، بجا و لازم است تا مسائل اخلاقی درباره فنّاوری اطلاعات مورد کنکاش قرار گیرد و دیدگاه اسلامی ما در باب موضوعات جدیدی که حول این محور پدید آمده است، روشن گردد.
● جایگاه اخلاق فناوری اطلاعات
اخلاق فناوری اطلاعات موضوعی میان رشتهای است که بحث از آن نیازمند آشنایی و تخصص در دو حوزه اخلاق و فنّاوری اطلاعات است. این بحث به مسائلی میپردازد که کاربرد و گسترش فنّاوری اطلاعات موجب آن گشته است. هدف از این بحث آن است تا به سؤالاتی پاسخ گوید که مربوط به بنیانهای ارزشی افعال و مسئله افراد در حوزه فنّاوری اطلاعات است. علاوه بر اینکه میتوان از سیاستهای دولتی در قبال زیربناهای اخلاقی حوزه فنّاوری اطلاعات نیز بحث نمود.
از آنجا که فنّاوری اطلاعات تحولات سیاسی ـ اجتماعی وسیع و شگرفی را پدید آورده است، مشکلات اخلاقی جدید و منحصر به فردی در این حوزه ایجاد شده که نیازمند رسیدگی است. فنّاوری اطلاعات نه تنها در چگونگی افعال و اقدامات روزمره ما تأثیر میگذارد؛ بلکه تلقی ما از آنها را نیز تغییر داده است. برخی از مفاهیمی که در حوزه فلسفه اخلاق و فلسفه سیاسی کاربردی خاص داشتهاند با پیشرفت فنّاوری اطلاعات دچار چالشهایی شدهاند که از آن جمله میتوان به مفهوم مالکیت، مفهوم حریم خصوصی، مفهوم توزیع قدرت، آزادیهای اساسی و مسئولیت اخلاقی اشاره نمود.
در هر یک از این مفاهیم، سؤالهای جدیدی مطرح شده است، مانند اینکه متخصصان امور رایانه چه مسئولیتهای اخلاقی دارند؟ اگر یک نرمافزار رایانهای خطا کند، چه کسی را باید سرزنش نمود؟ آیا ایجاد اختلال در برنامهها کاری غیر اخلاقی است؟ آیا کپیبرداری از برنامهها ـ وقتی صاحبان آن اجازه نداده باشند ـ از نظر اخلاقی کاری خطا و ناصواب است؟ اینها بخشی از سؤالاتی است که در حوزه اخلاق فردی و نهادی فنّاوری اطلاعات مطرح میشود. بخش دیگری از سؤالات مربوط به سیاستهای دولت است مانند این که: آیا افراد آزاد باشند تا از راههایی چون شبکه اینترنت سخنان خویش را آزادانه مطرح کنند یا محدودیتهایی که در نشر فیزیکی چون نشر کتاب و روزنامه در وجود دارد، در مورد شبکهها نیز باید اجرا گردد؟
این سؤال بیشتر از آن جهت مطرح میشود که شاید ما در نشر کتاب و روزنامه که داخل در محدوده قدرت دولتها صورت میگیرد، سختگیری یا تساهل کمتر یا بیشتری نسبت به اطلاع رستی از بیرون مرزها که از طریق اینترنت صورت میگیرد، داشته باشیم. با توجه به امکان دسترسی افراد مختلف به اطلاعات موجود در رایانههایی که به شبکه متصلاند، دولتها باید چه سیاستها و عملیاتی را در راستای حفظ حریم خصوصی افراد از قبیل بایگانی نامههای ارسالی و وارده اشخاص صورت دهند و مسئولیت مدنی ایشان در این زمینه چیست؟ مسائلی از این دست موجب شده است که عنوان تحقیقی با نام «اخلاق فنّاوری اطلاعات» در اخلاق کاربردی جای خود را باز کند. اینک به توضیح بیشتری به برخی از زمینههای بحث در این عنوان تحقیقی میپردازیم.
● مطالعات فلسفی در حوزه اخلاق فنّاوری اطلاعات
یکی از فیلسوفان اخلاق که در حوزه فنّاوری اطلاعات قلم زده است، میگوید: «مکانی را در نظر آورید که عابران هیچ ردپایی از خود بر جای نمیگذارند. در آنجا میتوان چیزی را بارها و بارها دزدید؛ در حالی که آن چیز هنوز در دست صاحب اصلیاش است، در آنجا تجارتی صورت میگیرد که تاکنون نامی از آن نشنیدهاید. و در این تجارت آنچه مبادله میشود، اطلاعات تاریخی محرمانه یا خصوصی شماست. در آنجا بچهها با اینکه در خانه نیستند، ولی احساس میکنند نزد والدین خویشاند. در آنجا تمام امور فیزیکی عینیت خویش را از دست داده و تبدیل به اموری الکترونیکی و ذهنی شدهاند و خلاصه جایی که همه کس به همان اندازه مجازی است که سایهها در تمثیل غار افلاطون.»(۱)
افلاطون چنین نظر داشت که ما انسانها همه درون غاری هستیم که ما را از رؤیت خورشید حقیقت باز میدارد. در این غار سایههایی از امور حقیقی بر دیوار این غار افتاده و ما چون دستمان از حقیقت کوتاه و پشتمان به واقعیت است، این سایهها را با اموری حقیقی اشتباه میگیریم و حقیقت میپنداریم؛ به بیان دیگر، این سایهها امور محسوسی است که از واقعیات کلی عقلی داریم. و مجازهای آن حقایقی است که مثل افلاطونی نامیده میشود.
امروز اشخاص با هویتهای مجازی در فضای الکترونیکی ظاهر میشوند، با یکدیگر به گفتگو میپردازند و با هم قول و قرار میگذارند و گاهی غافل میشوند که ممکن است با کسی سخن میگویند که کاملاً هویتی جدای از آنچه بروز داده، دارد. این یک هویت مجازی است؛ هویتی که البته کاربردهای خاص خود را در محیط الکترونیک دارد و میتواند کارآمدی خاص خود را نیز داشته باشد. این هویت مجازی میتواند در پی اهدافی شوم یا ناصواب باشد؛ بیچاره آن پسر نوجوانی که گمان میکرد دوستی در آن سوی دنیا برگزیده است؛ اما ممکن است روزی روشن شود که این دوست فردی در خیابان پایینی شهر خودش است! فرض مقابل این است که این هویت مجازی میتواند در پی اهدافی ارزشمند پدید آید. بیاد بیاوریم وقتی حضرت امیر(ع) در صدد اعطای غذا به مستمندان به اطراف شهر کوفه میرفت، روی خود را از فقرا میپوشاند تا او را نشناسند و هویتشان مخفی بماند. این موضوع نشان میدهد که اخفای هویت از نگاه اسلام گاهی امری ارزشمند به شمار میرود. امروز فضای مجازی (سایبر) این امکان را به طور بسیار قطعیتری در اختیار ما قرار داده و کسی نمیتواند مانند دیروز یکباره از هویتهای پنهان نقاب بر کشد.
برخی معتقدند که بحث از اخلاق فنّاوری اطلاعات دارای عناصری منحصر به فرد است و همین امر ما را در مواجهه با فضای رایانهای یا محیطهای شبکهای ملزم میسازد تا توجهی اختصاصی به مسائل آن داشته باشیم. از نجایی که گفتههای ارزشی پیشین با توصیههای گذشته برای این مباحث کافی نیست، ما در مواجهه با این معضلات دچار یک خلأ مفهومی هستیم و مفاهیم موجود در نظریات سنتی و نیز اصول حاکم بر آن برای حل مشکلات اخلاقی که فنّاوری اطلاعات موجب آن شده، کافی به نظر نمیرسد؛ برای مثال آن چه مفهومی از مالکیت و شیئیت است که میتوان بارها و بارها آن را دزدید و در عین حال همچنان در دست صاحبش باشد؟ این مفهوم از ملکیت، درک و فهم سنتی از ملک و مالکیت را دچار چالش میکند. اینجاست که تأمل صرف در باب ارزشها مشکلگشا نیست؛ بلکه باید این خلأ مفهومی را نیز پر کرد و در تعریف آنها نکات جدیدی را گوشزد نمود. باید مفاهیم و اصول اخلاقی را طوری گسترش داد که موقعیتهای نوظهور را پوشش دهد.(۲)
البته ممکن است قائل شویم که بر خلاف رأی ایشان، مفاهیم تغییر نکردهاند؛ بلکه مصادیق هر مفهوم متعدد و متنوع شده است. یا اینکه قه قول سومی در اینجا ملتزم شدیم. اینک در صدد نقد آراء منقول نیستم و بیشتر در صدد آنیم که اصل موضوع و مسئله تنقیح گردد و راه برای مباحثات بعدی در این زمینه باز بماند.
● حریم خصوصی و فنّاوری اطلاعات
امروزه فنّاوری اطلاعات ذخیرهسازی اطلاعاتی را ممکن ساخته است که در گذشته جز با انبارهایی بزرگ از پروندههای قطور ممکن نبوده است. اما این امر تنها خصوصیت عصر اطلاعات نیست. امروزه فنّاوری اطلاعات بازیابی اطلاعاتی را میسور ساخته که در گذشته بعضاً ممکن نبوده و یا بسیار مشکل بوده است. به یاد دارم وقتی در سال اول طلبگی با کتاب شریف بحارالأنوار آشنا شدم و هر شب بخشی از آن را مطالعه میکردم، در صدد برآمدم که تمامی آیاتی را که در ضمن احادیث این کتاب آمده است فهرست کنم تا پس از یکبار فهرستبرداری و سپس منظم کردن فهرستها بتوان هنگام مراجعه به راحتی به آنها دسترسی داشته باشیم. وقتی بخشی از کار را به انجام رساندم، حجم وسیع کار و دشواری طبقهبندی اطلاعات و بازیابی فیشهای استخراجی مرا از ادامه کار بازداشت. امروزه همین کار با برنامه نرمافزاری جامعالأحادیث ـ نور ۵/۲ نه تنها در مجلدات بحار؛ بلکه در تکتک جلدهای آن و حتی یکایک منابع این کتاب که بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب است، فراهم آمده است. کاری که فهرستسازی دستی آن سالها به طول میانجامید و خطاهای انسانی در آن بسیار محتمل بود، امروزه با دقت بسیار بیشتر و کمیتی قطعیتر به آسانی و با چند بار تقه زدن بر روی ماوس یا صفحه کلید امکانپذر شده است.
خیلی جالب است که شما در منزل خود نشسته باشید و کالایی حجیم را از آن سوی دنیا خریداری کنید و پانزده روز بعد آن را در منزل تحویل بگیرید. اینها اموری است که فنّاوری اطلاعات در اختیار بشر قرار داده است. اما همیشه اخبار دلنشین نیست؛ هر چه فنّاوری اطلاعات پیشرفت میکند، امکان فریبکاری و تقلبهای انسانی نیز ابعاد جدیدتری پیدا میکند و بهخصوص در بانکداری الکترونیکی هر از چند گاهی اخباری عجیب و غریب به گوش ما میرسد که نشان از وجود افرادی متقلب در سراسر دنیا دارد که در صدد سوء استفاده امکانات وسیعی هستند که شبکه اینترنت در اختیار نهاده است.
اطلاعات موجود در شبکهها آنقدر گسترده شده که امروز در صددند برنامههایی تدوین کنند تا از میان انبوه اطلاعات آنهایی را که برای افراد مختلف مفید است، گزینش کنند. این دنیای نوینی است که با یک مهبانگ جدید به وجود آمده است و در این انفجار اطلاعات بیش از آنچه در تصور بشر چهل سال قبل میگنجد، اطلاعات جمعآوری شده است. اما وقتی این اطلاعات راجع به اشخاص باشد سؤالاتی جدی و پیچیده در باب حریم خصوصی ایشان پیش میآید؛ اینکه چگونه و چه کسانی از این اقیانوس اطلاعات استفاده کنند؟
در زمینه تأثیرات فنّاوری اطلاعات بر حریم خصوصی مقالات و کتب زیادی به نگارش در آمده است. حریم خصوصی چیست و تا چه حد لازم است از سوی افراد دیگر حرمت نهاده شود؟ نهادها چه وظایفی در باب حفظ حریم خصوصی افراد دارند؟ آیا میتوانند اهداف نهادی خود را بر حفظ حریم خصوصی افراد مقدم دارند؟ آیا دولتها میتوانند حریم خصوصی افراد را نقض کنند؟ اگر این حکم استثنایی دارد -که دارد- مالک آن چیست و چه کسی در باب مصادیق این احکام استثنایی و ملاکهای آن داوری میکند یا باید بکند؟
بسیاری از افرادی که در این موضوع قلم زدهاند، اذعان دارند که اگر افراد بخواهند در جامعهای خاص زندگی کنند، برخی اطلاعات خصوصی ایشان از قبیل سن و محل زندگی و محل تولد و مانند آن برای جریان مؤثر کارهای دولتی و نیز ارتباطات روزمره متقابل در آن جامعه لازم است. این یکی از موارد بدیهی عدم لزوم حفظ حریم خصوصی است؛ اما نوع اطلاعاتی که برای این دو امر لازم است و نیز محدوده و گستره آنها بحثانگیز و مورد اختلاف است. فنّاوری اطلاعات موجب شده است که سؤالات موجود در این زمینه جوابهایی فوری را طلب کند؛ زیرا قدرت فنّاوری در ذخیرهسازی اطلاعات و بازیابی آنها فوقالعاده است.
شاید بعضی وقتها در محاورات خصوصی چیزی را بگوییم که امید داشته باشیم که خوانندگان آن را به فراموشی بسپارند یا چیزی را بنویسیم که بعدها از آن پشیمان گشته و امیدوار باشیم که خوانندگان برگههای ما را در لابلای دیگر برگههای متعدد و متفرق بایگانی خویش گم کنند و دیگر به خواندن آنها مبادرت نورزند؛ ولی فنّاوری اطلاعات به همه این امکان را میدهد که همه اطلاعات حال و گذشته را به گونهای سامانمند بایگانی و ذخیره کنند و هر وقت آن را لازم داشتند، فوراً آن را بیابند.
از این جهت، اگر حریم خصوصی شما در زمان و مکانی خاص افشا گردد، امید نداشته باشید که کاربران رایانهها آن را فراموش کنند؛ چرا که فنّاوری اطلاعات این امکان را سلب کرده است. اینکه شما چه چیزهایی خریدهاید و از کجا آنها را تهیه کردهاید، پولش را از کجا آوردهاید و چقدر به چه کسی اهدا کردهاید و از چه کسی چه انتظاراتی دارید و با چه کسانی نامهپراکنی میکنید، همه و همه در دنیای رایانهای درون بلندگوهایی پخش میشود که اوّلاً امکان شنیدن آن برای همگان وجود دارد و ثانیاً: هرگز آوای مکرر و باقی آنها خاموش نمیشود و همواره با هر عملیات الکترونیکی شما، بر حجم آنها اضافه میشود.
امروزه حریم خصوصی اشخاص در معرض خطراتی است که قبل از فنّاوری اطلاعات هرگز وجود نداشت، همان طور که قبل از پیدایش فنّاوری الکتریسته هیچ کس در معرض خطر برق گرفتگی نبود. حال باید مواظب بود که توسعه فنّاوری، حریم خصوصی افراد را به آتش نکشد. اینکه چه کسانی در قبال این خطرات پیش آمده مسئولیت دارند؟ و یا با چه تدابیری باید این احساس عدم امنیت را کاهش داد، سؤالهایی است که در این باره مطرح است.
در اروپا طی دهه ۱۹۶۰م بیشترین نگرانی در مورد نقش دولت در ایجاد و استفاده از پایگاه دادههای حاوی اطلاعات شهروندان بود. گرچه حفظ اطلاعات نزد دولتها امری جدیدی نبود، ولی اسناد رایانهای درصد امکان ردیابی افراد را فوقالعاده افزایش داده بود. پایگاه دادهها جایگزین پروندههای قطور شد و همه جا میشد یک رونوشت آنها را بدون نیاز به فضایی خاص تکثیر کرد. در نتیجه دولتها امکان بیشتری برای استفاده از آنها را پیدا کردند که در گذشته برایشان به صرفه نبود یا بودجه آن را نداشتند. و اینگونه، اشتیاق روزافزونی در دولتها پدید آمد که هر چه بیشتر اطلاعات زیادتری را از افراد ذخیره کنند تا هنگام نیاز آن اطلاعات را بازیابی کنند؛ از اثر انگشت گرفته تا نشانی منزل و فامیلیها و شغلها و روابط اجتماعی و فعالیتهای سیاسی همگی در دسترس قرار میگیرند.
یکی دیگر از مشکلات فنّاوری اطلاعات آن است که مردمان برای اینکه حریم خصوصیشان را حفظ کنند ناچارند از بسیاری از کارهایی که قبلاً انجام میدادند، دست بردارند. به نظر ناظران حقوق بشر این امر موجب محدودیت در آزادیهای مدنی و خودمختاری و استقلال رأی افراد میشود که امری ناپسند است. البته احکام این موارد در فرهنگ اسلامی گاهی متفاوت با فرهنگ غرب است.
با وجود این، نباید از نظر دور بداریم که پایگاههای دادههای الکترونیکی منافع بسیار مهمی را نیز در بردارد؛ کارآمدی بالاتر، توزیع مناسبتر و عادلانهتر امتیازات اجتماعی، و مراقبت و نظارت بیشتر و مؤثرتر در جلوگیری از جرمها از جمله مهمترین این منافع هستند. و دولتها برای نقض حریم خصوصی افراد نوعاً این منافع تأکید میکنند. اما در نهایت نتوانستهاند افکار عمومی را نسبت به این نقض حرمت راضی کنند و همین امر موجب شد تا در سال ۱۹۷۴م قانونی در ایالات متحده به تصویب رسید که طی آن نهادهای دولتی از تشکیل پایگاه دادههای متمرکز و جامع نسبت به اشخاصی که حریم خصوصی ایشان را هدف قرار داده و در عین حال کارکردهای آنها روشن نیست و توجیه کافی ندارد، ممنوع شدند.
برخی کشورها گامهای دیگری نیز برداشتهاند و مؤسساتی ایجاد کردهاند که از حریم خصوصی افراد حمایت میکنند و با قدرت زیادی که به آنها داده شده این امکان را دارند تا عملیات دولتها و بخشهای خصوصی را که با این نوع اطلاعات سر و کار دارند، تنظیم و کنترل نمایند. اما به نظر بسیاری از منتقدان این نوع قوانین و نهادها نتوانسته است آن طور که باید و شاید توقعات اشخاص را برآورده سازد.
در نتیجه پیشرفتهای فنی و کاربرد آسانتر و تنزل قیمتها، بخش خصوصی دارای نقشی فزاینده در ایجاد پایگاه دادهها در مورد اشخاص گردید و این اطلاعات دارای ارزش فوقالعاده شد. و این چنین، اطلاعات افراد در طول عمرشان در مؤسساتی خصوصی از قبیل شرکتهایی که اعتبار مالی اشخاص را تعیین میکند، بیمههای درمانی را سامان میدهد و بستههای پستی را ارسال میکند، انباشته شد. همین انباشتگی ارزش افزودهای پدید آورد که بسیاری از شرکتهای دیگر حاضرند برای داشتن آنها پولهای زیادی بپردازند؛ چون مثلاً میتوانند بدون هزینههای زیادی که قبلا میپرداختند کالای خود را تبلیغ کنند و به نشانیهای پست الکترونیکی که یک شرکت جمع کرده، بفرستند. امروزه انباشتگی این نشانیها بسیار ارزشمند گردیده و رغبت در آن زیاد شده است و اگر سامانهای اخلاقی برای آنها لحاظ نگردد، ممکن است آسیبهایی جدی به امنیت روانی و آرامش درونی اشخاص وارد آید و جامعه را دچار چالشهایی نوین کند.
وجود منافع و مضرات مذکور در فنّاوری اطلاعات موجب شده که به راحتی نتوان در مورد اینگونه امور تصمیمگیری نمود و ارزیابی مدونی را صورتبندی کرد. به نظر میرسد بحث از این امور یکی از بحثهای مهم در فرهنگهای مختلف جوامع بشری را تشکیل میدهد. و خاصه جامعه ما با ویژگیهایی که دارد نیازمند بحثی اختصاصی است که متناسب با وجوه گوناگون فرهنگ دینی در جامعه ایرانی ما باشد. نکته دیگر آنکه نباید غفلت کنیم که احکام الگوهای غربی و نوعاً کارآمدی لازم را برای جامعه ما ندارد و در تدوین معیارهای ارزشی و بصیرتهای اخلاقی باید به خصوصیات فرهنگی جامعه خود توجه داشته باشیم.
بحث از اخلاق فنّاوری اطلاعات محدود به بحث از حریم خصوصی نیست و مباحث بسیار مهم دیگری نیز وجود دارد که در فرصتی دیگر به معرفی آنها پرداخته خواهد شد. امید است محققانی که به این نوع بحثها علاقهمند هستند و اطلاعاتی دارند، به اعضای انجمن معارف کمک رسانند و ما را از نقطه نظرات و پیشنهادات خویش درباره محورهای این بحث نوظهور محروم نسازند.
نویسنده : حمید شهریاری
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست